Ak chceme správne uplatniť režim DPH, v prvom rade je nutné zohľadniť, či ide o dodanie tovaru alebo služby. Nie vždy je to jednoznačné, existuje mnoho rozsudkov Európskeho súdneho dvora, ktorý rieši individuálne prípady v praxi. Pre korektné uplatnenie dane z pridanej hodnoty v jednotlivých prípadoch sa odporúča najprv vykonať analýzu zdaniteľného obchodu a určiť, aký cieľ majú jednotlivé prvky plnenia z pohľadu zákazníka, sleduje sa v podstate povaha transakcie „očami odberateľa“.
Na základe tejto analýzy bude možné určiť, či ide o jedno zložené plnenie s jedným základom dane alebo o viaceré odlišné plnenia. Podľa toho sa určí nielen, či ide o dodanie tovaru alebo služby, ale aj aplikácia daňového režimu, resp. sadzba dane. Len pre doplnenie uvádzame, že problematika zložených plnení sa často rieši aj pri dodaní stavebných prác medzi dvomi platiteľmi dane (t. j. či uplatniť prenos daňovej povinnosti alebo bežný režim zdanenia). Dôležité je stanoviť, o aký zdaniteľný obchod, ktorý je predmetom dane, ide, teda či ide o dodanie tovaru alebo o poskytnutie služby. Špecifiká nastávajú aj pri refakturácii.
Príklad č. 26:
Pri reštauračných službách sa vykonáva komplex činností – dodanie tovaru, ale aj poskytnutie servisu, obsluhy, uvarenia jedla. V intenciách DPH považujeme uvedené za dodanie služby. Toto ale neplatí napríklad pri predaji jedla v stánku, ak si jedlo zákazník zoberie so sebou.
Tento predaj sa totiž chápe ako dodanie tovaru z pohľadu DPH. Z EÚ rozsudkov platí, že pokiaľ prvky poskytovania služieb spočívajú len v existencii elementárnych zariadení, a teda jednoduchých pultov určených na konzumáciu bez možnosti sedenia, ktoré vyžadujú minimálne ľudské nasadenie, potom predstavujú len vedľajšie minimálne plnenia a nemôžu zmeniť prevažujúci charakter hlavného plnenia, t. j. dodávky tovarov.
Rozsudok C-231/94 (Faaborg) – reštauračné služby
V prípade rozsudku č. C-231/94 Faaborg-Gelting Linien A/S (Faaborg) Súdny dvor EÚ riešil reštauračné služby. Pri rozhodovaní o tom, či sa transakcie uskutočňované v rámci reštauračných služieb môžu považovať za dodanie tovaru alebo za poskytovanie služby, Súdny dvor EÚ zdôraznil, že sa musia zohľadniť všetky okolnosti, za ktorých sa transakcia uskutočňuje, aby sa identifikovali všetky jej charakteristické vlastnosti a prevažujúce prvky. Záver rozsudku spočíval v tom, že transakcie týkajúce sa reštauračných služieb možno charakterizovať ako súhrn znakov a činností, pri ktorých prevláda charakter služieb. V podstate aj z pohľadu účtovníctva sa výstupy činností reštaurácií v praxi účtujú ako výnosy za dodávané služby (účet 602 v podvojnom účtovníctve), hoci časť činností predstavuje aj predaj tovaru.
Veľmi zaujímavý je spor, ktorý sa riešil v prípade Levob – rozsudok číslo C-41/04. Dodanie softvéru a jeho neskoršie prispôsobenie majú byť v zásade považované za jedno plnenie – t. j. ide o dodanie služby.
Rozsudok C-41/04 (Levob Verzekeringen BV)
Americká spoločnosť FDP sa zaviazala dodať Levobu počítačový program (základný operačný systém), ktorý predávala poisťovacím spoločnostiam v USA, za odplatu 713 tis. USD. V zmysle zmluvy bola licencia odovzdaná v USA a Levob konal ako dovozca tovaru do Holandska. Informačné nosiče obsahujúce ...