Všeobecná časť
Návrh zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na situáciu, ktorá vznikla v súvislosti
s pandémiou spôsobenou ochorením COVID-19, ktorá je následkom šírenia koronavírusu.
Cieľom návrhu zákona je ochrana, resp. pomoc fyzickým osobám - nepodnikateľom, podnikateľom a zamestnancom aj zamestnávateľom, pred následkami pandémie.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
podpredseda vlády SR a minister financií SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐ Materiál nelegislatívnej povahy
☒Materiál legislatívnej povahy
☐Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
|
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
|
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| marec 2020
|
|
Definovanie problému
|
Návrh zákona reaguje na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky na základe uznesenia vlády SR č. 111/2020 z 11. 3. 2020. Cieľom vyhlásenia mimoriadnej situácie bolo utvoriť podmienky na prijatie nevyhnutných opatrení na zamedzenie a zmiernenie následkov mimoriadnej udalosti ohrozenia verejného zdravia. Navrhuje sa ustanovenie niektorých mimoriadnych opatrení a oprávnení Národnej banky Slovenska pre prípad, že jej alebo dohliadaným subjektom Národnej banky Slovenska budú okolnosti súvisiace s vyhláseným výnimočným stavom, núdzovým stavom, alebo mimoriadnou situáciou brániť v riadnom plnení povinností takým spôsobom a formou, akú vyžadujú osobitné predpisy. Zároveň návrh reaguje na skutočnosť, že na Národnú banku Slovenska sa nevzťahuje zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente), preto je potrebné upraviť výnimky pre elektronickú komunikáciu uvedené v tomto návrhu zákona tak, aby bola umožnená efektívna komunikácia medzi Národnou bankou Slovenska a inými subjektami.
|
Ciele a výsledný stav
|
Cieľom zamedzenia negatívnych dôsledkov pandémie je
Cieľom v oblasti rozpočtových pravidiel pre obdobie pandémie je:
upraviť poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu všetkými poskytovateľmi podľa poslednej aktualizácie zoznamu daňových a colných dlžníkov pred obdobím pandémie,
vytvoriť z dôvodu pandémie legislatívny priestor pre vládu na prevzatie úveru aj nad rámec splnomocnenia ustanoveného v zákone štátnom rozpočte,
posunúť lehotu na použitie bežných výdavkov štátneho rozpočtu z minulého roku z 31.3. 2020 do dvoch mesiacov po skončení obdobia pandémie,
vylúčiť platnosť regulácie na poskytovanie preddavkov v období pandémie,
prerušiť všetky správne konania vo vzťahu k porušeniu finančnej disciplíny.
Cieľom v oblasti finančnej správy je:
ustanoviť postup pri oslobodení tovaru od dovozného cla a DPH na podporu obetí živelnej pohromy (pandémie),
zakotviť možnosť vykonávať štátnu službu príslušníkov finančnej správy počas obdobia pandémie na inej adrese,
ustanoviť podmienky splnenia povinností týkajúce sa služobného hodnotenia a majetkového priznania,
ustanoviť postup pri rozhodnutiach, ktoré sa doručujú počas obdobia pandémie.
Cieľom predloženého návrhu v oblasti rozpočtových pravidiel pre územnú samosprávu je legislatívne zabezpečiť subjektom územnej samosprávy možnosť využitia všetkých disponibilných finančných prostriedkov na opatrenia spojené s riešením pandémie. Súčasne sa počas obdobia pandémie nebude od subjektov územnej samosprávy vyžadovať dodržanie vybraných zákonných lehôt.
Počas trvania pandémie sa umožňuje subjektom územnej samosprávy v rozpočtovom provizóriu úhrada výdavkov nad rámec zákonných obmedzení. Na podporu opatrení v čase pandémie a na preklenutie obdobia výpadku daňových príjmov sa umožňuje použitie rezervného fondu, kapitálových príjmov a návratných zdrojov financovania na bežné výdavky v súlade s rozhodnutím zastupiteľstiev obcí a vyšších územných celkov do konca roka 2021. Subjekty územnej samosprávy, ktoré hospodária v ozdravnom režime alebo v nútenej správe, môžu počas trvania pandémie používať prostriedky aj nad rámec výdavkov schváleného ozdravného alebo krízového rozpočtu. V roku 2020 sa umožňuje vykonávať zmeny rozpočtu s negatívnym vplyvom na schodok aj po 31. auguste.
V období pandémie sa nemusia uplatňovať vybrané lehoty ustanovené v zákone č. 583/2004 Z. z.
