A. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá podľa plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2020. návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Zámerom návrhu zákona je transponovať do zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov:
– smernicu Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES,
– smernicu Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie,
– smernicu Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní.
Ďalej sa v návrhu zákona navrhuje:
– úprava sadzieb spotrebnej dane pri cigaretách, bezdymovom tabakovom výrobku a tabaku v troch krokoch (v rámci pokračovania daňového kalendára), v prípade cigár a cigariek sa navrhuje jednorazová úprava sadzby spotrebnej dane,
– úprava ustanovení týkajúcich sa označovania cigár a nastavenie prechodného obdobia pre cigary do vypredania zásob,
– legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2021 okrem čl. I bodov 7, 17, 28, 30, 61 až 63 a § 44ac v bode 101, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2022, čl. I bodov 5 a 51, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2023 a čl. I bodov 29, 31, 33, 34, 71 až 76, 80, 81, 87, 88, 90, § 41 ods. 1 písm. z) v bode 92, bodov 94 a 99 a § 44ae v bode 101, ktoré nadobúdajú účinnosť 13. februára 2023.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie
a informatizáciu spoločnosti je podrobne uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na sociálne prostredie, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj
v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
| ☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
| ☒
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES (ďalej len „smernica Rady (EÚ) 2019/475“),
smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie (ďalej len „smernica Rady (EÚ) 2019/2235“),
smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (ďalej len „smernica Rady (EÚ) 2020/262“).
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| júl 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| august 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| september 2020
|
|
Definovanie problému
|
úprava sadzieb spotrebnej dane pri cigaretách, bezdymovom tabakovom výrobku a tabaku v troch krokoch (v rámci pokračovania daňového kalendára), v prípade cigár a cigariek sa navrhuje jednorazová úprava sadzby spotrebnej dane,
zosúladenie definície územia Európskej únie so smernicou Rady (EÚ) 2019/475,
zosúladenie rozsahu oslobodenia od spotrebnej dane pre tabakové výrobky dodávané na použitie ozbrojenými silami akéhokoľvek iného členského štátu, než je členský štát, v ktorom vznikla daňová povinnosť, pokiaľ sa tieto ozbrojené sily podieľajú na obrannom úsilí vynakladanom na účely vykonávania činnosti Únie v rámci spoločnej bezpečnostnej a obrannej politiky mimo územia svojho členského štátu v súlade so smernicou Rady (EÚ) 2019/2235,
transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky,
úprava ustanovení týkajúcich sa označovania cigár a nastavenie prechodného obdobia pre cigary do vypredania zásob,
legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.
|
Ciele a výsledný stav
|
Nastavenie sadzieb spotrebnej dane z tabakových výrobkov k 1. februáru 2021, k 1. februáru 2022 a k 1. februáru 2023.
Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky.
Úprava definície územia Európskej únie v súlade so smernicou Rady (EÚ) 2019/475.
Transpozícia smernica Rady (EÚ) 2019/2235.
Legislatívno-technické úpravy zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 106/2004 Z. z.“) vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.
|
Dotknuté subjekty
|
Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami podľa zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a koneční spotrebitelia tabakových výrobkov.
|
Alternatívne riešenia
|
Nie je alternatívne riešenie. Slovenská republika je povinná transponovať smernicu Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky najneskôr do 13. februára 2023.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 275/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania a dodatočného daňového priznania k spotrebnej dani z tabakových výrobkov.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 254/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 255/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach.
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Transpozícia práva EÚ
|
Návrh zákona transponuje niektoré ustanovenia smernice Rady (EÚ) 2019/475.
Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky.
Transpozícia smernica Rady (EÚ) 2019/2235.
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Bezpredmetné.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
|
Kontakt na spracovateľa
|
Ing. Zuzana Vlčejová, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, zuzana.vlcejova©mfsr.sk
Mgr. Michal Pavlovčík, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, michal.pavlovcik@mfsr.sk
|
Zdroje
|
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
I. Úvod: Ministerstvo financií SR predložilo dňa 21. júla 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov." Materiál predpokladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Na základe zhodnotenia Komisia žiada v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu vyznačenie vplyvov predloženého materiálu aj na malé a stredné podniky (ďalej len „MSP“).
Komisia žiada predkladateľa, aby okrem rozpisu transponovaných smerníc uviedol v časti 7. Transpozícia práva EÚ aj skutočnosť, či návrh nejde nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti, tzv. identifikáciu efektu goldplatingu, a to najmä z hľadiska odôvodnenosti, resp. neodôvodnenosti jeho existencie v prípade jeho identifikácie; za týmto účelom žiada predkladateľa o priloženie Tabuľky zhody návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie.
Komisia ďalej odporúča do časti 5. doložky vybraných vplyvov doplniť alternatívne riešenia k zvyšovaniu spotrebnej dane z tabakových výrobkov pre tú časť smernice Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorá pojednáva o zvyšovaní spotrebnej dane z tabakových výrobkov.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu nákladov a to najmä, ale nielen, priamych finančných nákladov (bod 3.3.1 analýzy) v nadväznosti na uvádzanú príčinu, ktorá spočíva v „úprave sadzby spotrebnej dane na predmetné tabakové výrobky“ a jej uvedenie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie, a to minimálne formou modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt. Uvedené sa týka aj avizovaných administratívnych nákladov.
Komisia rovnako žiada o popis a vyčíslenie úspory v nadväznosti na avizovaný a v Doložke vybraných vplyvov vyznačený pozitívny vplyv predloženého materiálu na podnikateľské prostredie.
Ďalej Komisia odporúča v bode 3.3.2 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplniť informáciu o predpokladanom vplyve na objem predaja tabakových výrobkov v súvislosti s navrhovaným zvýšením spotrebnej dane z tabakových výrobkov.
A tiež v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie doplniť informáciu o posúdení vplyvov na podnikateľov obchodujúcich s tabakovými výrobkami s dôrazom na MSP.
Komisia má za to, že zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov (najmä pri bezdymových tabakových výrobkoch) bude mať vplyv na konkurencieschopnosť slovenských podnikov v rámci medzinárodného trhu. Z uvedeného dôvodu v bode 3.4 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie žiada špecifikovať vplyv na konkurencieschopnosť slovenských podnikov v rámci medzinárodného trhu.
K analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Použitý formulár analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti je neaktuálny a nesprávne vyplnený. Pripomienka je zásadná.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Stanovisko predkladateľa návrhu zákona k stanovisku stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov:
Pripomienka na vyznačenie vplyvov predloženého materiálu na malé a stredné podniky bola akceptovaná a v doložke vplyvov v časti 9. boli vplyvy na MSP upravené.
K pripomienke k časti 7 doložky vybraných vplyvov predkladateľ uvádza, že efekt goldplatingu nebol k transponovaným smerniciam identifikovaný. Dávame do pozornosti, že podľa Správy o stave podnikateľského prostredia v SR 2019 (uznesenie vlády SR č. 352/2020 zo dňa 4. júna 2020, príloha č. 7), podľa bodu 6 v časti 2.1.2. termín na vypracovanie metodiky vyhodnocovania goldplatingu je stanovený na 30. 6. 2021.
Predkladateľ návrhu zákona k pripomienke k časti. 5 doložky vybraných vplyvov uvádza:
Smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019 upravuje všeobecný systém pre spotrebné dane a nepojednáva o sadzbách spotrebných daní. Súčasťou materiálu predloženého do medzirezortného pripomienkového konania je tabuľka zhody k smernici Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011, ktorá ustanovuje minimálne úrovne sadzby spotrebnej dane pre ...
|