A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o poskytnutí pomoci v poľnohospodárskej prvovýrobe (ďalej len „návrh zákona“).Návrh zákona upravuje poskytovanie pomoci podnikateľovi v poľnohospodárskej prvovýrobe, ktorým je fyzická osoba - podnikateľ alebo právnická osoba a ktorý vyrába poľnohospodárske produkty, formou úhrady zaplatenej časti spotrebnej dane z minerálnych olejov. Konkrétne ide o minerálny olej spotrebovaný v poľnohospodárskej prvovýrobe podľa kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 a 2710 20 19.Podnetom pre tvorbu návrhu zákona je snaha systémovo určiť spôsob poskytovania štátnej pomoci v poľnohospodárskej prvovýrobe, konkrétne poskytnutie pomoci na stabilizáciu dôležitej časti prevádzkových nákladov. Táto úprava poskytovania pomoci formou úhrady zaplatenej časti spotrebnej dane z minerálnych olejov predstavuje významný moment pre poľnohospodársku prvovýrobu, pretože, na jednej strane stimuluje aktívne poľnohospodárske subjekty, ktoré prinášajú do poľnohospodárstva pridanú hodnotu vo forme výstupov z rastlinnej a živočíšnej produkcie, na druhej strane významne účelovo znižuje náklady na nákup minerálneho oleja použitého v poľnohospodárskej prvovýrobe bez toho, aby neúmerne administratívne zaťažili žiadateľa. Pomoc, ktorá sa ustanovuje týmto návrhom zákona napĺňa aj programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na roky 2018 – 2020, v bode, v ktorom sa uvádza, že „v súlades pravidlami SPP vláda zintenzívni podporu sektorov, ktoré sú potenciálnymi zdrojmi zamestnanosti, najmä živočíšnej výroby, ovocinárstva, zeleninárstva, vinohradníctva, ale aj potravinárskeho priemyslu“. Týmto nástrojom pomoci reagujeme na endogénne faktory ekonomických výsledkov slovenských poľnohospodárskych podnikov. Podstata týchto endogénnych faktorov spočíva v stave a vo vývoji trhu so vstupmi a výstupmi a v štruktúre poľnohospodárskych subjektov. Na slovenskom trhu sú v porovnaní s inými štátmi Európskej únie vyššie ceny vstupov a realizačné ceny výstupov, tak v zásade neumožňujú investičnú reprodukciu. Slovenskí farmári kupujú drahšie palivá, energie, ale aj hnojivá a taktiež majú vyššie náklady na pracovnú silu v porovnaní so susednými štátmi.Predpokladáme, že aplikovaním tohto nástroja pomoci dôjde k stimulácii hlavných prvkov konkurenčnej schopnosti poľnohospodárskej prvovýroby, ktorými sú rast tvorby pridanej hodnoty a rast produktivity práce, spojené s technologickou a inovačnou dynamikou, čím budú vytvorené ...