A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o dočasnej ochrane podnikateľov vo finančných ťažkostiach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2020 až 2024, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky zaviazala prijať opatrenia na prekonanie ekonomickej a sociálnej krízy vyvolanej pandémiou COVID-19 a presadzovať opatrenia na zlepšenie kvality podnikateľského prostredia a zvýšenie konkurencieschopnosti. Návrh zákona je v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020.
V súvislosti s negatívnymi dopadmi šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 bola prijatá právna úprava v zákone č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 62/2020 Z. z.“), ktorá okrem iného mala vytvoriť právny rámec pre poskytnutie dočasnej ochrany podnikateľom, ktorí majú sídlo alebo miesto podnikania v Slovenskej republike, a sú zasiahnutí negatívnymi dopadmi šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Táto právna úprava má však dočasný charakter a neposkytuje dostatočnú ochranu podnikateľským subjektom plošne v situácii, kedy sa podnikateľ dostane do finančných ťažkostí, ktoré je možné preklenúť obmedzením pôsobnosti inak prísnych povinností súvisiacich s insolvenciou, ak je skutočne dôvodný predpoklad, že sa poskytnutou dočasnou ochranou umožní tomuto podnikateľovi pokračovať v podnikaní, zabrániť tak strate pracovných miest, know-how a súčasne takáto ochrana prispeje k vyššej miere uspokojenia pohľadávok veriteľov.
Cieľom návrhu zákona je preto poskytnutie dostatočného časového rámca podnikateľom vo finančných ťažkostiach na účely pokračovania v prevádzkovaní podniku podľa vzoru dočasnej ochrany upravenej zákonom č. 62/2020 Z. z. Tento právny inštitút je určený pre podnikateľov, ktorí sa ocitli spravidla vo veľmi vážnej finančnej situácii, v dôsledku ktorej je ohrozená nielen súčasná, ale najmä budúca možnosť prevádzkovania podniku (going concern), sú ohrozené existujúce pracovné miesta, know-how podniku, schopnosť uhrádzať pohľadávky veriteľov v súvislosti s prevádzkovaním podniku a pod. O poskytnutie dočasnej ochrany v zmysle návrhu zákona bude oprávnený žiadať podnikateľ prevádzkujúci podnik so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky. V súvislosti so zavedením tohto inštitútu sa vytvárajú interaktívne elektronické formuláre, ktoré svojou štruktúrou vychádzajú z už existujúcich formulárov pre dočasnú ochranu podľa zákona č. 62/2020 Z. z. Pre podnikateľa pod dočasnou ochranou sa zavádza možnosť úverového financovania na účel zachovania prevádzky podniku. Podľa návrhu zákona sa dočasná ochrana po splnení zákonom ustanovených podmienok poskytne na obdobie troch mesiacov od jej poskytnutia (t. j. odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia tejto informácie v Obchodnom vestníku), pričom podnikateľovi pod dočasnou ochranou sa umožňuje podať žiadosť o predĺženie dočasnej ochrany na ďalšie tri mesiace. Návrh zákona upravuje aj vzťah dočasnej ochrany poskytnutej podľa zákona č. 62/2020 Z. z. a dočasnej ochrany, ktorá bude poskytovaná na základe návrhu zákona.
Okrem právnej úpravy dočasnej ochrany sa návrhom zákona navrhuje zmena právnej úpravy malého konkurzu v zákone č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 7/2005 Z. z.“), ktorá má za cieľ zefektívniť a zatraktívniť právnu úpravu tzv. „malého konkurzu“. Cieľom tejto právnej úpravy zlepšiť kľúčové parametre týkajúce sa likvidačných konaní. Inšpiráciou tejto právnej úpravy je právna úprava oddlženia. V malom konkurze sa upravuje pôsobnosť správcu skôr ako administrátora konania, kde riešenie miery uspokojenia jednotlivých veriteľov, ako aj obsah majetkovej podstaty, je viac postavené na iniciatíve veriteľov. Konkurz v prípade malého konkurzu je likvidačným konaním, v ktorom neexistuje záujem na pokračovaní v prevádzke podniku, resp. je zanedbateľný, a tento jednoznačne prevyšuje záujem veriteľov na uspokojení ich pohľadávok. Cieľom návrhu zákona je preto vykonštruovať jednoduché, efektívne, hospodárne a rýchle likvidačné konanie. Upravujú sa súčasne aj zodpovednostné mechanizmy a sankcie, ktoré možno uložiť štatutárnemu orgánu úpadcu za porušenie jeho povinností v malom konkurze.
