HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 99/2024 Z. z. o centrálnom informačnom systéme štátnej služby a o zmene a doplnení zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Predmetom zákona je úprava právnych vzťahov súvisiacich so správou a spustením prevádzky nového komplexného riešenia centrálneho informačného systému štátnej služby.

Právny stav od: 12. 1. 2024
Dátum publikácie: 15. 5. 2024
Oblasti práva:
Správne právo / Správne právo / Štátna správa
Pracovné právo



A. Všeobecná časť

Návrh zákona o centrálnom informačnom systéme štátnej služby a o zmene a doplnení zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky na základe plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

Predmetom návrhu zákona je úprava právnych vzťahov súvisiacich so správou a spustením prevádzky nového komplexného riešenia centrálneho informačného systému štátnej služby (ďalej len „centrálny informačný systém“).

Pôvodná, dodnes účinná úprava centrálneho informačného systému, je súčasťou zákona o štátnej službe. Táto úprava vychádza z predpokladu postupného zriaďovania jednotlivých častí centrálneho informačného systému. Od 1. júla 2017 bola zriadená a uvedená do tzv. pilotnej prevádzky časť centrálneho informačného systému, konkrétne register výberových konaní, register úspešných absolventov a register nadbytočných štátnych zamestnancov. V tomto rozsahu a režime je centrálny informačný systém prevádzkovaný aj v súčasnosti.

Na základe potreby dobudovať existujúce časti centrálneho informačného systému, na základe požiadavky vytvoriť dostatočný časový priestor pre optimálne nastavenie zvyšných častí centrálneho informačného systému, ako aj v dôsledku neschválenia návrhu predmetnej novelizácie zákona o štátnej službe v Národnej rade Slovenskej republiky v predchádzajúcom volebnom období (tlač 1588), došlo k posunutiu spustenia komplexnej prevádzky nového centrálneho informačného systému na 1. jún 2024.

Zmena existujúcej právnej úpravy je podmienkou funkčnosti a spustenia komplexnej prevádzky centrálneho informačného systému, ktorá má postupne v celom rozsahu nahradiť v súčasnosti prevádzkované pilotné registre. Je potrebné zohľadniť najmä rozšírenie služieb a funkcionalít, ktoré bude centrálny informačný systém poskytovať, a ich vplyv na používané postupy, existujúce inštitúty a v súčasnosti využívané registre. Zároveň je potrebné zohľadniť praktické poznatky získané v súvislosti s prevádzkou existujúcich registrov, ako aj osobitnú právnu úpravu, predovšetkým vo vzťahu k informačným technológiám verejnej správy a vo vzťahu k ochrane osobných údajov.

Podľa navrhovanej úpravy bude centrálny informačný systém naďalej informačným systémom verejnej správy a jeho správcom bude Úrad vlády Slovenskej republiky. Centrálny informačný systém bude rozdelený na verejný portál a interný portál. Interný portál bude ďalej rozdelený na moduly a registre. Mení sa názov a nastavenie niektorých registrov (napr. z registra nadbytočných štátnych zamestnancov bude register bývalých štátnych zamestnancov s odlišnými podmienkami evidencie). Rozširuje sa pôvodný obsah systému, rozsah funkcionalít a služieb. Upravuje sa prístup a poskytovanie údajov do centrálneho informačného systému, obsah a účel jednotlivých častí centrálneho informačného systému, spracúvanie osobných údajov v centrálnom informačnom systéme vrátane podrobnejšej úpravy rozsahu spracúvaných osobných údajov, a kontrolná činnosť v predmetnej oblasti.

V nadväznosti na obsah a rozsah navrhovanej úpravy sa predkladá samostatná právna regulácia – existujúca úprava centrálneho informačného systému podľa zákona o štátnej službe sa navrhuje nahradiť úpravou v osobitnom predpise (článok I návrhu zákona). V súvislosti s navrhovanými zmenami v právnej úprave centrálneho informačného systému a novými službami a funkcionalitami, ktoré bude systém poskytovať, sa v zákone o štátnej službe (článok II návrhu zákona) mení a dopĺňa úprava dotknutých základných pojmov, systemizácie štátnozamestnaneckých miest, podmienok prijatia do štátnej služby a obsadzovania štátnozamestnaneckých miest vrátane výberového konania. Súčasťou zmien navrhovaných v zákone o štátnej službe je vypustenie úpravy centrálneho informačného systému, ako aj úpravy hromadného výberového konania.

Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona o centrálnom informačnom systéme štátnej služby a o zmene a doplnení zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Úrad vlády Slovenskej republiky (ďalej len „Úrad vlády SR“)

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

N/A

Termín začiatku a ukončenia PPK

31.10.2023 – 10.11.2023

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

november 2023

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

január 2024

 

2. Definovanie problému

Návrh zákona obsahuje právne úpravy súvisiace so spustením komplexného riešenia Centrálneho informačného systému štátnej služby (ďalej len „CISŠS“). Zákonom č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej „zákon o štátnej službe“) bol zriadený CISŠS, ktorý je informačným systémom verejnej správy v správe Úradu vlády SR. V súčasnosti sú prevádzkované tri pilotné registre CISŠS (t. j. register výberových konaní, register úspešných absolventov, register nadbytočných štátnych zamestnancov a nástroj na zabezpečovanie elektronických výpisov z registra trestov) na ústrednom portáli verejnej správy. Predkladaným návrhom zákona s účinnosťou od 1. mája 2024 bude spustená plná verzia CISŠS (verejný portál a interný portál so siedmimi modulmi a piatimi registrami). Nastavenie a obsah CISŠS, súvisiaca terminológia, označovanie dotknutých inštitútov, existencia nových služieb a funkcionalít (príp. zmena existujúcich služieb) sa zohľadňuje a aktualizuje v návrhu zákona.

3. Ciele a výsledný stav

Účelom spustenia komplexného riešenia CISŠS je umožniť služobným úradom spracúvať automatizovaným spôsobom údaje, ktoré sú nevyhnutné na riadny a efektívny výkon štátnej služby podľa zákona o štátnej službe a v prípade Úradu vlády SR aj na zabezpečenie plnenia jeho kompetencií ako ústredného orgánu štátnej správy pre štátnozamestnanecké vzťahy a právne vzťahy pri výkone práce vo verejnom záujme (napr. pri tvorbe a implementácii rôznych politík). V plnej verzii CISŠS budú dostupné nové služby a funkcionality, na verejnom portáli pre občana, štátneho zamestnanca, bývalého štátneho zamestnanca a absolventa (napr. publikované vyhlásené výberové konania a verejné výstupy, možnosť registrácie a vytvorenia osobného profilu a možnosť elektronicky podávať rôzne typy žiadostí) a na internom portáli dostupné moduly a registre pre Úrad vlády SR a služobné úrady (v súčasnosti ich je 214). Spustením plnej funkčnosti CISŠS bude vytvorený analyticko-manažérsky nástroj pre Úrad vlády SR (sekciu štátnej služby a verejnej služby ako centrálneho orgánu riadenia ľudských zdrojov) na posilnenie centralizácie, na rozvoj a strategické plánovanie, za účelom podpory nastavenia, tvorby a kontroly štátnej politiky v oblasti štátnozamestnaneckých vzťahov a riadenia ľudských zdrojov v štátnej službe.

4. Dotknuté subjekty

Generálna prokuratúra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

V pôsobnosti zákona o štátnej službe: štátni zamestnanci, občania (uchádzači o štátnu službu, absolventi, bývalí štátni zamestnanci) a služobné úrady.

5. Alternatívne riešenia

Nie sú alternatívne riešenia.

Tzv. nulový variant: V prípade nevykonania úprav podľa predloženého návrhu zákona by nedošlo k možnosti využívať dobudované komplexné riešenie CISŠS dotknutými subjektami v pôsobnosti zákona o štátnej službe.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Áno

Nie

I. Predpokladá sa zmena:

· Vyhlášky Úradu vlády SR č. 127/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberových konaniach v znení vyhlášky č. 507/2019 Z. z.

II. Predpokladá sa prijatie:

· Vyhlášky Úradu vlády SR, ktorou sa ustanovia podrobnosti o rozsahu údajov poskytovaných do centrálneho informačného systému štátnej služby a o používateľskom účte.

