HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 508/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie

Úpravou zákona o dani z príjmov sa zavádza nový daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky, ktorý si daňové subjekty môžu uplatniť za rok 2023 v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní. Zároveň sa pri zmluvách o úvere na bývanie uzavretých od 1. januára 2024 upravujú podmienky pre uplatnenie daňového bonusu na zaplatené úroky.

Právny stav od: 30. 11. 2023
Dátum publikácie: 5. 1. 2024
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov



Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie sa predkladá ako iniciatívny materiál.

V súvislosti s nárastom úrokových sadzieb pri úveroch na bývanie sa zvyšuje finančné zaťaženie najmä nízkopríjmových domácností, čím môže dôjsť k vážnemu ohrozeniu platobnej schopnosti obyvateľov splácať hypotekárne úvery dôsledkom nárastu ich úrokovej sadzby.

Úpravou zákona o dani z príjmov sa zavádza nový daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky, ktorý si daňové subjekty môžu uplatniť za rok 2023 v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní. Zároveň sa pri zmluvách o úvere na bývanie uzavretých od 1. januára 2024 upravujú podmienky pre uplatnenie daňového bonusu na zaplatené úroky.

V nadväznosti na novelu zákona o dani z príjmov sa navrhuje úprava zákona o úveroch na bývanie v rozsahu zavedenia povinnosti pre banky a pobočky zahraničných bánk vydávať pre spotrebiteľa čerpajúceho hypotekárny úver potvrdenie. Aj v súvislosti so zavedením tejto povinnosti je potrebné upraviť vybrané ustanovenia zákona o bankách týkajúce sa prelomenia bankového tajomstva tak, aby bolo správne prelomené a dôsledne uplatňované. Súčasne so zavedením pomoci so splácaním úverov na bývanie sa upravuje Daňový poriadok.

Opatrenia v jednotlivých článkoch zákona sú navrhnuté tak, aby mali čo najpriaznivejšie vplyvy na obyvateľov v čase vysokej finančnej záťaže na domácnosti.

Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, má pozitívne sociálne vplyvy, zákon nemá vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2024.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie (ďalej len „návrh zákona“)

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií SR

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

 

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

 

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

11/2023

 

2. Definovanie problému

Zvýšené úrokové sadzby majú za následok zvýšenie anuitných splátok úveru pri refixácií. Veľmi vysoké splátky úveru spolu so zvyšovaním iných nákladov na bývanie spôsobujú mnohým domácnostiam problémy so splácaním úveru a aktuálne platný daňový bonus na zaplatené úroky je nepostačujúci.

Účelom návrhu zákona je aj úprava vzoru potvrdenia na priznanie daňového bonusu na zaplatené úroky a doplnenie vzoru potvrdenia na získanie daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky z poskytnutého úveru na bývanie. Dôvodom uvedeného návrhu sú, okrem nárastu úrokov pri hypotekárnych úveroch, aj s tým súvisiace problémy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.

3. Ciele a výsledný stav

Opatrenie sa skladá z dvoch podopatrení.

Zvýšenie daňového bonusu na zaplatené úroky pre mladých

Prvým navrhovaným opatrením je daňový bonus podobne ako v aktuálne platnom znení, kde sa upravuje podmienka príjmu. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa zvyšuje suma daňového bonusu na 3-násobok z aktuálne platnej výšky 400 eur ročne na 1 200 eur ročne. Nehnuteľnosť, na ktorú si uplatňuje daňovník daňový bonus môže slúžiť výlučne k jeho vlastnému trvalému bývaniu alebo k jeho vlastnému trvalému bývaniu spolu s blízkymi osobami (napr. manželka, deti). Výška daňového bonusu vychádza zo zaplatených úrokov v príslušnom zdaňovacom období vypočítaných z výšky poskytnutého úveru na bývanie na základe 1 zmluvy o úvere bez obmedzenia sumy, z ktorej sa počítajú úroky na uplatnenie daňového bonusu.

Pomoc pri splácaní zvýšených splátok z dôvodu nárastu výšky úrokovej sadzby (refixácia)

Cieľom navrhovaného ustanovenia je zvýšenie podpory zabezpečenia si bývania pre vybraných daňovníkov pre úvery na bývanie formou zavedenia nového daňového bonusu odpočítateľného v roku 2023. Navrhovaný daňový bonus sa bude týkať všetkých úverov na bývanie, pri ktorých došlo k zvýšeniu zaplatenej splátky v roku 2023 oproti splátke v roku 2022. Z takto vypočítaného rozdielu je daňovým bonusom suma vo výške 75 % uvedeného rozdielu, najviac však 1 800 eur ročne. Nehnuteľnosť, na ktorú si uplatňuje daňovník daňový bonus môže slúžiť výlučne k jeho vlastnému trvalému bývaniu alebo k jeho vlastnému trvalému bývaniu spolu s blízkymi osobami (napr. manželka, deti). Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca.

