Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“). Predkladaným návrhom zákona sa implementuje smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/2523“). Smernicou (EÚ) 2022/2523 sa do práva Európskej únie prevzali odporúčania Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (ďalej len „modelové pravidlá OECD“), tzn. dokument Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva ‑ globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier). Očakávaným pozitívnym vplyvom zavedenia globálnej minimálnej úrovne zdanenia je obmedzenie daňovej konkurencie štátov v oblasti nízkeho efektívneho zdanenia príjmov právnických osôb a zabezpečenie toho, že podniky, ktoré sú súčasťou veľkých nadnárodných skupín, budú platiť spravodlivý podiel dane bez ohľadu na to, kde pôsobia.
Návrh zákona sa vzťahuje na subjekty konsolidovanej skupiny podnikov s ročnými výnosmi aspoň 750 miliónov eur dosiahnutých v najmenej dvoch zo štyroch účtovných období predchádzajúcich analyzovanému účtovnému obdobiu. Ak efektívne zdanenie príjmov subjektov skupiny v Slovenskej republike bude pod úrovňou minimálnej sadzby dane 15 %, minimálne zdanenie týchto subjektov sa zabezpečí výberom dorovnávacej dane.
Slovenská republika sa vzhľadom na svoje postavenie tzv. zdrojového štátu/dovozcu kapitálu s nízkym počtom materských subjektov a vyšším počtom dcérskych subjektov a zároveň v záujme zamedzenia zdanenia príjmov dotknutých subjektov v zahraničí, rozhodla zabezpečiť minimálne zdanenie vo forme vnútroštátnej dorovnávacej dane.
Návrh zákona obsahuje ustanovenia potrebné na výpočet úrovne minimálneho efektívneho zdanenia a vymedzuje tiež spôsob platenia a vyberania dorovnávacej dane.
Z rozsahu pôsobnosti návrhu zákona sú vylúčené subjekty, ktoré vo všeobecnosti vykonávajú činnosti vo verejnom záujme a nevykonávajú podnikateľskú činnosť. Ide najmä o vládne subjekty, medzinárodné organizácie, neziskové organizácie, dôchodkové fondy a investičné fondy alebo investičné subjekty v oblasti nehnuteľností, ak sa nachádzajú na vrchole štruktúry skupiny.
Pri vykonávaní tohto zákona sa ako výkladový prostriedok použijú aj modelové pravidlá OECD a sprievodné dokumenty uverejnené k týmto pravidlám, napr. v dokumente Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva - komentár ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier).
Návrh zákona má negatívny a pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Účinnosť zákona sa navrhuje 31. decembra 2023.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii. (Ú. v. EÚ L 328, 22.12.2022)
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 20.07. – 31.07.2023
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| August 2023
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| 23.09.2023
|
|
2. Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Transpozícia smernice EÚ a zavedenie minimálnej úrovne zdaňovania nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín. Pravidlá zdanenia majú zaistiť, že nadnárodne podniky budú platiť spravodlivý podiel dane bez ohľadu na to, kde pôsobia.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Zavedenie minimálnej úrovne zdaňovania zruší podstatnú časť výhod spojených s presunom ziskov do štátov s nulovým alebo veľmi nízkym zdanením. V globálnom meradle sa medzi štátmi nastavia spravodlivejšie podmienky podnikania pre podnikateľské subjekty.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ministerstvo financií SR, Finančná správa, základné subjekty nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
Nulový variant nie je možné realizovať, keďže ide o transpozíciu smernice v nutnom rozsahu a v prípade nesplnenia povinnosti transpozície Európska komisia začne voči Slovenskej republike konanie o porušení podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti a účinnosti bude možné vykonať až po podaní prvých oznámení s informáciami na určenie dorovnávacej dane a daňových priznaní.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☐
| Áno
| ☒
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky+
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál má marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ing. Milada Kuceková, PhD. Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: milada.kucekova@mfsr.sk
Mgr. Katarína Ridošová, Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: katarina.ridosova@mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Pri vypracovaní doložky vybraných vplyvov vychádzalo Ministerstvo z dostupných zdrojov Ministerstva financií Slovenskej republiky a analýz Inštitútu finančnej politiky.
Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) schválené 14. decembra 2021 Inkluzívnym rámcom OECD/G20 k BEPS.
Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – komentár ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) schválené 11. marca 2022 Inkluzívnym rámcom OECD/G20 k BEPS.
Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) OECD (2022).