· Vyhlášky Úradu vlády SR, ktorou sa ustanovia podrobnosti o systemizácii štátnozamestnaneckých miest. Predmetom úpravy budú podrobnosti o obsahu systemizácie, opise štátnozamestnaneckého miesta, o štátnozamestnaneckom mieste vhodnom pre absolventa a o minimálnom počte štátnozamestnaneckých miest. Vyhláškou sa zruší vyhláška Úradu vlády SR č. 505/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o systemizácii štátnozamestnaneckých miest, o štátnozamestnaneckom mieste vhodnom pre absolventa, o minimálnom počte štátnozamestnaneckých miest a oznamovacej povinnosti služobného úradu.

III. Predpokladá sa zrušenie:

· Vyhlášky Úradu vlády SR č. 128/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu údajov poskytovaných do registra výberových konaní, do registra úspešných absolventov a do registra nadbytočných štátnych zamestnancov v znení vyhlášky č. 506/2019 Z. z.

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

☐ Áno ☒ Nie

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Účelnosť prijatia navrhovanej úpravy sa preskúma najneskôr do dvoch rokov od nadobudnutia jej účinnosti a v prípade potreby v tejto periodicite aj naďalej.

Preskúmanie účelnosti sa bude realizovať na základe poznatkov získaných od služobných úradov tak, aby sa overil účel prijatia navrhovanej právnej úpravy, t. j. či CISŠS plní úlohy, na účely ktorých bol vybudovaný.

Účelnosť investície do informačného systému CISŠS sa preskúma najneskôr do dvoch rokov od vzniku povinnosti služobných úradov poskytovať údaje do modulu štátnych zamestnancov a do modulu služobných úradov.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

 

 

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

 

 

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

 

 

 

 

 

 

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Doplňujúce informácie k analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti a k analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy:

Proces informatizácie je zabezpečený komplexným riešením CISŠS na základe národného projektu financovaného z finančných prostriedkov EÚ prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra Prioritná os 7; kód MetaIS: isvs_6140, kód ITMS: 311071P364. Projekt pre Úrad vlády SR realizuje Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (ďalej len „NASES“). CISŠS bol ako nadrezortný informačný systém zriadený zákonom o štátnej službe s účinnosťou od 1. júna 2017 a jeho správcom je Úrad vlády SR. Prvotne bol vytvorený CISŠS ako základný Register výberových konaní (ďalej len „RVK“) a počítalo sa s jeho postupným rozšírením. Na základe vyššie uvedeného projektu dôjde k aktualizácii existujúcich funkcionalít a služieb CISŠS a k zriadeniu nových funkcionalít a služieb CISŠS vrátane nových modulov a registrov. V analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti sa preto zohľadnila skutočnosť, že samotné vybudovanie systému je financované zo štrukturálnych fondov EÚ.

V prípade projektov financovaných z finančných prostriedkov EÚ sa deklaruje schopnosť zabezpečiť udržateľnosť projektu minimálne na 5 rokov z vlastných finančných zdrojov. Počítalo sa teda s tým, že bude potrebné v súvislosti so spustením komplexného riešenia CISŠS zabezpečiť finančné prostriedky na pokrytie výdavkov spojených so správou, administráciou a prevádzkou systému. Z uvedeného dôvodu sa v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy vyčíslil odhadovaný počet a náklady na zamestnancov - nové pozície na Úrade vlády SR, ktoré majú vykonávať administráciu a správu nových modulov a registrov a časť úloh v rámci prevádzky systému (aj vo vzťahu k iným služobným úradom). Náklady na personálne posilnenie kapacít Úradu vlády SR budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov pre Úrad vlády SR a časť úloh a aktivít v rámci prevádzky bude zastrešovať NASES prostredníctvom zmluvného dodávateľa CISŠS.

Predkladaný návrh zákona má marginálny vplyv (pozitívny) na:

· sociálnu oblasť – vytvorenie 11 miest na Úrade vlády SR za účelom správy, administrácie a prevádzky CISŠS a

· životné prostredie – elektronizácia vybraných úkonov prostredníctvom CISŠS prispeje k zníženiu nákladov, napríklad na kancelárske potreby ako toner, papier a k menšej spotrebe pohonných látok určených na prepravu.

