Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny materiál.
Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2023 – 2027 zaviazala, s ohľadom na zefektívnenie boja proti daňovým a colným únikom, eliminovať legislatívne medzery umožňujúce agresívne daňové plánovanie a podporujúce škodlivé daňové praktiky. Využitím existujúcich a prijímaním nových opatrení sa sleduje dosiahnutie minimalizácie počtu a objemu daňových únikov a zníženie daňovej medzery. Pre tento účel vláda Slovenskej republiky chce, okrem využitia represívnych opatrení, uplatňovať v čo najväčšej miere aj preventívne nástroje.
Primárnym cieľom novelizácie zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“), je, v súlade s vyššie uvedeným, realizácia špecifických opatrení v oblasti práva na odpočítanie dane, ako aj jeho opráv a úprav. Sleduje sa prijatie takých pravidiel zodpovedajúcich základným požiadavkám spoločného systému DPH, cieľom ktorých je zabezpečiť presnosť odpočítanej dane z tovarov a služieb a tým aj neutralitu daňového zaťaženia. Zmenami a doplnením zákona o DPH dôjde najmä k rozšíreniu prípadov, na ktoré sa bude vzťahovať povinnosť opravy odpočítanej dane, k spresneniu legálnej definície pojmu „investičný majetok“ a k úprave pravidiel v oblasti úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku.
V oblasti opravy odpočítanej dane podľa § 53 zákona o DPH sa navrhuje zohľadniť aj iné prípady, ako len situácie, keď oprave odpočítanej dane predchádza oprava základu dane na strane dodávateľa tovaru alebo služby. V praxi totiž môžu nastať aj iné situácie, ktoré by odôvodňovali vykonať opravu odpočítanej dane, a to vo všeobecnosti v prípade, keď nastane zmena vo faktoroch použitých pri určení výšky odpočítanej dane. Tieto situácie však nie sú v súčasnom znení zákona o DPH zohľadnené. V tejto súvislosti sa navrhuje doplniť § 53 zákona o DPH ďalšími situáciami, kedy je, s ohľadom na realizáciu zásady neutrality, potrebné pristúpiť k vykonaniu opravy odpočítanej dane. Rozšírenie uplatňovania § 53 zákona o DPH sa navrhuje aj vo vzťahu k investičnému majetku.
Zákon o DPH v platnom znení obsahuje pre svoje účely legálnu definíciu pojmu „investičný majetok“, ktorá sa uplatňuje naprieč celým týmto zákonom, no predovšetkým v rámci úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku. Keďže súčasná definícia nie je dostatočná, nakoľko z nej nie je zrejmé, že pod tento pojem sa má zahŕňať výlučne dlhodobý majetok platiteľa, navrhuje sa jej spresnenie, aby jednoznačne vylučovala zásoby.
Aktuálne platný a účinný vzorec, ktorým sa určuje výška buď dodatočne odpočítateľnej dane, alebo dodatočne neodpočítateľnej dane pri investičnom majetku, nereflektuje požiadavky kladené Smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347 11.12.2006) v platnom znení. V tejto súvislosti sa zavádza nový spôsob vykonávania úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku, a to tak pri zmene účelu použitia, ako aj pri zmene rozsahu použitia investičného majetku. Pôvodná technika výkonu úpravy odpočítanej dane zostane zachovaná, v súlade so Smernicou Rady 2006/112/ES v platnom znení, len pre situáciu dodania investičného majetku pred uplynutím obdobia na úpravu odpočítanej dane.
Zároveň z dôvodu požiadaviek vyplývajúcich z aplikačnej praxe dôjde k úprave niektorých ustanovení zákona o DPH.
Návrh zákona má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, a nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Vláda Slovenskej republiky.
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Trinásta smernica Rady zo 17. novembra 1986 o harmonizácii zákonov členských štátov týkajúcich sa daní z obratu - postup vrátenia dane z pridanej hodnoty osobám podliehajúcim zdaneniu, ktoré nesídlia na území spoločenstva (86/560/EHS) (Ú. v. ES L 326, 21.11.1986; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1).
Smernica Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006) v platnom znení.
Smernica Rady 2008/8/ES z 12. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb (Ú. v. EÚ L 44, 20.2.2008).
Smernica Rady 2008/9/ES z 12. februára 2008, ktorou sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vrátenie dane z pridanej hodnoty ustanovené v smernici 2006/112/ES zdaniteľným osobám, ktoré nie sú usadené v členskom štáte vrátenia dane, ale ktoré sú usadené v inom členskom štáte (Ú. v. EÚ L 44, 20.2.2008) v platnom znení.
