A. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) na základe úlohy č. 9 na mesiac december z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020, ktorej splnenie bolo odložené do 31. decembra 2021.
Návrh zákona bude mať pozitívny dosah na zníženie administratívnej záťaže pri čerpaní prostriedkov Európskej únie, nakoľko reflektuje implementáciu čl. 74 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom a rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (ďalej len „všeobecné nariadenie“), ktoré predpokladá vykonávanie kontroly na základe analýzy rizík.
Návrh zákona vytvára právny základ na overovanie poskytnutia verejných financií administratívnou finančnou kontrolou len s tými skutočnosťami (podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov), ktoré budú určené na základe písomnej analýzy rizík. Uvedená úprava sa zavádza najmä pre účely výkonu finančnej kontroly v oblasti implementácie fondov EÚ. Takýmto prístupom sa zefektívni proces výkonu administratívnej finančnej kontroly, nakoľko sa zníži administratívna záťaž zamestnancov orgánov verejnej správy vykonávajúcich administratívnu finančnú kontrolu. Zefektívnenie výkonu finančnej kontroly zabezpečí aj navrhovaná možnosť podpisovať v odôvodnených prípadoch návrh správy/návrh čiastkovej správy a správu/čiastkovú správu z administratívnej finančnej kontroly alebo finančnej kontroly na mieste len jedným zo zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorý vykonal finančnú kontrolu. Podľa súčasnej právnej úpravy sú potrebné podpisy všetkých zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí dané kontroly vykonali.
Cieľom návrhu zákona je taktiež upraviť možnosť externalizácie výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste. Navrhovanou úpravou sa umožní vykonávať administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste iným orgánom verejnej správy, ak tak ustanovia osobitné predpisy. Zároveň sa precizujú niektoré ustanovenia procesných pravidiel výkonu finančnej kontroly a auditu.
Prijatie návrhu zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Dátum nadobudnutia účinnosti je navrhnutý od 1. marca 2022 tak, aby adresáti právneho predpisu mali dostatok času na oboznámenie sa s novou právnou úpravou. Návrh zákona ráta so zachovaním 15 dňovej legisvakačnej doby v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: 04. 08. 2020
Koniec: 18. 08. 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| Začiatok: 26. 08. 2021
Koniec: 17. 09. 2021
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| |
|
2. Definovanie problému
|
Podľa platného zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z. z.“) je orgán verejnej správy povinný vykonávať administratívnu finančnú kontrolu súladu každej finančnej operácie alebo jej časti s § 6 ods. 4 predmetného zákona, ak orgán verejnej správy poskytne verejné financie inej osobe alebo poskytol verejné financie inej osobe, alebo ak sa poskytujú v súlade s osobitným predpisom. Podľa článku 74 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom a rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (ďalej len „všeobecné nariadenie“), predpokladá vykonávanie kontroly na základe analýzy rizík. Návrh zákona má za cieľ zosúladiť relevantné ustanovenia zákona č. 357/2015 Z. z. s predmetným článkom všeobecného nariadenia, ako aj primerane upraviť súvisiace osobitné predpisy.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Návrh zákona vytvára právny základ na overovanie poskytnutia verejných financií administratívnou finančnou kontrolou len s tými skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z., ktoré budú určené na základe písomnej analýzy rizík, pričom podrobnosti budú ustanovené osobitnými predpismi z oblasti poskytovania verejných financií . Takýmto prístupom sa zefektívni proces výkonu administratívnej finančnej kontroly, nakoľko sa zmenší administratívna záťaž zamestnancov orgánu verejnej správy vykonávajúcich administratívnu finančnú kontrolu. Návrhom sa taktiež zavádza aj možnosť podpisovať návrh správy/návrh čiastkovej správy a správu/čiastkovú správu z finančnej kontroly, v prípadoch hodných osobitného zreteľa, aspoň jedným zamestnancom oprávnenej osoby, ktorý vykonal administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste, namiesto platného právneho stavu, ktorý vyžadoval podpisy všetkých zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí vykonali administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste. Návrhom sa tiež umožňuje externalizácia výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste na iný orgán verejnej správy, ak tak ustanovia osobitné právne predpisy. Zároveň má návrh zákona za cieľ precizovať niektoré ustanovenia procesných pravidiel výkonu finančnej kontroly a auditu.
|
4. Dotknuté subjekty
|
- orgány verejnej správy
- Ministerstvo financií SR, Úrad vládneho auditu, iná právnická osoba poverená Ministerstvom financií SR výkonom vládneho auditu
- správca kapitoly štátneho rozpočtu
- povinná osoba pri výkone finančnej kontroly/auditu
|
5. Alternatívne riešenia
|
Navrhovateľ uvádza nulový variant, čo je analýza súčasného právneho stavu.
Výkon administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste je v doterajšej platnej právnej úprave zabezpečovaný zamestnancami orgánu verejnej správy, pričom proces jej externalizácie sa navrhuje zaviesť v prípadoch, ak tak ustanovia osobitné právne predpisy (napr. zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). V dôsledku neprijatia navrhovanej právnej úpravy bude finančná kontrola vykonávaná striktne podľa platnej právnej úpravy, t. j. len zamestnancami pôvodného orgánu verejnej správy.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Bezpredmetné.
