HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

III. Účtovanie reklamácií, vzor reklamačného poriadku

Pod reklamáciou možno rozumieť písomné oznámenie dodávateľovi, že dodaný tovar nie je v súlade so zmluvne dohodnutými podmienkami. Reklamuje sa napr. kvalita alebo množstvo tovaru, oneskorená dodávka, nevhodne zabalená a tým poškodená zásielka a rôzne ďalšie skutočnosti. Rozoberieme účtovanie reklamácií u odberateľa a u dodávateľa, nárok na paušál na záručné opravy poskytnutého výrobcom, tvorbu rezervy na záručné opravy a tvorbu rezervy na reklamácie. V prílohe prinášame vzor reklamačného poriadku.

Autori: Ing. Ľudmila Novotná
Právny stav od: 1. 1. 2023
Dátum publikácie: 28. 3. 2023
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2023 / DÚPP - 8/2023
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo



Obsah

Z vyššie uvedených ustanovení Obchodného a Občianskeho zákonníka vyplýva možnosť reklamovania dodávok. V úvode tejto časti uvádzame definície niektorých pojmov súvisiacich s reklamáciami čerpané z ekonomického slovníka, pretože zákon o účtovníctve a ani postupy účtovania pre podnikateľov ohľadne reklamácií neuvádzajú žiadne definície.

Pod reklamáciou možno rozumieť písomné oznámenie dodávateľovi, že dodaný tovar nie je v súlade so zmluvne dohodnutými podmienkami. Reklamuje sa napr. kvalita alebo množstvo tovaru, oneskorená dodávka, nevhodne zabalená a tým poškodená zásielka a rôzne ďalšie skutočnosti. Pri reklamácii treba vychádzať z dohodnutých všeobecných či reklamačných podmienok. To znamená dodržať termín a spôsob reklamácie (včas a písomne oznámiť zistené skutočnosti) a dokumentovať ich dohodnutým spôsobom. Reklamácia však môže smerovať aj opačne, t. j. od predávajúceho ku kupujúcemu v prípade, že nezaplatil včas, zaplatil nižšiu ako fakturovanú sumu, nevrátil návratné obaly v dohodnutom termíne a pod.

Reklamačná lehota je termín, v ktorom je potrebné uplatniť reklamáciu. Treba jej venovať mimoriadnu pozornosť, pretože neskoro uplatnená reklamácia môže byť zamietnutá. Záleží potom už len od dobrej vôle dodávateľa, či ju dodatočne uzná a poskytne zľavu z ceny. V prípade, že reklamačná lehota nie je v kontrakte dohodnutá, treba sa riadiť príslušnými právnymi normami (Obchodný alebo Občiansky zákonník, zákon o ochrane spotrebiteľa a pod.).

Reklamačný list v obchodných vzťahoch je oznámenie o chybách alebo nedostatkoch zásielky, ktoré kupujúci „bez zbytočného odkladu“ posiela predávajúcemu. Obsahom reklamačného listu je označenie predávajúceho a kupujúceho (názov a adresa sídla firmy), dodací list, dátum dodávky, názov a množstvo prijatých produktov, chybné množstvo, chyba – nedostatok, vyčíslenie chyby vo finančnej hodnote, označenie dopravného prostriedku, pečiatka a podpis oprávnenej osoby.

Reklamačný záznam v obchodných vzťa­hoch je doklad k reklamačnému listu. Je to zápis o prevzatí zásielky kupujúcim, o prebierke a spôsobe zisťovania nedostatkov zásielky. Okrem náležitostí reklamačného listu je potrebné stanovisko a účasť nestrannej osoby k problému uvádzanému v zázname. Nestranná osoba musí reklamačný záznam podpísať.

 

Príklad č. 1: Vzor reklamačného listu, ktorý si môže účtovná jednotka upraviť na svoje podmienky.

Názov firmy – predávajúceho, adresa, IČO, DIČ…

 

REKLAMAČNÝ LIST číslo:....

REKLAMUJÚCI: Firma/meno a adresa
Spiatočná adresa pre zaslanie tovaru:
(Ak je zhodná s vyššie uvedenou, nevypĺňajte!)

Kontaktná osoba:
Telefón/fax:
Mobil:
E-mail:

 

REKLAMOVANÝ TOVAR:

DATUM NÁKUPU: (Dátum vystavenia faktúry)
ČÍSLO FAKTÚRY:

Výrobné číslo tovaru:

Podrobný popis poruchy:

 

Dátum: __________________ Podpis reklamujúceho: ________________

SERVISNÁ ČASŤ: (vyplní predávajúci)
Meno technika:
Vyjadrenie technika:

Dátum: __________________ Podpis technika:

 

Tovar vydaný kupujúcemu: nový/opravený/neopravený**

Poznámky:

Dátum: __________________ Podpis predávajúceho: ______________________

**) Nevyhovujúce prečiarknite!

Obsah:

1. Účtovanie reklamácií a postupy účtovania

2. Účtovanie reklamácií u odberateľa

3. Účtovanie reklamácií u dodávateľa

4. Výsledok reklamačného konania – účtovanie

5. Účtovanie zásob

6. Príklady účtovania reklamácií u odberateľa

7. Príklady účtovania reklamácií u dodávateľa

8. Účtovanie reklamácie výrobkov u dodávateľa pri spôsobe B účtovania zásob

9. Účtovanie reklamácie tovaru z pohľadu dodávateľa

10. Nárok na paušál na záručné opravy poskytnutého výrobcom

11. Tvorba rezervy na záručné opravy

12. Tvorba rezervy na reklamácie

Príloha č. 1: Reklamačný poriadok (vzor č. 1)

Príloha č. 2: Reklamačný poriadok (vzor č. 2)

1. Účtovanie reklamácií a postupy účtovania

Postupy účtovania v PÚ pre podnikateľov (opatrenie MF SR č. 23 054/2002-92 v znení neskorších predpisov, ďalej len postupy účtovania v PÚ) účtovanie reklamácií osobitne neupravujú, iba ustanovujú účty, na ktorých sa účtujú. Z pohľadu odberateľa: v § 49 ods. 5 v postupoch účtovania je ustanovené, že na účte 315 – Ostatné pohľadávky sa účtujú reklamácie voči dodávateľom a na tomto účte sa účtuje aj nárok na záručný paušál pri prevzatí záväzkov za záručné opravy.

Z pohľadu dodávateľa: podľa § 50 ods. 5 postupov účtovania v PÚ reklamácie uplatnené odberateľmi dodávateľ účtuje na účte 325 – Ostatné záväzky. Na tomto účte dodávateľ účtuje aj záväzok voči obchodnému partnerovi, ktorý preberá záručné záväzky za predané výkony.

Keďže postupy účtovania v PÚ účtovanie reklamácií bližšie neupravujú, pri ich účtovaní je potrebné vychádzať z iných právnych predpisov, ako je Obchodný zákonník, Občiansky zákonník, zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a pod. Podľa týchto právnych noriem a podľa rôznych skutočností zistených z praxe môžu reklamácie vznikať z rôznych dôvodov, napr. z dôvodu:

  1. zlej akosti veci,
  2. poškodenia dodávky,
  3. nesprávne uvedenej ceny,
  4. dodania iného tovaru alebo
  5. dodania iného množstva než požadovaného a pod.

Spôsob účtovania reklamácií bude závisieť aj od toho:

  1. čo je predmetom reklamácie,
  2. či sa reklamovaný predmet dá opraviť alebo nie,
  3. či sa dá reklamovaný predmet vymeniť za nový,
  4. či dodávka bola už zaplatená alebo nie,
  5. či je reklamovaná cena v dôsledku nedostatočnej kvality a pod.

Pri účtovaní o reklamáciách je dôležitá aj tá skutočnosť, kedy možno o reklamáciách účtovať a v ktorom účtovnom období a kedy bude reklamácia vybavená. Taktiež odlišný postup pri účtovaní o reklamáciách bude u dodávateľa a iný bude u odberateľa. V príspevku sa venujeme účtovaniu reklamácií aj u dodávateľa (predávajúci) aj u odberateľa (kupujúci).

