HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 457/2021 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov

Cieľom zákona je zavedenie zaokrúhľovania cien tovarov a služieb v hospodárstve tak, aby sa minimalizovala potreba používania 1 a 2 eurocentových mincí.

Právny stav od: 11. 8. 2021
Dátum publikácie: 3. 12. 2021
Oblasti práva: Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Ceny



Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 a Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.

Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie zaokrúhľovania cien tovarov a služieb v hospodárstve tak, aby sa minimalizovala potreba používania 1 a 2 eurocentových mincí, čo povedie k zníženiu nákladov podnikateľov a verejnosti za poplatky bánk za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 eurocentových mincí, k zjednodušeniu vydávania mincí pri hotovostnom platobnom styku a aj k pozitívnemu efektu na životné prostredie znižovaním použitia obalového materiálu a znižovaním počtu prepráv týchto mincí.

Príjemcovia platieb aj po tom, ako sa návrhom zákona zavedie povinné zaokrúhľovanie, budú naďalej povinní prijať pri platbách v hotovosti 1 a 2 eurocentové mince. To znamená, že 1 a 2 eurocentové mince zostanú na Slovensku všeobecne akceptovaným zákonným platidlom tak dlho a v takom rozsahu, ako zostávajú zákonným platidlom podľa právnych predpisov Európskej Únie.

Navrhované je zaokrúhľovanie použitím podobných princípov ako pri zrušení 10 a 20 halierových mincí v minulosti, zaokrúhľovanie len hotovostných platieb, nakoľko cieľom navrhovanej zmeny je obmedzenie obehu mincí, ktoré súvisia s hotovosťou, pri použití spôsobu zaokrúhľovania, ktorý je neutrálny, spravodlivý pre obe strany, obchodníka aj kupujúceho. Pri platbe v hotovosti do 5 eurocentov sa navrhuje zaokrúhlenie na 5 eurocentov.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na životné prostredie a má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Podľa čl. 16 ods. 1 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky a podľa rozhodnutia Rady č. 98/415/ES o poradení sa s Európskou centrálnou bankou národnými orgánmi ohľadom návrhu právnych prepisov bol návrh zákona predložený na vnútrokomunitárne pripomienkovanie Európskej centrálnej banke, ktorej stanovisko je prílohou materiálu.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2022 s dostatočnou dĺžkou legisvakancie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

december 2020

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

január 2021

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

jún 2021

 

2. Definícia problému

Návrh zákona reaguje na priority vyplývajúce z Programového vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 SR - zavedenie zaokrúhľovania cien tovarov a služieb v hospodárstve tak, aby sa minimalizovala potreba používania 1 a 2 eurocentových mincí.

Hlavné dôvody zavedenia zaokrúhľovania:

- 1 a 2 eurocentové mince už neplnia svoju úlohu pre absenciu ich návratnosti od verejnosti späť do peňažného obehu

- poplatky bánk pre podnikateľov a verejnosť za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 eurocentových mincí

- náklady pri manipulácii a spracovaní 1 a 2 eurocentových mincí

- nepopularita medzi verejnosťou, podľa prieskumu Eurobarometer je až 74% Slovákov

za zrušenie ich používania, priemer eurozóny je 65%. Pri otázke, ktorá eurominca ich

obťažuje najviac, pri 1-eurocentovke (88%) a na druhom mieste v rámci eurozóny sú pri

dvojeurocentovke (87%)

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).

Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie zaokrúhľovania cien tovarov a služieb v hospodárstve tak, aby sa minimalizovala potreba používania 1 a 2 eurocentových mincí, čo povedie k zníženiu nákladov podnikateľov a verejnosti za poplatky bánk za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 eurocentových mincí, k zjednodušeniu vydávania mincí pri hotovostnom platobnom styku a aj k pozitívnemu efektu na životné prostredie znižovaním použitia obalového materiálu a znižovaním počtu prepráv týchto mincí. 1 a 2 eurocentové mince zostanú na Slovensku všeobecne akceptovaným zákonným platidlom tak dlho a v takom rozsahu, ako zostávajú zákonným platidlom podľa právnych predpisov Únie.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:

Podnikatelia, verejnosť (predávajúci-kupujúci).

