JUDr. Filip Šmeringai je absolvent Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Počas základného vzdelania absolvoval aj zahraničné štúdium na Univerzite Martina Luther v Halle-Wittenberg v Spolkovej republike Nemecko, kde pôsobil aj ako právny asistent na katedre občianskeho, obchodného a hospodárskeho práva. V súčasnosti pracuje ako advokátsky koncipient. Vo svojej rigoróznej práci sa venoval problematike dobromyseľného nadobudnutia vlastníckeho práva od neoprávnenej osoby.
„V súčasnej dobe rezonuje v slovenskej právnickej verejnosti problematika dobromyseľného nadobudnutia vlastníckeho práva od neoprávnenej osoby. Autor prispieva k tejto problematike analýzou možnosti zmluvného nadobudnutia vlastníckeho práva k motorovému vozidlu v dobrej viere, keďže ide o často prejednávanú vec pred slovenskými i zahraničnými súdnymi autoritami. Analýza sa zameriava osobitne na preventívne opatrenia zo strany kupujúceho, ktoré tvoria základ pre neskoršie skúmanie jeho dobromyseľnosti v prípadnom súdnom spore.“
Úvod
Kriminalita spojená s odcudzením motorových vozidiel je podľa oficiálnych údajov európskej databázy Eurostat na ústupe.Podľa týchto údajov bolo v rozmedzí rokov 2015 – 2017 ukradnutých približne 697 000 vozidiel za rok, čo v porovnaní s rokmi 2008 – 2010 (983 000 ročne) predstavuje pokles o 29%. Zdroj: Eurostat: Fewer cars stolen in most Member States. 04. 11. 2019, dostupné pod: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20191104-1 Uvedený trend v celoeurópskom meradle potvrdzujú aj štatistiky Ministerstva vnútra SR.Zatiaľ čo v roku 2008 bolo na území SR ukradnutých 4135 vozidiel, v roku 2018 išlo o 1339 vozidiel. V súčasnosti možno zaznamenať spomalenie tohto vývoja. Oficiálne údaje Ministerstva vnútra SR týkajúce sa krádeže vozidiel na území SR sú zverejňované v mesačných intervaloch na webovej stránke ministerstva pod: https://www.minv.sk/?statistika-kriminality-v-slovenskej-republike-xml Napriek tomuto klesajúcemu trendu nie je avšak ani v dnešnej dobe vylúčený výskyt vozidiel na automobilovom trhu, ktoré boli vlastníkovi odňaté proti jeho vôli, pričom tieto vozidlá spravidla bývajú predmetom ďalších zmluvných prevodov, popr. iných dispozícií.
Je dôležité skonštatovať, že z pohľadu občianskeho práva pritom spadajú do tejto množiny prípadov aj iné situácie, ktoré nemusia mať nevyhnutne trestnoprávny rozmer. Konkrétne ide o aplikačné problémy spojené s dobromyseľným nadobudnutím vlastníckeho práva od neoprávnenej osoby v dôsledku odstúpenia od zmluvy, popr. inej právnej skutočnosti, ktorá ma za následok nedostatok dispozičného oprávnenia prevodcu pri domnelom prevode vlastníckeho práva.
V každom z týchto prípadov býva nadobúdateľ postavený do neľahkej úlohy – svojou iniciatívou musí preveriť, či prevodca je alebo nie je vlastník prevádzaného vozidla. Táto tzv. investigatívna povinnosť (nem. „Nachforschungsobliegenheit“) nadobúdateľa môže neskôr nadobúdateľovi pomôcť pri prípadnej ...