Bezpečné prístavy a úľava od sankcií: Globálne pravidlá proti erózii základne (Druhý pilier) schválené 15. decembra 2022 Inkluzívnym rámcom OECD/G20 k BEPS.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: stanovisko komisie
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V doložke vybraných vplyvov v časti 7. Transpozícia práva EU žiada Komisia predkladateľa vyznačiť, že v prekladanom materiáli dochádza ku goldplatingu a zároveň identifikovať oblasti podľa bodu 9 JM, v ktorých ku goldplatingu dochádza.
Odôvodnenie: MH SR v predkladanom materiáli identifikovalo goldplating podľa pripomienok nižšie.
Predkladateľ neidentifikoval v návrhu zákona goldplating. K uvedeným pripomienkam sa uvádza odôvodnenie nižšie.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Z návrhu vyplýva negatívny vplyv v roku 2024 v sume 455 060,60 eur, ktorý nie je rozpočtovo zabezpečený. V časti 2.1.1. Financovanie návrhu predkladateľ uvádza, že výdavky budú zabezpečené v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026. Pozitívny vplyv nie je možné v súčasnosti kvantifikovať z dôvodu chýbajúcich vstupných dát.
Komisia upozorňuje, že s materiálom bude možné súhlasiť len za podmienky, že z neho nebude vyplývať nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy.
Očakáva sa, že pozitívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu uvedený v materiáli, ktorý nie je v súčasnosti možné exaktne kvantifikovať, prevýši rozpočtované náklady v sume 455 060,60 eur. Uvedené bolo doplnené do časti 2.1.1. Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.2.
Odôvodnenie: Do tejto časti je potrebné doplniť doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov osobitne pre každú reguláciu, ktorá je predmetom kalkulačky nákladov. A to najmä zdroj dát, na základe ktorých bol určený počet dotknutých subjektov a dôvod zvolenej frekvencie plnenia povinnosti. Zároveň je potrebné zohľadniť v kalkulačke nákladov a analýze aj nákladovú stranu implementácie danej smernice do podnikateľského prostredia a to: internú analýzu dopadov, internú analýzu identifikácie kalkulovaných dát (zber potrebných kalkulačných vstupov), koordináciu s daňovými poradcami a audítormi, úpravu informačných systémov a pod.). Komisia odporúča konzultovať odhad týchto nákladov na implementáciu s relevantnými zástupcami podnikateľského sektora, ktorých sa dotkne predmetný návrh zákona.
Odôvodnenie v časti 3.1.2 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie bolo upravené podľa predloženej pripomienky.
Pri vypracovaní analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie predkladateľ vychádzal zo správ podľa jednotlivých štátov („Country by Country reports“) a z verejne dostupných zdrojov, ako napr. Analýza vplyvov OECD, Globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) a príslušný komentár, ako aj z expertných štatistických materiálov poskytnutých zo strany OECD. Predkladateľ taktiež oslovil relevantných zástupcov podnikateľského sektora podľa predloženej pripomienky.
Komisia žiada predkladateľa o zosúladenie Kalkulačky nákladov a Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: V kalkulačke nákladov je v hárku „Krok 2“ v tabuľke č. 1 Výpočet pravidla 1in2out hodnota 82 641 €. Avšak v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v tabuľke č. 1 je hodnota 0 €. Tieto tabuľky musia byť v súlade.
Pripomienka akceptovaná. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola upravená v zmysle predloženej pripomienky.
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.4, kde je potrebné kvalitatívne opísať identifikovaný golpdplating.
Odôvodnenie: Vzhľadom na identifikáciu goldplatingu podľa písm. a) a b) v tabuľke zhody v predkladanom materiáli je potrebné tento goldplating a jeho vplyvy popísať v časti 3.4 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Predkladateľ neidentifikoval v návrhu zákona goldplating. K uvedeným pripomienkam sa uvádza odôvodnenie nižšie.
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať bod 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Komisia odporúča uviesť v tomto bode aj interval výšky pokuty pri porušení povinnosti zo strany subjektov z § 43 Správne delikty a sankcie.
Pripomienka akceptovaná. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola upravená v zmysle predloženej pripomienky.
Ku goldplatingu
V súvislosti s uplatňovaním princípu pred neopodstatneným goldplatingom, MH SR v predloženej tabuľke zhody identifikovalo goldplating podľa písm. b) tabuľky zhody pri transpozícii Smernice (EÚ) 2022/2523. Konkrétne v prípade čl. 44 ods. 7, ktorý stanovuje termín na zaslanie daňového priznania k dorovnávacej dani. Z uvedeného dôvodu Komisia žiada predkladateľa vyplniť stĺpce 9 a 10 v príslušnom riadku tabuľky zhody (v stĺpci č. 9 vyznačiť „GP-A b)“ a v stĺpci č. 10 uviesť vplyv na podnikateľské prostredie) a pod tabuľkou zhody uviesť „vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“.