2. Účtovanie reklamácií u odberateľa

Odberateľ, ak v dodávke zistí nekvalitný výrobok, tovar alebo ak zistí, že mu bola nekvalitne dodaná služba, alebo mu bol dodaný iný tovar alebo iný výrobok, alebo mu bolo dodané iné množstvo tovaru alebo výrobkov než požadované množstvo, môže si uplatniť reklamáciu voči dodávateľovi nasledovne:

  1. vystaví doklad, na základe ktorého si bude uplatňovať reklamáciu u dodávateľa. V praxi sa ako doklad najčastejšie používa tzv. „reklamačný list“, v ktorom odberateľ popíše, o aký výrobok ide, aké má vady, v akom počte, alebo popíše, v čom bola nekvalitne vykonaná služba a pod. Ak ide o výrobok (tovar), ten zvyčajne odošle dodávateľovi spolu s reklamačným listom, pričom môže požadovať jeho opravu alebo dodanie nového bezchybného výrobku, alebo ak ide o službu, bude požadovať odstránenie nekvalitne vykonanej služby; alebo
  2. na základe vystaveného reklamačného listu môže požadovať od dodávateľa zľa­vy a zrážky z ceny dodávky; alebo
  3. po dohode s dodávateľom nekvalitné výroby opraví odberateľ po prijatí finančných prostriedkov na opravu;
  4. prípadne môže od zmluvy odstúpiť.

V praxi býva zvykom, že dodávateľ s odberateľom písomne uzatvárajú kúpno-predajnú zmluvu na dodávku výrobkov, tovarov, prác alebo služieb a v tejto zmluve si zároveň dohodnú aj podmienky reklamácie, ak výrobky, tovar, práce alebo služba budú mať chyby. Ak podmienky reklamácií nie sú zmluvne dohodnuté, je potrebné postupovať podľa právnych predpisov, ktoré reklamácie upravujú, ide najmä o Obchodný zákonník a Občiansky zákonník.

Základné súvzťažnosti účtovania reklamácií u odberateľa

Príklad č. 2: Účtovanie reklamácie pri nedodaní požadovaného množstva zásob napr. tovaru pred zúčtovaním na sklad (spôsob A účtovania zásob)

 

Text

MD

D

a)

Dodávateľská faktúra za dodaný tovar

 

 

1.

dodané množstvo

131

2.

nedodaný tovar – uplatnenie reklamácie

315, 321

3.

dodávateľská faktúra celkom

321

b)

Uznaná reklamácia – dodanie chýbajúceho množstva

131

315, 321

Príklad č. 3: Účtovanie reklamácie vrátením vadného (chybného) tovaru

Zaúčtovaný na účte 132 – Tovar na sklade a v predajniach (spôsob A účtovania zásob)

 

Text

MD

D

a)

Dodávateľská faktúra za dodaný tovar účtovaný priamo na účet 132

 

 

cena bez DPH

132

20 % DPH

343

celková suma faktúry

321

b)

Reklamácia (čiastočná) dodávky tovaru

 

 

cena bez DPH

132

20 % DPH

343

celkom

315, 321

c)

Uznaný reklamačný nárok na základe dobropisu

 

 

1.

v peniazoch

211, 221

315, 321

2.

v tovare: cena bez DPH

132

DPH

343

celkom:

315, 321

alebo

 

 

d)

Prijatá zľava (skonto) na reklamovaný tovar

 

 

zľava z ceny bez DPH

132

20 % DPH

343

zľava celkom

315, 321

Poznámka:

Podľa § 43 ods. 8 postupov účtovania v PÚ pre podnikateľov sa pri účtovaní zásob spôsobom A môžu nákupy tovaru účtovať priamo na účte 132 – Tovar na sklade a v predajniach.

