HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 96/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z.

Cieľom zákona je eliminácia nepriaznivých dopadov súvisiacich s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 na podnikateľské prostredie v oblasti spotrebných daní a zaistenie vyššej právnej istoty.

Právny stav od: 17. 4. 2020
Dátum publikácie: 27. 4. 2020
Oblasti práva: Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Národné hospodárstvo



A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z. (ďalej len „zákon“) sa vypracováva nadväzne na situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s pandémiou spôsobenou ochorením COVID-19, ktorá je následkom šírenia koronavírusu.

V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa navrhuje prijatie ďalších mimoriadnych opatrení vo finančnej oblasti.

Návrh zákona sa predkladá ako iniciatívny materiál.

Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,

s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

Doložka vybraných vplyvov

  1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z.

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

podpredseda vlády SR a minister financií SR

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

 

Termín začiatku a ukončenia PPK

 

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

 

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

apríl 2020

 
  1. Definovanie problému

Návrh zákona reaguje na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky na základe uznesenia vlády SR č. 111/2020 z 11. 3. 2020. Cieľom vyhlásenia mimoriadnej situácie bolo utvoriť podmienky na prijatie nevyhnutných opatrení na zamedzenie a zmiernenie následkov mimoriadnej udalosti ohrozenia verejného zdravia.

  1. Ciele a výsledný stav

V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti.

V oblasti spotrebných daní boli vybraté niektoré špecifické problematické oblasti, ktoré je potrebné dočasne upraviť v zákonoch o spotrebných daniach, a to:

  • dodatočné preukazovanie pôvodu biopaliva ako titulu na uplatnenie zvýhodnenej sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja,

  • trvalú prítomnosť zamestnanca colného úradu na mieste kde sa vyžaduje.

Cieľom návrhu zákona je eliminácia nepriaznivých dopadov súvisiacich s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 na podnikateľské prostredie v oblasti spotrebných daní a zaistenie vyššej právnej istoty.

Za sekciu auditu a kontroly MF SR sa navrhované opatrenie týka absolvovania odborného vzdelávania vnútorného audítora a vládneho audítora za kalendárny rok 2020 podľa § 14 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 372/2018 Z. z. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).

Sekcia auditu a kontroly MF SR v návrhu uznáva ako splnenie podmienky absolvovania odborného vzdelávania aj nižší počet absolvovaných hodín odborného vzdelávania vnútorného audítora a vládneho audítora, ktorý získal v období pred začatím pandémie a v období po skončení pandémie počas kalendárneho roka 2020. Uvedené platí, ak počet takto absolvovaných hodín nedosiahne minimálny požadovaný rozsah, t. j. 20 hodín za kalendárny rok, avšak viac ako 0 hodín za kalendárny rok.

Sekcia auditu a kontroly MF SR v návrhu ďalej vytvára možnosť pre orgány verejnej správy, aby podpis zamestnancov, ktorí vykonávali administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste (ďalej spolu len „finančná kontrola“), na návrhu čiastkovej správy, návrhu správy, čiastkovej správe a správe, bol nahradený podpisom štatutárneho orgánu orgánu verejnej správy, z ktorého sú títo zamestnancami, alebo podpisom ním určeného vedúceho zamestnanca. Uvedené je spôsobené najmä plošným uplatňovaním režimu práce z domu tzv. „home office“ orgánmi verejnej správy z dôvodu zamedzenia šírenia korona vírusu SARS-CoV-2.

  1. Dotknuté subjekty

Fyzické osoby – nepodnikatelia, podnikatelia, zamestnanci.

Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s predmetmi spotrebných daní.

Orgány verejnej správy

Vymenovaný vnútorný audítor správcu kapitoly štátneho rozpočtu

Vymenovaný vládny audítor MF SR, Úradu vládneho auditu a inej právnickej osoby podľa § 19 ods. 5 zákona o finančnej kontrole.

  1. Alternatívne riešenia

Pri vypracovaní návrhu zákona neboli zvažované žiadne alternatívne riešenia.

  1. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

 
  1. Transpozícia práva EÚ

Bezpredmetné.

 
  1. Preskúmanie účelnosti**

Bezpredmetné.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

  1. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

 

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

  1. Poznámky

 
  1. Kontakt na spracovateľa

 
  1. Zdroje

 
  1. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

Bezpredmetné.

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2019

2020

2021

2022

Príjmy verejnej správy celkom

-42 600 0000

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

 

 

 

 

- vplyv na ŠR

-42 600 0000

3 100 000

0

0

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

-2 170 000

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

-930 000

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

0

0

0

0

v tom: za x – kapitola VPS Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky

v malých podnikoch alebo stredných podnikoch

0

0

0

0

z toho:

 

 

 

 

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

0

0

0

0

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

0

0

0

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť

0

0

0

0

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora

-42 600 0000

0

0

0

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Navrhovaná novela zákona sa vypracováva nadväzne na prijaté opatrenia na zmiernenie dopadov koronavírusu pre podnikateľov, ktoré sú súčasťou balíčka „Prvej pomoci zamestnancom, firmám a SZČO“.