Cieľom návrhu zákona je aj prijatie takých mimoriadnych oprávnení Národnej banky Slovenska a takých mimoriadnych opatrení, ktoré majú zabezpečiť, aby z dôvodu objektívnej nemožnosti dodržania niektorých lehôt či niektorých povinností zo strany dohliadaných subjektov alebo Národnej banky Slovenska, nenastali nepriaznivé skutočnosti majúce negatívny dopad na činnosť Národnej banky Slovenska, dohliadaných subjektov alebo na práva ich klientov. Konkrétne sa navrhuje ustanoviť oprávnenia Národnej banky Slovenska prerušiť prebiehajúce konania v prípade, ak jej okolnosti súvisiace s vyhláseným výnimočným stavom, núdzovým stavom, alebo mimoriadnou situáciou bránia v riadnom prejedaní a rozhodnutí veci a oprávnenie predĺžiť lehoty pre úkony alebo povinnosti, ktoré Národnej banke Slovenska alebo dohliadaným subjektom (a iným subjektom) vyplývajú z osobitných predpisov. Ďalej sa navrhuje predĺženie lehôt pre vykonanie úkonov Národnej banky Slovenska, ktoré sú kratšie ako 30 kalendárnych dní ex lege a upravenie výnimky umožňujúcej Národnej banke Slovenska efektívnejšie (elektronicky) komunikovať s dohliadanými subjektami. Zároveň sa navrhuje možnosť dohliadaných subjektov a iných subjektov podľa osobitných predpisov zasielať Národnej banke Slovenska žiadosti a iné úkony prostredníctvom portálu Slovensko.sk s kvalifikovaným podpisom a prílohy žiadostí doručovať elektronicky, aj v prípade, že osobitné prepisy vyžadujú originál resp. úradne osvedčenú kópiu.
|
Dotknuté subjekty
|
Subjekty verejnej správy, podnikateľské subjekty, fyzické osoby, charitatívne a dobročinné organizácie
|
Alternatívne riešenia
|
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli zvažované žiadne alternatívne riešenia.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
|
Transpozícia práva EÚ
|
Smernica Rady 2009/132/ES z 19. októbra 2009, ktorou sa určuje rozsah platnosti článku 143 písm. b) a c) smernice 2006/112/ES vzhľadom na oslobodenie od dane z pridanej hodnoty na finálny dovoz určitého tovaru
|
|
Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
|
|
|
|
|
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Vplyv na rozpočet verejnej správy je negatívny, ktorý nie je možné kvantifikovať a predpokladá sa, že obce a VÚC ho budú financovať z vlastných disponibilných finančných prostriedkov .
|
Kontakt na spracovateľa
|
|
Zdroje
|
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
Príjmy verejnej správy celkom
| -4 000 000
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| -18 000 000
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 9 800 000
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 4 200 000
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
v tom: za x – kapitola VPS Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky
v malých podnikoch alebo stredných podnikoch
| 0
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 5 100 000
| 10 200 000
| 10 200 000
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| -4 000 000
| 8 050 000
| 11 225 000
| 10 350 000
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Navrhované ustanovenia § 25 predstavujú právny základ pre vykonávanie schémy de minimis na podporu prevádzky v malých a stredných podnikoch formou finančnej pomoci, pričom vychádzajú z Nariadenia Komisie Nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis. Cieľom tejto pomoci je u držanie zamestnanosti a prevádzky v malých podnikoch a stredných podnikoch počas nepriaznivého obdobia spôsobeného pandémiou COVID-19. Finančná pomoc sa bude poskytovať vo forme poskytnutia záruky za úver a/alebo úhrady úrokov z úveru. Poskytovateľom takejto finančnej pomoci bude Ministerstvo financií SR a sprostredkovateľom pomoci Exportno-importná banka Slovenskej republiky a Slovenská záručná a rozvojová banka.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Objem aktivít
| Odhadované objemy
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
poskytnutie záruky za úver
| 0
| 5 100 000
| 10 200 000
| 10 200 000
|
úhrada úroku z úveru
| 0
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Poskytnutie záruky za úver – poskytnutie záruky za úver poskytnutý Eximbankou alebo Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou je forma finančnej pomoci, a predstavuje záväzok Ministerstva financií SR, že za malého zamestnávateľa uspokojí jeho záväzok voči banke vyplývajúci zo zmluvy o úvere uzatvorenej medzi bankou a malým zamestnávateľom. Na poskytnutie tejto záruky sa nevzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka o Obchodného zákonníka o ručení. Záruka sa bude môcť poskytnúť, ak budú splnené podmienky podľa tohto zákona.
predpokladaný vplyv na ŠFA v roku 2021: 5,1 mil. eur
predpokladaný vplyv na ŠFA v roku 2022: 10,2 mil. eur
Súhrnná výška poskytnutých prevádzkových úverov, za ktoré bude prevzatá záruka, a/alebo ku ktorým sa bude poskytovať bonifikácia úroku prostredníctvom Eximbanky a Slovenskej záručnej a rozvojovej banky nesmie presiahnuť sumu 50 000 000 eur. Portfóliová záruka bude predstavovať maximálne 51 % (25 500 000 eur).