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2021 z dôvodu, že návrh zákona bezprostredne nadväzuje na právnu úpravu dočasnej ochrany podľa zákona č. 62/2020 Z. z., ktorá je časovo obmedzená do 31. decembra 2020 a z dôvodu nevyhnutnej potreby prijatia opatrení potrebných na prekonanie ekonomickej a sociálnej krízy vyvolanej pandémiou COVID-19, ako aj na zlepšenie kvality podnikateľského prostredia.
Návrh zákona predpokladá pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nezakladá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Materiál bol predmetom riadneho pripomienkového konania. Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky prerokovala materiál dňa 22. septembra 2020. Vláda Slovenskej republiky prerokovala a schválila návrh zákona 30. septembra 2020.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Vládny návrh zákona o dočasnej ochrane podnikateľov vo finančných ťažkostiach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Vláda Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
Materiál legislatívnej povahy
|
Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok:
Ukončenie:
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| August 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády
SR*
| September 2020
|
2. Definícia problému
|
V súvislosti s negatívnymi dopadmi šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 na podnikateľské prostredie bola prijatá právna úprava v zákone č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 62/2020 Z. z.“). Táto právna úprava má však dočasný charakter a neposkytuje dostatočnú ochranu podnikateľským subjektom plošne v situácii, kedy sa títo podnikatelia dostali do finančných ťažkostí, ktoré je možné preklenúť obmedzením pôsobnosti inak prísnych povinností súvisiacich s insolvenciou, ak je skutočne dôvodný predpoklad, že sa poskytnutou dočasnou ochranou umožní tomuto podnikateľovi pokračovať v podnikaní, zabrániť tak strate pracovných miest, know-how, a súčasne takáto ochrana prispeje k vyššej miere uspokojenia pohľadávok veriteľov. Vláda Slovenskej republiky sa v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2020 až 2024 zaviazala prijať opatrenia na prekonanie ekonomickej a sociálnej krízy vyvolanej pandémiou COVID-19 a presadzovať opatrenia na zlepšenie kvality podnikateľského prostredia a zvýšenie konkurencieschopnosti. Súčasne bol uznesením vlády Slovenskej republiky č. 547/2020 k návrhu Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020 a návrhu Rámcového plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na VIII. volebné obdobie zo dňa 9. septembra 2020 schválený Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020, v ktorom je uložená Ministerstvu spravodlivosti Slovenskej republiky úloha predložiť návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 7/2005 Z. z.“), ktorým sa má realizovať Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na roky 2020 až 2024. Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa upravuje právny inštitút dočasnej ochrany, ktorý priamo nadväzuje na dočasnú ochranu podľa zákona č. 62/2020 Z. z., vychádza z nej, pričom táto právna úprava nie je časovo obmedzená. Rovnako v súvislosti s uvedenými záväzkami vlády Slovenskej republiky sa navrhuje zmena právnej úpravy malého konkurzu v zákone č. 7/2005 Z. z., ktorá je nastavená v súčasnosti príliš všeobecne, v dôsledku čoho táto právna úprava nenachádza svoje uplatnenie v súčasných podmienkach. Návrh zmeny právnej úpravy má za cieľ zefektívniť a zatraktívniť právnu úpravu tzv. „malého konkurzu“.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom vládneho návrhu zákona je poskytnutie dostatočného časového rámca podnikateľom vo finančných ťažkostiach na účely pokračovania v prevádzkovaní podniku podľa vzoru dočasnej ochrany upravenej zákonom č. 62/2020 Z. z. Tento právny inštitút je určený pre podnikateľov, ktorí sa ocitli spravidla vo veľmi vážnej finančnej situácii, v dôsledku ktorej je ohrozená nielen súčasná, ale najmä budúca možnosť prevádzkovania podniku (going concern), sú ohrozené existujúce pracovné miesta, know-how podniku, schopnosť uhrádzať pohľadávky veriteľov v súvislosti s prevádzkovaním podniku a pod. O poskytnutie dočasnej ochrany v zmysle návrhu zákona bude oprávnený žiadať podnikateľ prevádzkujúci podnik so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky. Podľa návrhu zákona sa dočasná ochrana poskytne v pomerne rýchlom a formálnom súdnom konaní podľa vzoru registrových konaní, pričom sa poskytne na obdobie troch mesiacov od jej poskytnutia (t. j. odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia tejto informácie v Obchodnom vestníku), s možnosťou jej predĺženia na ďalšie tri mesiace. Poskytnutá dočasná ochrana má vytvoriť podnikateľovi pod dočasnou