Táto práca bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-0024-12.
Sidak, M. - Duračinská, M. a kol.: Finančné právo. 2. vyd. Bratislava: C. H. Beck, 2014. s. 245.
K registrácii pre daň z pridanej hodnoty bližšie pozri: Filo, M.: Registrácia pre daň z pridanej hodnoty a zábezpeka na daň. In Bulletin slovenskej advokácie. ISSN 1335-1079, 2015, roč. 21, č. 5, s. 17-26.
JUDr. Matúš Filo, PhD.
odborný asistent na Katedre správneho práva, práva životného prostredia a finančného práva a vyučuje predmet Finančné právo
vo svojej publikačnej činnosti sa zameriava najmä na daňové právo a na problematiku daňových únikov ako aj prostriedky ich eliminácie
Filo, M.: Daňová kontrola nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty a „úrok z omeškania“ za neoprávnené zadržiavanie peňažných prostriedkov; Bulletin slovenskej advokácie, 22, 2016, č. 7-8, s. 16 - 25.
Úvod
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Daňový poriadok“) ako aj zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z pridanej hodnoty,“ „zákon o DPH,“ „zákon“) sú daňovými právnymi predpismi s vysokou frekvenciou novelizácií. Zmeny právnej úpravy sú nielen dôsledkom harmonizácie s právom Európskej únie, ale sú vyvolané aj potrebami aplikačnej praxe. V prípade nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty (ďalej len „nadmerný odpočet“), ktorým sa rozumie prevýšenie celkovej výšky odpočítateľnej dane za príslušné zdaňovacie obdobie nad celkovou výškou dane za príslušné zdaňovacie obdobie, vznikne platiteľovi dane z pridanej hodnoty (ďalej len „platiteľ“) nárok na odpočet, prípadne nárok na vrátenie neodpočítaného nadmerného odpočtu od vlastnej daňovej povinnosti alebo jeho časti. Správca dane je v snahe eliminovať možné daňové úniky oprávnený začať v lehote na vrátenie uplatneného nadmerného odpočtu daňovú kontrolu. Kontrolu oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu upravuje Daňový poriadok v nadväznosti na zákon o dani z pridanej hodnoty.
Ustanovenia Daňového poriadku zakotvujúce právnu úpravu daňovej kontroly boli s účinnosťou od 1. júla 2015 doplnené o nový inštitút čiastkového protokolu, ktorý má významný vplyv na urýchlenie procesu vrátenia nadmerného odpočtu. K 1. júlu 2015 boli v nadväznosti na zmeny v Daňovom poriadku novelizované ustanovenia zákona o dani z pridanej hodnoty upravujúce nadmerný odpočet. Uvedené ustanovenia zákona o dani z pridanej hodnoty boli opätovne novelizované aj s účinnosťou od 1. januára 2016. V prípade potvrdenia oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu vykonanou daňovou kontrolou sa naskytá legitímna otázka, či má platiteľ nárok na zaplatenie úroku z omeškania za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky.
Mechanizmus vrátenia nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty v kontexte aktuálnych zmien
Zákon o dani z pridanej hodnoty definuje nadmerný odpočet v § 79 ods. 1 ako prevýšenie celkovej výšky odpočítateľnej dane za príslušné zdaňovacie obdobie nad celkovou výškou dane za príslušné zdaňovacie obdobie okrem dane pri dovoze tovaru vyrubenej colným úradom. Pri vzniku nadmerného odpočtu v zdaňovacom období má platiteľ dane povinnosť odpočítať ho od vlastnej daňovej povinnosti v nasledujúcom zdaňovacom období. Pokiaľ však nadmerný odpočet nemožno takto odpočítať,Uvedená situácia môže nastať v prípade, ak platiteľovi vznikne v zdaňovacom období nasledujúcom po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol, vlastná daňová povinnosť v sume nižšej ako je suma nadmerného odpočtu, ktorý si platiteľ uplatnil za predchádzajúce zdaňovacie obdobie alebo ak mu vznikne aj v tomto zdaňovacom období nadmerný odpočet. daňový úrad vráti neodpočítaný nadmerný odpočet alebo jeho neodpočítanú časť do 30 dní od podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol alebo do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania, ak platiteľ dane nebol povinný podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol.Babčák, V.: ...