Smernica Rady 2008/117/ES zo 16. decembra 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty s cieľom bojovať proti daňovým podvodom spojeným s transakciami v rámci Spoločenstva (Ú. v. EÚ L 14, 20.1.2009).
Smernica Rady 2009/162/EÚ z 22. decembra 2009, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty Ú. v. EÚ L 10, 15.1.2010).
Smernica Rady (EÚ) 2017/2455 z 5. decembra 2017, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES a smernica 2009/132/ES, pokiaľ ide o určité povinnosti týkajúce sa dane z pridanej hodnoty pri poskytovaní služieb a predaji tovaru na diaľku (Ú. v. EÚ L 348, 29.12.2017) v platnom znení.
Smernica Rady (EÚ) 2018/1695 zo 6. novembra 2018, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o obdobie uplatňovania voliteľného mechanizmu prenesenia daňovej povinnosti v súvislosti s dodaním určitého tovaru a poskytovaním určitých služieb, ktoré sú náchylné na podvod, a mechanizmu rýchlej reakcie proti podvodom v oblasti DPH (Ú. v. EÚ L 282, 12.11.2018) v platnom znení.
Smernica Rady (EÚ) 2020/285 z 18. februára 2020, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie (EÚ) č. 904/2010, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky (Ú. v. EÚ L 62, 2.3.2020) v platnom znení.
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| III. štvrťrok 2024
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| III. štvrťrok 2024
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| III. štvrťrok 2024
|
|
2. Definovanie problému
|
V oblasti opravy odpočítanej dane sa zohľadňujú len situácie, keď oprave odpočítanej dane predchádza oprava základu dane na strane dodávateľa tovaru alebo služby. V praxi však môžu nastať aj iné situácie, ktoré by odôvodňovali vykonať opravu odpočítanej dane, napríklad v prípade, keď nastane zmena vo faktoroch použitých pri určení výšky odpočítanej dane.
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) obsahuje pre svoje účely legálnu definíciu pojmu „investičný majetok“, ktorá sa uplatňuje naprieč celým týmto zákonom. Súčasná definícia ale nie je dostatočná, nakoľko z nej nie je zrejmé, že pod tento pojem sa má zahŕňať výlučne dlhodobý majetok platiteľa.
Aktuálne platný a účinný vzorec, ktorým sa určuje výška dodatočne odpočítateľnej dane alebo dodatočne neodpočítateľnej dane pri investičnom majetku, nereflektuje požiadavky kladené Smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006) v platnom znení (ďalej len „smernica“).
Dôvodom ďalších navrhovaných právnych úprav sú najmä poznatky zistené z praxe pri aplikácii zákona o DPH, ktorých cieľom je eliminovať nadbytočnú administratívnu záťaž.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
V súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2023 – 2027 je primárnym cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) realizácia špecifických opatrení v oblasti práva na odpočítanie dane, ako aj jeho opráv a úprav. Sleduje sa prijatie takých pravidiel zodpovedajúcich základným požiadavkám spoločného systému DPH, cieľom ktorých je zabezpečiť presnosť odpočítanej dane z tovarov a služieb, a tým aj neutralitu daňového zaťaženia.
Upravia sa teda ďalšie situácie, kedy je potrebné pristúpiť k vykonaniu opravy odpočítanej dane, s ohľadom na realizáciu zásady neutrality. Rozšírenie sa navrhuje aj vo vzťahu k investičnému majetku.
Spresnením legálnej definície investičného majetku sa z nej jednoznačne vylúčia zásoby.
Úprava odpočítanej dane za príslušný kalendárny rok sa nebude vykonávať v rozsahu za všetky zostávajúce kalendárne roky do skončenia obdobia na úpravu odpočítanej dane, vrátane kalendárneho roka, v ktorom došlo k zmene účelu a/alebo rozsahu použitia investičného majetku. Zároveň sa zavedie nový spôsob vykonávania úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku, a to tak pri zmene účelu použitia, ako aj pri zmene rozsahu použitia investičného majetku.
Ďalšími navrhovanými úpravami sa zjednodušujú povinnosti pre zdaniteľné osoby, resp. sa ich povinnosti za účelom jednoznačnosti precizujú.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky, daňové úrady, zdaniteľné osoby.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Neboli identifikované žiadne iné alternatívne riešenia k návrhu zákona.