11. Kontakt na spracovateľa

Mgr. Martina Mráziková, zamestnanec sekcie štátnej služby a verejnej služby

Tel. kontakt: 02/20925619

e- mail: martina.mrazikova@vlada.gov.sk

12. Zdroje

V prípade vlastného materiálu vychádzal predkladateľ z navrhovaného riešenia CISŠS na základe schváleného projektu „Centrálny informačný systém štátnej služby“ (Kód MetaIS: isvs_6140)

- bližšie informácie k projektu nájdete tu: https://metais.vicepremier.gov.sk/detail/ISVS/c7042564-1c92-4c76-a5d7-f719de8804e3/cimaster?tab=basicForm,

 

V prípade analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti a analýzy vplyvov na služby verejnej správy pre občana vychádzal predkladateľ primárne z navrhovaného riešenia CISŠS (jeho funkcionalít a služieb) podľa schváleného projektu, ktoré sa premietli do predkladaného materiálu.

V prípade analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vychádzal predkladateľ z navrhovaného riešenia CISŠS (jeho funkcionalít a služieb) podľa schváleného projektu. Nakoľko bude potrebné spravovať, administrovať a prevádzkovať systém aj zo strany Úradu vlády SR, je na tento účel potrebné na Úrade vlády SR vytvoriť nové pozície. Predkladateľ v tejto súvislosti navrhol skladbu a odmeňovanie budúcich zamestnancov na základe porovnania odmeňovania obdobných pracovných pozícií na trhu práce.

V prípade doložky vybraných vplyvov predkladateľ zohľadnil všetky vyššie spomínané zdroje.

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 260/2023

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Všeobecne:

Komisia odporúča predkladateľovi priložiť do medzirezortného pripomienkového konania aj predkladaciu správu predmetného materiálu.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Predkladacia správa podľa bodu 8.3. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov nie je súčasťou materiálu predkladaného na PPK.

K doložke vybraných vplyvov

I. Komisia odporúča predkladateľovi vypracovať Doložku vybraných vplyvov v aktuálnom formulári, ktorý je účinný od 01.10.2023 a dostupný na webovom sídle (https://www.mhsr.sk/podnikatelske-prostredie/jednotna-metodika/dokumenty?csrt=13778903101340567873)

Odôvodnenie: Priložená doložka vybraných vplyvov nespĺňa formálne náležitosti podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná.

II. Komisia odporúča predkladateľovi Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt, meno, priezvisko a funkciu kontaktnej osoby.

Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

I. Predložený materiál obsahuje rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy, s čím nie je možné súhlasiť. Komisia žiada, aby všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu zákona boli zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov dotknutých subjektov verejnej správy bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov na rozpočet tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv.

V súvislosti s požiadavkami za oblasť zamestnanosti Komisia podotýka, že za I. polrok 2023 kapitola ÚV SR neplnila limit počtu zamestnancov o 212 osôb, z toho 98 kmeňových zamestnancov.

Komisia žiada o upresnenie a zdôvodnenie samotnej početnosti novovytvorených pracovných miest, pretože prevádzka CISŠS je riešená dodávateľsky (existujúca zmluva aj na najbližšie roky). Komisia je toho názoru, že je potrebné efektívne využiť jednak skúsenosti a znalosti pracovníkov, ktorí zastrešovali pilotnú prevádzku CISŠS po technickej stránke, ktorí boli už pridelení na príslušnú sekciu, ako aj expertov zo strany biznis vlastníka. Komisia požaduje minimálne využiť kumuláciu pozícií predovšetkým v technickom zabezpečení časti projektu (aj pre iné projekty) ako technik špecialista prevádzkovej podpory (3x), administrátor (1x), technik (1x) a dátový špecialista (1x), vzhľadom na rozsah projektu v úvodnej časti. Zdôvodnenie potreby zvýšenia počtu zamestnancov považuje Komisia za nedostatočné. Komisia žiada doplniť zdôvodnenie počtu a skladby všetkých nových zamestnancov, ako aj doplnenie rozsahu vykonávaných prác na základe analýzy doterajšej prevádzky CISŠS.