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia boli posudzované? Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.

Alternatívnym posudzovaným riešením je zrušenie 1 a 2 eurocentových mincí, ktoré je možné len na úrovni eurozóny. Nakoľko euromince majú iný právny základ ako bankovky, o ktorých rozhoduje ECB; o minciach ako zákonnom platidle rozhoduje Rada EÚ po porade s Európskym parlamentom a ECB. Zrušenie týchto mincí bolo predmetom už viacerých rokovaní a analýz príslušných výborov. NBS odhaduje dĺžku prípravného obdobia na niekoľko rokov pre konečné rozhodnutie o zrušení týchto mincí a nie je isté, že sa takáto úprava na úrovni eurozóny nakoniec príjme. Najmenšie centové euromince v hotovostnom peňažnom obehu už nepoužíva 5 krajín eurozóny: Fínsko, Holandsko, Belgicko, Írsko a Taliansko. Vo Fínsku, Belgicku a Taliansku je zaokrúhľovanie na najbližší 5 eurocent stanovené v zákone a v ostatných krajinách ide o zaokrúhľovanie na dobrovoľnej báze, resp. dohode zúčastnených strán (národná banka, banky, obchod, verejnosť). Preto sa vláda SR priklonila k navrhovanému riešeniu zaokrúhľovania na národnej úrovni s tým, že 1 a 2 eurocentové mince naďalej zostanú zákonným platidlom.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

7. Transpozícia práva EÚ

Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.

-

 

8. Preskúmanie účelnosti**

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané

-

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnika-teľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostre-die

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informa-tizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičo-vstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

 

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov

MF SR – janette.valaskova@mfsr.sk tel. 59585474

MF SR – peter.turenic@mfsr.sk tel. 59585474

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.

NBS https://www.nbs.sk/sk/informacie-pre-media/tlacove-spravy/detail-spravy/_nbs-navrhuje-obmedzenie-pouzivania-1-a-2-centovych-minci-pri-platbach-v-hotovosti

Prieskum Eurobarometer, zverejnený 20. novembra 2018 Európskou komisiou na jej web. stránke: https://ec.europa.eu/info/news/eurobarometer-2018-nov-20_en

Celá správa k prieskumu Eurobarometer Európskej komisie:

http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/84503

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov neuplatnila k materiálu predloženému na predbežné pripomienkové konanie žiadne pripomienky ani odporúčania a s materiálom vyjadrila súhlasné stanovisko.

Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie

(vrátane testu MSP)

Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:

iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)

iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)

na všetky kategórie podnikov

3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty

- z toho MSP

Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.

Aký je ich počet?

Návrhom zákona budú ovplyvnené:

- podnikateľské subjekty, ktoré sú v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov povinné evidovať prijaté tržby (v hotovosti alebo platobnými kartami alebo iným spôsobom nahrádzajúcim hotovosť) pri predaji tovaru alebo pri poskytovaní služieb taxatívne ustanovených v prílohe č. 1 k cit. zákonu v pokladnici e-kasa klient, t. j. on-line registračnej pokladnici alebo vo virtuálnej registračnej pokladnici.

Ich celkový počet je cca 163 680, z toho je cca 78 511 podnikateľov, ktorí používajú on-line registračnú pokladnicu a cca 85 169 podnikateľov, ktorí používajú virtuálnu registračnú pokladnicu.

- podnikateľské subjekty, ktoré vyrábajú, predávajú alebo distribuujú pokladnice, ktorých je cca 35.

Pokiaľ ide o podnikateľov, ktorí prijímajú tržby len v hotovosti, ich počet nie je možné vyčísliť.

3.2 Vyhodnotenie konzultácií

- z toho MSP

Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.

