HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Spoločný výkon prokúry (druhy a formy kolektívnej prokúry)

Autor v článku skúma jednotlivé právne formy spoločného (kolektívneho) výkonu prokúry, a to nielen v slovenskom právnom poriadku. V práci rozlišuje medzi pravou kolektívnou prokúrou (§ 14 ods. 4 OBZ), jednostrannou a zmiešanou kolektívnou prokúrou. Najproblematickejšia je zmiešaná prokúra, pri ktorej je prokurista oprávnený zastupovať obchodnú spoločnosť spoločne s členom štatutárneho orgánu. Pri tejto forme prokúry dochádza ku konfrontácii rozsahu oprávnenia prokuristu konať za spoločnosť a oprávnenia člena štatutárneho orgánu konať v mene spoločnosti. Skutočnosť, že takáto forma spoločného zastupovania obchodnej spoločnosti existuje v nemeckom a v rakúskom práve, môže byť inšpiráciou aj pre slovenského zákonodarcu. V závere práce autor poukazuje na niektoré právne situácie, keď prokúru nemožno obmedziť súčinnosťou tretích osôb.

Autori: JUDr. Imrich Fekete, CSc.
Dátum publikácie: 2. 6. 2010
Prameň: Justičná revue / Justičná revue 2008 / JR - 6-7/2008
Oblasti práva:
Občianske právo / Občianske právo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo



JUDr. Imrich FEKETE. CSc. 
Slovenská kancelária poisťovateľov 

FEKETE, I.: Spoločný výkon prokúry (druhy a formy kolektívnej prokúry). Justičná revue, 60, 2008, č. 6-7, s. 891 – 906. 


Prokúra je neobmedzeným a nikým neobmedziteľným zmluvným zastúpením podnikateľa alebo jeho štatutárneho orgánu (ďalej tiež „principál“). Prokúru však možno obmedziť tak, že prokurista môže za principála konať a zaväzovať ho len v súčinnosti s ďalšími zástupcami. Zákon takéto „funkcionálne“ obmedzenie prokúry za určitých podmienok pripúšťa. Robí to najmä za tým účelom, aby jednotlivých prokuristov podriadil buď vzájomnej kontrole alebo kontrole zo strany štatutárneho orgánu (člena štatutárneho orgánu) obchodnej spoločnosti. 

1. Právne formy spoločnej (kolektívnej) prokúry 

Kolektívna forma prokúry vznikla v obchodnej praxi v prvej polovici 19. storočia. Vznik kolektívnej prokúry a jej právna úprava bola inšpirovaná právnou úpravou kolektívneho plnomocenstva, ktoré bolo do civilných kódexov zakotvené na prelome 18. a 19. storočia. Kolektívne plnomocenstvo u nás upravuje ustanovenie § 31 ods. 3 OZ. 

Podľa ustanovenia § 14 ods. 4 OBZ možno viacerým osobám udeliť prokúru tak, že sú na zastupovanie a podpisovanie oprávnené každá z nich samostatne, alebo tak, že je pri tom potrebný súhlasný prejav vôle všetkých prokuristov alebo aspoň dvoch z nich. Zatiaľ čo v prvom prípade každý z prokuristov koná za principála samostatne a samostatne sa i podpisuje ako prokurista (pozri § 14 ods. 5 OBZ), v druhom prípade ide o tzv. kolektívnu prokúru. Kolektívna prokúra predstavuje osobitný prípad spoločného zastupovacieho práva v obchodnom práve, keď výkon prokúry vykonáva niekoľko prokuristov spoločne.JUNG, P.: Handelsrecht. 3. vyd., München, Verlag C. H. Beck 2004, s. 165. 

V praxi sa môžu vyskytnúť rôzne právne formy spoločného výkonu prokúry. Z ustanovenia § 14 ods. 4 OBZ vyplýva, že prokúru možno v zásade deliť na 

    a)    prokúru individuálnu a  

    b)    prokúru kolektívnu. 

Ad a) O individuálnu (samostatnú)prokúru ide vtedy, ak principál udelí prokúru buď len jednému prokuristovi, alebo vtedy, ak je síce prokúra udelená viacerým osobám, no s tým, že každá z nich je oprávnená konať za principála samostatne. V prípade individuálnej prokúry je prokurista povinný pri výkone prokúry prihliadať len na vnútorné obmedzenia dané jeho vzťahom k podniku principála.  

Ad b) O kolektívnu prokúru ide vtedy, ak je prokúra udelená viacerým osobám spoločne a v listine alebo v rozhodnutí o udelení prokúry je uvedené, že na právne úkony, ku ktorým dochádza pri prevádzke podniku, je potrebný súhlas všetkých prokuristov alebo aspoň niekoľkých z nich. Minimálny počet spoločne konajúcich prokuristov stanovuje § 14 ods. 4 OBZ in fine na dvoch. 

Kolektívneho prokuristu – na rozdiel od individuálnej prokúry – zaväzuje okrem jeho vnútorného vzťahu k podniku aj spoločné konanie s ostatnými prokuristami. Kolektívna prokúra si totiž vždy vyžaduje spoločné konanie kolektívnych prokuristov navonok. 

Kolektívna prokúra sa môže vyskytnúť vo dvoch formách. Ak každý kolektívny prokurista môže konať len spoločne s ostatnými prokuristami, alebo len s jedným z viacerých prokuristov, alebo len s ostatnými spoločnými prokuristami, ide o tzv. všestrannú kolektívnu prokúru (allseitige Gesamtprokura). Poddruhom kolektívnej prokúry je tzv. skupinová prokúra (Gruppenprokura), pri ktorej z veľkého počtu prokuristov môžu konať vždy len dvaja určení prokuristi. Odborná literatúra pripúšťa aj kombináciu individuálnej a kolektívnej prokúry, a to napr. tak, že samostatná prokúra je udelená prokuristovi A a následne kolektívna prokúra je zverená osobám B a C.Pozri ELIÁŠ, K.: Etuda o prokuře. Právník 5/1993, s. 432. Hoci v slovenskej i v českej komercionalistike je to názor ojedinelý, nemožno voči nemu zásadne nič namietať. 

Popri uvedených základných modeloch výkonu prokúry sa v praxi môžu vyskytnúť aj kombinované formy spoločného zastupovania principála. Tie môžu vychádzať z právnych tradícií spred r. 1950, keď takéto formy spoločnej prokúry boli výslovne upravené, ale i z toho, že v susedných členských štátoch EÚ sa takéto modely bežne vyskytujú a záujem o ne môžu mať zahraniční investori, ktorí prichádzajú k nám najmä z nemeckého jazykového prostredia. V tomto príspevku sa preto budeme venovať týmto formám spoločného výkonu prokúry: 

    a)    pravá kolektívna prokúra, 

    b)    jednostranná kolektívna prokúra, 

    c)    zmiešaná kolektívna prokúra. 

Ad a) O pravú, resp. všestrannú kolektívnu prokúru ide vtedy, ak sa prokúra vykonáva navonok spoločne viacerými prokuristami (najmenej však dvoma).  

Ad b) Jednostranná kolektívna prokúra je kombináciou individuálnej a kolektívnej prokúry, pričom podnikateľa tu zásadne zastupujú len ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Imrich Fekete, CSc.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.