A. Všeobecná časť
Predkladaný vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol vypracovaný v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády SR na mesiace jún až december 2016.
Predkladaný vládny návrh novely zákona o sociálnych službách obsahuje dva vecné okruhy právnych úprav:
1. V rámci právnej úpravy sociálnych služieb sa novo vymedzuje zameranie sociálnych služieb na zosúlaďovanie rodinného života a pracovného života. Ako sociálna služba sa novo ustanovuje poskytovanie starostlivosti o dieťa do troch rokov veku najmä v čase, keď rodič alebo iná osoba, ktorá má toto dieťa zverené do osobnej starostlivosti, vykonáva zárobkovú činnosť alebo študuje na strednej škole alebo vysokej škole a z tohto dôvodu nemôže poskytovať osobnú starostlivosť dieťaťu. V rámci komplexu sociálnych služieb na podporu rodiny s deťmi ide o nový právny prostriedok na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života terénnou formou sociálnej služby, ambulantnou sociálnou službou (na inom mieste ako v rodinnom prostredí dieťaťa – napr. v rodinnom prostredí opatrovateľa detí, v účelovo vyčlenených priestoroch zamestnávateľa) alebo ambulantnou sociálnou službou v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Z hľadiska doterajšieho skutkového stavu je poskytovaná starostlivosť v „detských jasliach“ a poskytovaná starostlivosť opatrovateľkou v domácom prostredí dieťaťa alebo v domácom prostredí opatrovateľky, realizovaná spravidla na základe živnostenského oprávnenia ako voľná živnosť. Navrhovanou právnou úpravou, sa bude táto starostlivosť o deti novo regulovať v systéme sociálnych služieb so súvisiacim ustanovením právnych podmienok jej poskytovania (zápis do registra poskytovateľov sociálnych služieb na príslušnom vyššom územnom celku, priestorové podmienky a hygienické podmienky, kvalifikačné predpoklady, personálne štandardy, vecný rozsah poskytovaných odborných činností, obslužných činností a ďalších činností a spôsob ich vykonávania), a to v záujme ochrany dieťaťa, so súvisiacim zabezpečením kvality poskytovanej starostlivosti a dohľadu nad jej poskytovaním zo strany príslušných orgánov.
2. Zmeny a doplnenia vykonané v záujme zabezpečenia účelnosti a efektívnosti spolufinancovania sociálnych služieb na lokálnej úrovni zo štátneho rozpočtu prostredníctvom rozpočtovej kapitoly MPSVR SR. Ide o novo ustanovenú povinnosť pre poskytovateľov sociálnej služby v dennom stacionári dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov, a to podľa doplnenej prílohy č. 1. V záujme zabezpečenia účelnosti a efektívnosti vynakladania prostriedkov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom rozpočtovej kapitoly MPSVR SR na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb na lokálnej úrovni, a to tak pre verejných poskytovateľov, ako aj pre neverejných poskytovateľov týchto sociálnych služieb, sa precizuje právna úprava neobsadeného miesta v zariadení na účely zúčtovania a vrátenia finančných príspevkov. Novo sa ustanovuje posudzovanie neobsadenosti miesta pri poskytovaní ambulantnej sociálnej služby v zariadení. S touto právnou úpravou súvisí v záujme jednoznačnosti interpretácie a aplikácie aj doplnenie právnej úpravy foriem sociálnej služby o vymedzenie ambulantnej sociálnej služby z hľadiska časového rozsahu jej poskytovania a vymedzenie týždennej pobytovej sociálnej služby z hľadiska časového rozsahu jej poskytovania. Zároveň sa upravuje osobný rozsah na poskytovanie sociálnej služby v dennom stacionári, a to v záujme zohľadnenia účelnosti poskytovaného vecného a časového rozsahu tejto sociálnej služby.
Predkladaný vládny návrh novely zákona o sociálnych službách obsahuje aj zmeny a doplnky v záujme odstránenia vybraných interpretačných a aplikačných problémov.
