HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Porovnávacia reklama vo svetle slovenského práva

Porovnávacia reklama je jedným z povolených prostriedkov reklamného pôsobenia na trhu výrobkov a služieb. Vo všeobecnosti ide o povolenú formu reklamy, ktorá však musí spĺňať kumulatívne všetky podmienky stanovené zákonom č. 147/2001 Z. z. o reklame, v opačnom prípade môže tzv. nepovolená porovnávacia reklama naplniť niektorú zo skutkových podstát nekalej súťaže, v dôsledku čoho sa dotknuté osoby môžu domáhať ochrany svojich práv podľa ustanovení Obchodného zákonníka a zákona o reklame. Autor sa v príspevku snaží analyzovať všeobecné a osobitné otázky porovnávacej reklamy, poukázať na úskalia a nedostatky právnej úpravy, a súčasne načrtnúť niektoré úvahy de lege ferenda vo vzťahu k pertraktovanej problematike.

Autori: JUDr. Martin Kubinec
Dátum publikácie: 25. 2. 2008
Prameň: Justičná revue / Justičná revue 2005 / JR - 1/2005
Oblasti práva: Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Nekalá súťaž; Reklama



JUDr. Martin KUBINEC 

Katedra obchodného, hospodárskeho a finančného práva
Právnická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici 

KUBINEC, M.: Porovnávacia reklama vo svetle slovenského práva. Justičná revue, 57, 2005, č. 1, s. 60 – 72. 

1. Úvod 

Reklama je súčasťou podnikateľského súperenia už po stáročia. Prostredníctvom reklamného pôsobenia na spotrebiteľa podnikateľ propaguje svoje produkty a služby a zvyšuje tak svoj podiel v príslušnom trhovom segmente a v konečnom dôsledku najmä svoj podnikateľský zisk. Reklama súčasne sprostredkúva spotrebiteľom nové (aj keď mnohokrát skreslené, upravené či dokonca úplne nepravdivé) informácie o tovaroch a službách, ktoré podnikateľ prináša na príslušný trh. 

Z právneho hľadiska sa preto ukázalo nevyhnutným právne reglementovať reklamu tak, aby sa predišlo neželaným účinkom na strane iných podnikateľov (súťažiteľov) a najmä spotrebiteľov, na ktorých je reklama primárne zameraná. 

Slovenské právne predpisy vychádzajú pri úprave reklamy vo všeobecnosti z liberálnych princípov, keď vo všeobecnosti zakazujú a postihujú len niektoré druhy, resp. formy reklamy (napr. klamlivú reklamu), no na druhej strane súčasne stanovujú určité legálne hranice jej realizácie tak, aby nedochádzalo k neoprávneným zásahom do práv a právom chránených záujmov tých fyzických a právnických osôb, ktorých sa reklama priamo či nepriamo dotýka, teda najmä spotrebiteľov a iných súťažiteľov. 

 2. Právna úprava 

Slovenský právny poriadok v súčasnosti právnu úpravu reklamy nesústreďuje do osobitného právneho predpisu, ale naopak, do viacerých predpisov súkromného, ale aj verejného práva. 

Do tohto okruhu relevantných právnych predpisov patria najmä: 

  • ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v platnom znení (ďalej len „ústava“) 
  • zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení (ďalej len „OZ“) 
  • zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v platnom znení (ďalej len „OBZ), 
  • zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v platnom znení (ďalej len „OSP“), 
  • zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame v platnom znení (ďalej len „zákon o reklame“), 
  • zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa (ďalej len „zákon o ochrane spotrebiteľa“). 

Takéto legislatívne riešenie má určité nedostatky, ktoré však zatiaľ nespôsobujú zásadnejšie aplikačné problémy; do budúcnosti sa však javí vhodným zamyslenie sa napr. nad skutočnosťou, že meritum právnej úpravy porovnávacej reklamy je vyčlenené do osobitného právneho predpisu verejno-právnej povahy. 

3. Všeobecné vymedzenie reklamy 

V slovenskej legislatívnej praxi sa len sporadicky stretávame s definíciami legálnych pojmov. Pojmové vymedzenie reklamy patrí medzi tieto vzácne výnimky – podľa § 2 ods. 1 zákona o reklamereklamou je prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu.  

Z tohto pohľadu je reklamou akákoľvek činnosť, ktorej podstatou je ponúkanie údajov a informácií (slovom, písmom, obrazom, apod.) o produktoch s cieľom marketingovo ich uplatniť. Takúto legálnu definíciu reklamy možno, samozrejme, hodnotiť ako veľmi všeobecnú a vágnu, na druhej strane však svoju konkretizáciu nachádza v ustanoveniach zákona o reklame, Obchodného zákonníka a ďalších právnych predpisov. 

Slovenský právny poriadok vymedzuje určité elementárne zásady a princípy, ktoré musí reklama rešpektovať v záujme toho, aby nedošlo k porušeniu práv a oprávnených záujmov tretích osôb, ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Martin Kubinec

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.