Cieľová skupina tejto sociálnej služby je širšia a špecifickejšia oproti fyzickým osobám nachádzajúcim sa v nepriaznivej sociálnej situácii z dôvodu, že nemajú zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb.
Nová právna úprava novo vymedzuje odborného zamestnanca v previazanosti na vykonávanie alebo riadenie vykonávania odbornej činnosti podľa § 16 zákona, alebo na vykonávanie špecifických iných činností priamo orientovaných na prijímateľa sociálnej služby, ktoré tento zákon upravuje v § 61 ods. 9 a ktorými sú liečebno-výchovná starostlivosť, psychologická starostlivosť a špeciálno-pedagogická starostlivosť, a ktoré sú realizované v záujme uspokojovania špecifických individuálnych potrieb cieľových skupín prijímateľov sociálnej služby.
V súvislosti s uvedenou zmenou sa v zákone v ust. § 15 ods. 2 v záujme jednoznačnosti explicitne ustanovuje, že vykonávanie muzikoterapie, art terapie, hipoterapie, canisterapie, biblioterapie, hydroterapie, aromaterapie a činnostnej terapie podľa § 61 ods. 8 zákona na účely zvýšenia kvality poskytovanej sociálnej služby sa považuje za činnosť podľa § 15 ods. 2.
V záujme zosúladenia úpravy § 17 ods. 3 s § 15 ods. 1 zákona a tiež s cieľom zamedzenia interpretačným problémom došlo k vypusteniu možnosti neposkytovať stravovanie pri ambulantnej sociálnej službe v zariadení. To znamená, že ak ide o poskytovanie druhu sociálnej služby, v rámci ktorého sa poskytuje v súlade s rozsahom poskytovaných činností aj stravovanie, ak bude poskytovateľ poskytovať túto sociálnu službu v zariadení aj formou ambulantnej sociálnej služby, bude povinný prijímateľom tejto sociálnej služby poskytovanej ambulantnou formou toto stravovanie poskytovať.
V zariadeniach, v ktorých vzhľadom na povahu a účel poskytovanej sociálnej služby ambulantnou formou a súvisiaci čas poskytovania služby konkrétnym prijímateľom počas dňa nie je opodstatnené vyžadovať od poskytovateľa stravovanie, je upustenie od povinnosti poskytovať stravovanie obsiahnuté priamo v hmotnoprávnom ustanovení upravujúcom príslušný druh sociálnej služby v zariadení (napr. v prípade ambulantnej sociálnej služby v rehabilitačnom stredisku podľa § 37 ods. 3 zákona).
V rámci ďalších činností podľa § 18 ods. 1 písm. a) sa novoustanovila samostatná činnosť, ktorou je utváranie podmienok na upratovanie, za ktoré sa považuje najmä poskytnutie základných čistiacich prostriedkov, utierok, zmetáka, mopu, lopatky, vysávača a priestoru na ich uskladnenie, a to na možnosť upratovania priestorov užívaných prijímateľom sociálnej služby v rámci poskytovanej sociálnej služby, priamo týmto prijímateľom sociálnej služby.
Zároveň sa v rámci ďalších činností tiež novoustanovila samostatná činnosť, ktorou je pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva. Úprava je vykonaná v súvislosti s úpravou § 34 – s rozsahom poskytovaných činností pri poskytovaní sociálnej služby v zariadení podporovaného bývania, kde sa vzhľadom na účel týchto zariadení a cieľovú skupinu, pre ktorú je služba určená, novo- ustanovilo utváranie podmienok na pranie, žehlenie a údržbu bielizne a šatstva, za ktoré sa považuje najmä vybavenosť bytovej jednotky práčkou, žehliacou doskou, sušiakom na prádlo, šijacími potrebami, čistiacimi prostriedkami na obuv.
1.1. Sociálne služby na podporu rodiny s deťmi
Vzhľadom na významové odlíšenie pojmov „vývin“ a „vývoj“ vo vzťahu k príslušnému druhu sociálnej služby, ktorý sa viaže na vymedzenú cieľovú skupinu detí, došlo v označení „stimulácia komplexného vývoja dieťaťa“ v celom znení zákona k nahradeniu pojmu „vývoj“ slovom „vývin“, ktoré túto odbornú činnosť vystihuje vhodnejšie.
Zákonodarca v ust. § 23b novovymedzuje stimuláciu komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím, a to v záujme precizovania obsahu tejto odbornej činnosti, ktorým je najmä vykonávanie konkrétnych postupov a techník, ktoré podporujú psychomotorický vývoj dieťaťa, rozvoj komunikácie a adaptáciu dieťaťa na vonkajšie prostredie, a to v súlade s jeho individuálnymi potrebami. Stimulácia komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím ako odborná činnosť je súčasťou služby včasnej intervencie, ktorej cieľom je pozitívne ovplyvniť vývoj dieťaťa so zdravotným postihnutím s ohľadom na jeho individuálne a špecifické potreby a naučiť ho v maximálnej miere využívať oslabené funkcie a vytvárať kompenzačné mechanizmy za stratené schopnosti. Túto činnosť nie je možné realizovať bez zapojenia odborníkov z relevantných oblastí na základe multidisciplinárneho posúdenia so zapojením odborníkov príslušných profesií a tiež so zaangažovaním súčinnosti rodiny dieťaťa pri starostlivosti o dieťa so špeciálnymi potrebami. Právna úprava preto predpokladá zapájanie odborníkov v prospech dieťaťa so zdravotným postihnutím. Tieto intervencie odborníkov nenahrádzajú, ale len dopĺňajú rozsah poskytovanej zdravotnej starostlivosti, výchovy a vzdelávania podľa osobitných predpisov a sú realizované spravidla formou konzultácií a poskytnutia alternatívnych, doplňujúcich a nadväzujúcich možných foriem pomoci a podpory.
Zákon ustanovil prednosť poskytovania služby včasnej intervencie prioritne terénnou formou sociálnej služby prostredníctvom terénneho programu pred ambulantnou formou sociálnou službou. Táto úprava vychádza z povahy a účelu poskytovania služby včasnej intervencie, ktorými sú najmä stimulácia vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím s cieľom docieliť maximálne využívanie jeho oslabených funkcií a vytvárať kompenzačné mechanizmy namiesto oslabených schopností, podporovať a rozvíjať jeho schopnosti, zručnosti a sociálne kontakty.
Mení sa maximálny čas poskytovania sociálnej služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života poskytovanej terénnou formou i ambulantnou formou mimo zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Poskytovanie starostlivosti o dieťa bude možné jednotne do 31. augusta bezprostredne nasledujúceho po dovŕšení troch rokov dieťaťa – teda deťom narodeným od januára do 31. augusta príslušného roka do 31. augusta príslušného kalendárneho roka a deťom narodeným od septembra do decembra príslušného roka do 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka. Právna úprava analogicky rieši poskytovanie tejto starostlivosti deťom s nepriaznivým zdravotným stavom do šiestich rokov ich veku.
Došlo k upresneniu možnosti poskytovania starostlivosti o dieťa do troch rokov veku v zariadení starostlivosti ...