Odôvodnenie: Smernica umožňuje zasielať oznámenia najneskôr 15 mesiacov po poslednom dni vykazovaného účtovného obdobia. Slovenská právna úprava v §39 ods. 2 stanovuje lehotu na podanie oznámenia najneskôr do 13 mesiacov po uplynutí príslušného zdaňovacieho obdobia.
Predkladateľ neidentifikoval v návrhu zákona goldplating. Lehota na podanie oznámenia sa v návrhu zákona zavádza pre účely vnútroštátnej dorovnávacej dane, ktorá sa následne započítava v štáte hlavného materského subjektu, čím sa zamedzí dvojitému zdaneniu. Smernica stanovuje 15 mesačnú lehotu na podanie oznámenia s informáciami pre hlavný materský subjekt nachádzajúci sa v štáte uplatňujúcom pravidlo zahrnutia príjmov a pravidlo pre nedostatočne zdanené zisky.
V súvislosti s uplatňovaním princípu pred neopodstatneným goldplatingom, MH SR v predloženej tabuľke zhody identifikovalo goldplating podľa písm. a) tabuľky zhody pri transpozícii Smernice (EÚ) 2022/2523 čl. 36 Spoločné podniky. Z uvedeného dôvodu Komisia žiada predkladateľa vyplniť stĺpce 9 a 10 v príslušnom riadku tabuľky zhody (v stĺpci č. 9 vyznačiť „GP-A a)“ a v stĺpci č. 10 uviesť vplyv na podnikateľské prostredie) a pod tabuľkou zhody uviesť „vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“.
Odôvodnenie: Návrh právneho predpisu navyše stanovuje pre účely výpočtu efektívnej sadzby dane a dorovnávacej dane spoločných podnikov v §26 Spoločné podniky ods.1 písm. c) skupinou spoločného podniku spoločný podnik a subjekty pridružené k spoločnému podniku.
Predkladateľ neidentifikoval v návrhu zákona goldplating. Ustanovenie § 26 ods. 1 písm. c) návrhu zákona je transpozíciou článku 36 ods. 3 smernice. V ustanovení § 26 ods. 1 sa zavádzajú definície z legislatívno–technického dôvodu ich následného používania v návrhu zákona.
Komisia žiada predkladateľa v stĺpci 9 a 10 v celej tabuľke zhody doplniť informácie o identifikácii goldplatingu (GP-A, resp. GP-N) a pod tabuľkou zhody uviesť „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu“.
Odôvodnenie: V stĺpci 9 tabuľky zhody sa pri každom ustanovení má uvádzať, či goldplating je (GP-A a) až g)) alebo nie je (GP-N) identifikovaný. V stĺpci 10 tabuľky zhody sa pri ustanoveniach, v ktorých bol identifikovaný goldplating vypíše oblasť vplyvu.
Pripomienka akceptovaná. Tabuľka zhody bola upravená podľa predloženej pripomienky.
Komisia sa domnieva, že pri ustanoveniach, ktoré v stĺpci 8. obsahujú vyjadrenie: „Ustanovenia špecifické pre vnútroštátne daňové systémy iných členských štátov EÚ, ktoré je z implementačného hľadiska (pri prevzatí vnútroštátnej dorovnávcej dane) pre Slovenskú republiku irelevantné.“, by sa mohlo jednať o goldplating. Z tohto dôvodu Komisia odporúča uviesť konkrétnejšie zdôvodnenie netransponovania ustanovení, ktoré sú považované za irelevantné, pod tabuľkou zhody.
V prípade akýchkoľvek otázok ohľadom goldplatingu neváhajte kontaktovať MH SR na e-mailovej adrese goldplating@mhsr.sk.
Pripomienka akceptovaná. Pod tabuľku zhody bolo doplnené odôvodnenie k predloženej pripomienke.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s tým, že „Návrh zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín.“ má vplyv na informatizáciu spoločnosti. Vplyv je však „pozitívny“ a nie negatívny ako uvádza predkladateľ. Uvedené je potrebné opraviť. V bode 6.2. predkladateľ neuviedol kódy systémov, pod ktorými sú zaevidované v MetaIS. Kód Portálu finančnej správy je isvs_7213 a kód druhého, v analýze uvedeného systému je isvs_7714. Pri tomto systéme je taktiež potrebné upraviť názov systému a to doplnením (ISFS-SD). Ďalej je nutné odstrániť rozpor medzi bodom 6.4.1. a 6.4.3. Ak sa v prvej odpovedi uvedie, že sa nejedná o konanie tohto druhu, nemôže sa o neexistujúcom konaní uviesť, že je v súlade s inštitútmi zákona o e-Gov. Taktiež je nutné dopracovať bod 6.5.1. a bod 6.6.1., resp. uviesť odpoveď na otázku v poslednom okne príslušného bodu.
Pripomienky akceptované. Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti bola upravená v zmysle predložených pripomienok.
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
|
v tom (112) daň z príjmov právnických osôb
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
|
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predpokladá v roku 2024 negatívny vplyv na rozpočet súvisiaci s úpravou informačných systémov finančnej správy vo výške 455 060,60 eur s DPH. Návrh zákona zároveň predpokladá aj pozitívne vplyvy na rozpočet, a to v súvislosti s dodanením príjmov spoločností nachádzajúcich sa v Slovenskej republike zdanené pod úrovňou efektívnej sadzby 15 % s postupným nábehom výberu dorovnávacej dane od roku 2026 (po splnení prvej daňovej povinnosti), ktoré však nie je možné v súčasnosti exaktne vyčísliť (s pozitívnym rizikom na príjmy štátneho rozpočtu).
Plnenie návrhu zákona je podmienené úpravami informačných systémov Finančného riaditeľstva SR v celkovej výške 455 060,60 eur (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK 0D – Informačné technológie financované ŠR Ministerstvo financií SR, a to:
- Portál finančnej správy (PFS) vo výške 114 289,20 eur,
- Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) vo výške 340 771,40 eur.
Výdavky na úpravu informačného systému [Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) a Portálu finančnej správy (PFS)] na rok 2024 v sume 455 060,60 eur s DPH budú zabezpečené v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 – 2026.
Podkladom pre výpočet efektívnej sadzby dane a dorovnávacej dane sú údaje používané na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky pred konsolidačnými úpravami o vnútroskupinové transakcie alebo údaje z individuálnej účtovnej závierky, ktoré sa následne upravujú podľa postupov vymedzených v návrhu zákona, pričom výsledný výpočet môže ovplyvniť uplatnenie výnimiek z výpočtu dorovnávacej dane.
Pri návrhu zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín sa predpokladá pozitívny vplyv na štátny rozpočet vo výške 48 500 000,00 eur. Očakáva sa však, že pozitívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu po roku 2024 prevýši rozpočtované náklady v sume 455 060,60 eur.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Zámerom návrhu zákona je zabezpečiť minimálne zdanenie príjmov subjektov nachádzajúcich sa v Slovenskej republike, ktorí sú členmi nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny.
Návrh zákona sa vzťahuje na subjekty konsolidovanej skupiny podnikov s ročnými výnosmi aspoň 750 miliónov eur dosiahnutých v najmenej dvoch zo štyroch účtovných období predchádzajúcich analyzovanému účtovnému obdobiu. Ak efektívne zdanenie príjmov subjektov skupiny v Slovenskej republike bude pod úrovňou minimálnej sadzby dane 15 %, minimálne zdanenie týchto subjektov sa zabezpečí výberom dorovnávacej dane.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Objem aktivít
| Odhadované objemy
|
r
| r + 1
| r + 2
| r + 3
|
Indikátor ABC
| | | | |
Indikátor KLM
| | | | |
Indikátor XYZ
| | | | |
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny hotovostný vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2024 na úrovni 455 060,60 eur v nasledovnom členení na jednotlivé informačné systémy:
- PFS vo výške 114 289,20 eur s DPH (prvok 0EK0D0Q – Portál finančnej správy),
- ISFS-SD vo výške 340 771,40 eur s DPH (prvok 0EK0D14 – Integrovaný systém finančnej správy – správa daní).
Zároveň sa predpokladá aj pozitívny vplyv na rozpočet VS, a to v súvislosti s dodanením príjmov spoločností nachádzajúcich sa v Slovenskej republike zdanené pod úrovňou efektívnej sadzby 15 % s postupným nábehom výberu dorovnávacej dane od roku 2026, ktoré však nie je možné v súčasnosti exaktne vyčísliť (s pozitívnym rizikom na príjmy štátneho rozpočtu).
