HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dozor prokurátora v predsúdnom trestnom konaní – právna úprava, teória, história

V predmetnom článku jeho autori na báze základnej právnej úpravy dozoru prokurátora v predsúdnom trestnom konaní, počnúc Ústavou SR, najmä s poukazom na ustanovenia Zákona o prokuratúre a Trestného poriadku, rozpracuvávajú teóriu tohto dozoru a bližšie analyzujú jeho subjekty, objekt, predmet, metódy, formy a prostriedky. Zmieňujú sa tiež o Odporúčaní Výboru ministrov (REC) 2000/19 o úlohe verejnej žaloby v systéme trestnej justície. V závere článku autori uvádzajú historické aspekty tohto dozoru, počnúc zákonom č. 64/1956 Zb. o trestnom konaní súdnom.

Autori: JUDr. Ján Šanta, PhD., LL.M., MBA JUDr. Milan Valašik
Dátum publikácie: 18. 2. 2014
Prameň: Justičná revue / Justičná revue 2014 / JR - 1/2014
Oblasti práva: Trestné právo



JUDr. Ján ŠANTA, PhD. 
prokurátor 

JUDr. Milan VALAŠIK 
advokát 

ŠANTA, J. – VALAŠIK, M.: Dozor prokurátora v predsúdnom trestnom konaní – právna úprava, teória, história; Justičná revue, 66, 2014, č. 1, s. 77 – 87. 

Prokuratúra Slovenskej republiky podľa Čl. 149 Ústavy chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb a právnických osôb a štátu. 

Samotná Ústava SR takouto právnou úpravou nevymedzuje bližšie postavenie prokuratúry. Okrem Čl. 150, v ktorom ustanovuje, že na čele prokuratúry je generálny prokurátor, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh Národnej rady Slovenskej republiky, v Čl. 151 zakotvuje, že podrobnosti o vymenúvaní a odvolávaní, právach a povinnostiach prokurátorov a organizácii prokuratúry ustanoví zákon. 

Tieto ústavné normy tak majú povahu bianco zmocnení na upravenie pôsobnosti a všetkých ďalších otázok tohto ústavného orgánu v zákone.DRGONEC, J.: Ústava Slovenskej republiky – Komentár; 2. vydanie, Šamorín: Heuréka, 2007, s. 1120. 

Uvedenými zákonmi sú, ako je to odbornej verejnosti všeobecne známe, Zákon o prokuratúre č. 153/2001 Z. z. v platnom znení (ďalej aj ZoP alebo Zákon o prokuratúre), ktorý upravuje postavenie a pôsobnosť prokuratúry, postavenie a pôsobnosť generálneho prokurátora, pôsobnosť ostatných prokurátorov, organizáciu a riadenie prokuratúry, a Zákon č. 154/2001 Z. z. v platnom znení o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry;ten upravuje postavenie prokurátorov, ich práva a povinnosti, vznik, zmenu a zánik služobného pomeru a nároky z toho vyplývajúce, zodpovednostné vzťahy, disciplinárne konanie, samosprávu prokurátorov, postavenie a ďalšie skutočnosti týkajúce sa právnych čakateľov prokuratúry. Štvrtým, z hľadiska analyzovanej témy rovnako dôležitým, je Trestný poriadok,teda zákon č. 301/2005 Z. z. v platnom znení. 

V rámci analýzy a vymedzenia jednotlivých pojmov, ktoré sa prioritne viažu k činnosti prokurátorov, predovšetkým pojem dozor prokurátora v trestnom konaní a pojmov s ním súvisiacich, je namieste dôsledne odlíšiť pojmový aparát vzťahujúci sa k prokuratúre ako samostatnej hierarchicky usporiadanej jednotnej sústave štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom, a tiež k prokurátorom, ktorí v rámci prokuratúry pôsobia vo vzťahoch podriadenosti a nadria- denosti. 

V tomto smere z hľadiska právnej úpravy možno pojmové východiská hľadať najmä v citovanom Zákone o prokuratúre a v Trestnom poriadku

Konkrétne ustanovenie § 3 odsek 1 ZoP preberá citované ústavné znenie Čl. 149 a pojmovo sa prokuratúry týka odsek 2 tým, že ustanovuje, že prokuratúra je v rozsahu svojej pôsobnosti povinná vo verejnom záujme vykonať opatrenia na predchádzanie porušeniu zákonnosti, na zistenie a odstránenie porušenia zákonnosti, na obnovu porušených práv a vyvodenie zodpovednosti za ich porušenie. Pri výkone svojej pôsobnosti je prokuratúra povinná využívať všetky zákonné prostriedky tak, aby sa bez akýchkoľvek vplyvov zabezpečila dôsledná, účinná a rýchla ochrana práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu. Podľa § 5 odsek 1 ZoP – prokurátor vykonáva svoje úlohy na základe zákona a prostriedkami ustanovenými zákonom. V týchto ustanoveniach tak ZoP výslovne používa pojem „zákonné prostriedky“, avšak ani v ďalších ustanoveniach, či už tohto alebo niektorého z iných zákonov, tento pojem nie je bližšie konkretizovaný, ba dokonca nie je už vôbec použitý. O jeho vysvetlenie sa preto pokúsime v kontexte ďalej uvedených právnych úvah. Pre ne v rámci trestného ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Ján Šanta, PhD.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.