Nulovým variantom je ponechanie súčasného stavu, ktorý však zachováva negatívny dopad na štátny rozpočet, ale aj negatívny dopad na cash flow platiteľov dane.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☒ Áno ☐ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| Vplyvov na podnikateľské prostredie
|
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Preskúmanie účelnosti návrhu zákona sa uskutoční v súlade s bodom 10. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (Ex post hodnotenie).
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Primárny dôvod na vypracovanie predkladaného návrhu zákona, a to realizácia špecifických opatrení v oblasti práva na odpočítanie dane, ako aj jeho opráv a úprav, predstavuje v rámci návrhu zákona pozitívny, nekvantifikovaný vplyv na verejné financie. Vzhľadom na technickú povahu opatrení a nedostatok dát potrebných na kvantifikáciu, nie je možné určiť presné čísla fiškálneho vplyvu. Povaha návrhu zákona avšak evokuje dodatočné zvýšenie príjmov z dane z pridanej hodnoty na horizonte rozpočtu.
Návrh zákona bude vyžadovať úpravy v informačných systémoch finančnej správy, a to PFS a ISFS-SD, ale bez finančného dopadu, resp. finančný dopad už bol zahrnutý vo finančných vplyvoch vyvolaných predchádzajúcou novelou zákona o DPH v rámci povahy nevyhnutných zmien a pridelený do rozpočtu Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky na rok 2024.
Návrh zákona vyvoláva pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, ktoré však nie je možné kvantifikovať prostredníctvom kalkulačky nákladov na podnikateľské prostredie. Podľa povahy navrhovaných zmien však ide najmä o spresnenie, resp. o zmenu už existujúcich regulácií. Prognózovať správanie podnikateľského prostredia v tejto súvislosti však nie je možné. MFSR predpokladá, že návrh zákona bude mať marginálny negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
JUDr. Filip Richter, Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Oddelenie DPH, Odbor nepriamych daní, Sekcia daňová a colná, e-mail: filip.richter@mfsr.sk, tel.: 02 5958 3494
JUDr. Ján Dancák, Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Oddelenie DPH, Odbor nepriamych daní, Sekcia daňová a colná, e-mail: jan.dancak@mfsr.sk, tel.: 02 5958 3495
|
12. Zdroje
|
Rozsudky Súdneho dvora.
Aplikačná prax Ministerstva financií Slovenskej republiky a Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky.
Stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky, Inštitútu finančnej politiky.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 144/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☒ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť dátum a kritéria hodnotenia účelnosti predkladaného materiálu.
Pripomienka neakceptovaná.
Odôvodnenie: MF SR okrem uvedeného v bode 8 vyššie posudzuje účelnosť prijatých zákonov na základe podnetov orgánov finančnej správy vykonávajúcich správu daní.
Ku goldplatingu
Komisia sa domnieva, že pri preukazovaní čl. 1 ods. 3 smernice 2008/117/ES v platnom znení dochádza ku goldplatingu, kedy smernica EÚ ustanovuje lehotu „nepresiahne jeden mesiac“ , pričom navrhovaná slovenská právna úprava nad rámec požiadaviek smernice EÚ ustanovuje lehotu 25 dní. Komisia preto žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody, pod tabuľkou zhody uviesť „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ a uvedené reflektovať v doložke vybraných vplyvov.
Pripomienka neakceptovaná.
Odôvodnenie: SR si historicky zvolila lehotu na podanie daňového priznania k DPH 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, nakoľko čím skôr mala finančná správa k dispozícii údaje, tým skôr mohla identifikovať nepoctivých platiteľov dane. Rovnakú lehotu si SR zvolila v súvislosti so vstupom do Európskej únie aj na podanie súhrnného výkazu s cieľom, aby finančná správa získala dáta v rovnakom čase na prípadnú ďalšiu analýzu. Neskôr začala napomáhať aj analýza dát získaných z kontrolných výkazov, ktoré sa podávajú v rovnakej lehote.
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ:
Vláda Slovenskej republiky.
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatinguDefinícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky. na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na webovom sídle MH SR, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
| TYP NÁKLADOV
| Zvýšenie nákladov v € na PP
| Zníženie nákladov v € na PP
| |
| A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
| | | |
| B. Iné poplatky
| | | |
| C. Sankcie a pokuty
| | | |
| D. Nepriame finančné náklady
| | | | ...