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpo-čet verej-nej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpo-čtovo zabe-zpeče-né vplyvy,
v prípade identi-fikova-ného negatív-neho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podni-kateľ-ské pro-stredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Mecha-nizmus znižo-vania byro-kracie
a nákla-dov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Sociál-ne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na život-
né pro-stredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na infor-matizáciu spolo-čnosti
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy vyplýva zo vzniku nového právneho titulu na uloženie pokuty podľa § 28 ods. 5 návrhu zákona. Pokuty sú príjmom rozpočtu kapitoly Ministerstva financií SR (§ 28 ods. 14 zákona č. 357/2015 Z. z.). Zároveň budú rozšírené prípady, v ktorých príjem z pokút bude príjmom štátneho rozpočtu, namiesto aktuálne platného právneho stavu, keď bol príjmom rozpočtu toho orgánu verejnej správy, ktorý vykonal finančnú kontrolu alebo audit. Vzhľadom na charakter úloh, teda fakultatívnosti uloženia pokuty, nie je možné v súčasnosti presne kvantifikovať celkovú výšku príjmov rozpočtu verejnej správy.
Výdavky vyplývajúce z realizácie návrhu zákona budú zabezpečené v rámci schválených limitov jednotlivých kapitol na príslušný rozpočtový rok, bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V súčasnosti nie je možné kvantifikovať celkovú výšku výdavkov vyplývajúcich z realizácie návrhu zákona, nakoľko nie je vopred známy počet finančných kontrol, ktoré budú realizované inými poverenými orgánmi verejnej správy. Skutočnosťou, že auditujúci orgán sa stane tzv. univerzálnym správnym orgánom v tých prípadoch, keď nie je určený správny orgán na ukladanie pokút, nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa nepredpokladá navyšovanie personálnych a administratívnych kapacít.
V rámci predprípravnej fázy bola v termíne od 27. 06. 2020 do 09. 07. 2020 na portáli Slov – Lex zverejnená predbežná informácia o príprave návrhu zákona. K predbežnej informácií č. PI/2020/121 neboli zo strany verejnosti predložené žiadne vyjadrenia. Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania v dňoch 25. 08. 2020 až 16. 09. 2020 a opätovne bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania v dňoch 26. 08. 2021 až 17. 09. 2021, nakoľko vznikla opätovne potreba diskusie k relevantným ustanoveniam návrhu zákona medzi subjektmi zapojenými do implementácie fondov Európskej únie.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ministerstvo financií SR, sekcia auditu a kontroly, odbor legislatívy, vzdelávania a podporných činností
JUDr. Kristína Duraj Chochlíková, 02/5958 3111
Mgr. Petra Kučák Nétryová, LL.M., 02/5958 3121
JUDr. Katarína Motyčková, 02/5958 3122
|
12. Zdroje
|
Podnety od relevantných subjektov vykonávajúcich finančnú kontrolu podľa zákona č. 357/2015 Z. z., informácie a skúsenosti z vykonaných vládnych auditov, legislatíva EÚ.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 084/2020
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☒ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatňuje k materiálu obyčajné pripomienky a odporúčanie:
K doložke vybraných vplyvov
V predloženej doložke vybraných vplyvov je potrebné uviesť aj povinné informácie v bode 5. Alternatívne riešenia v súlade s minimálnymi obsahovými požiadavkami upravenými v časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Komisia zároveň odporúča predkladateľovi vypracovať Analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy. V Doložke vybraných vplyvov predkladateľ vyznačil pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Zároveň ich veľmi stručne popísal v časti 10. Poznámky v Doložke vybraných vplyvov. V zmysle Jednotnej metodiky to nie je postačujúce a predkladateľ by mal vypracovať Analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy. Prípadne by sa mohol pokúsiť na základe kvalifikovaného odhadu alebo doterajších štatistík odhadnúť sumárnu výšku pokút.
Stanovisko predkladateľa návrhu zákona k stanovisku Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov:
Pripomienka Komisie k bodu 5 je zo strany predkladateľa návrhu zákona akceptovaná. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v bode 5 o nasledovné znenie:
„Navrhovateľ uvádza nulový variant, čo je analýza súčasného právneho stavu.
Výkon administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste je v doterajšej platnej právnej úprave zabezpečovaný zamestnancami orgánu verejnej správy, pričom proces jej externalizácie sa navrhuje zaviesť v prípadoch, ak tak ustanovia osobitné právne predpisy (napr. zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). V dôsledku neprijatia navrhovanej právnej úpravy bude finančná kontrola vykonávaná striktne podľa platnej právnej úpravy, t. j. len zamestnancami pôvodného orgánu verejnej správy.“
Pripomienka Komisie k Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je zo strany predkladateľa návrhu zákona akceptovaná. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená o Analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy. Nie je však možné odhadnúť možnú výšku pokút vyplývajúcich z navrhovanej úpravy, nakoľko nie sú k dispozícii relevantné štatistické údaje.
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 ...