Regionálna investičná pomoc (ďalej len „investičná pomoc“) je forma štátnej pomoci, ktorá je určená na podporu konkurencieschopnosti a hospodárskeho rozvoja znevýhodnených regiónov prostredníctvom podpory počiatočných investícií.
Na investičnú pomoc nie je právny nárok. Prioritou uplatnenia a poskytnutia investičnej pomoci je podpora investícií, ktoré využívajú technológie inteligentného priemyslu, rozvíjanie výskumu a vývoja a podpora tvorby pracovných miest v najmenej rozvinutých okresoch SR.
Základným právnym predpisom, ktorý upravuje poskytovanie investičnej pomoci, ako aj práva a povinnosti prijímateľa tejto investičnej pomoci, je zákon č. 57/2018 Z. z. (ďalej len „zákon o regionálnej investičnej pomoci“).
Tento zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2018 a vzťahuje sa na investičnú pomoc, pri ktorej boli konania začaté od 1. apríla 2018. V prípade konaní začatých a neukončených pred 1. aprílom sa postupuje v súlade s predpismi účinnými do 31. marca 2018, t. j. predovšetkým podľa zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ďalšími právnymi predpismi, ktoré upravujú problematiku poskytovania investičnej pomoci, sú:
- nariadenie vlády SR č. 195/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a maximálna výška investičnej pomoci v regiónoch SR v z. n. p.,
- vyhláška MH SR č. 187/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti žiadosti o investičnú pomoc, akceptácie ponuky investičnej pomoci, ročnej správy o priebehu realizácie investičného zámeru, správy o ukončení investičného zámeru, ročnej správy o využívaní investície, záverečnej hodnotiacej správy a informačnej tabule v z.n.p.,
- nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení,
- usmernenie o regionálnej štátnej pomoci (2021/C 153/01),
- schéma regionálnej investičnej pomoci v znení dodatkov č. 1 až 6.
V súlade so zákonom o regionálnej investičnej pomoci sa investičná pomoc poskytuje na podporu realizácie investičného zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre a centre podnikových služieb.
Investičným zámerom je projekt počiatočnej investície do dlhodobého hmotného a nehmotného majetku zameranej na jeden alebo viacero z týchto cieľov:
- zriadenie novej prevádzkarne,
- rozšírenie kapacity existujúcej prevádzkarne,
- diverzifikácia produkcie existujúcej prevádzkarne o výrobky alebo o služby, ktoré v prevádzkarni doposiaľ neboli vyrábané alebo poskytované,
- zásadná zmena celkového výrobného procesu existujúcej prevádzkarne.
Investičná pomoc podľa tohto zákona sa poskytuje formou:
- dotácie na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok,
- úľavy na dani z príjmov podľa ZDP,
- príspevku na vytvorené nové pracovné miesta podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
- prevodu nehnuteľného majetku alebo nájmu nehnuteľného majetku za hodnotu nižšiu, ako je hodnota nehnuteľného majetku alebo hodnota nájmu nehnuteľného majetku stanovená znaleckým posudkom.
Prijímateľom investičnej pomoci môže byť fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba zriadená s cieľom podnikania, ktorá:
- podá na Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) žiadosť o investičnú pomoc,
- má miesto podnikania alebo sídlo na území SR,
- je zapísaná v živnostenskom registri alebo v obchodnom registri.
Prijímateľ investičnej pomoci zároveň musí spĺňať zákonom o regionálnej investičnej pomoci stanovené podmienky, podľa ktorých:
- nemá evidované nedoplatky voči daňovému úradu alebo colnému úradu,
- nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a zdravotná poisťovňa voči nemu neeviduje pohľadávky po splatnosti,
- nie je voči nemu vedená exekúcia alebo výkon rozhodnutia,
- neporušil v predchádzajúcich 3 rokoch pred podaním žiadosti o investičnú pomoc zákaz nelegálneho zamestnávania podľa zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
- jej nebol právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie alebo subvencie, alebo trest zákazu prijímať pomoc a podporu poskytovanú z fondov EÚ podľa zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
- v troch rokoch predchádzajúcich podaniu žiadosti o investičnú pomoc nedošlo k zrušeniu rozhodnutia o schválení investičnej pomoci alebo k zrušeniu rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci pre prijímateľa z dôvodu porušenia podmienok, za ktorých bola investičná pomoc poskytnutá,
- nie je povinný vrátiť pomoc na základe predchádzajúceho rozhodnutia Európskej komisie, v ktorom bola pomoc poskytnutá SR označená za neoprávnenú a nezlučiteľnú s vnútorným trhom,
- nie je podnikom v ťažkostiach podľa nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy,
- súd nerozhodol o začatí reštrukturalizačného konania podľa § 113 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
- nie je v likvidácii podľa § 70 až § 75a Obchodného zákonníka v z.n.p.,
- do 45 pracovných dní od podania žiadosti o investičnú pomoc je zapísaný v registri partnerov verejného sektora, ak je osobou, ktorá má povinnosť zapisovať sa do registra podľa zákona č. 315/2016 Z. z.
Až do dňa doručenia rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci sa prijímateľ považuje za žiadateľa investičnej pomoci.
Príklad č. 1: Posudzovanie a schvaľovanie
Proces posudzovania a schvaľovania investičnej pomoci sa začína podaním žiadosti na podporu realizácie investičného zámeru na Ministerstvo hospodárstva SR. V rámci procesu posudzovania investičného zámeru MH SR posudzuje regionálny prínos investičného ...