Ako dlho trvali konzultácie?

Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.

Verejné konzultácie sa uskutočnili nadväzne na Jednotnú metodiku posudzovania vybraných vplyvov v termíne od 2. 9. 2020 do 25. 9. 2020.

O konaní konzultácií boli informovaní:

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR

Republiková únia zamestnávateľov

Klub 500

Združenie miest a obcí Slovenska

Podnikateľská aliancia Slovenska

Združenie podnikateľov Slovenska

Americká obchodná komora v SR

Slovenská komora daňových poradcov

Národná banka Slovenska

Jednota dôchodcov Slovenska

O konzultácie prejavili záujem a dňa 10. 09. 2020 sa na MF SR konzultácií zúčastnili:

Národná banka Slovenska (NBS)

Jednota dôchodcov Slovenska (JDS)

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO)

Zväz obchodu SR (ZO)

Dôvody potreby zavedenia zaokrúhľovania predstavené NBS:

- 1 a 2 eurocentové mince už neplnia svoju úlohu pre absenciu ich návratnosti od verejnosti späť do peňažného obehu

- poplatky bánk pre podnikateľov a verejnosť za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 eurocentových mincí

- náklady pri manipulácii a ich spracovaní

- nepopularita medzi verejnosťou

- pozitívny efekt na životné prostredie znižovaním použitia obalového materiálu a znižovaním počtu prepráv.

Hlavné konzultované otázky:

1. rozhodnutie, či budú zaokrúhľované len hotovostné alebo aj bezhotovostné platby,

2. spôsob zaokrúhľovania (matematicky na najbližších 5 eurocentov alebo nadol v prospech zákazníka),

3. riziká zavedenia zaokrúhľovania:

a) predraženie nákupov tých skupín obyvateľstva, ktorí nakupujú častejšie v malých množstvách

b) zdražovanie cien v dôsledku zaokrúhľovania

c) náklady podnikateľov pri softvérových zmenách, dostatočný časový priestor na zavedenie zmien

Prijaté závery k hlavným konzultovaným otázkam:

1. Zaokrúhľovanie len hotovostných platieb, nakoľko cieľom navrhovanej zmeny je obmedzenie obehu mincí, ktoré súvisia s hotovosťou.

2. Matematický spôsob zaokrúhľovania, nakoľko matematický spôsob je neutrálny, spravodlivý pre obe strany, obchodníka aj kupujúceho. Pri platbe do 5 eurocentov bude zaokrúhlenie na 5 eurocentov.

3. Riziká zavedenia zaokrúhľovania:

a) ekonomický dopad matematického zaokrúhľovania bude neutrálny, štatisticky sa pri matematickom zaokrúhľovaní pomer straty a výhody v určitom časovom období a pri rôznorodosti nákupov vyrovná (vychádzajúc zo skúseností pri zrušení 10 a 20 halierových mincí slovenskej meny v roku 2004).

b) NBS ani SAMO nemajú obavu zo zvyšovania cien, NBS navrhla SAMO aktívne komunikovať svoj záväzok nezvyšovať ceny v dôsledku zaokrúhľovania (SAMO nemala námietku ak PMÚ vydá súhlasné stanovisko s takouto úpravou).

c) podnikateľom vzniknú náklady s úpravou softvéru, ktoré po konzultácii s niektorými výrobcami pokladníc boli vyčíslené približne na 30 - 60 Eur. Otáznou je aj potreba certifikácie takýchto softvérových zmien. Je potrebné zvoliť účinnosť legislatívnej úpravy tak, aby podnikateľom vznikol dostatočný čas na úpravu softvéru s cieľom minimalizovania nákladov.

4. Termín predloženia do vlády: 1. prvý polrok 2021, účinnosť zákona: predbežne 1. január 2022 a bude zohľadňovať požiadavky obchodníkov na rozpočtovanie a úpravy registračných pokladníc.

3.3 Náklady ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.