Všeobecná časť
Návrh zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a vysoké zadĺženie Slovenska sa zákonom navrhuje konsolidačné opatrenie, realizáciou ktorého sa prispeje k zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky. Pri prijímaní opatrenia sa sleduje cieľ primeraného rozdelenia daňovej záťaže medzi dotknuté daňové subjekty.
Zákon je navrhnutý tak, aby mal čo najmenšie negatívne vplyvy na prevažnú väčšinu obyvateľov a aby primerane, proporcionálne a nediskriminačne zasiahol všetky relevantné subjekty.
Návrhom sa podporujú elektronické platby, čo odzrkadľuje snahu v boji proti daňovým podvodom a daňovým únikom. Digitálne platby zefektívňujú výkon kontroly plnenia daňových povinností a prispievajú k zlepšeniu výberu daní.
Súčasne sa v ostatných článkoch vykonávajú súvisiace úpravy nevyhnutné pre zavedenie tejto dane do praxe.
Návrh zákona predpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti a nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Jednotlivé vplyvy sú uvedené v doložke vybraných vplyvov a v príslušných analýzach vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
|
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
|
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
|
|
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| september 2024
|
|
2. Definovanie problému
|
Prijatie zákona predstavuje naplnenie opatrenia na konsolidáciu verejných financií a stabilizáciu verejného dlhu, nakoľko je nevyhnutné znížiť deficit štátneho rozpočtu.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Vysoké úrovne deficitu verejných financií a dlhu verejnej správy si vyžadujú prijať novú daň, čím sa prispeje k stabilizácii verejných financií a zníženiu schodku rozpočtu verejnej správy v súlade s oznámenou trajektóriou čistých výdavkov zo strany Európskej komisie pre Slovenskú republiku.
Návrhom sa podporujú elektronické platby, čo odzrkadľuje snahu v boji proti daňovým podvodom a daňovým únikom. Digitálne platby zefektívňujú výkon kontroly plnenia daňových povinností a prispievajú k zlepšeniu výberu daní a napĺňaniu štátnej pokladnice.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Právnická osoba, organizačná zložka zahraničnej osoby, fyzická osoba - podnikateľ ktorá, ktorá je klientom poskytovateľa platobných služieb, ktorý vykonáva finančné transakcie.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Nulový variant by predstavoval neprijatie novej právnej úpravy.
Nedôjde k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu.
Neboli identifikované žiadne iné alternatívne riešenia.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
| | | | | | | |
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Predloženým návrhom zákona sa predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, daň z finančných transakcií bude príjmom štátneho rozpočtu.
Z dôvodu úpravy informačného systému finančnej správy sa predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie zakladá nová úprava z dôvodu zavedenia dane z finančných transakcií, ktoré sa vykonávajú na účtoch právnických osôb, organizačnej zložky zahraničnej osoby a fyzických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť. Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie sa predpokladá aj z dôvodu potreby úprav v informačných systémoch poskytovateľov platobných služieb, ktorý sú platiteľmi dane. Súčasne sa deklaruje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie z dôvodu zavedenia povinnosti daňovníka realizovať finančné transakcie na transakčnom účte, ktorého vedenie podlieha bankovým poplatkom.
V kontexte vyššie uvedeného predkladateľ vypracoval analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
JUDr. Ildiko Virágová Milkovičová, ildiko.viragova.milkovicova@mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Inštitút finančnej politiky MF SR a FR SR
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 517 118 000
| 722 883 000
| 755 296 000
|
z toho:
| 0
| | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 517 118 000
| 726 161 000
| 759 878 000
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| -3 874 000
| -2 139 000
| -1 077 000
|
v tom: (111) daň z príjmov fyzických osôb
| 0
| -53 148 000
| -74 296 000
| -77 627 000
|
v tom: (112) daň z príjmov právnických osôb
| 0
| 574 140 000
| 802 596 000
| 838 582 000
|
v tom: daň z finančných transakcií
| 0
| 517 118 000
| 726 161 000
| 759 878 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| -2 135 000
| -2 984 000
|
v tom: (112) daň z príjmov fyzických osôb
| 0
| 0
| -2 135 000
| -2 984 000
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| -1 143 000
| -1 598 000
|
v tom: (112) daň z príjmov fyzických osôb
| 0
| 0
| -1 143 000
| -1 598 000
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 648 884
| 194 945
| 194 945
| 194 945
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: zmeny v informačných systémoch MF SR (FR SR)
| 648 884
| 0
| 0
| 0
|
v tom: Portál finančnej správy (PFS) isvs_7213 (0EK0D0Q)
| 172 512
| 0
| 0
| 0
|
v tom: DR SCAN isvs_7149 (0EK0D1L)
| 40 000
| 0
| 0
| 0
|
v tom: Integrovaný systém Finančnej správy - správa daní (ISFS-SD) isvs_7714 (0EK0D14)
| 436 372
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 6
| 6
| 6
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 6
| 6
| 6
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 194 945
| 194 945
| 194 945
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 194 945
| 194 945
| 194 945
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 648 884
| 194 945
| 194 945
| 194 945
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Tabuľka č. 1/B
| 2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
| | | | |
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Plnenie návrhu zákona je podmienené úpravami informačných systémov Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky (ďalej len „FR SR“) v celkovej výške 648 884 eur (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK0D – Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií Slovenskej republiky), a to:
- Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) v sume 648 884 eur na rok 2024,
- DR SCAN v sume 40 000 eur na rok 2024,
- Portál finančnej správy (PFS) v sume 172 512 eur na rok 2024,
Plnenie návrhu zákona je podmienené personálnymi nákladmi v sume 194 945 eur na roky 2025 až 2027. Personálne náklady budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MF SR.
