JUDr. Anna KICOVÁ
Právnická fakulta
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
KICOVÁ, A.: Vybrané aspekty daňovej trestnej činnosti; Justičná revue, 63, 2011, č. 1, s. 72 – 79.
Porušovanie daňových zákonov, vrátane konaní napĺňajúcich znaky skutkových podstát trestných činov, dosahuje v súčasnosti enormné rozmery. Jeho negatívny dopad na spoločnosť je o to závažnejší, o čo viac si uvedomíme, že základ príjmov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky predstavujú práve daňové príjmy. Najvýraznejší vplyv má v tomto smere rozmáhajúca sa trestná činnosť najmä pri dani z pridanej hodnoty, ktorá má z hľadiska daňových príjmov štátneho rozpočtu dominantné postavenie.
Aj keď hospodársku krízu pociťuje každý jednotlivec, osobitne sa týka subjektov uskutočňujúcich určitú ekonomickú činnosť. Práve tá ich vedie k zvýšenej snahe šetriť peňažné prostriedky a tak si minimálne udržať svoje dovtedajšie postavenie na trhu. Nie všetky spôsoby šetrenia sú však v súlade s platným právom, obzvlášť v oblasti daňovo-právnych noriem. Ide o rôzne prípady – od celkom legálneho využívania právnej úpravy až po celkom nelegálne konania napĺňajúce znaky skutkových podstát trestných činov. Spomeňme len nepriznanie zdaniteľných príjmov alebo ich presun na subjekty, ktoré nepodliehajú zdaneniu, uplatňovanie nedaňových výdavkov ako výdavkov daňových, fingované výdavky a obchody, porušovanie predpisov v súvislosti s vedením účtovníctva, machinácie pri používaní elektronickej registračnej pokladnice.
Daňová trestná činnosť si v rámci rôznych druhov trestnej činnosti zasluhuje osobitný význam z jedného jednoduchého dôvodu. Znižovaním daňových príjmovPodiel rozpočtovaných/skutočných daňových príjmov na celkových rozpočtovaných príjmoch štátneho rozpočtu v mil. eur:
2010: 8 619/ ? z 12 530
2009: 7 870/ 8 025 z 10 971
2008: 8 994/ 9 024 z 11 559
2007: 8 232/ 8 573 z 10 305
2006: 7 158/ 7 843 z 9 052
2005: 6 703/ 7 389 z 8 538
2004: 6 480/ 6 954 z 7 699
Prehľady plnenia štátneho rozpočtu vedené Daňovým riaditeľstvom SR. v dôsledku daňovej trestnej činnosti prichádza štát o najdôležitejší zdroj svojich príjmov. Zvlášť v období hospodárskej krízy a v čase stúpajúceho deficituKým od roku 2004 do r. 2008 klesal deficit štátneho rozpočtu z približne 2,605 mld. eur na 1,061 mld. eur, od roku 2009 sledujeme jeho rapídny nárast, ktorý v roku 2009 predstavoval rozpočtovaný deficit vo výške 3,154 mld. eur a na rok 2010 je 3,746 mld. eur. štátneho rozpočtu je potrebné zamyslieť sa nad skutočnosťou, že daňové príjmyK tomu pozri aj ŠTRKOLEC, M.: Vývoj daňových príjmov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky od roku 2004; in: Olomoucké právnické dny 2008; sborník příspěvků z konference: 5. až 6.jún 2008, Olomouc. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, s. 537 – 542. štátu nie sú ani zďaleka tak vysoké, než by reálne mali byť. Dôvod tohto znižovaniaOd roku 2005 ...