HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 390/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov

Zákonom sa upravuje sadzba spotrebnej dane pri cigaretách, bezdymovom tabakovom výrobku a tabaku v troch krokoch (v rámci pokračovania daňového kalendára), v prípade cigár a cigariek sa navrhuje jednorazová úprava sadzby spotrebnej dane.

Právny stav od: 1. 10. 2020
Dátum publikácie: 21. 12. 2020
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Spotrebné dane



A. Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá podľa plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2020. návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

Zámerom návrhu zákona je transponovať do zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov:

– smernicu Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES,

– smernicu Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie,

– smernicu Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní.

Ďalej sa v návrhu zákona navrhuje:

– úprava sadzieb spotrebnej dane pri cigaretách, bezdymovom tabakovom výrobku a tabaku v troch krokoch (v rámci pokračovania daňového kalendára), v prípade cigár a cigariek sa navrhuje jednorazová úprava sadzby spotrebnej dane,

– úprava ustanovení týkajúcich sa označovania cigár a nastavenie prechodného obdobia pre cigary do vypredania zásob,

– legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2021 okrem čl. I bodov 7, 17, 28, 30, 61 až 63 a § 44ac v bode 101, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2022, čl. I bodov 5 a 51, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2023 a čl. I bodov 29, 31, 33, 34, 71 až 76, 80, 81, 87, 88, 90, § 41 ods. 1 písm. z) v bode 92, bodov 94 a 99 a § 44ae v bode 101, ktoré nadobúdajú účinnosť 13. februára 2023.

Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie
a informatizáciu spoločnosti je podrobne uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na sociálne prostredie, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj
v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

  1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

 

Materiál legislatívnej povahy

 

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

  • smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES (ďalej len „smernica Rady (EÚ) 2019/475“),

  • smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie (ďalej len „smernica Rady (EÚ) 2019/2235“),

  • smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (ďalej len „smernica Rady (EÚ) 2020/262“).

Termín začiatku a ukončenia PPK

júl 2020

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

august 2020

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

september 2020

 
  1. Definovanie problému

  1. úprava sadzieb spotrebnej dane pri cigaretách, bezdymovom tabakovom výrobku a tabaku v troch krokoch (v rámci pokračovania daňového kalendára), v prípade cigár a cigariek sa navrhuje jednorazová úprava sadzby spotrebnej dane,

  2. zosúladenie definície územia Európskej únie so smernicou Rady (EÚ) 2019/475,

  3. zosúladenie rozsahu oslobodenia od spotrebnej dane pre tabakové výrobky dodávané na použitie ozbrojenými silami akéhokoľvek iného členského štátu, než je členský štát, v ktorom vznikla daňová povinnosť, pokiaľ sa tieto ozbrojené sily podieľajú na obrannom úsilí vynakladanom na účely vykonávania činnosti Únie v rámci spoločnej bezpečnostnej a obrannej politiky mimo územia svojho členského štátu v súlade so smernicou Rady (EÚ) 2019/2235,

  4. transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky,

  5. úprava ustanovení týkajúcich sa označovania cigár a nastavenie prechodného obdobia pre cigary do vypredania zásob,

  6. legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.

  1. Ciele a výsledný stav

Nastavenie sadzieb spotrebnej dane z tabakových výrobkov k 1. februáru 2021, k 1. februáru 2022 a k 1. februáru 2023.

Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky.

Úprava definície územia Európskej únie v súlade so smernicou Rady (EÚ) 2019/475.

Transpozícia smernica Rady (EÚ) 2019/2235.

Legislatívno-technické úpravy zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 106/2004 Z. z.“) vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.

  1. Dotknuté subjekty

Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami podľa zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a koneční spotrebitelia tabakových výrobkov.

  1. Alternatívne riešenia

Nie je alternatívne riešenie. Slovenská republika je povinná transponovať smernicu Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky najneskôr do 13. februára 2023.

  1. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 275/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania a dodatočného daňového priznania k spotrebnej dani z tabakových výrobkov.

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 254/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov.

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 255/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach.

☒ Áno

☐ Nie

  1. Transpozícia práva EÚ

Návrh zákona transponuje niektoré ustanovenia smernice Rady (EÚ) 2019/475.

Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky.

Transpozícia smernica Rady (EÚ) 2019/2235.

