umiestnenej na území Slovenskej republiky podľa § 16 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
1. Úvod, vecný a právny rámec pokynu
1.1 Najmä v období realizácie veľkých verejných či súkromných investičných projektov, akými sú napr. budovanie, resp. rekonštrukcie diaľnic, železníc či energetických zariadení za účasti zahraničných dodávateľov, súvisiacich prác a služieb, by sa daňová správa mala tiež zamerať na kontrolu plnenia daňových povinností týchto dodávateľov na území Slovenskej republiky.
1.2 Z hľadiska zákona o dani z príjmov a zákona o správe daní môže ísť napr. o kontrolu oznamovacej, resp. registračnej povinnosti daňových subjektov, zrážania, resp. platenia preddavkov na daň, povinnosti zabezpečiť daň, povinnosti podať daňové priznanie, správnosti vyčíslenia základu dane a dane, a to nielen samotných zahraničných dodávateľov, ale aj ich subdodávateľov či zamestnancov.
1.3 Zdaňovanie príjmov daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník“) z podnikateľskej činnosti vykonávanej na území Slovenskej republiky, ale tiež iných súvisiacich príjmov daňových subjektov je podmienené najmä vznikom tzv. stálej prevádzkarnedaňovníka umiestnenej na tomto území.
1.4 Podľa § 16 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) stálou prevádzkarňou sa na účely tohto zákona rozumie trvalé miesto alebo zariadenie na výkon činností, ktorého prostredníctvom daňovníci s obmedzenou daňovou povinnosťou vykonávajú úplne alebo sčasti svoju činnosť na území Slovenskej republiky. Stavenisko, miesto vykonávania stavebných projektov a montážnych projektov sa považuje za stálu prevádzkareň, len ak výkon činnosti na nich presiahne šesť mesiacov (ďalej len „stavebná“ stála prevádzkareň).
1.5 Pre svoju osobitosť sa koncept „stavebnej“ stálej prevádzkarne v mnohých prípadoch stáva prostriedkom zneužívania a vyhýbania sa daňovej povinnosti daňovníkov na území Slovenskej republiky, napr. prostredníctvom deklarovania bežných činností a služieb ako činností v rámci stavebných alebo montážnych projektov, účelového časového prerušovania a vecného rozdeľovania činností a projektov (fragmentácia, etapovanie, resp. fázovanie činností a projektov), presúvania činnosti na iné prepojené osoby, účelovej zmeny úloh a postavení dotknutých osôb (napr. generálneho dodávateľa, dodávateľa, subdodávateľa).
1.6 Cieľom tohto metodického pokynu je zabezpečiť jednotný postup správcu dane pri posudzovaní podmienok vzniku „stavebnej“ stálej prevádzkarne daňovníka umiestnenej na území Slovenskej republiky podľa § 16 ods. 2 štvrtej vety zákona a eliminovať prípady zneužívania a vyhýbania sa daňovej povinnosti daňovníkom (bod 1.5.).
2. Všeobecné podmienky uplatnenia ...