HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Cieľom zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.

Právny stav od: 24. 5. 2024
Dátum publikácie: 13. 10. 2024
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky; Financie, finančné právo / Finančné právo; Poľnohospodárstvo a potravinárstvo / Potravinárstvo



A. Všeobecná časť

V súlade s plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024 sa vládny návrh zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rade Slovenskej republiky.

Cieľom návrhu zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.

Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je navrhovaný zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.

Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Navrhuje sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, návrh zákona ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.

Návrh zákona, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.

V súvislosti s navrhovaným článkom I sa v čl. II dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a v čl. III sa upravuje Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.

Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.

Predkladaný návrh zákona bude mať vplyv na podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú so sladenými nealkoholickými nápojmi v tuzemsku.

Návrh zákona podlieha notifikačnému procesu podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 241, 17.9.2015). Návrh zákona bude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Vládny návrh zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Vláda Slovenskej republiky.

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

Apríl 2024

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

Apríl 2024

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

 
 

2. Definovanie problému

Z dôvodu naliehavej potreby konsolidácie verejných financií a stabilizácie štátneho dlhu sa ako jedno z opatrení navrhuje zaviesť daň zo sladených nealkoholických nápojov. Takéto opatrenie v oblasti nepriamych daní je spojené s menšími negatívnymi vplyvmi na potenciál ekonomiky ako napr. v oblasti priamych daní. Predmetná daň je zároveň štandardným fiškálnym nástrojom, ktorý popri generovaní dodatočných príjmov mnohé krajiny využívajú ako daňový komplement na zníženie spotreby negatívnych externalít (v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov), čo sekundárne môže priniesť zdravotné benefity ich terajším spotrebiteľom, resp. prispieť k predchádzaniu nepriaznivých zdravotných dôsledkov. Zdaňovanie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ako jednu z foriem motivovania spotrebiteľov sladených nealkoholických nápojov k zdravšiemu spôsobu života redukciou ich nadmernej spotreby. Z pohľadu zdravia a výživových potrieb neexistuje sladený nealkoholický nápoj, ktorý by človek musel nevyhnutne konzumovať.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom návrhu zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami. Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v iných členských štátoch Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:

Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky, daňové úrady, podnikateľské subjekty, ktorých ekonomická činnosť súvisí s výrobou alebo distribúciou sladených nealkoholických nápojov a koneční spotrebitelia.

5. Alternatívne riešenia

Neboli identifikované žiadne iné alternatívne riešenia k návrhu zákona.

Nulový variant – nezavedením dane zo sladených nealkoholických nápojov, t. j. ponechaním súčasného stavu by nedošlo k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu. Nezavedenie predmetnej dane by tak sťažilo aj konsolidačné opatrenia na strane štátneho rozpočtu.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Áno

Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

☐ Áno ☒ Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Preskúmanie účelnosti návrhu zákona sa uskutoční v súlade s bodom 10. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (Ex post hodnotenie).

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

  

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy vyplýva zo zavedenia novej dane zo sladených nealkoholických nápojov, s ktorou súvisí aj vyšší výber na dani z pridanej hodnoty.

Kvantifikovaný negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy predstavujú výdavky na úpravu informačných systémov Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky a na personálne zabezpečenie kapacít finančnej správy.

11. Kontakt na spracovateľa

Ministerstvo financií SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní:

- JUDr. Ján Dancák, jan.dancak@mfsr.sk, 02/59583495

- Mgr. Michal Pavlovčík, michal.pavlovcik@mfsr.sk, 02/59583490

12. Zdroje

Pri príprave materiálu sa viedli interné diskusie v rámci dotknutých odborov Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „MF SR“), Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky. Podkladom pri príprave návrhu zákona bola aj pracovná komunikácia a výmena údajov medzi uvedenými rezortmi. Pri vypracovaní doložky vybraných vplyvov vychádzalo MF SR aj z dostupných zdrojov MF SR a z analýz Inštitútu finančnej politiky. MF SR v rámci analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie boli poskytnuté údaje Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky a správcom zálohového systému pre jednorazové nápojové obaly .

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 056/2024

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

K doložke vybraných vplyvov:

Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť dátum a kritéria hodnotenia účelnosti predkladaného materiálu.

Odôvodnenie: Preskúmanie účelnosti sa nastavuje po určitom čase, aby sa zhodnotilo, či a na základe akých kritérií bol cieľ naplnený.

Pripomienka neakceptovaná.