V súvislosti so zmenou informačného systému daňovej správy sa predpokladajú výdavky finančnej správy na zabezpečenie navrhovaných opatrení.

2.2. Popis a charakteristika návrhu

V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti.

2.2.1. Popis návrhu:

Opatrenia v oblasti dane z príjmu

  • možnosť neplatenie preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb a právnických osôb za stanovených podmienok počas obdobia pandémie

  • možnosť odpočtu úhrnnej výšky daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia 2015 až 2018

Opatrenie v oblasti dane z motorových vozidiel

  • možnosť neplatenie preddavkov na daň z motorových vozidiel prvýkrát počnúc mesiacom apríl 2020

2.2.2. Charakteristika návrhu:

zmena sadzby

zmena v nároku

x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

x iné

2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.

2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

  1. Dočasné opatrenia v oblasti spotrebných daní (dodatočné preukazovanie pôvodu biopaliva ako titulu na uplatnenie zvýhodnenej sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja, trvalá prítomnosť zamestnanca colného úradu na mieste kde sa vyžaduje). Nepredpokladá sa vplyv na rozpočet.

  1. Dočasné opatrenie v oblasti dane z príjmu týkajúce sa predĺženia lehoty na použitie podielu zaplatenej dane. Nepredpokladá sa vplyv na rozpočet.

  1. Dočasné neplatenie preddavkov na daň z príjmov pri poklese tržieb o najmenej 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019 predstavuje len hotovostný vplyv na verejné financie, pričom za mesiace máj 2020 a jún 2020 sa predpokladá negatívny vplyv vo výške 340 mil. eur.

  1. Umorovanie daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 v úhrnnej sume najviac 1 mil. eur predpokladá negatívny vplyv na rozpočet vo výške 42,6 mil. eur.

Dočasné neplatenie preddavkov na daň z motorových vozidiel prvýkrát počnúc mesiacom apríl 2020 predpokladá negatívny vplyv na rozpočet vo výške 9 mil. eur mesačne.

 

Tabuľka č. 3

Príjmy (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2019

2020

2021

2022

Daňové príjmy (100)1

-42 600 000

 

 

 

 

- Daň z príjmov právnických osôb (112)

-39 500 000

 

 

 

 

- Daň z príjmov fyzických osôb (111)

-3 100 000

 

 

 

 

Nedaňové príjmy (200)1

 

 

 

 

 

Granty a transfery (300)1

 

 

 

 

 

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

 

 

 

 

 

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

 

 

 

 

 

Dopad na príjmy verejnej správy celkom

-42 600 000

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka č. 4

Výdavky (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2019

2020

2021

2022

 

Bežné výdavky (600)

0

0

0

0

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

 

 

 

 

 

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

 

 

 

 

 

Tovary a služby (630)2

 

 

 

 

 

Bežné transfery (640)2

 

 

 

 

 

Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2 Úhrada bonifikácie úrokov 647 000

0

0

0

0

 

Kapitálové výdavky (700)

 

 

 

 

 

Obstarávanie kapitálových aktív (710)2

 

 

 

 

 

Kapitálové transfery (720)2

 

 

 

 

 

Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)

 

 

 

 

 

Dopad na výdavky verejnej správy celkom

0

0

0

0

 

2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

 

 

Tabuľka č. 5

Zamestnanosť

2019

2021

2021

 

Počet zamestnancov celkom

 

   

z toho vplyv na ŠR

 

   

Priemerný mzdový výdavok (v eurách)

 

   

z toho vplyv na ŠR

 

   

Osobné výdavky celkom (v eurách)

0

0

0

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

    

z toho vplyv na ŠR

 

   

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

    

z toho vplyv na ŠR

 

   

 

Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie

(vrátane testu MSP)

Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:

iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)

iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)

na všetky kategórie podnikov

3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty

- z toho MSP

Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.

Aký je ich počet?

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z. sa vzťahuje na fyzické osoby, podnikateľov a zamestnancov.

Cieľom opatrení je urýchlene podporiť finančnú kondíciu, likviditu a peňažný tok podnikov, zabrániť kolapsu podnikateľského prostredia a zachovať strategické a kritické procesy nutné pre zvládnutie šírenia ochorenia COVID-19 spôsobeného vírusom SARS-CoV-2 so zachovaním stability.

Legislatívnymi opatreniami tohto zákona sa poskytne pomoc podnikateľom (fyzické osoby a právnické osoby) v období pandémie, kedy nie sú schopní načas platiť svoje záväzky a taktiež budú odbremenení od určitých administratívnych úkonov.

V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti.

3.2 Vyhodnotenie konzultácií

- z toho MSP

Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.

Ako dlho trvali konzultácie?

Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.

Konzultácie vzhľadom na naliehavosť prijatia zákona v skrátenom legislatívnom konaní neboli vykonané.

3.3 Náklady regulácie

- z toho MSP

3.3.1 ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 96/2020 Z. z. Novela zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti s COVID-19

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.