Úhrada úroku z úveru – je forma finančnej pomoci pre malých a stredných podnikateľov, a to úhrada časti úroku z úveru poskytnutého Eximbankou alebo Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou, z prostriedkov štátneho rozpočtu (bonifikácia úroku), a to tiež za podmienok definovaných týmto zákonom.
predpokladaný vplyv na ŠR v roku 2021: 2,950 mil. eur
predpokladaný vplyv na ŠR v roku 2022: 1,025 mil. eur
Odhadované čiastky vychádzajú:
Úrok: 4 % p. a.
Výška bonifikácie : 4 % p. a.
Predpoklad čerpania úverov : apríl – jún 2020 (v prípade dlhšieho čerpania príde k presunu jednotlivých súm do ďalších rokov).
Posunutá lehota na podanie daňového priznania za daň z motorových vozidiel je spojená s výpadkom príjmov. Väčšina vyrovnania za daň z motorových vozidiel je splatná do konca januára daného roku, za predpokladu podania daňového priznania do júna je výpadok z titulu posunutia lehôt okolo 5 mil. eur.
Predĺženie lehoty pre zamestnávateľov na vyplatenie preplatku na dani z príjmov. Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti poskytnutých jednotlivým zamestnancom bolo po minulé roky spojené s preplatkami. Na základe minuloročných údajov je možné predpokladať obdobný vývoj. Celkový vplyv posunutej lehoty je odhadovaný vo výške 14 mil. eur (tz. výnos dane bude vyšší, keďže nedôjde k vyplateniu preplatkov daňovníkov za mesiace marec a apríl).
Prerušenie daňovej kontroly (okrem kontroly oprávnenosti nadmerného odpočtu) je spojené so znížením daňových dorubov počas obdobia, kedy sa nebudú realizovať kontroly. Vplyv je odhadovaný na 13 mil. eur na základe priemerných údajov za doruby na najväčších daniach za posledné 3 roky.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
Daňové príjmy (100) 1
| -4 000 000
|
|
|
|
|
- Posunutá lehota na podanie daňového priznania za daň z motorových vozidiel (134)
| -5 000 000
|
|
|
|
|
- Posunutá lehota podania hlásenia o vyúčtovaní dane (111)
| 14 000 000
|
|
|
|
|
- Prerušenie daňovej kontroly (100)
| -13 000 000
|
|
|
|
|
Nedaňové príjmy (200) 1
|
|
|
|
|
|
Granty a transfery (300) 1
|
|
|
|
|
|
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
|
|
|
|
|
|
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
|
|
|
|
|
|
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
| -4 000 000
| 0
| 0
| 0
|
|
Poznámka:
V tabuľke je uvedený hotovostný vplyv na saldo verejnej správy.
Tabuľka č. 4
VPS
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
|
Bežné výdavky (600)
| 0
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
|
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
|
|
|
|
|
|
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
|
|
|
|
|
|
Tovary a služby (630) 2
|
|
|
|
|
|
Bežné transfery (640) 2
|
|
|
|
|
|
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650) 2 Úhrada bonifikácie úrokov 647 000
| 0
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
|
Kapitálové výdavky (700)
|
|
|
|
|
|
Obstarávanie kapitálových aktív (710) 2
|
|
|
|
|
|
Kapitálové transfery (720) 2
|
|
|
|
|
|
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
|
|
|
|
|
|
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 0
| - 2 950 000
| - 1 025 000
| - 150 000
|
|
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
ŠFA
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
|
Bežné výdavky (600)
|
| 5 100 000
| 10 200 000
| 10 200 000
|
|
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
|
|
|
|
|
|
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
|
|
|
|
|
|
Tovary a služby (630) 2
|
|
|
|
|
|
Bežné transfery (640) 2
|
|
|
|
|
|
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650) 2 Poskytnutie záruky za úver
|
| 5 100 000
| 10 200 000
| 10 200 000
|
|
Kapitálové výdavky (700)
|
|
|
|
|
|
Obstarávanie kapitálových aktív (710) 2
|
|
|
|
|
|
Kapitálové transfery (720) 2
|
|
|
|
|
|
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
|
|
|
|
|
|
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 0
| - 5 100 000
| - 10 200 000
| - 10 200 000
|
|
FS SR
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
|
Bežné výdavky (600)
|
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
|
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
|
|
|
|
|
|
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
|
|
|
|
|
|
Tovary a služby (630) 2
|
|
|
|
|
|
Bežné transfery (640) 2
|
|
|
|
|
|
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650) 2 Úhrada bonifikácie úrokov 647 000
|
| 2 950 000
| 1 025 000
| 150 000
|
|
Kapitálové výdavky (700)
|
|
|
|
|
|
Obstarávanie kapitálových aktív (710) 2
|
|
|
|
|
|
Kapitálové transfery (720) 2
|
|
|
|
|
|
Výdavky z transakcií s ...
|