Commission Staff Working Paper, ‘Impact Assessment Accompanying Document to the Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council Amending Council Regulation (EC) No 207/2009 on the Community Trade Mark and the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council to Approximate the Laws of the Member States Relating to Trade Marks (recast) ’, SWD/2013/95/FINAL, 27. 03. 2013, str. 12.
Id.
Id.
Id.
Mgr. Matej Michalec, LL.M. absolvoval Právnickú fakultu Trnavskej univerzity v Trnave a spojený postgraduálny program Intellectual Property Law & Chinese na univerzite v Edinburgu. V minulosti pôsobil na Európskom patentovom úrade. V súčasnosti pracuje v advokátskej kancelárii V4 Legal a pravidelne sa zúčastňuje na podujatiach organizovaných Úradom Európskej únie pre duševné vlastníctvo.
V nadväznosti na vyššie citované čísla je zrejmé, že označenia slúžiace na rozlišovanie tovarov a služieb podniku môžu fungovať ako hybná sila inováciíEurópska Komisia, ‘Dôvodová správa k návrhu Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie Rady (ES) č. 207/2009 o ochrannej známke Spoločenstva’, COM(2013) 161 final, 27. 03. 2013, str. 1. s potrebou adekvátneho systému zabezpečujúceho ich ochranu. V EÚ za týmto účelom koexistuje systém národných ochranných známok so systémom ochrannej známky EÚ (ďalej len ako ‘EUTM’). Záujem o ochranu prostredníctvom národných ochranných známok mierne rastie, avšak výrazný nárast zaznamenalo najmä využívanie systému EUTM, ktoré sa od svojho počiatku v roku 1996 viac než strojnásobilo.Viď pozn. 1, str. 12 (8% nárast v prípade národných ochranných známok medzi 1996-2008); EUIPO Statistics; dostupné na: https://euipo.europa.eu/tunnelweb/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/about_euipo/the_office/statistics-of-european-union-trade-marks_en.pdf (310% nárast v prípade EUTM medzi 1996-2016).
Legislatíva EÚ zasahuje do oboch systémov. Národné systémy boli čiastočne harmonizované prostredníctvom smernice o aproximácií právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok,Najnovšia Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2015/2436 zo 16. decembra 2016 musí byť transponovaná do 14. januára 2019 (resp. 14. januára 2023 v súvislosti si čl. 45); súčasná legislatíva je založená na Smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/95/ES z 22. októbra 2008 (kodifikované znenie). EUTM upravuje nariadenie o ochrannej známke Európskej únie.Viď text nižšie.
Zamerajme sa však výlučne na EUTM s cieľom zhrnúť poslednú novelizáciu relevantných právnych predpisov, ktorá nie je v slovenskej odbornej literatúre výraznejšie rozpracovaná. V tejto súvislosti možno spomenúť, že hoci ekonomiky členských štátov EÚ, ktoré pristúpili v rokoch 2004-2007, tvoria zhruba 12% HDP (PPP) EÚ, počet EUTM prihlášok z týchto krajín predstavoval v roku 2010 len 5%,Viď pozn. 1, str. 13.; čo sa týka krajín V4, najviac prihlášok v roku 2016 obdržalo EUIPO z Poľska (3620), nasledovalo Česko (1103), Maďarsko (577) a Slovensko (448); zdroj: EUIPO statistics (viď pozn. 7). čo môže signalizovať nižšiu mieru konkurencieschopnosti značiek z týchto krajín na celoeurópskom trhu. Daný systém si preto zaslúži pozornosť aj zo strany slovenských obchodných kruhov.
V prvej časti si predstavíme pozadie najnovšej legislatívnej reformy v známkovom práve EÚ a následne si v druhej až piatej časti bližšie rozoberieme podstatu najdôležitejších zmien spolu s odkazmi na relevantné ustanovenia.
I. Pozadie zmien v systéme EUTM
Dňa 23. marca 2016 vstúpilo do platnosti nové nariadenie Európskeho ...