Oznámenie s informáciami o výpočte efektívnej sadzby dane podľa § 40 a Daňové priznanie k dorovnávacej dani podľa § 41 budú podávať nadnárodné spoločnosti len elektronicky a nebude potrebné vytvárať papierový vzor tlačiva ani FDF/PDF podklady. Dopad na systémy ADMIS a DRSCAN by mal byť len vo forme doplnenia číselníka typov dokumentov.
Zapracovanie vplyvu návrhu zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín má vplyv na informačné systémy finančnej správy SR, konkrétne na PFS. Návrhom zákona sa má doplniť nová osobitná príloha k tlačivu daňového priznania, resp. vytvoriť nový vzor tlačiva priznania s informáciami na určenie dodatočnej dane a nový vzor oznámení daňových subjektov týkajúcich sa určenia dodatočnej dane. Vplyv na systém PFS je vyčíslený na 114 289,20 eur.
V prípade systému ISFS-SD sa predpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 340 771,40 eur, v rozsahu:
- PSCD: 254 MD (v prípade sankcionovania sa predpokladá že ide o bežnú skupinu rozhodnutí a teda nebudú potrebné nové šablóny).
- CRM: 93 MD
- BW: 95 MD.
Náklady na informačné systémy finančnej správy SR sú určené expertnými odhadmi nákladov na základe skutočných nákladov iných návrhov zákonov v minulosti.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňové príjmy (100)1
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| |
DPPO (112)
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| |
Nedaňové príjmy (200)1
| | | | | |
Granty a transfery (300)1
| | | | | |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| 48 500 000,00
| |
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Bežné výdavky (600)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Tovary a služby (630)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Bežné transfery (640)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Kapitálové výdavky (700)
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
| |
Rekonštrukcia a modernizácia (718)
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
| |
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
| |
Kapitálové transfery (720)2
| | | | | |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
| | | | | |
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 455 060,60
| 0
| 0
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Zamestnanosť
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
r
| r + 1
| r + 2
| r + 3
|
Počet zamestnancov celkom
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
Osobné výdavky celkom (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
| | | | | |
Poznámka:
| | | | | |
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
| |
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
| | | |
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Dlhodobá udržateľnosť
| Vplyv na verejné financie
| Poznámka
|
d
| d+10
| d+20
| d+30
| d+40
|
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
| | | | | | |
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
| | | | | | |
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
| | | | | | |
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na webovom sídle MH SR, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
| Zvýšenie nákladov v € na PP
| Zníženie nákladov v € na PP
|
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
| 0
| 0
|
B. Iné poplatky
| 0
| 0
|
C. Nepriame finančné náklady
| 0
| 0
|
D. Administratívne náklady
| 303 016
| 0
|
Spolu = A+B+C+D
| 303 016
| 0
|
Z toho
| | |
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
| 0
| 0
|
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
| 303 016
| 0
|
| | | | |
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
| IN
| OUT
|
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
| 0
| 0
|
| | | | |
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
| Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
| Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
| Lokalizácia (§, ods.)
| Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
| Účinnosť
regulácie
| Kategória dotk. subjektov
| Počet subjektov v dotk. kategórii
| Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
| Vplyv na 1 podnik. v €
| Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
| Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
|
1.
| 1. Vyplnenie a podanie nového oznámenia na určenie dorovnávacej dani
| 0
| § 39
| EÚ úplná harmonizácia
| 01.01.24
| Subjekty nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny s konsolidovanými výnosmi aspoň 750 000 000 eur
| 5 000
| -
| 44
| 220 375
| In (zvyšuje náklady)
|
2.
| 2. Vyplnenie a podanie nového daňového priznania k dorovnávacej dani
| 0
| § 40
| EÚ úplná harmonizácia
| 01.01.24
| Subjekty nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny s konsolidovanými výnosmi aspoň 750 000 000 eur
| 5 000
| -
| 17
| 82 641
| In (zvyšuje náklady)
|
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Pri vypracovaní analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie MF SR vychádzalo zo správ „Country by Country reports“ a z verejne dostupných zdrojov, ako napr. Analýza vplyvov OECD, Globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) a príslušný komentár.
V predkladanom návrhu zákona boli identifikované 2 regulácie s vplyvom na podnikateľské prostredie:
1. Vyplnenie a podanie nového oznámenia s informáciami na určenie dorovnávacej dani
Predmetná regulácia zvyšuje administratívne náklady a administratívnu záťaž základných subjektov nadnárodnej skupiny podnikov a veľkej vnútroštátnej skupiny (ďalej len „daňovník“). Daňovníci majú povinnosť podať oznámenie s informáciami na určenie dorovnávacej dane do 13 mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak v príslušnom ...