ochranou najmä priestor na sanáciu podnikateľskej činnosti tým, že sa mu poskytuje pasívna a aktívna konkurzná imunita, relatívna exekučná imunita, ako aj imunita pred výkonom zabezpečovacích práv, obmedzuje sa možnosť započítania spriaznených pohľadávok, obmedzuje sa ukončovanie zmluvných vzťahov a upravuje sa spočívanie behu niektorých lehôt. Súčasne sa podnikateľovi pod dočasnou ochranou ukladajú povinnosti a priznávajú práva, pričom medzi základné oprávnenia podnikateľa pod dočasnou ochranou patrí oprávnenie uhrádzať „nový dlh“ pred „starým dlhom“ a z „nového dlhu“ prednostne „nespriaznený nový dlh“, pričom pôjde vždy o dlh v súvislosti s bežnou podnikateľskou činnosťou. Upravuje sa tzv. úverové financovanie, ktoré predstavuje jeden z významných nástrojov pri sanácii podniku, vrátane úpravy súvisiacich otázok. Súčasne sa upravujú predpoklady zániku dočasnej ochrany. Dočasnú ochranu môže zrušiť aj súd na základe vlastného podnetu, ako aj na základe kvalifikovaného podnetu, ktorý môže podať akýkoľvek subjekt. Všetky úkony vo vzťahu k aplikácii ustanovení návrhu zákona bude realizovať podnikateľ prostredníctvom na to určených formulárov, ktoré obsahovo vychádzajú z existujúcich formulárov určených pre aplikáciu ustanovení zákona č. 62/2020 Z. z.
Cieľom právnej úpravy malého konkurzu je zlepšiť kľúčové parametre týkajúce sa likvidačných konaní. Inšpiráciou tejto právnej úpravy je právna úprava oddlženia. V malom konkurze sa upravuje pôsobnosť správcu skôr ako administrátora konania, kde riešenie miery uspokojenia jednotlivých veriteľov, ako aj obsah majetkovej podstaty, je viac postavené na iniciatíve veriteľov. Konkurz v prípade malého konkurzu je likvidačným konaním, v ktorom záujem na pokračovaní v prevádzke podniku je zanedbateľný, resp. neexistuje, a tento jednoznačne prevyšuje záujem veriteľov na uspokojení ich pohľadávok. Cieľom návrhu zákona je tak vykonštruovať jednoduché, efektívne, hospodárne a rýchle likvidačné konanie. Upravujú sa súčasne aj zodpovednostné mechanizmy a sankcie, ktoré možno uložiť štatutárnemu orgánu úpadcu.
V súvislosti so zavedením právneho inštitútu dočasnej ochrany a v súvislosti so zmenami vykonaným v zákone č. 7/2005 Z. z. (najmä vo vzťahu k úprave subjektu oprávneného konať voči orgánom finančnej správy) dochádza, v súlade so závermi z rozporových konaní, aj k zmene zákona č. 431/2002 o účtovníctve v znení neskorších predpisov, zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V zákone č. 62/2020 sa vypúšťa právna úprava dočasnej ochrany.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, orgány finančnej správy, súdy, správcovia, fyzické osoby, právnické osoby.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívne riešenia – bola posudzovaná možnosť novelizácie zákona č. 62/2020 Z. z. Táto alternatíva bola posúdená ako neefektívna vzhľadom na nevyhnutnú potrebu plošných a časovo neobmedzených úprav.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z.
o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd
a vojenské súdy v znení neskorších predpisov.
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Nie.
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Preskúmanie účelnosti navrhovaného materiálu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti a jeho aplikácii.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
Áno
| Nie
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
z toho vplyvy na MSP
| Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe
|
Pozitívne
|
Žiadne
|
Negatívne
|
Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Financovanie vládneho návrhu zákona o dočasnej ochrane podnikateľov vo finančných ťažkostiach a o zmene a doplnení niektorých zákonov bude riešené v rámci rokovaní o rozpočte kapitoly Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky na rok 2021, v časti prioritných výdavkových titulov, ktorá obsahuje celú oblasť kapitálových výdavkov na roky 2021 až 2023.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
JUDr. Alena Hambáleková
Sekcia legislatívy občianskeho a obchodného práva
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Tel.: 02/ 888 91 117
Mail: alena.hambalekova@justice.sk
|
12. Zdroje
|
Vlastná činnosť Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom:
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 87 440
| 0
| 0
|
v tom: 0EK0C - IT financ. zo ŠR – MS SR
| 0
| 87 440
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 87 440
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 87 440
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: 0EK0C - IT financ. zo ŠR – MS SR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 87 440
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie vládneho návrhu zákona bude riešené v rámci rokovaní o rozpočte kapitoly ...