HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

1. Zmeny podľa novely – zákona č. 331/2017 Z. z. o sociálnych službách

Udržateľnosť bývania a jeho dostupnosť je základnou potrebou ľudskej dôstojnosti, ktorá zároveň predstavuje základnú životnú potrebu. Z tohto dôvodu novela zákona dopĺňa a nanovo zaraďuje medzi súpis nepriaznivej sociálnej situácie aj ohrozenie fyzickej osoby sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti spoločensky sa začleniť a samostatne riešiť svoje problémy z dôvodu straty bývania alebo ohrozenia stratou bývania.

Autori: JUDr. Renáta Považanová
Právny stav od: 1. 1. 2018
Právny stav do: 31. 12. 2021
Dátum publikácie: 20. 3. 2018
Prameň:
EPI Odborné články / epi - 2018
Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2018 / PMPP - 11/2018
Oblasti práva:
Správne právo / Správne právo / Samospráva
Pracovné právo / Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť / Sociálna pomoc; Sociálna starostlivosť



Obsah

Cieľová skupina tejto sociálnej služby je širšia a špecifickejšia oproti fyzickým osobám nachádzajúcim sa v nepriaznivej sociálnej situácii z dôvodu, že nemajú zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb.

Nová právna úprava novo vymedzuje odborného zamestnanca v previazanosti na vykonávanie alebo riadenie vykonávania odbornej činnosti podľa § 16 zákona, alebo na vykonávanie špecifických iných činností priamo orientovaných na prijímateľa sociálnej služby, ktoré tento zákon upravuje v § 61 ods. 9 a ktorými sú liečebno-výchovná starostlivosť, psychologická starostlivosť a špeciálno-pedagogická starostlivosť, a ktoré sú realizované v záujme uspokojovania špecifických individuálnych potrieb cieľových skupín prijímateľov sociálnej služby.

V súvislosti s uvedenou zmenou sa v zákone v ust. § 15 ods. 2 v záujme jednoznačnosti explicitne ustanovuje, že vykonávanie muzikoterapie, art terapie, hipoterapie, canisterapie, biblioterapie, hydroterapie, aromaterapie a činnostnej terapie podľa § 61 ods. 8 zákona na účely zvýšenia kvality poskytovanej sociálnej služby sa považuje za činnosť podľa § 15 ods. 2.

V záujme zosúladenia úpravy § 17 ods. 3 s § 15 ods. 1 zákona a tiež s cieľom zamedzenia interpretačným problémom došlo k vypusteniu možnosti neposkytovať stravovanie pri ambulantnej sociálnej službe v zariadení. To znamená, že ak ide o poskytovanie druhu sociálnej služby, v rámci ktorého sa poskytuje v súlade s rozsahom poskytovaných činností aj stravovanie, ak bude poskytovateľ poskytovať túto sociálnu službu v zariadení aj formou ambulantnej sociálnej služby, bude povinný prijímateľom tejto sociálnej služby poskytovanej ambulantnou formou toto stravovanie poskytovať.

V zariadeniach, v ktorých vzhľadom na povahu a účel poskytovanej sociálnej služby ambulantnou formou a súvisiaci čas poskytovania služby konkrétnym prijímateľom počas dňa nie je opodstatnené vyžadovať od poskytovateľa stravovanie, je upustenie od povinnosti poskytovať stravovanie obsiahnuté priamo v hmotnoprávnom ustanovení upravujúcom príslušný druh sociálnej služby v zariadení (napr. v prípade ambulantnej sociálnej služby v rehabilitačnom stredisku podľa § 37 ods. 3 zákona).

V rámci ďalších činností podľa § 18 ods. 1 písm. a) sa novoustanovila samostatná činnosť, ktorou je utváranie podmienok na upratovanie, za ktoré sa považuje najmä poskytnutie základných čistiacich prostriedkov, utierok, zmetáka, mopu, lopatky, vysávača a priestoru na ich uskladnenie, a to na možnosť upratovania priestorov užívaných prijímateľom sociálnej služby v rámci poskytovanej sociálnej služby, priamo týmto prijímateľom sociálnej služby.

