A. Všeobecná časť
Úrad vlády Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2015 návrh, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“).
Ústava Slovenskej republiky v čl. 46 ods. 1 zaručuje každému subjektívne právo na súdnu a inú právnu ochranu, keď deklaruje: „Každý sa môže domáhať zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne Slovenskej republiky“. Tohto subjektívneho práva sa môže každý domáhať len v medziach zákonov a to zákona o sťažnostiach ako aj osobitných predpisov. Ak tieto osobitné predpisy neustanovujú inak, na vybavovanie sťažností sa použije zákon o sťažnostiach.
Platný zákon o sťažnostiach, prijatý Národnou radou Slovenskej republiky dňa 04. decembra 2009 s účinnosťou od 01. februára 2010, bol novelizovaný doposiaľ trikrát, a to v roku 2012, 2015 a 2016. Napriek uvedenému vznikla ďalšia potreba novelizovať jeho ustanovenia tak, aby sa odstránili systémové a vecné nedostatky platného zákona o sťažnostiach, zistené na základe skúseností z aplikačnej praxe a zároveň, aby bolo aktualizované jeho znenie na základe prijatých právnych noriem, ktoré mohli mať vplyv na postup, resp. spôsob prešetrovania a vybavovania sťažností. Súčasne bolo potrebné riešiť nové problémy súvisiace s procesom informatizácie spoločnosti a realizovať úpravy smerujúce k efektívnejšiemu vybavovaniu sťažností. Návrh novely zákona o sťažnostiach preto novým spôsobom upravuje niektoré doterajšie postupy pri podávaní, posudzovaní, prešetrovaní a vybavovaní sťažností. Zároveň konkretizuje obsah niektorých pojmov, úkonov a povinností, ktoré s problematikou vybavovania sťažností súvisia.
Účelom návrhu novely zákona o sťažnostiach je úprava spôsobu vybavovania sťažnosti proti vybaveniu alebo odloženiu predchádzajúcich sťažností, možnosti podávania sťažností orgánom verejnej správy prostredníctvom elektronických schránok, spôsobu podávania sťažnosti sťažovateľom osobne u orgánov verejnej správy. Ďalej konkretizuje rozsah podaní, ktoré nespĺňajú podmienky sťažnosti podľa zákona o sťažnostiach a tiež upravuje povinnosti sťažovateľa pre jeho zastupovanie v konaní o jeho sťažnosti.
Úrad vlády SR predkladá novelu zákona o sťažnostiach aj v nadväznosti na schválený projekt implementovaný Úradom vlády SR v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti „Elektronické služby Úradu vlády Slovenskej republiky – e-Demokracia a otvorená vláda“.
Predložený návrh novely zákona o sťažnostiach je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi ako aj s právom Európskej únie.
Návrh novely zákona o sťažnostiach nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh pozitívne ovplyvní informatizáciu.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Úrad vlády Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| od 15. 08. 2016
do 24. 08. 2016
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Návrh novely zákona sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2015, a preto sa požadovaný termín neuvádza.
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| december 2016
|
|
2. Definovanie problému
|
Návrh novely zákona sa zameriava na riešenie systémových a vecných nedostatkov súčasného zákona a zároveň na aktualizáciu jeho znenia na základe prijatých právnych noriem.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom je na základe skúseností z aplikačnej praxe, odstránenie systémových a vecných nedostatkov súčasného znenia zákona a zároveň aktualizácia jeho znenia na základe prijatých právnych noriem, ktoré mohli mať vplyv na postup, resp. spôsob prešetrovania a vybavovania sťažností.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Všetky orgány verejnej správy, ktoré sú v zmysle ustanovení zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov oprávnené prešetrovať a vybavovať sťažnosti podľa tohto zákona.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Nepredkladajú sa.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
V žiadnych ustanoveniach návrhu novely zákona nejde národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Nenavrhuje sa.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpeče-
né vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľ-
ské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informati-
záciu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Neuvádzajú sa.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ing. Rudolf Mozolík, 02/20 925 539,
rudolf.mozolik@vlada.gov.sk
|
12. Zdroje
|
Spolupráca s:
- - Centrom pre hospodárske otázky Ministerstva hospodárstva SR;-
- Centrom lepšej regulácie, analytickým odborom Slovak Business Agency;
- Oddelením posudzovania vplyvov politík na poskytovanie služieb verejnej správy Ministerstva
vnútra SR;
- Odborom stratégie IS Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a ...
|