Komisia žiada tiež o vyhodnotenie prínosov existujúceho riešenia pred navýšením počtu zamestnancov. Jedným z prínosov projektu CISŠS podľa projektovej štúdie mala byť aj úspora času úradníkov ako dôsledok elektronizácie procesov. Deklarované prínosy je potrebné vyhodnotiť ešte pred požiadavkou na navýšenie počtu zamestnancov.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Tak ako je uvedené v časti 10. Poznámky tejto doložky, v prípade projektov financovaných z finančných prostriedkov EÚ sa deklaruje schopnosť zabezpečiť udržateľnosť projektu minimálne na 5 rokov z vlastných finančných zdrojov. Počítalo sa teda s tým, že bude potrebné v súvislosti so spustením komplexného riešenia systému CISŠS zabezpečiť finančné prostriedky na pokrytie výdavkov spojených so správou, administráciou a prevádzkou systému, ktorá bude v širšom rozsahu z hľadiska vykonávaných aktivít zabezpečovaná zo strany Úradu vlády SR, pretože nie je komplexne pokrytá dodávateľsky.

Prevádzku plnej verzie CISŠS nie je možné zabezpečovať s existujúcim počtom zamestnancov, ktorý je aktuálne poddimenzovaný a dlhodobo neudržateľný. Kumulácia jednotlivých pracovných pozícií prebieha neustále, ale pracovné vyťaženie zamestnancov je taktiež dlhodobo neúnosné a spojené s rizikom negatívneho dopadu na efektivitu a kvalitu vykonávaných prác potrebných na riadne zabezpečovanie prevádzky a fungovanie systému. Zároveň je dôležité zabezpečiť personálne kapacity, ktoré budú primerane odborne zdatné s potrebnými zručnosťami a vedomosťami, požadovanými na kvalitné zvládanie a riadenie nielen aplikačnej, ale aj technickej časti komplexného riešenia CISŠS, ktoré nie je možné porovnávať z hľadiska rozsahu vykonávaných prác a ani z hľadiska prínosov so spusteným existujúcim pilotným riešením CISŠS. Rovnako v rámci pilotného riešenia neboli zabezpečené žiadne personálne kapacity na Úrade vlády SR.

Vo vzťahu k pripomienke týkajúcej sa nenaplnenia limitu počtu zamestnancov kapitoly ÚV SR za I. polrok 2023 uvádzame, že MF SR bolo oboznámené s analýzou preukazujúcou účelovú viazanosť voľných miest na iné pracovné pozície.

Z daného dôvodu sa v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy vyčíslil odhadovaný počet a náklady na zamestnancov - nové pozície na Úrade vlády SR, ktoré majú vykonávať administráciu a správu nových modulov a registrov (aj vo vzťahu k iným služobným úradom).

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy zohľadňuje náklady na personálne posilnenie kapacít Úradu vlády SR, náklady na zabezpečenie vybavenia pre daný personál vrátane nákladov na technické vybavenie.

Upozorňujme, že bez požadovaného personálneho zabezpečenia nebude môcť byť realizovaná riadne a komplexne správa, administrácia a prevádzka daného informačného systému. Zároveň vytvorenie a úspešná prevádzka CISŠS je požiadavkou vyplývajúcou zo Stratégie riadenia ľudských zdrojov v štátnej službe na roky 2015-2020, a ktorej naplnenie má prispieť k budovaniu modernej štátnej služby.

Zároveň uvádzame, že Úrad vlády SR a Ministerstvo financií SR sa v rámci rozporového konania dohodlo, že z doložky vplyvov, resp. z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy nebudú vyplývať rozpočtovo nezabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy. Pokiaľ ide o náklady na personálne posilnenie kapacít Úradu vlády SR, tie budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov pre Úrad vlády SR.

II. Do analýzy vplyvov na rozpočet Komisia žiada doplniť informácie týkajúce sa vplyvov na rozpočet kapitoly MF SR vzhľadom na to, že v analýze chýba vyčíslený vplyv na rozpočet kapitoly MF SR z dôvodu predpokladanej integrácie Centrálneho ekonomického systému (ďalej len „CES“) na CISŠS, čo vyplýva z dôvodovej správy – osobitnej časti k čl. I k § 7 návrhu zákona. Podľa názoru Komisie k úspešnej integrácii oboch informačných systémov bude potrebné poskytnúť súčinnosť a aktívne pracovať na ich úspešnej integrácii aj zo strany MF SR prostredníctvom dodávateľov zabezpečujúcich prevádzku, rozvoj a údržbu CES-u, čo môže mať negatívny vplyv na rozpočet kapitoly MF SR. Uvedené nie je v analýze zohľadnené, resp. nie je zdôvodnené, prečo takéto vyčíslenie vplyvu na rozpočet kapitoly MF SR absentuje.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Upozorňujme, že uvedená právna úprava ale v inej forme (novela zákona o štátnej službe) už bola v minulosti predmetom PPK (stanovisko komisie č. 025/20023) a komisia nepoukázala na potrebu vyčísliť vplyv na rozpočet MF SR v súvislosti s integráciou CES na CISŠS.

