JUDr. Mgr. Marek Perdík
predseda ZLSBD
Na začiatok je potrebné uviesť, že úprava elektronického hlasovania nie je súčasťou znenia BytZ, ale ju môžete nájsť výhradne len v zákone č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov. Nebol teda novelizovaný BytZ, ale právny predpis, ktorým sa riešia určité otázky v pôsobnosti Ministerstva financií SR. Konkrétne ide o § 36f, ktorý znie:
Vzhľadom na to, že ide o pilotný projekt počas pandémie, ustanovenia nemajú časovo trvalý charakter, ale skončením pandémie stratí účinnosť aj táto zákonná úprava a pravidlá elektronického hlasovania už nebude možné aplikovať, pokiaľ sa nebude novelizovať aj samotný BytZ.. Ako sa uvádza v dôvodovej správe k prijatej úprave: „Vzhľadom na skutočnosť, že účasť vlastníkov na schôdzach a na písomnom hlasovaní je z dôvodu pandémie problematická, navrhuje sa umožniť vlastníkom okrem priamej účasti na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní aj hlasovanie prostredníctvom elektronických prostriedkov.“ Ide teda len o iný spôsob uplatnenia hlasovacieho práva v tých prípadoch, kedy je podľa BytZ možné hlasovať buď na schôdzi alebo písomne.
Podľa môjho názoru je chybou, že sa pojem „prostriedky informačnej a komunikačnej technológie“ nedefinoval zákonne a teda presne. Môže tak dochádzať k rôznym výkladovým pravidlám, no dôležitým filtrom toho, čo je možné považovať za prostriedok informačnej a komunikačnej technológie je práve spôsob, akým je možný výkon hlasovacieho práve a ktorý je popísaný v písmenách a), b) a c) prvého odseku § 36f zákona č. 67/2020 Z. z..
Vzhľadom na chýbajúcu definíciu pojmu je možné za prostriedok informačnej a komunikačnej technológie považovať akúkoľvek informačná a komunikačná technológia (ďalej ako ...