Bc. Mgr. Andrea HORNIAKOVÁ
študentka Právnickej fakulty UMB v Banskej Bystrici
HORNIAKOVÁ, A.: Porovnávacia reklama verzus nekalá súťaž; Justičná revue, 62, 2010, č. 11, s. 1256 – 1264.
Reklama je už dlhší čas neodmysliteľnou súčasťou nášho života a veľakrát si ani neuvedomujeme, akým zásadným spôsobom dokáže ovplyvňovať naše nákupné rozhodnutia. Vnímame a vidíme ju všade okolo nás. Principiálne vychádza porovnávacia reklama z realizácie práva spotrebiteľov na informácie a môže mať pozitívny i negatívny vplyv na trh. Porovnávanie určitých výkonov či výsledkov ľudskej činnosti patrí k samej podstate akéhokoľvek súťaženia. Pokiaľ takéto porovnanie má podať výstižnú informáciu o zdatnosti súťažiteľov, musí operovať s čo najobjektívnejšími údajmi o už dosiahnutých výsledkoch. Porovnávacou reklamou podľa zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame (ďalej len „ZOR“) je reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty. Je prípustná, ak:
a) porovnáva tovary, služby alebo nehnuteľnosti, ktoré uspokojujú rovnaké potreby alebo sú určené na rovnaký účel,
b) objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností tovarov, služieb alebo nehnuteľností, vrátane ich ceny; pri tovaroch s označením pôvodu porovnáva iba tovary s rovnakým označením,
c) nediskredituje ani nehaní ochranné známky, obchodné mená, ďalšie rozlišovacie znaky, tovary, služby, činnosti alebo okolnosti súťažiteľa,
d) nevyužíva nečestne výhodu dobrého mena ochrannej známky, obchodného mena alebo iných rozlišujúcich znakov súťažiteľa alebo označenie pôvodu konkurenčných produktov,
e) nepredstavuje tovar alebo služby ako napodobeniny alebo kópie tovaru alebo služieb označených chránenou ochrannou známkou alebo obchodným menom,
f) nevyvoláva zámenu medzi obchodníkmi, medzi objednávateľom reklamy a súťažiteľom alebo medzi ochrannými známkami, obchodnými menami, inými rozlišujúcimi znakmi, tovarmi alebo službami objednávateľa reklamy a súťažiteľa,
g) nie je klamlivá,
h) jej súčasťou nie je nekalá obchodná praktika. Iná porovnávacia reklama je v zmysle citovaného zákona neprípustná.
Výraz nekalá súťaž vznikol spojením dvoch pojmov. Podľa Krátkeho slovníka slovenského jazyka (2003) v najvšeobecnejšom lexikálnom zmysle slova má význam slova „nekalý“ ten istý význam ako výrazy „nečestný“ alebo „nedobrý“. Slovo ...