Podľa navrhovaného ustanovenia má daňovník právo sa v roku 2023 rozhodnúť či si uplatní daňový bonus na zaplatené úroky v znení účinnom do 31. 12. 2023 alebo daňový bonus v prechodnom ustanovení platnom od 1. januára 2024.

Cieľom návrhu zákona je aj zavedenie transparentných vzorov potvrdení na získanie daňového bonusu na zaplatené úroky a daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky z poskytnutého úveru na bývanie, ktorým sa sleduje zvýšenie podpory zabezpečenia si bývania pre vybraných daňovníkov.

4. Dotknuté subjekty

fyzické osoby – občania, ktorí splácajú úver na bývanie, banky, pobočky zahraničnej banky, dlžníci (spotrebitelia), daňové úrady, Finančné riaditeľstvo.

5. Alternatívne riešenia

Nulový variant by predstavoval ponechanie aktuálnej výšky daňového bonusu na zaplatené úroky vo výške max. 400 eur za zdaňovacie obdobie z úrokov z úveru vo výške 50 000 eur čo je v momentálnej situácií nepostačujúce. Neprijatie nového variantu daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky neumožní daňovníkom odpočítať si vyššiu sumu od dane a zmierniť negatívny dopad na rozpočet domácností z dôvodu navýšenia splátky úveru v roku 2023 a nasledovných rokoch.

Neboli identifikované žiadne iné alternatívne riešenia k návrhu zákona. V prípade nulového variantu by nebolo možné vyplácať daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky z poskytnutého úveru na bývanie.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

☐ Áno ☒ Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

  

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

 

11. Kontakt na spracovateľa

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Ing. Michaela Vidová (michaela.vidova@mfsr.sk), odbor priamych daní

Ing. Jana Hasáková (jana.hasakova@mfsr.sk), odbor ochrany finančných spotrebiteľov

Mgr. Natália Sihelníková (natalia.sihelnikova@mfsr.sk), odbor ochrany finančných spotrebiteľov

12. Zdroje

Pri vypracovaní doložky vplyvov na rozpočet verejnej správy vychádzalo Ministerstvo financií SR z dostupných zdrojov Ministerstva financií Slovenskej republiky a analýz Inštitútu finančnej politiky. Objem refixov za rok 2023, ako aj informácie ohľadom úpravy daňového bonusu na zaplatené úroky vychádzajú z prepočtov NBS.

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☐ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☐ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu (ESA 2010)

Tabuľka č. 1/A

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2023

2024

2025

2026

Príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

Rozpočtové prostriedky

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

v tom: daňový bonus

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR

21 313

471 616

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

0

0

0

0

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

0

0

0

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť

0

0

0

0

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora (+/-)

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

- vplyv na ŠR

21 313

471 616

0

0

- vplyv na obce

0

10 500 000

4 900 000

14 700 000

- vplyv na vyššie územné celky

0

4 500 000

2 100 000

6 300 000

Tabuľka č. 1/B

 

2023

2024

2025

2026

Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

vplyv na limit verejných výdavkov ŠR

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy

    

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.

Cieľom navrhovaného ustanovenia je zmierniť negatívny dopad pre úvery na bývanie formou úpravy daňového bonusu odpočítateľného v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní za rok 2023. Navrhovaný daňový bonus sa bude týkať všetkých úverov na bývanie, pri ktorých došlo k zvýšeniu zaplatenej splátky v roku 2023 oproti splátke v roku 2022. Z takto vypočítaného rozdielu je daňovým bonusom suma vo výške 75 % uvedeného rozdielu, najviac však 1 800 eur ročne. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca.

Zároveň sa upravuje aj daňový bonus na zaplatené úroky, kde sa upravuje podmienka príjmu. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa zvyšuje daňový bonus na 3-násobok z 400 eur ročne na 1 200 eur ročne.

Príjmy samospráv budú ovplyvnené viacerými opatreniami v oblasti dane z príjmov fyzických osôb.

