☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Všeobecne:
Komisia odporúča predkladateľovi priložiť do medzirezortného pripomienkového konania aj predkladaciu správu predmetného materiálu.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Predkladacia správa podľa bodu 8.3. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov nie je súčasťou materiálu predkladaného na PPK.
K doložke vybraných vplyvov
I. Komisia odporúča predkladateľovi vypracovať Doložku vybraných vplyvov v aktuálnom formulári, ktorý je účinný od 01.10.2023 a dostupný na webovom sídle (https://www.mhsr.sk/podnikatelske-prostredie/jednotna-metodika/dokumenty?csrt=13778903101340567873)
Odôvodnenie: Priložená doložka vybraných vplyvov nespĺňa formálne náležitosti podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná.
II. Komisia odporúča predkladateľovi Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt, meno, priezvisko a funkciu kontaktnej osoby.
Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
I. Predložený materiál obsahuje rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy, s čím nie je možné súhlasiť. Komisia žiada, aby všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu zákona boli zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov dotknutých subjektov verejnej správy bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov na rozpočet tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv.
V súvislosti s požiadavkami za oblasť zamestnanosti Komisia podotýka, že za I. polrok 2023 kapitola ÚV SR neplnila limit počtu zamestnancov o 212 osôb, z toho 98 kmeňových zamestnancov.
Komisia žiada o upresnenie a zdôvodnenie samotnej početnosti novovytvorených pracovných miest, pretože prevádzka CISŠS je riešená dodávateľsky (existujúca zmluva aj na najbližšie roky). Komisia je toho názoru, že je potrebné efektívne využiť jednak skúsenosti a znalosti pracovníkov, ktorí zastrešovali pilotnú prevádzku CISŠS po technickej stránke, ktorí boli už pridelení na príslušnú sekciu, ako aj expertov zo strany biznis vlastníka. Komisia požaduje minimálne využiť kumuláciu pozícií predovšetkým v technickom zabezpečení časti projektu (aj pre iné projekty) ako technik špecialista prevádzkovej podpory (3x), administrátor (1x), technik (1x) a dátový špecialista (1x), vzhľadom na rozsah projektu v úvodnej časti. Zdôvodnenie potreby zvýšenia počtu zamestnancov považuje Komisia za nedostatočné. Komisia žiada doplniť zdôvodnenie počtu a skladby všetkých nových zamestnancov, ako aj doplnenie rozsahu vykonávaných prác na základe analýzy doterajšej prevádzky CISŠS.
Komisia žiada tiež o vyhodnotenie prínosov existujúceho riešenia pred navýšením počtu zamestnancov. Jedným z prínosov projektu CISŠS podľa projektovej štúdie mala byť aj úspora času úradníkov ako dôsledok elektronizácie procesov. Deklarované prínosy je potrebné vyhodnotiť ešte pred požiadavkou na navýšenie počtu zamestnancov.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Tak ako je uvedené v časti 10. Poznámky tejto doložky, v prípade projektov financovaných z finančných prostriedkov EÚ sa deklaruje schopnosť zabezpečiť udržateľnosť projektu minimálne na 5 rokov z vlastných finančných zdrojov. Počítalo sa teda s tým, že bude potrebné v súvislosti so spustením komplexného riešenia systému CISŠS zabezpečiť finančné prostriedky na pokrytie výdavkov spojených so správou, administráciou a prevádzkou systému, ktorá bude v širšom rozsahu z hľadiska vykonávaných aktivít zabezpečovaná zo strany Úradu vlády SR, pretože nie je komplexne pokrytá dodávateľsky.
Prevádzku plnej verzie CISŠS nie je možné zabezpečovať s existujúcim počtom zamestnancov, ktorý je aktuálne poddimenzovaný a dlhodobo neudržateľný. Kumulácia jednotlivých pracovných pozícií prebieha neustále, ale pracovné vyťaženie zamestnancov je taktiež dlhodobo neúnosné a spojené s rizikom negatívneho dopadu na efektivitu a kvalitu vykonávaných prác potrebných na riadne zabezpečovanie prevádzky a fungovanie systému. Zároveň je dôležité zabezpečiť personálne kapacity, ktoré budú primerane odborne zdatné s potrebnými zručnosťami a vedomosťami, požadovanými na kvalitné zvládanie a riadenie nielen aplikačnej, ale aj technickej časti komplexného riešenia CISŠS, ktoré nie je možné porovnávať z hľadiska rozsahu vykonávaných prác a ani z hľadiska prínosov so spusteným existujúcim pilotným riešením CISŠS. Rovnako v rámci pilotného riešenia neboli zabezpečené žiadne personálne kapacity na Úrade vlády SR.
Vo vzťahu k pripomienke týkajúcej sa nenaplnenia limitu počtu zamestnancov kapitoly ÚV SR za I. polrok 2023 uvádzame, že MF SR bolo oboznámené s analýzou preukazujúcou účelovú viazanosť voľných miest na iné pracovné pozície.
Z daného dôvodu sa v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy vyčíslil odhadovaný počet a náklady na zamestnancov - nové pozície na Úrade vlády SR, ktoré majú vykonávať administráciu a správu nových modulov a registrov (aj vo vzťahu k iným služobným úradom).
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy zohľadňuje náklady na personálne posilnenie kapacít Úradu vlády SR, náklady na zabezpečenie vybavenia pre daný personál vrátane nákladov na technické vybavenie.
Upozorňujme, že bez požadovaného personálneho zabezpečenia nebude môcť byť realizovaná riadne a komplexne správa, administrácia a prevádzka daného informačného systému. Zároveň vytvorenie a úspešná prevádzka CISŠS je požiadavkou vyplývajúcou zo Stratégie riadenia ľudských zdrojov v štátnej službe na roky 2015-2020, a ktorej naplnenie má prispieť k budovaniu modernej štátnej služby.
Zároveň uvádzame, že Úrad vlády SR a Ministerstvo financií SR sa v rámci rozporového konania dohodlo, že z doložky vplyvov, resp. z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy nebudú vyplývať rozpočtovo nezabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy. Pokiaľ ide o náklady na personálne posilnenie kapacít Úradu vlády SR, tie budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov pre Úrad vlády SR.
II. Do analýzy vplyvov na rozpočet Komisia žiada doplniť informácie týkajúce sa vplyvov na rozpočet kapitoly MF SR vzhľadom na to, že v analýze chýba vyčíslený vplyv na rozpočet kapitoly MF SR z dôvodu predpokladanej integrácie Centrálneho ekonomického systému (ďalej len „CES“) na CISŠS, čo vyplýva z dôvodovej správy – osobitnej časti k čl. I k § 7 návrhu zákona. Podľa názoru Komisie k úspešnej integrácii oboch informačných systémov bude potrebné poskytnúť súčinnosť a aktívne pracovať na ich úspešnej integrácii aj zo strany MF SR prostredníctvom dodávateľov zabezpečujúcich prevádzku, rozvoj a údržbu CES-u, čo môže mať negatívny vplyv na rozpočet kapitoly MF SR. Uvedené nie je v analýze zohľadnené, resp. nie je zdôvodnené, prečo takéto vyčíslenie vplyvu na rozpočet kapitoly MF SR absentuje.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Upozorňujme, že uvedená právna úprava ale v inej forme (novela zákona o štátnej službe) už bola v minulosti predmetom PPK (stanovisko komisie č. 025/20023) a komisia nepoukázala na potrebu vyčísliť vplyv na rozpočet MF SR v súvislosti s integráciou CES na CISŠS.
Zároveň uvádzame, že integrácia CES na CISŠS bola a je súčasťou povinných aktivít v rámci projektu CES (MF SR), ktorý je financovaný z EŠIF. Proces integrácie už prebieha a jeho dokončenie nebude mať vplyv na ŠR, nakoľko boli investície na dané integrácie už zahrnuté v rozpočtoch projektov CISŠS a CES z EŠIF.
III. V analýze vplyvov na rozpočet nie sú zohľadnené ani prípadné vplyvy na rozpočet napr. v súvislosti s poskytovaním súčinnosti služobných úradov, poskytovaním údajov do modulov CISŠS zo strany služobných úradov, vyhotovovaním služobných preukazov a pod., čo je tiež potrebné do analýzy doplniť.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Úrad vlády SR má okrem postavenia správcu CISŠS tiež postavenie služobného úradu v zmysle návrhu zákona a tiež teda musí plniť povinnosti napr. v súvislosti s poskytovaním údajov do modulov. V tejto súvislosti si však predkladateľ neuplatňuje personálne nároky, tie sa týkajú zabezpečenia správy a prevádzky CISŠS a práve tie považuje predkladateľ za legitímny nárok. Rovnaký prístup potom uplatnil aj vo vzťahu k iným služobným úradom.
V súvislosti s možnými zvýšenými výdavkami služobných úradov na elektronické služobné preukazy uvádzame, že ide o fakultatívny nástroj, ktorý môžu a nemusia služobné úrady využiť. V prípade využívania tohto nástroja je vytvorená funkcionalita pre každý služobný úrad v rámci CISŠS a prípadné s tým súvisiace náklady budú uhrádzané z vlastných zdrojov (v rámci schváleného limitu výdavkov príslušnej rozpočtovej kapitoly).
IV. Komisia upozorňuje na nesprávny výpočet mzdových výdavkov v roku 2024 v analýze vplyvov na rozpočet (4 osoby x 2 200 eur x 12 mes. = 105 600 eur a 7 osôb x 2 200 eur x 8 mes. = 123 200 eur, t. j. spolu 228 800 eur, teda nie 222 800 eur; k tomu prislúchajúce poistné na úrovni 34,95 % v sume 79 966 eur; takže osobné výdavky by mali byť spolu v sume 308 766 eur). Úpravu je potrebné zohľadniť vo všetkých relevantných tabuľkách analýzy vplyvov na rozpočet.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Výpočet mzdových výdavkov a odvodov v roku 2024 vychádzal z predpokladu postupného prijímania zamestnancov a ich rôzneho platového ohodnotenia. Analýza vplyvov bola upravená na prepočítané počty zamestnancov a bol upravený priemerný mzdový výdavok pre rok 2024.
V. Predkladateľovi Komisia odporúča overiť informáciu o zabezpečenosti výdavkov v uvedenej výške na SLA k CISŠS v PO NASES, pretože tvorba nového rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 ešte nie je ukončená.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Predkladateľ v tejto súvislosti kontaktoval NASES.
K vplyvom na služby verejnej správy pre občana
I. Komisia súhlasí s vyznačenými vplyvmi na služby verejnej správy pre občana v doložke vybraných vplyvov. Predkladateľovi však Komisia navrhuje okrem vyznačeného negatívneho vplyvu na procesy služieb vo verejnej správe, vyznačiť v doložke vybraných vplyvov aj pozitívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.
Odôvodnenie: Komisia je názoru, že zanikajúca povinnosť obsadzovať štátnozamestnanecké miesto vhodné pre absolventa na základe hromadného výberového konania, ktorú uviedol predkladateľ v príslušnej analýze v bode 7.3.2, predpokladá pozitívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná.
|