Vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie dňa 1. mája 2004 sa zmenilo i postavenie občanov SR vo vzťahu k možnosti ich pohybu v rámci štátov EÚ. Znamená to okrem iného aj možnosť využívať základné slobody Európskeho spoločenstva v rámci jednotného trhu. Ide najmä o možnosť voľného pohybu osôb a služieb, čo znamená aj migráciu pracovnej sily.
Voľný pohyb zamestnancov má významný podiel na vytvorení efektívneho trhu v rámci EÚ. Ľudia by však nemali odvahu využiť právo voľného pohybu, ak by tým riskovali stratu alebo zníženie nárokov na dávky sociálneho zabezpečenia.
Z tohto dôvodu musel byť vypracovaný mechanizmus, ktorý by umožnil ľuďom sťahovať sa z jedného štátu do druhého bez toho, aby boli nepriaznivo ovplyvnené ich práva na sociálne zabezpečenie. Základné právne nástroje obsahujúce mechanizmus koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia pre rôzne kategórie migrujúcich zamestnancov a ich rodinných príslušníkov, ktoré sa uplatňujú vo všetkých členských štátoch EÚ, sú nariadenia Európskeho spoločenstva (ES). Základné je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia v znení neskorších predpisov (ďalej „nariadenie č. 883/2004“).
Podľa všeobecných pravidiel musí zamestnanec vykonávajúci zárobkovú činnosť v niektorom z členských štátov EÚ a EHS dostávať v princípe všetky dávky sociálneho zabezpečenia stanovené vnútroštátnou legislatívou, ktorá sa naňho vzťahuje, tak ako aj občan daného členského štátu, a to i vtedy, ak má bydlisko v inom členskom štáte alebo ak nemá štátne občianstvo členského štátu, v ktorom vykonáva zárobkovú činnosť. Pravidlá stanovené nariadením sú záväzné a nadradené vnútroštátnym legislatívam – nielen pre platenie príspevkov poistného, ale aj pre poskytovanie dávok.
Všeobecným pravidlom je, že sa uplatňuje legislatíva štátu, kde zamestnaná alebo samostatne zárobkovo činná osoba pracuje, bez ohľadu na miesto jej trvalého pobytu.
Koordinácia rodinných dávok sa uplatňuje v 28 členských štátoch EÚ, pričom zmluva o Európskom hospodárskom priestore rozšírila pôsobnosť nariadení na štáty Island, Nórsko a Lichtenštajnsko a koordinačné predpisy sa od 1. 4. 2006 vzťahujú aj na Švajčiarsko.
Ako sa uplatňujú koordinačné predpisy pri výplate rodinných dávok?
Je dôležité upozorniť, že pri určovaní nároku na rodinné dávky sa posudzuje situácia celej rodiny, sociálny status obidvoch ...