A. Všeobecná časť
V súvislosti s nárastom úrokových sadzieb pri úveroch na bývanie sa zvyšuje finančné zaťaženie najmä nízkopríjmových domácností, čím môže dôjsť k vážnemu ohrozeniu platobnej schopnosti obyvateľov splácať úvery na bývanie dôsledkom nárastu ich úrokovej sadzby.
Z uvedeného dôvodu sa v článku I navrhuje zaviesť príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie (ďalej len „príspevok“), ako nová štátna sociálna dávka, prostredníctvom ktorého bude štát oprávnenej osobe finančne prispievať na zvýšenú úhradu splátky úveru, ku ktorej môže dôjsť v dôsledku refixácie úveru na bývanie. Výška príspevku sa navrhuje ako 75 % z kladného rozdielu medzi zaplatenou mesačnou splátkou v príslušnom mesiaci a referenčnou splátkou, najviac v sume 150 eur mesačne. Súčasne sa s prihliadnutím na možnosti štátneho rozpočtu a sociálno-ekonomickú situáciu v krajine navrhuje možnosť ustanoviť v zákone o štátnom rozpočte odlišnú výšku príspevku na príslušný rozpočtový rok. Na účely poskytovania príspevku sa stanovuje maximálna hranica výšky priemerného príjmu oprávnenej osoby a spoludlžníka, a to vo výške najviac 1,6-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, za ktorý sa posudzuje príjem.
V súvislosti s vládnym návrhom zákona sa navrhuje v článku II upraviť zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v záujme umožnenia poskytovania informácií o úveroch oprávnených osôb medzi veriteľom a Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny.
Zároveň sa, vzhľadom na účel príspevku, navrhuje v článku III a IV nepovažovať predmetný príspevok za príjem pre účely zákona o životnom minime a zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia.
V súvislosti so zavedením príspevku sa v čl. V navrhuje legislatívno-technická úprava zákona č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých ...