HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 50/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Zámerom právnej úpravy je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň úpravy vytvárajú rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu.

Právny stav od: 11. 11. 2022
Dátum publikácie: 23. 2. 2023
Oblasti práva:
Trestné právo / Trestné právo. / Trestné právo hmotné
Občianske právo / Občianske právo / Rodinné právo
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Národné hospodárstvo
Pracovné právo



A. Všeobecná časť

Dobrovoľníctvo ponúka možnosti participácie pre všetky skupiny obyvateľstva (z hľadiska pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia), významne prispieva k ekonomike našej krajiny, je dôležitým nositeľom sociálneho kapitálu, prispieva k sociálnej inklúzii a prináša inovatívne riešenia spoločenských problémov. Dobrovoľníctvo má priamy vplyv na formovanie detí a mladých ľudí a ich hodnôt, na zvyšovanie ich záujmu o prostredie a spoločnosť, v ktorej žijú. Dobrovoľníctvo tiež podporuje aktívne občianstvo, je prostriedkom osobného rozvoja ľudí a ich sociálnej participácie. Poskytuje priestor na sebarealizáciu, je nástrojom na získavanie a rozvíjanie zručností, čím prispieva k zvyšovaniu zamestnateľnosti a k rozvíjaniu ich konkurencieschopnosti. Zároveň napĺňa aktuálne potreby spoločnosti a prináša prospech všetkým zapojeným stranám. Sociálny a ekonomický prínos dobrovoľníctva potvrdzujú parciálne výskumy, štúdie a prieskumy. Dobrovoľnícke aktivity sú preto vnímané ako želaná súčasť života jednotlivca a spoločnosti.

Uznesením Európskeho parlamentu z 22. apríla 2008 o prínose dobrovoľníckej práce pre hospodársku a sociálnu súdržnosť Európsky parlament vyzýva členské štáty a regionálne a miestne orgány, aby uznali hodnotu dobrovoľníckej práce pri podpore sociálnej a hospodárskej súdržnosti. Okrem toho ich vyzýva na partnerskú spoluprácu s dobrovoľníckymi organizáciami a uskutočňovanie užitočných konzultácií s dobrovoľníckym sektorom, s cieľom rozvíjať plány a stratégie na uznanie, ohodnotenie, podporu, uľahčenie a podnecovanie dobrovoľníckej práce a vytvorenie stabilného a inštitucionálneho rámca pre rozvoj dobrovoľníctva. Podpore dobrovoľníctva by sa v rámci verejného diskurzu mala preto venovať pozornosť aj zo strany štátu, a to konkrétnymi krokmi, ktoré budú kreované a realizované v rámci medzisektorovej spolupráce. Kľúčovými prvkami infraštruktúry dobrovoľníctva sú legislatívna úprava a finančná podpora umožňujúce cielený rozvoj dobrovoľníctva.

Na Slovensku existuje základná legislatívna úprava dobrovoľníctva prostredníctvom zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon upravuje základné pravidlá a vzťahy v tejto oblasti. Vymedzuje dobrovoľnícku činnosť, dobrovoľníka, povinnosti vysielajúcej organizácie a prijímateľa dobrovoľníckej činnosti a náležitosti zmluvy o dobrovoľníckej činnosti. Zákon bol prijatý pred 10 rokmi a vytvoril základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti. Aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti priniesla niekoľko problematických bodov.

V Akčnom pláne Koncepcie rozvoja občianskej spoločnosti na Slovensku na roky 2019 – 2020 boli stanovené dve úlohy B.9. a B.10., konkrétne analyzovať potrebu legislatívnych zmien zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve, ako aj návrhy súvisiacich právnych predpisov a pripraviť návrh mechanizmu priamej štátnej podpory dobrovoľníckych programov za účelom podpory dobrovoľníctva v rôznych oblastiach a predložiť ich na rokovanie vlády SR.

Zámerom navrhovaných právnych úprav je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň navrhované úpravy vytvárajú rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Predkladaný materiál má pozitívne sociálne vplyvy a má negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana a nemá ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

 

Termín začiatku a ukončenia PPK

január 2022

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

22.2. – 14.3. 2022

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

september 2022

 

2. Definovanie problému

Zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol prijatý pred 10 rokmi a vytvoril základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti. Aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti však priniesla niekoľko problematických bodov, ktoré je potrebné upraviť.

3. Ciele a výsledný stav

Novelizácia ustanovení zákona o dobrovoľníctve v súlade so zisteniami z aplikačnej praxe. Zámerom navrhovaných právnych úprav je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň navrhované úpravy (vytvorenie finančného mechanizmu na podporu rozvoja dobrovoľníctva v rámci dlhodobých dobrovoľníckych činností prostredníctvom zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov) vytvárajú rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu. Niektoré požiadavky aplikačnej praxe budú na základe dohody s dotknutými ústrednými orgánmi štátnej správy riešené v samostatných legislatívnych procesoch, v ktorých budú otvorené ich dotknuté predpisy.

4. Dotknuté subjekty

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, občianska spoločnosť, orgány verejnej správy, fyzické osoby, právnické osoby, mimovládne neziskové organizácie, akademická obec

 

 

5. Alternatívne riešenia

V prípade uplatnenia nulového variantu by naďalej pretrvávali problémy v aplikačnej praxi, ktoré nie je možné riešiť alternatívnymi spôsobmi.

 

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

 

7. Transpozícia práva EÚ

Neuplatňuje sa.

 

8. Preskúmanie účelnosti

Pravidelne po 3 rokoch, v závislosti od aplikačnej praxe.

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Predmetná úloha vyplýva z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 – 2024 (časť ĽUDSKÉ PRÁVA A OBČIANSKA SPOLOČNOSŤ: „Vláda SR sa hlási k politike podpory dobrovoľníctva a participácie verejnosti na tvorbe verejných politík a legislatívy.“), ako aj z ďalších dokumentov uvedených v predkladacej správe.

Výdavky na zriadenie a realizáciu finančného nástroja prostredníctvom dotačného mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov v rámci zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky budú zabezpečené z výdavkov rozpočtu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.

Kvantifikácia predpokladá celkový negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy

· v roku 2023 na úrovni cca 469 869,- Eur, pričom táto finančná alokácia je zložená z dvoch položiek: 450 000,- Eur určených na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie a cca 19 869,- Eur na vytvorenie 1 štátnozamestnaneckého miesta za účelom administrácie samotnej dotačnej schémy,

· od roku 2024 každoročne na úrovni cca 473 842,- Eur, pričom táto finančná alokácia je zložená z dvoch položiek: 450 000,- Eur ročne určených na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie a cca 23 842,- Eur ročne na vytvorenie 1 štátnozamestnaneckého miesta za účelom administrácie samotnej dotačnej schémy.

Predkladaný návrh zákona môže priniesť nepatrný potenciálny negatívny vplyv (novú povinnosť) na podnikateľské prostredie v prípade, ak vysielajúca organizácia je právnická osoba iná, ako z tretieho sektora. Dotknutými subjektami sú vtedy aj právnické a fyzické osoby, kde môže ísť v nepatrnej miere aj o samotných podnikateľov, ktorým v takom prípade môže vzniknúť nová administratívna povinnosť v podobe vydania písomného potvrdenia o vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách, ktoré dobrovoľník nadobudol počas dobrovoľníckej činnosti, a o také sám požiada.

11. Kontakt na spracovateľa

JUDr. Jana Vallová, PhD. (MV SR SVS OVVS)

tel.: +421 2 485 92 951, e-mail: ovvs.svs@minv.sk

Mgr. Jozef Kovačič (MV SR SVS OVVS OVS3)

tel.: +421 2 485 92 951, e-mail: ovvs.svs@minv.sk

Mgr. Mária Milková, Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti

tel.: +421 2 509 44 981; e-mail: maria.milkova@minv.sk

12. Zdroje

Podklady pre prípravu novely boli spracované z podnetov členov pracovnej skupiny, zriadenej za týmto účelom na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti. Predmetná pracovná skupina bola zložená zo zástupcov vybraných sekcií Ministerstva vnútra SR, vybraných rezortov (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo financií SR, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR), zástupcu Združenia miest a obcí Slovenska a tiež zástupcov mimovládneho neziskového sektora (Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií, Vidiecky parlament na Slovensku, Centrum dobrovoľníctva v Bratislave, Rada mládeže Slovenska, Centrum dobrovoľníctva v Banskej Bystrici, Centrum pre filantropiu, CARDO-Národné dobrovoľnícke centrum, DPO-Dobrovoľná požiarna ochrana, Slovenský olympijský a športový výbor).

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 008/2022 z 3.2.2022

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☒ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

K doložke vybraných vplyvov

Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 10. Poznámky uviesť, že materiál môže priniesť aj potenciálny negatívny vplyv (povinnosti) na podnikateľské prostredie.

Odôvodnenie: O vplyvy na podnikateľské prostredie môže ísť vtedy, ak vysielajúca organizácia je právnická osoba iná, ako z tretieho sektora - nezisková organizácia, cirkev, škola, atď. Dotknutými subjektami sú aj právnické a fyzické osoby, kde môže ísť aj o samotných podnikateľov, ktorým v takom prípade môžu vzniknúť povinnosti (napr. písomné potvrdenie o vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách, ktoré nadobudol počas dobrovoľníckej činnosti, atď.).

Pripomienka akceptovaná –doplnenie dôvodu potenciálneho negatívneho vplyvu do časti 10.

Komisia odporúča predkladateľovi tiež doplniť v časti 8. Preskúmanie účelnosti chýbajúcu časovú lehotu a kritériá - konkretizovať časovú lehotu – rok a kritériá – po určitom čase je potrebné preskúmať navrhovaný zákon a naplnenie stanovených cieľov. Čas preskúmania , ako aj kritériá – indikátory si stanoví sám predkladateľ. Ide o overenie, či riešenie problému plní svoj účel a či bol uvedený problém odstránený.

Odôvodnenie: Chýbajúca časť je povinná, je ju potrebné doplniť v zmysle aktuálnej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, schválenej uznesením vlády SR č. 234/2021, s účinnosťou od 1.6.2021.

Pripomienka akceptovaná – preskúmanie účelnosti sa bude vykonávať pravidelne po 3 rokoch, v závislosti od aplikačnej praxe.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov sú v tabuľke č. 1 kvantifikované celkové výdavky v sume 473 842 eur na kapitolu MV SR každoročne od roku 2023 do 2026. Z materiálu vyplýva aj požiadavka na zvýšenie počtu zamestnancov v kapitole MV SR o 1 osobu od roku 2023. V analýze vplyvov v časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že „Zvýšenie výdavkov vyplývajúce z predkladaného zákona bude zabezpečené zvýšením výdavkov kapitoly MV SR nad rámec stanovených limitov (záväzných ukazovateľov) rozpočtovej kapitoly Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky Ministerstvom financií Slovenskej republiky.“. Komisia žiada všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu zákona zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov dotknutého subjektu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv. Predmetné konštatovanie je potrebné uviesť v časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy.

Pripomienka nebola akceptovaná – úprava doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy. Vytvorenie mechanizmu podpory dobrovoľníctva vychádza z realizácie Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 až 2024, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky prihlásila k politike podpory dobrovoľníctva.

Komisia žiada nevytvárať záväzok štátu na zdravotné poistenie bez vyčíslenia jeho vplyvu na rozpočet verejnej správy.

Odôvodnenie: Vo vlastnom materiáli, v čl. IV sa uvádza, že pri osobách, ktoré vykonávajú dlhodobú dobrovoľnícku činnosť, sa platiteľom zdravotného poistenia stane štát. Z predkladaného materiálu nie je zrejmé, na aký okruh dobrovoľníkov by sa táto zmena vzťahovala a z akého dôvodu je navrhovaná.

Pripomienka bezpredmetná z dôvodu úpravy návrhu zákona. Vypustené z dôvodu, že Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky v rámci Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s termínom september 2022 plánuje samostatný legislatívny proces k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o zdravotnom poistení.

Zároveň je potrebné doplniť do analýzy ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.