2.2. Popis a charakteristika návrhu

2.2.1. Popis návrhu:

Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?

V Čl. I. sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je úprava, ktorej cieľom je zmiernenie negatívneho dopadu pre domácnosti pri úveroch na bývanie formou zavedenia nového daňového bonusu odpočítateľného v roku 2023.

.......................................................................................................................................................

2.2.2. Charakteristika návrhu:

zmena sadzby

x zmena v nároku

nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

iné

Mení a dopĺňa sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Zámerom návrhu zákona je úprava, ktorej cieľom je zmiernenie negatívneho dopadu zvýšenia anuitných splátok domácností pri úveroch na bývanie formou zavedenia nového daňového bonusu odpočítateľného v roku 2023. Cieľom uvedeného návrhu je zvýšenie podpory zabezpečenia si bývania pre vybraných daňovníkov cez úpravu podmienok uplatnenia si daňového bonusu na zaplatené úroky z úverov na bývanie. Daňovým bonusom je suma vo výške 75 % vypočítaného rozdielu, najviac však 1 800 eur ročne. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa upravuje aj daňový bonus na zaplatené úroky, kde sa upravuje podmienka príjmu. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa zvyšuje daňový bonus na 3-násobok z 400 eur ročne na 1 200 eur ročne.

2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Opatrenie sa skladá z dvoch podopatrení. Prvé je preplácanie refixov za rok 2023, ktoré sa udeje akruálne aj hotovostne v roku 2024. Druhé je úprava daňového bonusu na zaplatené úroky, kde sa zvýhodňujú podmienky na poberanie od roku 2024, ktoré budú prvýkrát vyplatené v roku 2025. Objem refixov za rok 2023, ako aj informácie ohľadom úpravy daňového bonusu na zaplatené hypotéky vychádzajú z prepočtov NBS.

Vplyv na DPFO (ESA 2010, mil. eur)

2024

2025

2026

2027

Daňový bonus - preplácanie refixov za rok 2023

15

0

0

0

Úprava daňového bonusu na zaplatené úrok

0

7

21

35

Spolu

15

7

21

35

2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.

Tabuľka č. 3

Príjmy (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2023

2024

2025

2026

Daňové príjmy (100)1

     

Nedaňové príjmy (200)1

     

Granty a transfery (300)1

     

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

     

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

     

Vplyv na príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

 

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.

Tabuľka č. 4/A

Výdavky (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2023

2024

2025

2026

Bežné výdavky (600)

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

     

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

     

Tovary a služby (630)2

     

Bežné transfery (640)2

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

v tom: daňový bonus

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2

     

Kapitálové výdavky (700)

21 313

471 616

0

0

 

Obstarávanie kapitálových aktív (710)2

     

v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR

21 313

471 616

0

0

 

Kapitálové transfery (720)2

     

Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)

     

Vplyv na výdavky verejnej správy celkom

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

 

2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.

Tabuľka č. 4/B

Vplyvy (v metodike ESA 2010)

Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy

poznámka

2023

2024

2025

2026

Kapitálové príjmy (230)

     

Bežné výdavky (600)

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

     

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

     

Bežné transfery (640)2

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

v tom: daňový bonus

0

15 000 000

7 000 000

21 000 000

 

Bežné transfery (640)2

     

Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2

     

Kapitálové výdavky (700)

21 313

471 616

0

0

 

Obstarávanie kapitálových aktív (710)2

     

v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR

21 313

471 616

0

0

 

Kapitálové transfery (720)2

     

Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom

21 313

15 471 616

7 000 000

21 000 000

 

2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.

Tabuľka č. 5

Zamestnanosť

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2023

2024

2025

2026

Počet zamestnancov celkom

     

z toho vplyv na ŠR

     

Priemerný mzdový výdavok (v eurách)

     

z toho vplyv na ŠR

     

Osobné výdavky celkom (v eurách)

0

0

0

0

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

     

z toho vplyv na ŠR

     

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

     

z toho vplyv na ŠR

     
      

Poznámka:

     

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).

Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.

 

Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.

   
        

2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií

Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.

Tabuľka č. 6

Dlhodobá udržateľnosť

Vplyv na verejné financie

Poznámka

d

d + 10

d + 20

d + 30

d + 40

Vplyv na výdavky v p. b. HDP

      

Vplyv na príjmy v p. b. HDP

      

Vplyv na bilanciu v p. b. HDP

      

Poznámka:

Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.

Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“

Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie

Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie

...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 508/2023 Z. z. Novela zákona v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.