JUDr. Stanislav Demčák, LL.M. pôsobí ako advokát a špeciálny konkurzný správca. Je absolventom LL.M. programu v ICT práve na Právnickej fakulte MU v Brne. Zaujíma sa o oblasť práva informačných a komunikačných technológií, v ktorej občasne publikuje.
Problematika vývoja a dodania softvéru na zákazku je z právneho hľadiska pomerne komplikovaná. Za účelom jej lepšieho pochopenia v nasledujúcom texte poukazujeme na osobitosti softvéru na zákazku a z toho vyplývajúce implikácie pre obsah právnych vzťahov, ktoré vznikajú pri jeho vývoji na území SR. Zároveň sa pokúsime adresovať niektoré problémy spojené so softvérom na zákazku, najmä čo do autorstva, nadobúdania majetkových práv k softvéru a použitia verejných licencií.
Špecifiká vývoja softvéru na zákazku
Pre softvér je typické, že jeho životný cyklus (bez aktualizácií a vylepšení) je mimoriadne krátky. Každý užívateľ sa preto musí rozhodnúť, či má záujem o štandardný (bežne komerčne šírený) softvér, upravený softvér (t. j. štandardný softvér, ktorého určité aspekty sú prispôsobené špecifickým potrebám zákazníka) alebo softvér na zákazku (t. j. softvér exkluzívne vyvinutý pre potreby zákazníka).
Softvér na zákazku má oproti štandardnému softvéru určité špecifiká. Predovšetkým, požiadavky na funkcionalitu softvéru určuje užívateľ (zákazník), a to ešte pred jeho vývojom. Právny vzťah medzi zákazníkom a softvérovým vývojárom tak vzniká v čase, kedy výsledok vývoja ešte nie je známy (čo môže viesť k problémom vo vzťahu k správnemu definovaniu predmetu zmluvy).
Na vývoji a tvorbe softvéru sa môže zúčastniť nehomogénna skupina osôb (zamestnanci, subdodávatelia alebo konzorcium dodávateľov). Pri vývoji softvéru môžu byť použité už existujúce počítačové programy tretích osôb. V dôsledku rôznych kombinácií autorskoprávnej ochrany a jej nositeľov môže preto na strane zákazníka vzniknúť oprávnená obava, v akom rozsahu skutočne nadobudne právo na výkon majetkových práv k softvéru na zákazku.
Vývoj softvéru na zákazku vyžaduje úzku komunikácia medzi poverenými osobami dodávateľa a zákazníka. Do komunikácie medzi dodávateľom a zákazníkom môžu byť zapojení manažéri, obchodníci, právnici, IT ...