HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Hodnotenie zamestnancov

Výber hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov, kritériá a metódy hodnotenia zamestnancov, tipy, ako viesť hodnotiaci pohovor, a najčastejšie chyby pri hodnotení zamestnancov.

Autori: Ing. Cecília Olexová, PhD.
Právny stav od: 18. 8. 2010
Právny stav do: 31. 12. 2010
Dátum publikácie: 20. 8. 2010
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2010 / PMPP - 13-14/2010
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Personalistika



Riadenie pracovného výkonu a hodnotenie zamestnancov patria k základným pilierom riadenia ľudských zdrojov v organizácii. Cieľom riadenia pracovného výkonu je neustále zdokonaľovanie pracovnej činnosti a zvyšovanie výkonnosti zamestnancov v rámci dohodnutých cieľov, noriem a požadovaných schopností zamestnancov, pre ktoré je východiskom pracovné hodnotenie. Výsledky hodnotenia zamestnancov slúžia ako základ pre odmeňovanie, povýšenie, rozhodovanie o potrebnom vzdelávaní či pre plánovanie ďalšej kariéry zamestnanca. Spravodlivý a objektívny prístup k hodnoteniu zamestnancov zároveň prispieva k otvorenej komunikácii a k vytvoreniu motivačného prostredia v organizácii. Cieľom článku je vymedziť pojmy riadenie pracovného výkonu i hodnotenie zamestnancov a jeho ciele a význam v organizácii pre efektívne riadenie. Podrobnejšie sa článok zameriava na výber hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov, kritériá a metódy hodnotenia zamestnancov, tipy, ako viesť hodnotiaci pohovor a najčastejšie chyby pri hodnotení zamestnancov.  

1.    Hodnotenie zamestnancov, jeho ciele a význam 

Riadenie pracovného výkonu sa považuje za integrovaný a sústavný prístup k riadeniu výkonov zamestnancov. Je založené viac na dohodách medzi nadriadeným a podriadeným než na riadení pomocou príkazov, pričom sa nesústreďuje len na retrospektívne hodnotenie výkonu zamestnancov, ale zameriava sa aj na plánovanie a zlepšovanie budúceho výkonu.     

Základom riadenia pracovného výkonu je dohoda o pracovnom výkone medzi hodnotiteľom a jednotlivcom, v ktorej je určené, čo sa od hodnoteného zamestnanca očakáva v rámci dohodnutých cieľov, ako bude jeho výkon meraný a aké schopnosti sú potrebné na dosiahnutie požadovaných výsledkov. Riadenie výkonu je potom riadením týchto očakávaní. Pre zlepšenie výkonu musí mať jednotlivec jasný plán výkonu, aby vedel, kam a akým spôsobom má smerovať. V priebehu hodnoteného obdobia je súčasťou riadenia pracovného výkonu priebežná spätná väzba, neformálne sledovanie plnenia cieľov a úloh zamestnanca, aktualizácia cieľov a riešenie prípadných problémov s výkonom práce. Ďalšími krokmi v procese riadenia pracovného výkonu sú hodnotenie zamestnancovstanovenie cieľov a úloh na ďalšie obdobie

Hlavným nástrojom riadenia pracovného výkonu je hodnotenie zamestnancov, teda posudzovanie predpokladov, vlastností, postojov, názorov, správania a výsledkov práce vzhľadom k určitej činnosti, ktorú zamestnanec vykonáva, k situácii, v ktorej sa nachádza, a vzhľadom na ľudí, s ktorými vstupuje do kontaktu. Hodnotenie zamestnancov umožňuje priebežne sledovať prácu zamestnancov, porovnávať zamestnancov s inými zamestnancami a s pracovnými normami, podnecovať zamestnancov k požadovaným výkonom i žiaducemu správaniu či riadiť kariéru zamestnancov.   

Z hodnotenia zamestnancov možno získať rôzne informácie o zamestnancoch, ich schopnostiach, správaní, záujmoch, potrebách i očakávaniach, o miere zhody pracovných cieľov zamestnancov s cieľmi organizácie, o úrovni pracovného výkonu zamestnancov za hodnotené obdobie v porovnaní s plánovaným výkonom, o nedostatkoch pri výbere a prijímaní nových zamestnancov, o problémoch v projektovaní práce, o porušovaní legislatívy, diskriminácii v organizácii atď.   

Výsledky hodnotenia možno využiť hlavne: 

  • na objektívne odmeňovanie zamestnancov, 
  • pri príprave a vzdelávaní zamestnancov, 
  • pri rozhodovaní o rozmiestňovaní zamestnancov,  
  • na plánovanie osobného rozvoja a nástupníctva, 
  • na poskytnutie spätnej väzby zamestnancom, hlavne v prípade potreby zlepšenia pracovného výkonu,  
  • na zistenie účinnosti riadenia ľudských zdrojov. 

V praxi sa možno stretnúť s dvoma prístupmi k hodnoteniu. Formálne hodnotenie býva štandardizované, periodické a prebieha presne podľa vopred zvolených kritérií. Záznamy z hodnotenia sa odkladajú do osobných materiálov zamestnanca. Neformálne hodnotenie je priebežné hodnotenie zamestnanca počas vykonávania práce, napr. pochvala alebo kritika. Má príležitostnú povahu a zvyčajne sa nezaznamenáva. Na to, aby hodnotenie zamestnancov plnilo svoj účel, malo by sa realizovať pravidelne a systematicky. V prípade absencie formálneho systému hodnotenia dochádza často len k náhodnému jednorazovému hodnoteniu a aj keď takéto hodnotenie prináša manažérovi informácie o aktuálnom výkone zamestnancov, tie môžu byť neobjektívne a zvyčajne sa ani nevyužívajú pre kontinuálne zlepšovanie pracovného výkonu zamestnancov.  

Pri tvorbe systému hodnotenia zamestnancov v organizácii je potrebné:  

  • určiť cieľ hodnotenia zamestnancov, 
  • stanoviť zásady, pravidlá, postup a organizačné zabezpečenie hodnotenia, 
  • určiť obdobie hodnotenia zamestnancov, 
  • vymedziť okruh hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov, 
  • pripraviť podklady z analýzy pracovných miest, prípadne vykonať revíziu existujúcich popisov a špecifikácií pracovných miest, ktorých držitelia budú hodnotení, 
  • formulovať kritériá hodnotenia, resp. stanoviť normy výkonu,  
  • rozhodnúť o metódach hodnotenia a vytvoriť ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Cecília Olexová, PhD.

Súvisiace príklady z praxe


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.