Predkladaný vládny návrh zákona v súlade s doložkou vybraných vplyvov bude mať pozitívny vplyv aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy a vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Ostatné vybrané vplyvy sa nepredpokladajú.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Vzhľadom na vecné vymedzenie náplne odbornej činnosti pracovnej terapie v § 23 zákona o sociálnych službách sa v celom rozsahu znenia zákona upravuje označenie tejto činnosti na rozvoj pracovných zručností. Nejde totiž svojou povahou a pracovnú terapiu vykonávanú „terapeutom“ s príslušnou odbornou spôsobilosťou na výkon zdravotníckeho povolania a nejde o zdravotnú starostlivosť v zmysle právnych predpisov v oblasti zdravotnej starostlivosti.
K bodu 2
Upravuje sa označenie odbornej činnosti – pomoci pri príprave na školskú dochádzku a školské vyučovanie a to v záujme zosúladenia právnej úpravy s terminológiou obsiahnutou v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní ( školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý vymedzuje pojmy "povinná školská dochádzka" a "osobitný spôsob plnenia školskej dochádzky". Termín "príprava na školskú dochádzku" je z pohľadu školského zákona neurčitý.
K bodu 3 [§ 2 ods. 1 písm. f)]
V rámci vymedzenia sociálnej služby sa explicitne ustanovuje jej zameranie aj na zosúlaďovanie rodinného života a pracovného života, a to vzhľadom na potrebu cielenej podpory rodín s maloletými deťmi. Ide o vytvorenie podmienok pre rozvoj sociálnych služieb zameraných na zosúlaďovanie rodinného života a pracovného života v čase štúdia rodiča, resp. fyzickej osoby, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, na strednej a vysokej škole, v čase ich prípravy na trh práce alebo výkonu aktivít týkajúcich sa vstupu alebo návratu na trh práce a v čase výkonu zárobkovej činnosti, ak počas výkonu týchto aktivít a činností nemôžu zabezpečiť osobnú starostlivosť o dieťa. Súčasne ide o realizáciu zámeru vo verejnom záujme upraviť právne vzťahy pri poskytovaní služieb zameraných na zosúlaďovanie rodinného života a pracovného života v špeciálnej zákonnej právnej úprave sociálnych služieb tak, aby boli jednoznačne ustanovené práva a povinnosti účastníkov týchto právnych vzťahov spolu s dohľadom nad poskytovaním týchto verejných služieb, a to pri rešpektovaní najlepšieho záujmu dieťaťa.
K bodu 4 (§ 2 ods. 5)
Novo sa ustanovuje vymedzenie zosúlaďovania rodinného života a pracovného života na účely tohto zákona. Ide o poskytnutie sociálnej služby rodičovi alebo inej fyzickej osobe, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, a ktorá spočíva v zabezpečení starostlivosti o dieťa. Ide teda o vytvorenie optimálnych podmienok pre rodiny s deťmi s prihliadnutím na individuálne potreby detí, a to hlavne v čase, keď sa rodičia, alebo osoby, ktoré majú dieťa zverené do starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, pripravujú na vstup na trh práce (ide o účasť na aktívnych opatreniach na trhu práce, napr. účasť na rekvalifikačných kurzoch, aktívne vyhľadávanie budúcich zamestnávateľov spojené s účasťou na vstupných pohovoroch a výberových konaniach), štúdia na strednej alebo vysokej škole, alebo v čase, keď aktívne pôsobia na trhu práce výkonom zárobkovej činnosti (ide o výkon činnosti z ktorej dosahujú príjem zo závislej činnosti, napr. na základe pracovnoprávneho vzťahu, služobného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti) a z týchto objektívnych dôvodov nemôžu osobne poskytovať starostlivosť svojmu dieťaťu.
K bodu 5 (§ 6 ods. 3)
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí so zavedením odkazu v § 2 ods. 5.
K bodu 6 (§ 9 ods. 3)
V rámci povinností poskytovateľa sociálnych služieb sa v § 9 ods. 3 novo ustanovuje pri poskytovaní sociálnej služby a pri poskytovaní starostlivosti o dieťa podľa tohto zákona (ide o poskytnutie starostlivosti o dieťa v rámci služby na zosúlaďovanie rodinného života a pracovného života, tzn. sociálnej služby poskytovanej rodičovi alebo inej fyzickej osobe, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, spočívajúcej v zabezpečení starostlivosti o dieťa) povinnosť pristupovať k dieťaťu holisticky v záujme jeho všestranného psychického a fyzického rozvoja pri rešpektovaní jeho najlepšieho záujmu, a to s prihliadnutím na jeho individualitu, jedinečnosť a potreby.