MF SR preskúma účelnosť návrhu zákona na základe podnetov orgánov finančnej správy vykonávajúcich správu daní.

Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie uplatňovania mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov v Doložke vybraných vplyvov v bode 9. Vybrané vplyvy materiálu.

Odôvodnenie: Návrh právneho predpisu zakladá podľa Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie náklady, na ktoré sa vzťahuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.

Pripomienka akceptovaná.

Vyznačené.

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1 Náklady regulácie.

Odôvodnenie: Ustanovenia právneho predpisu zakladajú novú daň zo sladených nealkoholický nápojov, ktorej odhadovaná výška nie je súčasťou kalkulačky a analýzy. Komisia odporúča predkladateľovi použiť najmä údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy v zmysle metodického postupu pre analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie. Zároveň je potrebné doplniť odhad výšky nákladov spojených s úpravou informačných systémov dotknutých subjektov prostredníctvom ich oslovenia. V neposlednom rade je potrebné kvantifikovať zvýšené náklady na všetky dotknuté subjekty, číselný údaj týkajúci sa dotknutých subjektov je z nášho pohľadu výrazne podhodnotený.

Pripomienka neakceptovaná.

Novú daň zo sladených nealkoholických nápojov možno charakterizovať ako nepriamu daň zo spotreby sladených nealkoholických nápojov, pričom ňou bude zaťažená konečná spotreba sladených nealkoholických nápojov na území Slovenskej republiky. Dotknuté podnikateľské subjekty nebudú znášať daňové zaťaženie vyplývajúce z návrhu zákona. Návrh zákona ovplyvňuje tieto subjekty vo forme administratívnej záťaže.

MF SR negatívny vplyv na dotknuté podnikateľské subjekty identifikovalo v rámci časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, ktorá bola taktiež predložená do PPK, avšak odhadom tohto vplyvu v tejto fáze legislatívneho procesu nedisponuje.

Počet dotknutých subjektov vychádza z údajov poskytnutých Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky, ktorá eviduje uvedený počet subjektov. Iným číselným údajom MF SR nedisponuje.

Komisia žiada dopracovať časť Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie 3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním.

Odôvodnenie: V zmysle Jednotnej metodiky je predkladateľ povinný uviesť formu konzultácií tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené a zároveň je potrebné popísať hlavné body konzultácií a ich závery.

Pripomienka akceptovaná.

Dopracované.

Komisia žiada predkladateľa upraviť časť Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie 3.3 Konkurencieschopnosť a produktivita v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.

Odôvodnenie: Navrhovaný materiál významným spôsobom negatívne ovplyvní náklady výrobcov exportérov a dodávateľov nápojov. Komisia má za to, že tento faktor negatívne ovplyvní ich produktivitu, ktorú je potrebné vyznačiť v časti 3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu. Materiál zároveň negatívne ovplyvní konkurencieschopnosť, ktorú je potrebné vyznačiť v dôsledku potenciálneho poklesu dopytu, znevýhodnenia MSP a v neposlednom rade medzinárodné znevýhodnenie voči krajinám, ktoré takúto daň nemajú zavedenú.

Pripomienka neakceptovaná.

Podnikateľské subjekty, ktorých ekonomická činnosť súvisí s výrobou alebo distribúciou sladených nealkoholických nápojov sú návrhom zákona na území Slovenskej republiky rovnomerne zaťažené. V prípade dodania preukázateľne zdanených sladených nealkoholických nápojov do zahraničia sa navrhovaná daň vráti exportérovi.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

Z dôvodu zvýšenia zrozumiteľnosti predkladaného materiálu pre verejnosť Komisia navrhuje v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v časti 2.2.3. v tabuľke príkladov reprezentatívnych tovarov upraviť pôvodné názvy stĺpcov nasledovne:

· „Cena (eur)“ zmeniť na „Cena vrátane DPH (eur)“,

· „Daň (eur)“ zmeniť na „Daň zo SNN (eur)“,

· „Cena po zdanení (eur)“ zmeniť na „Cena po zdanení vrátane DPH (eur)“.

Pripomienka akceptovaná.

Upravené.

Návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v dôsledku zavedenia dane zo sladených nápojov. Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu úprav informačných systémov bude zabezpečený v rámci schváleného limitu výdavkov kapitoly MF SR na rok 2024 a negatívny vplyv na počet zamestnancov bude vzhľadom na neplnenie limitu počtu zamestnancov kapitoly MF SR (organizácia FR SR) zabezpečený v rámci schváleného limitu na príslušné rozpočtové roky. V prípade naplnenia limitu počtu zamestnancov správca kapitoly MF SR uplatní požiadavku na navýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly MF SR a systemizácie príslušníkov finančnej správy. Uvedené berie Komisia na vedomie.