Zároveň uvádzame, že integrácia CES na CISŠS bola a je súčasťou povinných aktivít v rámci projektu CES (MF SR), ktorý je financovaný z EŠIF. Proces integrácie už prebieha a jeho dokončenie nebude mať vplyv na ŠR, nakoľko boli investície na dané integrácie už zahrnuté v rozpočtoch projektov CISŠS a CES z EŠIF.

III. V analýze vplyvov na rozpočet nie sú zohľadnené ani prípadné vplyvy na rozpočet napr. v súvislosti s poskytovaním súčinnosti služobných úradov, poskytovaním údajov do modulov CISŠS zo strany služobných úradov, vyhotovovaním služobných preukazov a pod., čo je tiež potrebné do analýzy doplniť.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Úrad vlády SR má okrem postavenia správcu CISŠS tiež postavenie služobného úradu v zmysle návrhu zákona a tiež teda musí plniť povinnosti napr. v súvislosti s poskytovaním údajov do modulov. V tejto súvislosti si však predkladateľ neuplatňuje personálne nároky, tie sa týkajú zabezpečenia správy a prevádzky CISŠS a práve tie považuje predkladateľ za legitímny nárok. Rovnaký prístup potom uplatnil aj vo vzťahu k iným služobným úradom.

V súvislosti s možnými zvýšenými výdavkami služobných úradov na elektronické služobné preukazy uvádzame, že ide o fakultatívny nástroj, ktorý môžu a nemusia služobné úrady využiť. V prípade využívania tohto nástroja je vytvorená funkcionalita pre každý služobný úrad v rámci CISŠS a prípadné s tým súvisiace náklady budú uhrádzané z vlastných zdrojov (v rámci schváleného limitu výdavkov príslušnej rozpočtovej kapitoly).

IV. Komisia upozorňuje na nesprávny výpočet mzdových výdavkov v roku 2024 v analýze vplyvov na rozpočet (4 osoby x 2 200 eur x 12 mes. = 105 600 eur a 7 osôb x 2 200 eur x 8 mes. = 123 200 eur, t. j. spolu 228 800 eur, teda nie 222 800 eur; k tomu prislúchajúce poistné na úrovni 34,95 % v sume 79 966 eur; takže osobné výdavky by mali byť spolu v sume 308 766 eur). Úpravu je potrebné zohľadniť vo všetkých relevantných tabuľkách analýzy vplyvov na rozpočet.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Výpočet mzdových výdavkov a odvodov v roku 2024 vychádzal z predpokladu postupného prijímania zamestnancov a ich rôzneho platového ohodnotenia. Analýza vplyvov bola upravená na prepočítané počty zamestnancov a bol upravený priemerný mzdový výdavok pre rok 2024.

V. Predkladateľovi Komisia odporúča overiť informáciu o zabezpečenosti výdavkov v uvedenej výške na SLA k CISŠS v PO NASES, pretože tvorba nového rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 ešte nie je ukončená.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Predkladateľ v tejto súvislosti kontaktoval NASES.

K vplyvom na služby verejnej správy pre občana

I. Komisia súhlasí s vyznačenými vplyvmi na služby verejnej správy pre občana v doložke vybraných vplyvov. Predkladateľovi však Komisia navrhuje okrem vyznačeného negatívneho vplyvu na procesy služieb vo verejnej správe, vyznačiť v doložke vybraných vplyvov aj pozitívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.

Odôvodnenie: Komisia je názoru, že zanikajúca povinnosť obsadzovať štátnozamestnanecké miesto vhodné pre absolventa na základe hromadného výberového konania, ktorú uviedol predkladateľ v príslušnej analýze v bode 7.3.2, predpokladá pozitívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.

Vyhodnotenie predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná.

