HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Legislatívna reforma v systéme ochranných známok Európskej únie

Silné značky majú výrazný vplyv na európsku ekonomiku. Hodnota top 10 značiek (tzv. brand value) v niektorých krajinách dosahuje úroveň 10% vo vzťahu k ich HDP (PPP), pričom v menších krajinách môže ísť až o úroveň 30%.[1] Hodnota ochranných známok pre krajiny môže slúžiť ako indikátor ekonomickej vyspelosti a bohatstva.[2] Vo všeobecnosti hodnota top 10 značiek v členských štátoch Európskej Únie (ďalej len ako ‘EÚ’) dosahuje úrovne € 35 miliárd, avšak v prípade Nemecka a Veľkej Británie je to omnoho viac (€ 145 miliárd a € 138 miliárd).[3] V súvislosti s medzinárodným obchodom až 48% exportov EÚ tvorí značkový tovar.[4]

Dátum publikácie: 11. 9. 2018
Prameň: Bulletin slovenskej advokácie / Bulletin SAK - 2018 / Bulletin SAK - 7-8/2018
Oblasti práva:
Ústavné právo / EU
Občianske právo / Duševné vlastníctvo / Priemyselné práva



Commission Staff Working Paper, ‘Impact Assessment Accompanying Document to the Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council Amending Council Regulation (EC) No 207/2009 on the Community Trade Mark and the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council to Approximate the Laws of the Member States Relating to Trade Marks (recast) ’, SWD/2013/95/FINAL, 27. 03. 2013, str. 12.

Id.

Id.

Id.

Mgr. Matej Michalec, LL.M. absolvoval Právnickú fakultu Trnavskej univerzity v Trnave a spojený postgraduálny program Intellectual Property Law & Chinese na univerzite v Edinburgu. V minulosti pôsobil na Európskom patentovom úrade. V súčasnosti pracuje v advokátskej kancelárii V4 Legal a pravidelne sa zúčastňuje na podujatiach organizovaných Úradom Európskej únie pre duševné vlastníctvo.

V nadväznosti na vyššie citované čísla je zrejmé, že označenia slúžiace na rozlišovanie tovarov a služieb podniku môžu fungovať ako hybná sila inováciíEurópska Komisia, ‘Dôvodová správa k návrhu Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie Rady (ES) č. 207/2009 o ochrannej známke Spoločenstva’, COM(2013) 161 final, 27. 03. 2013, str. 1. s potrebou adekvátneho systému zabezpečujúceho ich ochranu. V EÚ za týmto účelom koexistuje systém národných ochranných známok so systémom ochrannej známky EÚ (ďalej len ako ‘EUTM’). Záujem o ochranu prostredníctvom národných ochranných známok mierne rastie, avšak výrazný nárast zaznamenalo najmä využívanie systému EUTM, ktoré sa od svojho počiatku v roku 1996 viac než strojnásobilo.Viď pozn. 1, str. 12 (8% nárast v prípade národných ochranných známok medzi 1996-2008); EUIPO Statistics; dostupné na: https://euipo.europa.eu/tunnelweb/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/about_euipo/the_office/statistics-of-european-union-trade-marks_en.pdf (310% nárast v prípade EUTM medzi 1996-2016).

Legislatíva EÚ zasahuje do oboch systémov. Národné systémy boli čiastočne harmonizované prostredníctvom smernice o aproximácií právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok,Najnovšia Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2015/2436 zo 16. decembra 2016 musí byť transponovaná do 14. januára 2019 (resp. 14. januára 2023 v súvislosti si čl. 45); súčasná legislatíva je založená na Smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/95/ES z 22. októbra 2008 (kodifikované znenie). EUTM upravuje nariadenie o ochrannej známke Európskej únie.Viď text nižšie.

Zamerajme sa však výlučne na EUTM s cieľom zhrnúť poslednú novelizáciu relevantných právnych predpisov, ktorá nie je v slovenskej odbornej literatúre výraznejšie rozpracovaná. V tejto súvislosti možno spomenúť, že hoci ekonomiky členských štátov EÚ, ktoré pristúpili v rokoch 2004-2007, tvoria zhruba 12% HDP (PPP) EÚ, počet EUTM prihlášok z týchto krajín predstavoval v roku 2010 len 5%,Viď pozn. 1, str. 13.; čo sa týka krajín V4, najviac prihlášok v roku 2016 obdržalo EUIPO z Poľska (3620), nasledovalo Česko (1103), Maďarsko (577) a Slovensko (448); zdroj: EUIPO statistics (viď pozn. 7). čo môže signalizovať nižšiu mieru konkurencieschopnosti značiek z týchto krajín na celoeurópskom trhu. Daný systém si preto zaslúži pozornosť aj zo strany slovenských obchodných kruhov.

V prvej časti si predstavíme pozadie najnovšej legislatívnej reformy v známkovom práve EÚ a následne si v druhej až piatej časti bližšie rozoberieme podstatu najdôležitejších zmien spolu s odkazmi na relevantné ustanovenia.

I. Pozadie zmien v systéme EUTM

Dňa 23. marca 2016 vstúpilo do platnosti nové nariadenie Európskeho ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.