A. Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie Environmentálneho fondu, aby prostriedky z Environmentálneho fondu slúžili výlučne ako podpora stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky.
Návrh zákona prioritne rieši úpravy a doplnenia účelu, na ktorý môžu byť poskytnuté a použité finančné prostriedky z rozpočtu Environmentálneho fondu, pričom navrhované zmeny posilňujú hlavný zámer a cieľ Environmentálneho fondu podporovať starostlivosť o životné prostredie a budú mať dlhodobý pozitívny vplyv na životné prostredia.
Upravujú sa aj schémy zverejňovania špecifikácií činností a podávania žiadostí na poskytnutie podpory formou dotácie, pričom výsledkom navrhovanej zmeny má byť jednoduchší a prehľadnejší proces poskytovania podpory formou dotácie a/alebo úveru žiadateľom, sprehľadnenie a zefektívnenie postupov poskytovania podpory Environmentálnym fondom a zabezpečenie možnosti Environmentálneho fondu operatívne reagovať na požiadavky zo strany žiadateľov, Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a schopnosti prijímať operatívne opatrenia.
Účelom úpravy je aj zvýšenie kontroly a preverovania si subjektov, ktorým má byť poskytnutá podpora z Environmentálneho fondu ako aj účelu, na ktorý má byť podpora poskytnutá. Navrhované zmeny by mali zabezpečiť vyššiu ochranu prostriedkov z Environmentálneho fondu pred ich zneužitím v rozpore s prioritami a cieľmi stratégie štátnej environmentálnej politiky schválenej vládou Slovenskej republiky.
Účelom návrhu zákona je flexibilnejšej zabezpečiť flexibilnejšiu možnosť úpravy náležitostí žiadostí o poskytnutie podpory, predovšetkým z dôvodu snahy o zjednodušenie administratívneho zaťaženia žiadateľov o poskytnutie podpory.
Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na životné prostredie a podnikateľské prostredie. Nepredpokladá vplyv na služby verejnej správy pre občana a ani na procesy služieb vo verejnej správe, vplyv na informatizáciu, vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a sociálny vplyv.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I bodu 1 [§ 2 ods. 2, § 5 ods. 3 a § 10 ods. 4]
Na čele fondu bude generálny riaditeľ. Jedná sa o zosúladenie postavenia a pomenovania riaditeľa fondu vo vzťahu k iným orgánom verejnej moci a vo vzťahu k rozsahu pôsobnosti a personálnej veľkosti fondu.
K čl. I bodu 2 [§ 3 písm. m)]
V zmysle úpravy textácie celého paragrafu 4c sa jedná o zosúladenie odkazu na § 4 ods. 9.
K čl. I bodu 3 [§ 3]
Dopĺňa sa nové písmeno w) ako nová položka príjmov Environmentálneho fondu.
Prostriedky z Modernizačného fondu sa dopĺňajú do zdrojov príjmu Environmentálneho fondu.
Modernizačný fond (ďalej len „MoF“) je nízkouhlíkový podporný mechanizmus zriadený v zmysle čl. 10d smernice 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii (ďalej len „smernica EU ETS“), ktorý slúži na podporu investícií, vrátane financovania malých investičných projektov, na modernizáciu energetických systémov a zlepšenie energetickej efektívnosti v členských štátoch s hrubým domácim produktom na obyvateľa v trhových cenách nižším ako 60 % priemeru Únie v roku 2013 na obdobie rokov 2021 až 2030 vrátane Slovenskej republiky.
Prostriedky pridelené Slovenskej republike v rámci MoF spravuje Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, pričom v kompetencii komisie pre Modernizačný fond je určiť výšku prostriedkov z MoF, ktoré budú zaslané na účet fondu na financovanie oprávnených investičných návrhov (môžu to byť individuálne projekty alebo schémy štátnej pomoci) v zmysle relevantnej EÚ a národnej legislatívy (vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2020/1001 z 9. júla 2020, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá uplatňovania smernice EU ETS, pokiaľ ide o prevádzkovanie modernizačného fondu na podporu investícií na modernizáciu energetických systémov a zlepšenie energetickej efektívnosti niektorých členských štátov a zákon č. 414/212 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
Komisia pre Modernizačný fond je zložená z piatich členov za MŽP SR a piatich členov za MH SR a bola zriadená rozhodnutím ministra životného prostredia Slovenskej republiky a riadi sa vlastným organizačným a rokovacím poriadkom. Úlohou tejto komisie je nastaviť správne fungovanie MoF v Slovenskej republike a zadefinovať podmienky poskytovania podpory z prostriedkov MoF.
K čl. I bodu 4 [§ 4 ods. 1 písm. a), m), § 4b ods. 3, § 4d ods. 5 písm. h) a § 9 ods. 1 písm. h)]
Jedná sa o špecifikovanie a zosúladenie terminológie používanej v rámci textu zákona.
K čl. I bodu 5 [Poznámka pod čiarou k odkazu 10]
V poznámke pod čiarou k odkazu 10 sa citácia zosúlaďuje s aktuálnym platným a účinným zákonom č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K čl. I bodu 6 [§ 4 ods. 1 písm. g)]
Cieľom úpravy je, aby ak dôjde na strane výdavkov Environmentálneho fondu k odvodu do príjmov štátneho rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku, boli tieto prostriedky odvedené za účelom plnenia cieľov stratégie ...