A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov sa predkladá podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020 a Rámcového plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na VIII. volebné obdobie schváleného uznesením vlády SR č. 547/2020.
Účelom návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 zvýšenie atraktivity nájomného bývania a zefektívnenie čerpania podpory obstarávania nájomných bytov a s tým súvisiaca úprava niektorých podmienok a postupov pri poskytovaní dotácií na rozvoj bývania, ako aj ďalšie úpravy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Podstatnou zmenou je návrh na úpravu počtu pásiem, na základe ktorých sa stanovuje podiel poskytnutej dotácie. Ich úpravou dôjde za určitých okolností k zvýšeniu podielu poskytovanej dotácie. Navrhuje sa tiež upraviť rozsah oprávnených fyzických osôb, ktorým môže byť nájomný byt pridelený, čo bude mať pozitívne sociálne vplyvy, keďže sa zvýši dostupnosť verejného nájomného bývania.
Predložený návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý bude krytý v rámci limitu výdavkov rozpočtu kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby SR na príslušný rozpočtový rok. Návrh zákona má tiež pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Dátum účinnosti sa navrhuje od 1. januára 2021, pričom sa zavádza aj prechodné obdobie, počas ktorého sa môžu vlastníci nájomných bytov podporených podľa predpisov účinných do 31. decembra 2010 pripraviť na novú povinnosť postupovať pri starostlivosti o podporený nájomný byt podľa tohto zákona. Táto povinnosť im vznikne až od 1. januára 2022. Od 1. januára 2023 bude platná aj dodatočná podmienka poskytnutia dotácie, a to, že minimálne 10 % z celkového počtu obstarávaných nájomných bytov musí byť navrhnutých univerzálne z hľadiska stavebných konštrukcií a to tak, aby ich mohli využívať osoby so zdravotným postihnutím bez dodatočných úprav týchto konštrukcií. Podrobnosti univerzálneho navrhovania ustanoví ministerstvo vo vykonávacom predpise.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona č........., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej ako „MDV SR“)
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
| ☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
| ☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Žiadne.
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| júl 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| august 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| september 2020
|
|
Definovanie problému
|
Významnou formou podpory štátu do oblasti bývania je poskytovanie dotácií pre vybrané oblasti rozvoja bývania, ktoré sú poskytované podľa zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov. Účelom návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 zvýšenie atraktivity nájomného bývania a zefektívnenie čerpania podpory obstarávania nájomných bytov a s tým súvisiaca úprava niektorých podmienok a postupov pri poskytovaní dotácií na rozvoj bývania, ako aj ďalšie úpravy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.
|
Ciele a výsledný stav
|
Návrhom zákona sa zavádza jednoduchší výpočet podlahovej plochy nájomných bytov pre žiadateľov, upravuje sa definícia účelov poskytnutia dotácie na obstaranie nájomného bytu a jej zosúladenie s poskytovaním podpory zo ŠFRB podľa novelizovaného znenia zákona č. 150/2013 Z. z., upravuje sa podiel dotácie v závislosti od priemernej podlahovej plochy bytov, upresňuje sa postup pri overovaní príjmu oprávnenej fyzickej osoby a rozširuje sa okruh oprávnených fyzických osôb pre poskytnutie nájomného bytu, upravuje sa postup pri poskytovaní dotácie.
|
Dotknuté subjekty
|
Obec, mesto, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť, vyšší územný celok a nezisková organizácia s minimálnou 51 %-nou majetkovou účasťou obce alebo vyššieho územného celku
|
Alternatívne riešenia
|
Alternatívou je nulový variant, kedy by sa návrh zákona nerealizoval, t. j. Ministerstvo dopravy a výstavby SR by poskytovalo dotácie na rozvoj bývania podľa zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov za súčasných podmienok.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu
Opatrenie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 304/2017 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania v znení opatrenia č. 335/2018 Z. z. a opatrenia č. 349/2019 Z. z.
|
Transpozícia práva EÚ
|
Navrhovaná právna úprava nie je transpozíciou práva EÚ.
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Žiadne.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Predložený návrh zákona je zmenou a doplnením zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov. Predkladaný materiál predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2021 - 2023, rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2021 - 2023. Financovanie bude realizované v rámci programu 017 Program rozvoja bývania, podprogram 01701 Výstavba a obnova bytového fondu, z ktorého sa financuje poskytovanie dotácií na obstaranie nájomného bytu, dotácií na obstaranie technickej vybavenosti a dotácií na odstránenie systémovej poruchy bytového domu podľa tohto zákona, ako aj financovanie poskytovania príspevkov podľa § 9 ods. 1 písm. f) zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
|
Kontakt na spracovateľa
|
MDV SR – Mgr. Martin Majzún,02/594 94 715, martin.majzun@mindop.sk
|
Zdroje
|
MDV SR, aplikačná prax
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
I. Úvod: Ministerstvo dopravy a výstavby SR predložilo dňa 17. júla 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona č........., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 261/2011 Z. z. o poskytovaní dotácií na obstaranie náhradných nájomných bytov v znení zákona č. 134/2013 Z. z.“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú čiastočne rozpočtovo zabezpečené a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča dopracovať časť 5. Alternatívne riešenia, keďže nespĺňa obsahové náležitosti podľa Jednotnej metodiky. Je potrebné uviesť minimálne nulový variant, t. j. popis súčasného stavu, kedy by sa návrh zákona nerealizoval.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
Z doložky vybraných vplyvov vyplýva negatívny čiastočne rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov sú vyčíslené výdavky v roku 2020 sú v sume 20 mil. eur a v rokoch 2021 až 2023 každoročne v sume 21 mil. eur. Ako rozpočtovo zabezpečené v kapitole MDV SR sú uvedené výdavky v roku 2020 v sume 20 mil. eur a v rokoch 2021 až 2023 každoročne v sume 21 mil. eur. a rozpočtovo nekrytý vplyv v rokoch 2022 a 2023 je 1 mil. eur ročne. S rozpočtovo nekrytým vplyvom nesúhlasíme. Zároveň uvádzame, že v súčasnej etape prípravy návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023 v kapitole MDV SR nie sú rozpočtované kapitálové výdavky, ktoré si má kapitola uplatňovať v rámci prioritných výdavkových titulov. Vzhľadom na uvedené je potrebné v legislatívnom procese pokračovať až po vyjasnení krytia požadovaných výdavkov.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v bode 2.2.1. Popis návrhu je v poslednom odseku uvedené, že „Vyššie uvedená podpora na obstaranie nájomných bytov vrátane technickej vybavenosti k týmto bytom navrhujeme v štátnom rozpočte vyčleniť finančné prostriedky v roku 2020 až 2022 vo výške 48 000 000 eur ročne.“. V kvantifikáciách k predloženému návrhu sa takéto objemy výdavkov neuvádzajú, žiadame preto túto vetu vypustiť, resp. preformulovať.
K analýze sociálnych vplyvov
Pri vypracovávaní analýzy sociálnych vplyvov odporúčame vypracovávať všetky jej časti a pod-časti, a to aj v prípade, ak v konkrétnej sfére vplyv identifikovaný nie je, napr. komentárom „bez vplyvu“, čím predkladateľ explicitne deklaruje, že vyhodnocoval všetky potenciálne vplyvy, na ktoré sa analýza vzťahuje.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Ing. Rastislav Chovanec, PhD.
predseda Komisie
Vyhodnotenie pripomienok Komisie v stanovisku k doložke vybraných vplyvov:
MDV SR uplatnené pripomienky Komisie k časti 5. Alternatívne riešenia a k analýze sociálnych vplyvov akceptovalo a zapracovalo do návrhu materiálu, ktorý bol predložený na medzirezortné pripomienkové konanie.
V prípade pripomienky Komisie k analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, MDV SR trvá na vyčíslení výdavkov s rozpočtovo nekrytým vplyvom v návrhu materiálu v predloženom znení. Zvýšené požiadavky na rozpočet vo výške 1 000 000,- eur, ktoré návrh zákona predpokladá budú predmetom rokovania MDV SR s MF SR v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2021 – 2023.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 20 000 000
| 20 000 000
| 20 000 000
| 20 000 000
... |