V dôsledku hospodárskej krízy dochádza v rámci obchodných vzťahov k poklesu schopnosti podnikateľov plniť si svoje záväzky. Podnikatelia sa tak dostávajú do situácie, že faktúry sú uhrádzané oneskorene, čo vyvoláva potrebu sledovať lehotu splatnosti faktúr. Osobitnú pozornosť musí podnikateľ venovať pohľadávkam po lehote splatnosti, je potrebné uvedomiť si, že po splatnosti pohľadávky začína plynúť premlčacia lehota, ktorá je vo všeobecnosti v obchodnoprávnych vzťahoch stanovená na 4 roky a v občianskoprávnych vzťahoch na 3 roky.
POZNÁMKA
Po uplynutí tejto lehoty sa môže stať, že dlžník v súdnom konaní vznesie námietku premlčania a v tomto prípade už ani súd nemôže pohľadávku priznať. Preto je potrebné svoje pohľadávky riešiť včas. Starostlivosť o pohľadávky a ich úhradu je pre podnikateľa nemenej dôležitý proces ako získavanie zákaziek, pretože až po úhrade pohľadávky je možné považovať obchod za úspešne zavŕšený. Pri správe pohľadávok až po ich úspešné inkaso môžeme analyzovať viacero čiastkových fáz.
Prevencia
Základom úspešného obchodu je prevencia pred uzavretím obchodu s rizikovým partnerom, prípadne so zlým obsahom. Aj dobré obchodné vzťahy sa môžu časom zmeniť, čo nemusí byť spôsobené zlým úmyslom druhej strany, ale môže ísť aj o druhotnú platobnú neschopnosť.
Ak podnikateľ vstupuje do obchodného vzťahu s novým obchodným partnerom, mal by dôsledne overiť jeho údaje z obchodného, prípadne živnostenského registra – pre úplné označenie na daňových dokladoch, prípadne neskôr na žalobnom návrhu. Vhodná je aj priebežná kontrola aktuálnosti údajov, nie každý partner včas oznámi napríklad zmenu konateľov alebo spôsob ich konania, či zmenu sídla. Na ďalšie obchodovanie môže mať vplyv aj zmena v spoločníkoch. V prípade pochybnosti o solventnosti obchodného partnera je vhodné nahliadnuť do zbierky listín vedenej príslušným obchodným registrom, keďže každá spoločnosť je povinná ukladať v nej ročnú účtovnú závierku. Na internete na stránkach obchodného registra sa nachádza aj evidencia úpadcov.
POZNÁMKA
V rámci prevencie je dôležité dodržiavanie základných pravidiel uzatvárania zmluvných vzťahov. Je prirodzené, že nie každá zmluva je v písomnej forme, často ide len o plnenie dodávky na základe objednávok. Dodávateľ by mal uzatvoriť aspoň rámcovú zmluvu, v ktorej si obchodní partneri dohodnú základné princípy spolupráce. Ide napr. o sankcie v prípade neplnenia zmluvného vzťahu, napr. úroky z omeškania pri nesplnení peňažných pohľadávok, zmluvných pokút či možnosti ukončenia zmluvného vzťahu.
Po neuhradení pohľadávky v lehote splatnosti by mal dodávateľ upozorniť svojho obchodného partnera na uplynutie lehoty splatnosti faktúry. Ak dlžník ani po upomienke faktúru nezaplatí, je potrebné tento problém riešiť. Vhodné je obrátiť sa včas s riešením záležitosti na právnika, ktorý zašle dlžníkovi kvalifikovanú výzvu, aby v lehote stanovenej vo výzve dlžník dobrovoľne splnil svoj záväzok.
V opačnom prípade musí rátať s tým, že veriteľ je pripravený vymáhať svoju pohľadávku aj prostredníctvom súdu.
NEPREHLIADNITE!
Ak je dlžník ochotný svoj záväzok reálne riešiť, avšak z jeho pohľadu nie je možné, aby svoj záväzok uhradil okamžite, je vhodné požadovať od dlžníka písomné uznanie jeho záväzku, najlepšie formou notárskej zápisnice, ktorá slúži ako exekučný titul na priame vymáhanie pohľadávky prostredníctvom ...