JUDr. Martin KUBINEC
Katedra obchodného, hospodárskeho a finančného práva
Právnická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
KUBINEC, M.: Porovnávacia reklama vo svetle slovenského práva. Justičná revue, 57, 2005, č. 1, s. 60 – 72.
1. Úvod
Reklama je súčasťou podnikateľského súperenia už po stáročia. Prostredníctvom reklamného pôsobenia na spotrebiteľa podnikateľ propaguje svoje produkty a služby a zvyšuje tak svoj podiel v príslušnom trhovom segmente a v konečnom dôsledku najmä svoj podnikateľský zisk. Reklama súčasne sprostredkúva spotrebiteľom nové (aj keď mnohokrát skreslené, upravené či dokonca úplne nepravdivé) informácie o tovaroch a službách, ktoré podnikateľ prináša na príslušný trh.
Z právneho hľadiska sa preto ukázalo nevyhnutným právne reglementovať reklamu tak, aby sa predišlo neželaným účinkom na strane iných podnikateľov (súťažiteľov) a najmä spotrebiteľov, na ktorých je reklama primárne zameraná.
Slovenské právne predpisy vychádzajú pri úprave reklamy vo všeobecnosti z liberálnych princípov, keď vo všeobecnosti zakazujú a postihujú len niektoré druhy, resp. formy reklamy (napr. klamlivú reklamu), no na druhej strane súčasne stanovujú určité legálne hranice jej realizácie tak, aby nedochádzalo k neoprávneným zásahom do práv a právom chránených záujmov tých fyzických a právnických osôb, ktorých sa reklama priamo či nepriamo dotýka, teda najmä spotrebiteľov a iných súťažiteľov.
2. Právna úprava
Slovenský právny poriadok v súčasnosti právnu úpravu reklamy nesústreďuje do osobitného právneho predpisu, ale naopak, do viacerých predpisov súkromného, ale aj verejného práva.
Do tohto okruhu relevantných právnych predpisov patria najmä:
ústavný zákon
č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v platnom znení (ďalej len „ústava“)
zákon
č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení (ďalej len „OZ“)
-
zákon
č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v platnom znení (ďalej len „OSP“),
-
zákon
č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa (ďalej len „zákon o ochrane spotrebiteľa“).
Takéto legislatívne riešenie má určité nedostatky, ktoré však zatiaľ nespôsobujú zásadnejšie aplikačné problémy; do budúcnosti sa však javí vhodným zamyslenie sa napr. nad skutočnosťou, že meritum právnej úpravy porovnávacej reklamy je vyčlenené do osobitného právneho predpisu verejno-právnej povahy.
3. Všeobecné vymedzenie reklamy
V slovenskej legislatívnej praxi sa len sporadicky stretávame s definíciami legálnych pojmov. Pojmové vymedzenie reklamy patrí medzi tieto vzácne výnimky – podľa § 2 ods. 1 zákona o reklame – reklamou je prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu.
Z tohto pohľadu je reklamou akákoľvek činnosť, ktorej podstatou je ponúkanie údajov a informácií (slovom, písmom, obrazom, apod.) o produktoch s cieľom marketingovo ich uplatniť. Takúto legálnu definíciu reklamy možno, samozrejme, hodnotiť ako veľmi všeobecnú a vágnu, na druhej strane však svoju konkretizáciu nachádza v ustanoveniach zákona o reklame, Obchodného zákonníka a ďalších právnych predpisov.
Slovenský právny poriadok vymedzuje určité elementárne zásady a princípy, ktoré musí reklama rešpektovať v záujme toho, aby nedošlo k porušeniu práv a oprávnených záujmov tretích osôb, ...