HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 94/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach

Účelom novely zákona o sťažnostiach je úprava spôsobu vybavovania sťažnosti proti vybaveniu alebo odloženiu predchádzajúcich sťažností, možnosti podávania sťažností orgánom verejnej správy prostredníctvom elektronických schránok, spôsobu podávania sťažnosti sťažovateľom osobne u orgánov verejnej správy.

Právny stav od: 13. 1. 2017
Dátum publikácie: 25. 4. 2017
Oblasti práva: Správne právo / Správne právo / Konanie o sťažnostiach



A. Všeobecná časť

Úrad vlády Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2015 návrh, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“).

Ústava Slovenskej republiky v čl. 46 ods. 1 zaručuje každému subjektívne právo na súdnu a inú právnu ochranu, keď deklaruje: „Každý sa môže domáhať zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne Slovenskej republiky“. Tohto subjektívneho práva sa môže každý domáhať len v medziach zákonov a to zákona o sťažnostiach ako aj osobitných predpisov. Ak tieto osobitné predpisy neustanovujú inak, na vybavovanie sťažností sa použije zákon o sťažnostiach.

Platný zákon o sťažnostiach, prijatý Národnou radou Slovenskej republiky dňa 04. decembra 2009 s účinnosťou od 01. februára 2010, bol novelizovaný doposiaľ trikrát, a to v roku 2012, 2015 a 2016. Napriek uvedenému vznikla ďalšia potreba novelizovať jeho ustanovenia tak, aby sa odstránili systémové a vecné nedostatky platného zákona o sťažnostiach, zistené na základe skúseností z aplikačnej praxe a zároveň, aby bolo aktualizované jeho znenie na základe prijatých právnych noriem, ktoré mohli mať vplyv na postup, resp. spôsob prešetrovania a vybavovania sťažností. Súčasne bolo potrebné riešiť nové problémy súvisiace s procesom informatizácie spoločnosti a realizovať úpravy smerujúce k efektívnejšiemu vybavovaniu sťažností. Návrh novely zákona o sťažnostiach preto novým spôsobom upravuje niektoré doterajšie postupy pri podávaní, posudzovaní, prešetrovaní a vybavovaní sťažností. Zároveň konkretizuje obsah niektorých pojmov, úkonov a povinností, ktoré s problematikou vybavovania sťažností súvisia.

Účelom návrhu novely zákona o sťažnostiach je úprava spôsobu vybavovania sťažnosti proti vybaveniu alebo odloženiu predchádzajúcich sťažností, možnosti podávania sťažností orgánom verejnej správy prostredníctvom elektronických schránok, spôsobu podávania sťažnosti sťažovateľom osobne u orgánov verejnej správy. Ďalej konkretizuje rozsah podaní, ktoré nespĺňajú podmienky sťažnosti podľa zákona o sťažnostiach a tiež upravuje povinnosti sťažovateľa pre jeho zastupovanie v konaní o jeho sťažnosti.

Úrad vlády SR predkladá novelu zákona o sťažnostiach aj v nadväznosti na schválený projekt implementovaný Úradom vlády SR v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti „Elektronické služby Úradu vlády Slovenskej republiky – e-Demokracia a otvorená vláda“.

Predložený návrh novely zákona o sťažnostiach je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi ako aj s právom Európskej únie.

Návrh novely zákona o sťažnostiach nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh pozitívne ovplyvní informatizáciu.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Úrad vlády Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

od 15. 08. 2016

do 24. 08. 2016

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

Návrh novely zákona sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2015, a preto sa požadovaný termín neuvádza.

 

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

december 2016

 

2. Definovanie problému

Návrh novely zákona sa zameriava na riešenie systémových a vecných nedostatkov súčasného zákona a zároveň na aktualizáciu jeho znenia na základe prijatých právnych noriem.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom je na základe skúseností z aplikačnej praxe, odstránenie systémových a vecných nedostatkov súčasného znenia zákona a zároveň aktualizácia jeho znenia na základe prijatých právnych noriem, ktoré mohli mať vplyv na postup, resp. spôsob prešetrovania a vybavovania sťažností.

4. Dotknuté subjekty

Všetky orgány verejnej správy, ktoré sú v zmysle ustanovení zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov oprávnené prešetrovať a vybavovať sťažnosti podľa tohto zákona.

 

5. Alternatívne riešenia

Nepredkladajú sa.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

 

7. Transpozícia práva EÚ

V žiadnych ustanoveniach návrhu novely zákona nejde národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

 

8. Preskúmanie účelnosti**

Nenavrhuje sa.

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpeče-
né vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľ-
ské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informati-
záciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Neuvádzajú sa.

11. Kontakt na spracovateľa

Ing. Rudolf Mozolík, 02/20 925 539,

rudolf.mozolik@vlada.gov.sk

12. Zdroje

Spolupráca s:

- - Centrom pre hospodárske otázky Ministerstva hospodárstva SR;-

- Centrom lepšej regulácie, analytickým odborom Slovak Business Agency;

- Oddelením posudzovania vplyvov politík na poskytovanie služieb verejnej správy Ministerstva

vnútra SR;

- Odborom stratégie IS Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.