14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1/A

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2024

2025

2026

2027

Príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

330 735

431 084

431 084

431 084

v tom: Úrad vlády SR

330 735

431 084

431 084

431 084

Program 06P0201

330 735

431 084

431 084

431 084

z toho:

    

- vplyv na ŠR

330 735

431 084

431 084

431 084

Rozpočtové prostriedky

330 735

431 084

431 084

431 084

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

8,66

11

11

11

- vplyv na ŠR

8,66

11

11

11

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

222 800

290 400

290 400

290 400

- vplyv na ŠR

222 800

290 400

290 400

290 400

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

330 735

431 084

431 084

431 084

v tom: Úrad vlády SR

330 735

431 084

431 084

431 084

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora

0

0

0

0

 

Tabuľka č. 1/B

 

2024

2025

2026

2027

Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)

0

0

0

0

v tom: Úrad vlády SR

0

0

0

0

z toho:

    

vplyv na limit verejných výdavkov ŠR

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy

    

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Materiál zakladá zvýšené nároky na rozpočet verejnej správy vo výške 330 735 EUR na rok 2024 resp. a 431 084 EUR na roky 2025, 2026 a 2027, ktoré súvisia s potrebou posilnenia personálnych kapacít Úradu vlády SR na zabezpečenie prevádzky Centrálneho informačného systému štátnej služby (ďalej len „CISŠS“). Náklady na personálne posilnenie kapacít Úradu vlády SR budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov pre Úrad vlády SR.

2.2. Popis a charakteristika návrhu

2.2.1. Popis návrhu:

Personálne výdavky a výdavky na materiálno-technické vybavenie na zabezpečenie prevádzky CISŠS boli vyčíslené na 11 zamestnancov v nasledovných pracovných pozíciách: špecialista na ľudské zdroje – generalista – vedúci tímu (1x), špecialista na ľudské zdroje – generalista, senior (2x), analytik (2x), špecialista prevádzkovej podpory (3x), administrátor (1x), technik (1x) a dátový špecialista (1x).

2.2.2. Charakteristika návrhu:

zmena sadzby

zmena v nároku

nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

x iné

2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.

Tabuľka č. 2

Objem aktivít

Odhadované objemy

2024

2025

2026

2027

Indikátor ABC

    

Indikátor KLM

    

Indikátor XYZ

    

2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Výdavky na zabezpečenie prevádzky CISŠS vo výške 330 735 EUR na rok 2024 a 431 084 EUR na roky 2025, 2026 a 2027 predstavujú výdavky na 11 zamestnancov (resp. pre rok 2024 8,66 zamestnancov v prepočítaných počtoch). Pri vyčíslení mzdových výdavkov sa vychádzalo zo mzdového ohodnotenia porovnateľných pozícií v rámci úradu vlády, pri vybraných špecifických pracovných pozíciách sa zohľadňovalo mzdové ohodnotenie na trhu práce. Priemerná hrubá mesačná mzdy je vyčíslená na 2 200 EUR (resp. 2142 EUR pre rok 2024).

Mzdové výdavky na rok 2024 sú vyčíslené tým spôsobom, že 4 pozície – 1x špecialista na ľudské zdroje (vedúci tímu), 3x špecialista prevádzkovej podpory sú rozpočtované od 1.1.2024 (4 mesiace pred nadobudnutím účinnosti návrhu zákona) a zvyšných 7 pozícií od 1.5.2024 (od účinnosti návrhu zákona). Toto je spôsobené potrebou zabezpečiť plynulý nábeh na nový informačný systém.

Výdavky na tovary a služby a bežné transfery spojené s činnosťou zamestnancov boli počítané ako paušálny výdavok vo výške 10 % k osobným nákladom. V prvom roku (2024) budú výdavky použité predovšetkým na nákup výpočtovej a telekomunikačnej techniky, v ďalších rokoch na krytie prevádzkových potrieb (cestovné náhrady, kancelárske potreby, nákup služieb, výdavky na nemocenské, PN, príspevok na stravovanie a pod.).

Tabuľka č. 3

Príjmy (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2024

2025

2026

2027

Daňové príjmy (100)1

     

Nedaňové príjmy (200)1

     

Granty a transfery (300)1

     

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

     

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

     

Vplyv na príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

 

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.

Tabuľka č. 4/A

Výdavky (v eurách) – Úrad vlády SR

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2024

2025

2026

2027

Bežné výdavky (600)

330 735

431 084

431 084

431 084

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 99/2024 Z. z. Zákon o centrálnom informačnom systéme štátnej služby

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.