Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 180/2013 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014.
Návrh zákona sa predkladá na základe formálneho oznámenia Európskej komisie č. 2014/2056 z 25. septembra 2014, ktoré sa týka nesprávnej transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/60/ES z 23. októbra 2007 o hodnotení a manažmente povodňových rizík do slovenských právnych predpisov.
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť úplnú a správnu transpozíciu citovanej smernice do právneho poriadku Slovenskej republiky. Zmeny a doplnenia vykonané v návrhu zákona sú výsledkom snahy o dosiahnutie súladu právnych predpisov Slovenskej republiky s citovanou smernicou.
Nevyhnutnosť spresnenia alebo úpravy ďalších ustanovení si vyžiadali najmä praktické skúsenosti nadobudnuté v oblasti ochrany pred povodňami v čase od jeho prijatia a nadobudnutia účinnosti, predovšetkým skúsenosti z extrémnych povodní v rokoch 2010 a 2011 a tiež v tomto roku a zmeny, ktoré nastali v organizácii a riadení ochrany pred povodňami v súvislosti s realizáciou reformy verejnej správy (Programu ESO) predovšetkým po schválení zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V čl. II sa novelizuje zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov. V § 46 vodného zákona je ustanovený pojem „inundačné územie“ a spôsob jeho určovania. Tieto ustanovenia o inundačných územiach priamo nesúvisia so základným predmetom vodného zákona a preto je ich prenesenie do návrhu zákona vhodným riešením, ktoré z vodného zákona odstráni nesystémový prvok a v tomto zvýrazní dôležitosť prevencie pri ochrane pred povodňami.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie, vplyv na podnikateľské prostredie a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Dátum účinnosti 1. apríla 2015 je navrhnutý tak, aby bol dostatok času na oboznámenie sa so schválenými zmenami a doplnkami.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, všeobecne záväznými právnymi predpismi, právne záväznými aktmi Európskej únie a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 180/2013 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
| Pozitívne*
| Žiadne*
| Negatívne*
|
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
|
| x
|
|
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
|
| x
|
|
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
|
| x
|
|
4. Vplyvy na životné prostredie
|
| x
|
|
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
|
| x
|
|
Doložka zlučiteľnosti právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 180/2013 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie
- primárnom
v hlave XX Životné prostredie Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty
nie je
2. nelegislatívne akty
nie je
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – do 30. novembra 2009)
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/60/ES z 23. októbra 2007 o hodnotení a manažmente povodňových rizík (Ú. v. EÚ L 288, 6.11.2007),
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/60/ES z 23. októbra 2000, ktorou sa ustanovuje rámec pôsobnosti pre opatrenia spoločenstva v oblasti vodného hospodárstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 15/zv. 5) v platnom znení,
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/60/ES z 23. októbra 2007 o hodnotení a manažmente povodňových rizík – 26.11.2009
splnené schválením zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 180/2013 Z. z., vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 313/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predbežnom hodnotení povodňového rizika a o jeho prehodnocovaní a aktualizovaní, vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 419/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhotovovaní máp povodňového ohrozenia a máp povodňového rizika, o uhrádzaní výdavkov na ich vypracovanie, prehodnocovanie a aktualizáciu a o navrhovaní a zobrazovaní rozsahu inundačného územia na mapách a vyhlášky Ministerstva ...