Zároveň sa v rámci ďalších činností tiež novoustanovila samostatná činnosť, ktorou je pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva. Úprava je vykonaná v súvislosti s úpravou § 34 – s rozsahom poskytovaných činností pri poskytovaní sociálnej služby v zariadení podporovaného bývania, kde sa vzhľadom na účel týchto zariadení a cieľovú skupinu, pre ktorú je služba určená, novo- ustanovilo utváranie podmienok na pranie, žehlenie a údržbu bielizne a šatstva, za ktoré sa považuje najmä vybavenosť bytovej jednotky práčkou, žehliacou doskou, sušiakom na prádlo, šijacími potrebami, čistiacimi prostriedkami na obuv.

1.1. Sociálne služby na podporu rodiny s deťmi

Vzhľadom na významové odlíšenie pojmov „vývin“ a „vývoj“ vo vzťahu k príslušnému druhu sociálnej služby, ktorý sa viaže na vymedzenú cieľovú skupinu detí, došlo v označení „stimulácia komplexného vývoja dieťaťa“ v celom znení zákona k nahradeniu pojmu „vývoj“ slovom „vývin“, ktoré túto odbornú činnosť vystihuje vhodnejšie.

Zákonodarca v ust. § 23b novovymedzuje stimuláciu komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím, a to v záujme precizovania obsahu tejto odbornej činnosti, ktorým je najmä vykonávanie konkrétnych postupov a techník, ktoré podporujú psychomotorický vývoj dieťaťa, rozvoj komunikácie a adaptáciu dieťaťa na vonkajšie prostredie, a to v súlade s jeho individuálnymi potrebami. Stimulácia komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím ako odborná činnosť je súčasťou služby včasnej intervencie, ktorej cieľom je pozitívne ovplyvniť vývoj dieťaťa so zdravotným postihnutím s ohľadom na jeho individuálne a špecifické potreby a naučiť ho v maximálnej miere využívať oslabené funkcie a vytvárať kompenzačné mechanizmy za stratené schopnosti. Túto činnosť nie je možné realizovať bez zapojenia odborníkov z relevantných oblastí na základe multidisciplinárneho posúdenia so zapojením odborníkov príslušných profesií a tiež so zaangažovaním súčinnosti rodiny dieťaťa pri starostlivosti o dieťa so špeciálnymi potrebami. Právna úprava preto predpokladá zapájanie odborníkov v prospech dieťaťa so zdravotným postihnutím. Tieto intervencie odborníkov nenahrádzajú, ale len dopĺňajú rozsah poskytovanej zdravotnej starostlivosti, výchovy a vzdelávania podľa osobitných predpisov a sú realizované spravidla formou konzultácií a poskytnutia alternatívnych, doplňujúcich a nadväzujúcich možných foriem pomoci a podpory.

Zákon ustanovil prednosť poskytovania služby včasnej intervencie prioritne terénnou formou sociálnej služby prostredníctvom terénneho programu pred ambulantnou formou sociálnou službou. Táto úprava vychádza z povahy a účelu poskytovania služby včasnej intervencie, ktorými sú najmä stimulácia vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím s cieľom docieliť maximálne využívanie jeho oslabených funkcií a vytvárať kompenzačné mechanizmy namiesto oslabených schopností, podporovať a rozvíjať jeho schopnosti, zručnosti a sociálne kontakty.

Mení sa maximálny čas poskytovania sociálnej služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života poskytovanej terénnou formou i ambulantnou formou mimo zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Poskytovanie starostlivosti o dieťa bude možné jednotne do 31. augusta bezprostredne nasledujúceho po dovŕšení troch rokov dieťaťa – teda deťom narodeným od januára do 31. augusta príslušného roka do 31. augusta príslušného kalendárneho roka a deťom narodeným od septembra do decembra príslušného roka do 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka. Právna úprava analogicky rieši poskytovanie tejto starostlivosti deťom s nepriaznivým zdravotným stavom do šiestich rokov ich veku.

Došlo k upresneniu možnosti poskytovania starostlivosti o dieťa do troch rokov veku v zariadení starostlivosti ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Renáta Považanová

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 40/1964 Zb. Občiansky zákonník
  • 553/2003 Z. z. Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
  • 523/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy
  • 448/2008 Z. z. Zákon o sociálnych službách
  • 219/2014 Z. z. Zákon o sociálnej práci a odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny
  • 331/2017 Z. z. Novela zákona o sociálnych službách
  • 351/2017 Z. z. Novela zákona o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.