K bodu 7 (§ 9 ods. 4)
V rámci povinností poskytovateľa sociálnej služby sa v § 9 ods. 4 novo vymedzuje povinnosť dodržiavať personálny štandard aj pre poskytovateľov služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (§ 32b), a to v súlade s doplnkom vykonaným v prílohe č. 1.
Na zabezpečenie kvality poskytovania služby starostlivosti o deti terénnou alebo ambulantnou formou poskytovania tejto sociálnej služby mimo zariadenia (§ 32a) je nevyhnutné dodržať počet odborných zamestnancov na počet detí, ktorým je poskytovaná starostlivosť, a to na základe právnej úpravy ustanovenej v 33a ods. 3. Nové znenie § 9 ods. 4 druhej vety na rozdiel od doterajšieho právneho stavu na účely plnenia personálneho normatívu u vybraných druhov sociálnych služieb podľa prílohy č.1 nevymedzuje odborného zamestnanca vo väzbe na demonštratívne vymedzené pracovné pozície, ale vo väzbe na povahu a charakter vykonávanej pracovnej činnosti. V súlade s predkladaným vládnym návrhom ide o zamestnancov, ktorí vykonávajú odborné činnosti uvedené podľa tohto zákona (§ 16) alebo, ktorí tieto odborné činnosti riadia. Ďalej ide o zamestnancov, ktorí vykonávajú obslužné činnosti alebo ďalšie činnosti uvedené v tomto zákone (§ 17 a 18) so splnením podmienky, že tieto činnosti sú vykonávané v priamom styku s prijímateľom sociálnej služby (nejde teda napr. o zamestnancov, ktorí v rámci pracovnej činnosti vykonávajú pranie, žehlenie a údržbu bielizne a šatstva). Zároveň ide o okruh zamestnancov, ktorí riadia zamestnancov, ktorí tieto pracovné činnosti vykonávajú v priamom styku s prijímateľom sociálnej služby. Okruh odborných zamestnancov sa určí u konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby podľa druhu sociálnej služby a konkrétne vykonávaného rozsahu odborných, obslužných a ďalších činností v podmienkach konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby. Navrhovanou formuláciou ustanovenia sa zároveň odstránia problémy interpretačnej praxe pokiaľ ide o označenie konkrétnych pracovných pozícií, ktoré v dôsledku zmien v súvisiacom právnom prostredí podlieha zmenám uplynutím času.
V zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku (§ 32b) na jedného zamestnanca je maximálny počet detí 5, pričom percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov je 75 %. Počet zamestnancov (odborných aj obslužných) sa bude odvíjať od počtu detí navštevujúcich konkrétne zariadenie.
Zároveň ide o novo ustanovenú povinnosť pre poskytovateľov sociálnej služby v dennom stacionári podľa § 40 dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov, podľa doplnenej prílohy č. 1. Povaha a účel tejto sociálnej služby, ktorá patrí medzi sociálne služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku, odôvodňuje nevyhnutnosť dodržiavania personálneho štandardu pri jej poskytovaní zo strany poskytovateľa sociálnej služby, ktorým je maximálne 6 prijímateľov sociálnej služby na jedného zamestnanca a 80 % podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov (odborní zamestnanci a obslužní zamestnanci).
K bodu 8 (§ 9 ods. 6)
V § 9 ods. 6 sa ustanovujú povinnosti poskytovateľa sociálnej služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa splniť všeobecné priestorové (vnútorné a vonkajšie usporiadanie) požiadavky, funkčné členenie a vybavenie budovy a zabezpečiť bezpečné prostredie pre deti navštevujúce toto zariadenie. Poskytovateľ je taktiež povinný zabezpečiť prevádzku, režim dňa, stravovací a pitný režim. Ide o splnenie podmienok podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení ...