HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 355/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Zákon obsahuje spresnenia a doplnenia v častiach ako sú výpočet oprávneného príjmu alebo oprávnenej straty základného subjektu a výpočet sumy upravených zahrnutých daní. Zákonom sa tiež spresňujú zavedené definície, dopĺňajú sa pravidlá pre výpočet sumy vylúčených príjmov na základe ekonomickej podstaty a zavádzajú sa zjednodušené výpočty pre nevýznamné subjekty.

Právny stav od: 20. 9. 2024
Dátum publikácie: 19. 12. 2024
Oblasti práva: Správne právo / Bankovníctvo, peňažníctvo; Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Správne poplatky; Financie, finančné právo / Cenné papiere



Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z. z o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál.

Zákonom č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa transponovala smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 (Ú. v. EÚ L 328, 22.12.2022) (ďalej len „smernica“). Znenie smernice vychádza z globálnych modelových pravidiel prijatých Inkluzívnym rámcom OECD/G20 dňa 14. decembra 2021 v dokumente Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier). S cieľom objasnenia a doplnenia aplikácie globálnych modelových pravidiel Inkluzívny rámec OECD/G20 zverejnil v priebehu roka 2023 administratívne usmernenia ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (ďalej len „administratívne usmernenia“).

Uvedené administratívne usmernenia nie sú súčasťou smernice, avšak členské štáty sa vyhlásením Rady pre hospodárske a finančné záležitosti EÚ z novembra 2023 zaviazali tieto administratívne usmernenia uplatňovať tak, aby sa zabránilo nesúladu alebo uplatniteľnosti odlišných noriem. Vzhľadom na to, že schválené administratívne usmernenia majú záväzný charakter, cieľom návrhu zákona je implementovať doposiaľ schválené administratívne usmernenia, pričom je nutné zabezpečiť implementáciu všetkých záverov, ktoré z nich vyplývajú a v určitých prípadoch je pritom nutné, aby bolo pravidlo jasne zakotvené v zákone za účelom zabezpečenia vyššej miery právnej istoty.

Zmeny obsiahnuté v návrhu zákona sú spravidla technickými upresneniami a majú skôr doplňujúci charakter už implementovaných inštitútov. Návrh zákona obsahuje spresnenia a doplnenia v častiach ako sú výpočet oprávneného príjmu alebo oprávnenej straty základného subjektu a výpočet sumy upravených zahrnutých daní. Návrhom zákona sa tiež spresňujú zavedené definície, dopĺňajú sa pravidlá pre výpočet sumy vylúčených príjmov na základe ekonomickej podstaty a zavádzajú sa zjednodušené výpočty pre nevýznamné subjekty.

Pri vykonávaní tohto zákona sa ako výkladový prostriedok použijú aj globálne modelové pravidlá OECD a sprievodné dokumenty uverejnené k týmto pravidlám, najmä dokument Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva - komentár ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier).

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Účinnosť zákona sa navrhuje 31. decembra 2024.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z. z o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

Smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii. (Ú. v. EÚ L 328, 22.12.2022)

Nariadenie Komisie (EÚ) 2023/1803 z 13. augusta 2023, ktorým sa v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 prijímajú určité medzinárodné účtovné štandardy (Ú. v. EÚ L 237, 26.9.2023)

Termín začiatku a ukončenia PPK

18.06. – 27.06.2024

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

Júl 2024

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

September 2024

 

2. Definovanie problému

Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).

Zákonom č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa v SR transponovala smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022. Znenie smernice vychádza z globálnych modelových pravidiel prijatých Inkluzívnym rámcom OECD/G20 14. decembra 2021 v dokumente Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier). S cieľom objasnenia a doplnenia aplikácie globálnych modelových pravidiel Inkluzívny rámec OECD/G20 zverejnil v priebehu roka 2023 administratívne usmernenia ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane.

Tieto administratívne usmernenia nie sú súčasťou smernice Rady (EÚ) 2022/2523. Rada pre hospodárske a finančné záležitosti EÚ vo svojom vyhlásení z novembra 2023 podporila dohodu dosiahnutú Inkluzívnym rámcom OECD/G20 v týchto dokumentoch a potvrdila, že pri uplatňovaní smernice Rady (EÚ) 2022/2523 členskými štátmi je potrebné zabezpečiť súlad s vyššie uvedenými dokumentmi, aby sa zabránilo nesúladu alebo uplatniteľnosti odlišných noriem.

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).

Na základe vyhlásenia Rady pre hospodárske a finančné záležitosti EÚ z novembra 2023 je cieľom návrhu doplniť do zákona nevyhnutné úpravy vyplývajúce z dokumentov schválených Inkluzívnym rámcom OECD/G20.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:

Ministerstvo financií SR, Finančná správa, základné subjekty nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín.

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?

Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.

Neboli posudzované alternatívne riešenia.

Nulový variant nie je možné realizovať, keďže ide o transpozíciu smernice v nutnom rozsahu.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Áno

Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

Áno Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Preskúmanie účelnosti a účinnosti bude možné vykonať až po podaní prvých oznámení s informáciami na určenie dorovnávacej dane a daňových priznaní (Jún 2026).

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

 

 

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

 

 

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

 

 

 

 

 

 

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.

Ak predkladaný materiál má marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).

Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.

V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.

Ing. Milada Kuceková, PhD. Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR,

e-mail: milada.kucekova@mfsr.sk

Tel: +421 2 5958 3482

Mgr. Katarína Ridošová, Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: katarina.ridosova@mfsr.sk

Tel.: +421 2 5958 3467

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.

Pri vypracovaní doložky vybraných vplyvov vychádzalo Ministerstvo z dostupných zdrojov Ministerstva financií Slovenskej republiky a analýz Inštitútu finančnej politiky.

OECD:

Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) schválené 14. decembra 2021 Inkluzívnym rámcom OECD/G20 k BEPS.

https://www.oecd-ilibrary.org/taxation/tax-challenges-arising-from-digitalisation-of-the-economy-global-anti-base-erosion-model-rules-pillar-two_782bac33-en

Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – komentár ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier) schválené 11. marca 2022 Inkluzívnym rámcom OECD/G20 k BEPS.

https://www.oecd-ilibrary.org/taxation/tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-commentary-to-the-global-anti-base-erosion-model-rules-pillar-two-first-edition_1e0e9cd8-en

Príklady k Modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier)

https://www.oecd.org/tax/beps/tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-global-anti-base-erosion-model-rules-pillar-two-examples.pdf

Bezpečné prístavy a úľava od sankcií: Globálne pravidlá proti erózii základne (Druhý pilier) schválené 15. decembra 2022 Inkluzívnym rámcom OECD/G20 k BEPS.

https://www.oecd.org/tax/beps/safe-harbours-and-penalty-relief-global-anti-base-erosion-rules-pillar-two.pdf

Administratívne usmernenie z 1.2.2023

https://www.oecd.org/tax/beps/agreed-administrative-guidance-for-the-pillar-two-globe-rules.pdf

Administratívne usmernenie z 13.7.2023

https://www.oecd.org/tax/beps/administrative-guidance-global-anti-base-erosion-rules-pillar-two-july-2023.pdf

Administratívne usmernenie z 15.12.2023

https://www.oecd.org/tax/beps/administrative-guidance-global-anti-base-erosion-rules-pillar-two-december-2023.pdf

EÚ:

Vyhlásenie Rady ECOFIN a Európskej komisie

https://taxation-customs.ec.europa.eu/taxation-1/corporate-taxation/minimum-corporate-taxation_en

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14732-2023-REV-1/sk/pdf

Zverejnenie odpovedí na často kladené otázky k smernici EÚ (22.12.2023)

https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/ca7bf5d9-19d6-47f2-b4f5-4aab9b0912c1_en?filename=20231222%20Pillar%202%20technical%20FAQ.pdf

Oznámenie Komisie: Rozhodnutie o odklade uplatňovania pravidla zahrnutia príjmov a pravidla pre nedostatočne zdanené zisky podľa článku 50 smernice o druhom pilieri

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ%3AC_202301536

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 115/2024

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

 

stanovisko komisie

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov

Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt.

Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.

Pripomienka akceptovaná. Doložka vybraných vplyvov bola upravená v zmysle predloženej pripomienky.

III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje

súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie

s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.

14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1/A

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2024

2025

2026

2027

Príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

0

175 473

175 473

175 473

v tom: v tom: kapitola MF SR/072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov (org. FR SR)

0

175 473

175 473

175 473

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

175 473

175 473

175 473

Rozpočtové prostriedky

0

175 473

175 473

175 473

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

0

5

5

5

v tom: kapitola MF SR/072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov (org. FR SR)

0

5

5

5

- vplyv na ŠR

0

5

5

5

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

129 072

129 072

129 072

v tom: kapitola MF SR/072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov (org. FR SR)

 

129 072

129 072

129 072

- vplyv na ŠR

0

129 072

129 072

129 072

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

0

175 473

175 473

175 473

v tom: kapitola MF SR/072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov (org. FR SR)

0

175 473

175 473

175 473

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora

0

0

0

0

Tabuľka č. 1/B

 

2024

2025

2026

2027

Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

vplyv na limit verejných výdavkov ŠR

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy

    

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Návrh zákona vytvára negatívny vplyv na systemizáciu neozbrojených príslušníkov finančnej správy. Návrh zákona bude personálne a finančne zabezpečený v rámci limitu počtu zamestnancov a limitu výdavkov kapitoly Ministerstva financií SR na príslušné rozpočtové roky, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.

Negatívny vplyv na počet zamestnancov bude vzhľadom na neplnenie limitu počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva financií SR (organizácia Finančné riaditeľstvo SR) zabezpečený v rámci schváleného limitu na príslušné rozpočtové roky. V prípade naplnenia limitu počtu zamestnancov správca kapitoly Ministerstva financií SR uplatní požiadavku na navýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva financií SR a systemizácie príslušníkov finančnej správy vrátane zodpovedajúceho limitu výdavkov.

2.2. Popis a charakteristika návrhu

2.2.1. Popis návrhu:

Zákonom č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa transponovala smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii (ďalej len „smernica“). Znenie smernice vychádza z globálnych modelových pravidiel prijatých Inkluzívnym rámcom OECD/G20 14. decembra 2021 v dokumente Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier). S cieľom objasnenia a doplnenia aplikácie globálnych modelových pravidiel Inkluzívny rámec OECD/G20 zverejnil v priebehu roka 2023 administratívne usmernenia ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane.

Uvedené administratívne usmernenia nie sú súčasťou smernice, avšak Rada pre hospodárske a finančné záležitosti EÚ vo svojom vyhlásení z novembra 2023 podporila dohodu dosiahnutú Inkluzívnym rámcom OECD/G20 a potvrdila, že pri uplatňovaní smernice členskými štátmi je potrebné zabezpečiť súlad s predmetnými usmerneniami, aby sa zabránilo nesúladu alebo uplatniteľnosti odlišných noriem.

Návrh zákona obsahuje spresnenia a doplnenia v častiach ako sú výpočet oprávneného príjmu alebo oprávnenej straty základného subjektu a výpočet sumy upravených zahrnutých daní. Návrhom zákona sa tiež spresňujú zavedené definície, dopĺňajú sa pravidlá pre výpočet sumy vylúčených príjmov na základe ekonomickej podstaty a zavádzajú sa zjednodušené výpočty pre nevýznamné subjekty.

2.2.2. Charakteristika návrhu:

zmena sadzby

zmena v nároku

nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

X iné

2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.

Tabuľka č. 2

Objem aktivít

Odhadované objemy

r

r + 1

r + 2

r + 3

Indikátor ABC

    

Indikátor KLM

    

Indikátor XYZ

    

2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Kvantifikácia predpokladá negatívny hotovostný vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2025 - 2027 na úrovni 175 473 eur v nasledovnom členení na jednotlivé osobné náklady:

Funkcia

mzda/v ročnom vyjadrení €

poistné/v ročnom vyjadrení €

SPOLU €

 

2 správcovia ÚVHS

50 376

18 110

68 486

 

2 kontrolóri ÚVHS

51 096

18 369

69 465

 

1 metodik daní, ODM, MZ

27 600

9 922

37 522

 

Spolu 5 funkcií

129 072

46 401

175 473

 

Osobné náklady finančnej správy SR sú určené expertnými odhadmi nákladov na základe skutočných nákladov iných návrhov zákonov v minulosti a ročný priemerný náklad na zamestnancov vyčíslil Osobný úrad FR SR.

Tabuľka č. 3

Príjmy (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

r

r + 1

r + 2

r + 3

Daňové príjmy (100)1

     

Nedaňové príjmy (200)1

     

Granty a transfery (300)1

     

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

     

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

     

Vplyv na príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

 

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.

Tabuľka č. 4/A

Výdavky (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2024

2025

2026

2027

Bežné výdavky (600)

0,00

175 473

175 473

175 473

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

0,00

129 072

129 072

129 072

 

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

0,00

46 401

46 401

46 401

 

Tovary a služby (630)2

     

Bežné transfery (640)2

     

Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2

     

Kapitálové výdavky (700)

     

Obstarávanie kapitálových aktív (710)2

     

Kapitálové transfery (720)2

     

Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)

     

Vplyv na výdavky verejnej správy celkom

0

175 473

175 473

175 473

 

2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:

Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.

Tabuľka č. 4/B

Vplyvy (v ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.