A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Účelom návrhu zákona je upraviť expressis verbis možnosť všetkých účastníkov disciplinárneho konania (tak disciplinárne obvineného, ako aj navrhovateľa) domáhať sa prostredníctvom správnej žaloby preskúmania rozhodnutia disciplinárneho orgánu v systéme správneho súdnictva. Návrh zákona tak reaguje na posledný vývoj aplikačnej praxe, v dôsledku ktorej sa vyskytujú výklady pripúšťajúce asymetriu v prístupe účastníkov disciplinárneho konania k ochrane v správnom súdnictve. Z dôvodu absentujúceho explicitného vymedzenia subjektov oprávnených podať správnu žalobu voči rozhodnutiu disciplinárneho orgánu v lex specialis, vznikali pochybnosti, pokiaľ ide o aktívnu legitimáciu na podanie správnej žaloby proti rozhodnutiu disciplinárneho orgánu. I keď lex specialis v súčasnom znení neprecizuje osoby oprávnené na podanie správnej žaloby, z logiky veci vyplýva, že správnu žalobu je oprávnený podať účastník disciplinárneho konania, t. j. disciplinárne obvinený (notár/exekútor) a navrhovateľ (osoba oprávnená iniciovať disciplinárne konanie). Prijatím návrhu zákona sa tieto sporné výklady eliminujú.
Okrem toho návrh zákona zavádza nové oprávnenie ministra spravodlivosti Slovenskej republiky, a to možnosť podať správnu žalobu v tých prípadoch, v ktorých nie je navrhovateľom disciplinárneho konania, ak na jej podaní existuje verejný záujem. Návrh zákona upravuje toto oprávnenie ministra spravodlivosti Slovenskej republiky pro futuro, čo znamená, že k jeho realizácii nemôže dôjsť v prípadoch, v ktorých už bolo pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona rozhodnuté.
Návrhom zákona sa v Notárskom poriadku vypúšťa subjektívna lehota na podanie návrhu na začatie disciplinárneho konania.
Návrhom zákona sa tiež zužuje povinnosť notára zachovávať mlčanlivosť v ďalšom prípade – pri poskytnutí informácií o notárskej činnosti taxatívne vymedzeným subjektom.
Od navrhovanej právnej úpravy predkladateľ zároveň očakáva posilnenie spolupráce a vzájomnej súčinnosti medzi orgánmi, ktoré vykonávajú dohľad nad činnosťou notárov tak, aby riadne plnili svoje zákonom zverené úlohy, to znamená, aby nielen dohliadali nad činnosťou notárov, ale i v prípadoch, v ktorých existuje dôvodné podozrenie zo spáchania disciplinárneho previnenia notára, využili svoje oprávnenie disciplinárnej iniciatívy.
Návrh zákona napokon precizuje subjekty, ktorým sa majú doručovať rozhodnutia disciplinárnych orgánov.
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. decembra 2019, pričom sa zohľadňuje predpokladaná dĺžka legislatívneho procesu, ako aj potrebná legisvakancia.
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je súčasne v súlade s právom Európskej únie.
Materiál bol predmetom rokovania Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky a vláda Slovenskej republiky ho prerokovala a schválila 21. augusta 2019.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| * Materiál nelegislatívnej povahy
|
S Materiál legislatívnej povahy
|
* Transpozícia práva EÚ
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: -
Ukončenie: -
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| Máj 2019
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády
SR*
| Júl 2019
|
2. Definícia problému
|
Súčasná právna úprava vyvoláva pochybnosti, pokiaľ ide o aktívnu legitimáciu na podanie správnej žaloby voči rozhodnutiu disciplinárneho orgánu, čím spôsobuje asymetriu v prístupe účastníkov disciplinárneho konania k ochrane v ...
|