Príklad č. 4: Účtovanie reklamácie vrátením vadného (chybného) tovaru

(spôsob B účtovania zásob)

 

Text

MD

D

a)

Dodávateľská faktúra za dodaný tovar

 

 

cena bez DPH

504

 

20 % DPH

343

 

celková suma faktúry

321

b)

Čiastočná reklamácia dodávky tovaru

 

 

cena bez DPH

504

20 % DPH

343

celkom

315, 321

c)

Uznaný a vrátený reklamačný nárok na základe dobropisu

 

 

1.

v peniazoch:

211, 221

315, 321

2.

v tovare: cena bez DPH

504

20 % DPH

343

celkom

315, 321

alebo

 

 

d)

Prijatá zľava (skonto)

 

 

zľava z ceny bez DPH

504

DPH

343

celkom

315, 321

Účtovná jednotka prevzala záväzky na záručné opravy

Príklad č. 5: Nárok na paušál na záručné opravy poskytnutý výrobcom (platí pre spôsob A aj B účtovania zásob)

 

Text

MD

D

a)

Nárok na záručný paušál, ak účtovná jednotka prevzala záväzok na záručné opravy

315

384

b)

Prijatie paušálu na bankový účet

221

315

c)

Náklady na opravu

5xx

1xx, 3xx

d)

Čerpanie paušálu za opravu

384

648

3. Účtovanie reklamácií u dodávateľa

Dodávateľ tovaru, výrobkov, prác alebo služieb pre prípady reklamácií by mal mať vypracovanú internú smernicu, v praxi nazývanú ako „reklamačný poriadok“. V nej by mal byť stanovený postup pre posúdenie a vybavovanie reklamácií (pozri vzor reklamačného poriadku uvedeného v závere tohto príspevku, ktorý si musí účtovná jednotka vypracovať na svoje podmienky).

Dodávateľ výrobkov, tovaru, prác alebo služieb by mal mať v predajnej cene zakalkulované aj náklady na opravu reklamovaného tovaru alebo výrobkov, prípadne služieb. Náklady vynaložené na opravy sa nepovažujú za škodu, ale účtujú sa do nákladov, čím znižujú zisk účtovnej jednotky z podnikateľskej činnosti.

V mnohých prípadoch sa chybné výrobky dajú ešte rozobrať na súčiastky, ktoré po ich ocenení možno predať, alebo ich spotrebovať pri ďalšej oprave, resp. výrobe.

Ocenené súčiastky v reálnej hodnote sa potom zaúčtujú ako prijatie na sklad oproti výnosom. Zmätky, nepodarky vo výrobe sú súčasťou nákladov na výrobu (osobitne sa o nich neúčtuje).

Dodávateľ na uznanú reklamáciu, prípadne na zľavu z ceny pre odberateľa vystavuje tzv. „dobropis“. Dobropis možno definovať ako finančnú čiastku, ktorú pripisuje dodávateľ odberateľovi, napr. pri fakturácii dodaného tovaru za vyššiu ako dohodnutú cenu, pri reklamácii a pod.

Základné súvzťažnosti účtovania reklamácií u dodávateľa

Účtovné súvzťažnosti

Má dať

Dal

1. Odberateľská faktúra za predaný tovar

 

 

a) cena bez DPH

-

604

b) DPH

-

343

c) celková suma odberateľskej faktúry

311

-

2. Inkaso tržby za predaný tovar na bankový účet

221

311

3. Tržba za predaný tovar prijatá v hotovosti

 

 

a) cena bez DPH

-

604

b) DPH

-

343

c) prijatá hotovosť celkom

211

-

4. Tržba za predaný tovar

 

 

a) cena bez DPH

-

604

b) DPH

-

343

c) poukážky alebo šeky prijaté namiesto hotovosti

211-Aú

-

5. Zľava z ceny poskytnutá odberateľovi po vyfakturovaní predaného tovaru

 

 

a) pred zaplatením dodávky odberateľom

604

311

b) po zaplatení dodávky odberateľom

604

325

c) oprava DPH z dôvodu poskytnutej zľavy z ceny

343

311, 325

6. Odberateľská faktúra za predaný tovar so zmluvne dohodnutou zľavou

 

 

a) predajná cena tovaru znížená o zľavu

-

604

b) DPH

-

343

c) celková suma odberateľskej faktúry

311

-

7. Zúčtovanie vystaveného dobropisu na uznanú reklamáciu, ktorú si uplatňuje odberateľ pred zaplatením dodávky tovaru

 

 

a) zníženie predajnej ceny o uznanú reklamáciu

604

-

b) DPH

343

-

c) celková suma dobropisu

-

311

8. Zúčtovanie vystaveného dobropisu na uznanú reklamáciu, ktorú si uplatňuje odberateľ po zaplatení dodávky tovaru

 

 

a) zníženie predajnej ceny o uznanú reklamáciu

604

-

b) DPH

343

-

c) celková suma dobropisu

-

325

Poznámka:

Na účte 211 – Pokladnica sa účtujú aj šeky a poukážky prijaté namiesto hotových peňazí.

Účtovanie reklamácií pred zaplatením dodávky a po zaplatení dodávky

V praxi býva zvykom, hoci to postupy účtovania konkrétne neustanovujú, že pri účtovaní reklamácií tak u dodávateľa, ako aj u odberateľa sa rozlišuje, či dodávka už bola uhradená pred uplatnením reklamácie alebo ešte nebola.

Účtovanie u odberateľa:

  1. pred úhradou faktúru (záväzku zaúčtovanom napr. na účte 321 – Dodávatelia) sa uplatnená reklamácia voči dodávateľovi účtuje ako zníženie záväzku voči dodávateľovi na ťarchu účtu 321 – Dodávatelia,
  2. po úhrade faktúry sa uplatnená reklamácia účtuje ako pohľadávka voči dodávateľovi na ťarchu účtu 315 – Ostatné pohľadávky;

Účtovanie u dodávateľa:

  1. pred prijatím úhrady od odberateľa (inkaso pohľadávky účtovnej napr. na účte 311 – Odberatelia) sa uplatnená reklamácia odberateľom účtuje ako zníženie pohľadávky voči odberateľovi v prospech účtu 311 – Odberatelia,
  2. po prijatí úhrady od odberateľa sa reklamácia od odberateľa účtuje ako záväzok voči odberateľovi na ťarchu účtu 325 – Ostatné záväzky.

Ale ako sme už uviedli, postupy účtovania účtovanie reklamácií osobitne neupravujú, iba ustanovujú účty, na ktorých sa účtujú. Z pohľadu odberateľa reklamácie sa účtujú na účte 315 – Ostatné pohľadávky a z pohľadu dodávateľa na účte 325 – Ostatné záväzky, iné účty postupy neuvádzajú a ani v obsahu náplni účtov 311 – Odberatelia a 321 – Dodávatelia nie je o účtovaní reklamácií nič ustanovené.

Preto sme toho názoru, že ak účtovná jednotka (odberateľ) pri uplatnení reklamácie voči dodávateľovi použije iba jeden účet 315 – Ostatné pohľadávky (účet 321 nebude používať), bez ohľadu na to, či záväzok bol dodávateľovi uhradený alebo nie, bude postupovať v súlade s postupmi účtovania. Rovnako tak aj dodávateľ, ak na vybavovanie reklamácií bude používať iba účet 325 – Ostatné záväzky (účet 311 nebude používať), bude tiež postupovať v súlade s postupmi účtovania.

Príklad č. 6: Rozdiel medzi účtovaním reklamácie na účte 315 – Ostatné pohľadávky a na účte 321 – Dodávatelia u odberateľa

Účet 315 – Ostatné pohľadávky musí účtovná jednotka (odberateľ) vyrovnať započítaním so záväzkom (321/315) a účet 321 – Dodávatelia vyrovná nižšou úhradou dodávateľovi za skutočne odobraté množstvo tovaru – zníženie záväzku voči dodávateľovi, čím sa šetrí jeden účtovný zápis.

To isté platí aj u dodávateľa, ak dodávateľ z dôvodu reklamácie zníži účet 311 – Odberatelia, zinkasuje sumu zníženú o reklamáciu (zníženie pohľadávky voči odberateľovi) a šetrí sa tiež jeden účtovný zápis o započítaní pohľadávky so záväzkom. Ak dodávateľ na účtovanie reklamácie použije účet 325 – Ostatné záväzky, dochádza k zápočtu záväzku s pohľadávkou.

Účtovné súvzťažnosti u ODBERATEĽA:

 

 

1. Dodávateľská ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Ľudmila Novotná

Prílohy

  • Príloha: Reklamačný poriadok (vzor č. 1 a 2) /33 kB

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.