Najfrekventovanejším problémom z hľadiska dane z príjmov sa javí už veľa rokov rôznosť názorov na to, či zaplatený produkt (služba, výrobok) možno alebo nemožno zaúčtovať medzi daňové výdavky v zmysle § 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Iné si o tom istom môže myslieť daňový subjekt (zamestnávateľ – pracovisko), iné daňový poradca a iné daňová kontrola.
Ambíciou nasledovného článku je pokračovať v edukačnom seriáli o praktickej pomoci pracoviskám pre oblasť riešenia vzťahu či dilemy na tému Dane a práca.
A teda pomáhať sformovať účinnú prevenciu tak, aby ste sa vyhli zbytočným chybám a daňovým rizikám. Cieľom je pomenovať niektoré typické príklady na polemické a diskutabilné daňové výdavky.
Príklad č. 1:
Informačný filter na pracovisku a daňové súvislosti
Firma BETA, a. s. pracuje s novými technológiami v oblasti veľmi produktívnej inovácie pre vybrané služby. Jej základnou výrobnou surovinou okrem ľudských mozgov (časť z nich v úlohe vedcov) sú informácie. K mapovaniu konkurencie a svojmu urýchleniu výskumu potrebuje na svojom pracovisko preosiať obrovské množstvo informácií – na potrebné a nepotrebné. Preto si zriadila informačný filter – ktorý jej robí päť ľudí zamestnaných na dohody z domu. Je takýto náklad z hľadiska daní uznateľný alebo neuznateľný daňový výdavok?
Riešenie:
Zatiaľ čo v minulosti – pred rokom 1989 v socializme – Slovensko riešilo akútny nedostatok informácií, v dnešnej šialenej rýchlosti trhu, hektickej dobe a žitia i bytia dneška musí riešiť opak. Totálny prebytok informácií. To je objektívna realita.
Veľa omylov, chybovosti, konfrontačných nálad a kontraproduktívnych strát spôsobujú dezinformácie. Informácia je základnou komoditou trhu i modernej spoločnosti, preto je nutné dbať, aby bola objektívna. Denne vnímame, ako úžasne sa zrýchľuje životné tempo. Bláznivý modus vivendi tretieho milénia zvyšuje stres, znepokojuje myseľ a roztáča dobre utajovanú hrozbu z depresií a psychózy.
V oceáne dát a mori informácií, ktoré nás denne ...