  1. Preskúmanie účelnosti**

Bezpredmetné.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 
  1. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

  1. Poznámky

Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.

  1. Kontakt na spracovateľa

Ing. Zuzana Vlčejová, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, zuzana.vlcejova©mfsr.sk

Mgr. Michal Pavlovčík, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, michal.pavlovcik@mfsr.sk

  1. Zdroje

 
  1. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

I. Úvod: Ministerstvo financií SR predložilo dňa 21. júla 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov." Materiál predpokladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti.

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov

Na základe zhodnotenia Komisia žiada v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu vyznačenie vplyvov predloženého materiálu aj na malé a stredné podniky (ďalej len „MSP“).

Komisia žiada predkladateľa, aby okrem rozpisu transponovaných smerníc uviedol v časti 7. Transpozícia práva EÚ aj skutočnosť, či návrh nejde nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti, tzv. identifikáciu efektu goldplatingu, a to najmä z hľadiska odôvodnenosti, resp. neodôvodnenosti jeho existencie v prípade jeho identifikácie; za týmto účelom žiada predkladateľa o priloženie Tabuľky zhody návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie.

Komisia ďalej odporúča do časti 5. doložky vybraných vplyvov doplniť alternatívne riešenia k zvyšovaniu spotrebnej dane z tabakových výrobkov pre tú časť smernice Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorá pojednáva o zvyšovaní spotrebnej dane z tabakových výrobkov.

K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie

Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu nákladov a to najmä, ale nielen, priamych finančných nákladov (bod 3.3.1 analýzy) v nadväznosti na uvádzanú príčinu, ktorá spočíva v „úprave sadzby spotrebnej dane na predmetné tabakové výrobky“ a jej uvedenie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie, a to minimálne formou modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt. Uvedené sa týka aj avizovaných administratívnych nákladov.

Komisia rovnako žiada o popis a vyčíslenie úspory v nadväznosti na avizovaný a v Doložke vybraných vplyvov vyznačený pozitívny vplyv predloženého materiálu na podnikateľské prostredie.

Ďalej Komisia odporúča v bode 3.3.2 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplniť informáciu o predpokladanom vplyve na objem predaja tabakových výrobkov v súvislosti s navrhovaným zvýšením spotrebnej dane z tabakových výrobkov.

A tiež v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie doplniť informáciu o posúdení vplyvov na podnikateľov obchodujúcich s tabakovými výrobkami s dôrazom na MSP.

Komisia má za to, že zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov (najmä pri bezdymových tabakových výrobkoch) bude mať vplyv na konkurencieschopnosť slovenských podnikov v rámci medzinárodného trhu. Z uvedeného dôvodu v bode 3.4 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie žiada špecifikovať vplyv na konkurencieschopnosť slovenských podnikov v rámci medzinárodného trhu.

K analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti

Použitý formulár analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti je neaktuálny a nesprávne vyplnený. Pripomienka je zásadná.

III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje

nesúhlasné stanovisko

s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.

IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.

Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.

Stanovisko predkladateľa návrhu zákona k stanovisku stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov:

Pripomienka na vyznačenie vplyvov predloženého materiálu na malé a stredné podniky bola akceptovaná a v doložke vplyvov v časti 9. boli vplyvy na MSP upravené.

K pripomienke k časti 7 doložky vybraných vplyvov predkladateľ uvádza, že efekt goldplatingu nebol k transponovaným smerniciam identifikovaný. Dávame do pozornosti, že podľa Správy o stave podnikateľského prostredia v SR 2019 (uznesenie vlády SR č. 352/2020 zo dňa 4. júna 2020, príloha č. 7), podľa bodu 6 v časti 2.1.2. termín na vypracovanie metodiky vyhodnocovania goldplatingu je stanovený na 30. 6. 2021.

Predkladateľ návrhu zákona k pripomienke k časti. 5 doložky vybraných vplyvov uvádza:

Smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019 upravuje všeobecný systém pre spotrebné dane a nepojednáva o sadzbách spotrebných daní. Súčasťou materiálu predloženého do medzirezortného pripomienkového konania je tabuľka zhody k smernici Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011, ktorá ustanovuje minimálne úrovne sadzby spotrebnej dane pre ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 390/2020 Z. z. Novela zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.