prof. JUDr. Igor PALÚŠ, CSc.
Fakulta verejnej správy UPJŠ v Košiciach
PALÚŠ, I.: Uplatňovanie princípu deľby moci v obecnej samospráve; Justičná revue, 65, 2013, č. 5, s. 652 – 661.
Deľba moci je jedným z východiskových princípov moderného konštitucionalizmu. V súčasnom demokratickom štáte má tento princíp niekoľko rovín svojho reálneho uplatňovania. Zvyčajne sa v teórii ústavného práva v tejto súvislosti uvádza rovina:
– ústredná (vzťahy medzi najvyššími štátnymi orgánmi moci zákonodarnej, výkonnej a súdnej)
– vertikálna (deľba moci medzi ústrednými orgánmi a územnou samosprávou, resp. v podmienkach federatívneho štátu vzťahy medzi orgánmi federácie a orgánmi členských štátov)
– miestna (deľba moci medzi orgánmi územnej samosprávy a miestnymi orgánmi štátnej správy).KLÍMA, K. a kol.: Encyklopedie ústavního práva; ASPI, Wolters Kluwer, 2007, s. 128.
Máme za to, že na miestnej úrovni možno prvky deľby moci zohľadniť nielen v rovine vzťahov územnej samosprávy a miestnej štátnej správy, ale aj v rovine vzťahov samotnej územnej samosprávy (prinajmenšom z hľadiska organizačnej stránky zaistenia deľby moci), osobitne na jej obecnej úrovni. Svoj názor opierame o ponímanie obecnej (v širšom zmysle územnej) samosprávy ako formy verejnej moci, ktorú štát zveril obciam a tieto ju vykonávajú v rámci ústavy a zákonov samostatne, na svoju zodpovednosť, pričom štát si ponecháva len pozíciu dozoru nad dodržiavaním ústavnosti a zákonnosti tohto výkonu (tzv. decentralizovaná verejná moc). Navyše, nemožno zabúdať, že deľba moci je organizačno-technická nevyhnutnosť každej organizácie, či každého sociálneho systému,BÁRÁNY, E.: Moc a právo; Bratislava: Veda, 2007, s. 33. obecnú samosprávu nevynímajúc. Vyplýva z deľby práce a funkcií, ktoré daná organizácia (inštitúcia) zabezpečuje. V našom prípade vyplýva z deľby pôsobnosti medzi orgánmi obce, ktoré napĺňajúc funkcie obecnej samosprávy vykonávajú im zverenú pôsobnosť, avšak zároveň sú odkázané na vzájomnú súčinnosť a spoluprácu.
Uplatňovanie princípu deľby moci je, na jednej strane, aj na úrovni obecnej samosprávy späté s vyjadrením plurality politických záujmov a názorov pri zachovaní stability samosprávy obce (aspekt politický), na druhej strane predstavuje účelnú deľbu práce (pôsobnosti) medzi orgánmi obce, t. j. obecným zastupiteľstvom a starostom obce v záujme rozvíjania obce a zabezpečovania potrieb a záujmov jej obyvateľov (aspekt funkčný). Aby realizácia deľby moci mohla napĺňať obidva naznačené aspekty, je nutné, aby bola založená na princípoch nezávislosti jednotlivých mocí, resp. orgánov, ktoré tieto moci predstavujú, fungovala na ich vzájomnej rovnováhe a vzájomných brzdách medzi nimi tak, aby jedna z týchto mocí (orgánov) nemohla paralyzovať či uzurpovať inú moc (iný orgán).
Pokúsime sa ...