Čierna – tzv. neviditeľná ruka trhu všetko vyriešiť nedokáže, preto potrebuje občas aj zásah bielej – tzv. viditeľnej ruky regulácie štátom. Štát na to využíva rôzne nástroje, kde v príjmovej časti dominuje daň. Dane sú základným zdrojom príjmov verejných financií v každej trhovej ekonomike na celom svete. Majú imperatívny (rozkazovací) charakter, a preto na ich realizáciu štát vybavil správcov dane rozsiahlymi právomocami a kompetenciami. Novodobé zdaňovanie na Slovensku je aj po aplikovanej praxi vývoja zdaňovania za roky 1990 – 2013 stále častým predmetom diskusie a návrhov na nové daňové zmeny a reformy.
Základnou daňovo-procesnou normou (akýmsi „otčenášom zdaňovania“ v SR) je v súčasnosti zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), ktorý nahradil z minulosti známy zákon číslo 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov. Silové prvky donucovacieho arzenálu štátu z hľadiska podstaty daní sú v zákone o správe daní už viac ako dvadsať rokov aj na Slovensku etablované ako stálice. Cieľom nasledovného príspevku je pripomenúť a podčiarknuť tie najdôležitejšie.
Daň je vynútiteľná
Dane sú v rámci trhovej ekonomiky najdiskutovanejším finančným pojmom medzi občanmi a podnikateľmi v každej spoločnosti i krajine. Daňová pravda, objektivita a spravodlivosť sú veľmi krehké pojmy. Je vhodné ich vnímať s nadhľadom, v kontexte systémového myslenia, pragmaticky – najmä preto, lebo patria medzi základné finančné riziká z pohľadu štátu, spoločnosti, organizácie, inštitúcie, podniku, firmy, podnikateľa i občana.
Daň je ekonomicko-finančná kategória, t. j. platba fyzických alebo právnických osôb, ktorá je vynútiteľná, nenávratná, spravidla neúčelová, zákonom určená a pravidelne sa opakujúca platba, ktorú vyberá štát a orgány miestnej samosprávy v prospech verejných rozpočtov a účelových fondov na úhradu verejných výdavkov vo vopred určenej výške a s presne určeným termínom splatnosti. Definícií dane môže byť viac – podľa rôznych prístupov, východísk a autorov.
Keďže daň je vynútiteľná, k jej vymáhaniu môže správca dane využívať rôzne donucovacie nástroje.
Daňová problematika je veľmi široká a zložitá. Kto jej chce dobre porozumieť, potrebuje nielen preštudovať veľa teórie, ale aj odpracovať v tejto oblasti ešte viac rokov praxe.
V zmysle uvedeného je aj pri študovaní základnej právnej normy v oblasti daňového procesu, t. j. zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní, vhodné študovať ju systematicky a postupne. Vhodná je metóda postupnosti krokov od ľahšieho k zložitejšiemu, od univerzálneho (generálneho) k špecifickému (špeciálnemu).
Donucovací arzenál správcu dane
Donucovací arzenál predstavujú všetky silové prvky zákona o správe daní. Hoci k plateniu daní z hľadiska dlhodobosti je psychologicky lepšie využívať prevenciu a presvedčovanie, niekedy to nepomáha, a preto správca dane využíva terapiu a donucovanie. Donucovací arzenál možno chápať v širšom slova zmysle i užšom slova zmysle. Niektoré jeho prvky sú daňovým poplatníkom známejšie (napríklad práva a povinnosti kontrolórov i kontrolovaných pri daňovej kontrole), iné ...