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu verejnej správy na rok 2024.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Navrhuje sa zavedenie dane z finančných transakcií (ďalej DFT) s účinnosťou od 1.1.2025 (vznik daňovej povinnosti od 1.4.2025). Finančné transakcie podliehajúce dani sú bankové prevody, výber z bankomatov, nákup CP, splátky úrokov z úverov, provízie, poplatky a platby kartou (paušálny poplatok). Parametre dane:
· 0,40 % sadzba dane pri bankových prevodoch s maximálnu daňou 40 EUR za transakciu,
· 0,80 % sadzba dane pri výberoch z bankomatu bez limitu,
· 2 EUR ročný poplatok za transakcie kartou,
· daň sa netýka fyzických osôb-nepodnikateľov.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výnos DFT odhadujeme na základe preklopenia maďarského výberu dane na slovenské daňové základne. Podľa údajov maďarského ministerstva financií, 93 % výberu pochádza z prevodov a výberov z bankomatu. Na odhad slovenského výberu využívame detailné maďarské údaje o výbere z 1) bankových prevodov, 2) výberov z bankomatov, 3) obchodov z cennými papiermi, 4) zmenárenskej činnosti, 5) platobných kariet a 6) ostatných transakcií.
· Objem DFT z bankových prevodov odhadujeme na základe pomeru maďarských a slovenských agregátnych tržieb, miezd a ziskov v ekonomike. Zohľadňujeme, že v niektorých odvetviach je výška priemernej transakcie vyššia než 10 000 eur, čo spôsobuje, že vybraná daň narazí na strop 40 eur a bude preto efektívne nižšia ako 0,40 %. Zohľadňujeme tiež, že transakcie so štátom a od štátu nepodliehajú dani. Objem príjmov a výdavkov verejného sektora v Maďarsku je mierne vyšší ako na Slovensku, čo spôsobí, že daňové základne budú širšie.
· Objem DFT z výberov z bankomatov odhadujeme podľa pomeru celkových maďarských a slovenských výberov z bankomatu kartami.
· Objem DFT z obchodovania s cennými papiermi odhadujeme podľa pomeru obchodov na budapeštianskej a bratislavskej burze.
· Objem DFT zo zmenárenskej činnosti odhadujeme podľa pomeru objemu vkladov v cudzej menej v Maďarsku a na Slovensku.
· Objem DFT z platobných kariet odhadujeme podľa počtu platobných kariet na Slovensku z údajov Slovenskej bankovej asociácie. Predpokladáme, pokračovanie rastúceho trendu.
· Objem DFT z ostatných transakcií (v Maďarsku predstavujú 2 % celkového výberu) odhadujeme rovnako ako objem DFT z prevodov.
Na základe týchto predpokladov odhadujeme celkový výnos 517 mil. eur. (pri účinnosti od 1.4.2025) v roku 2025, 722 mil. eur v roku 2026 a 755 mil. eur v roku 2027.
Pri odhade vplyvu na SZČO vychádzame z toho, že SZČO tvoria 22 % zamestnanosti v súkromnom sektore. Po zohľadnení nižšej produktivity SZČO v porovnaní najmä so strednými a veľkými podnikmi odhadujeme, že v roku 2025 SZČO odvedú 68 mil. eur.
Pri odhade priameho vplyvu DFT na DPPO a DPFO z dôvodu nižších ziskov a príjmov SZČO predpokladáme, že polovica firiem dosahuje zisk a preto odvedie nižšiu DPPO a iba 10 % SZČO odvedie nižšiu DPFO (keďže veľká časť si uplatňuje paušálne náklady alebo neodvádza žiadnu daň).
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňové príjmy (100)1
| 0
| 517 118 000
| 726 161 000
| 759 878 000
| |
v tom: (111) daň z príjmov fyzických osôb
| 0
| -3 874 000
| -2 139 000
| -1 077 000
| |
v tom: (112) daň z príjmov právnických osôb
| 0
| -53 148 000
| -74 296 000
| -77 627 000
| |
v tom: (113) daň z príjmov vyberaná zrážkou
| 0
| 574 140 000
| 802 596 000
| 838 582 000
| |
Nedaňové príjmy (200)1
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Granty a transfery (300)1
| | | | | |
...