Vzaté na vedomie.

K sociálnym vplyvom

V časti 4.1.2 analýzy sociálnych vplyvov (Negatívny vplyv na hospodárenie domácností) Komisia odporúča uviesť ilustratívne príklady zdraženia reprezentatívnych položiek, ktoré by podliehali dani zo sladených nealkoholických nápojov.

Odôvodnenie: Predkladateľ v analýze sociálnych vplyvov konštatuje, že zdanenie zvýši ceny tovaru zaťaženého daňou. Nekvantifikuje priemerný rast výdavkov ovplyvnených skupín domácností ani veľkosť týchto skupín. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy však uvádza príklady odhadovaného zdraženia reprezentatívnych položiek.

Pripomienka akceptovaná.

Doplnené o príklady reprezentatívnych tovarov.

K vplyvom na manželstvo rodičovstvo a rodinu

K hodnoteniu vplyvov na manželstvo rodičovstvo a rodinu Komisia odporúča predkladateľovi, aby v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov doplnil v závere predkladacej správy text, že predkladaný materiál má vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Samotný návrh zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, má pozitívny vplyv na zdravú výchovu detí v rodine a zdravý životný štýl ako prejav určitej kultúrnej úrovne rodiny. Rodičia majú právo vychovávať svoje deti v súlade s vlastným náboženským a filozofickým presvedčením. Súčasťou tohto práva je aj právo byť bez vyznania, prípadne právo vyznávať určitý životný štýl. V rámci týchto životných štýlov je právo každej rodiny dbať o zdravé prostredie a zdravú výchovu detí v užšom zmysle, teda aktívne pristupovať a starať sa o zdravie detí stravovacími návykmi.

Komisia odporúča predkladateľovi, aby identifikoval v doložke vybraných vplyvov v bode 9. pozitívne vplyvy na manželstvo rodičovstvo a rodinu a vypracoval príslušnú analýzu vplyvov na manželstvo rodičovstvo a rodinu, ktorá je povinnou súčasťou predkladaného materiálu. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu Komisia odporúča zhodnotiť najmä v bodoch 8.16 a 8.7.1.

MF SR berie na vedomie odporúčací charakter pripomienky komisie, avšak vzhľadom na rôznorodosť nákupov a preferencie životného štýlu domácností, nedisponuje relevantnými dátami na spracovanie analýzy.

14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1/A

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2024

2025

2026

2027

Príjmy verejnej správy celkom

0

79 583 892

108 865 028

110 056 157

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

79 583 892

108 865 028

110 056 157

v tom: (131) daň z pridanej hodnoty

0

9 019 985

13 799 223

13 950 205

v tom: daň zo sladených nealkoholických nápojov

0

70 563 907

95 065 805

96 105 952

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

709 514

192 685

192 685

192 685

v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (FR SR)

709 514

0

0

0

v tom: kapitola MF SR/072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov – MF SR (FR SR)

0

192 685

192 685

192 685

z toho:

    

- vplyv na ŠR

709 514

192 685

192 685

192 685

Rozpočtové prostriedky

709 514

192 685

192 685

192 685

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

0

6

6

6

- vplyv na ŠR

0

6

6

6

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

141 732

141 732

141 732

- vplyv na ŠR

0

141 732

141 732

141 732

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

709 514

192 685

192 685

192 685

v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (FR SR)

709 514

0

0

0

v tom: kapitola MF SR/072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov – MF SR (FR SR)

0

192 685

192 685

192 685

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora

0

0

0

0

Tabuľka č. 1/B

 

2024

2025

2026

2027

Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)

    

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť

    

z toho:

    

vplyv na limit verejných výdavkov ŠR

    

vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy

    

vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy

    

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Návrh zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predpokladá v dôsledku zavedenia dane zo sladených nealkoholických nápojov pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V prvom roku účinnosti návrhu zákona je indikovaný príjem na strane rozpočtu verejnej správy vo výške 79 583 892 eur.

Plnenie návrhu zákona je podmienené úpravami informačných systémov Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky (ďalej len „FR SR“) v celkovej výške 709 514 eur (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK0D – Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií Slovenskej republiky), a to:

- Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) v sume 440 998 eur na rok 2024,

- Administratívny informačný systém (ADMIS) v sume 3 600 eur na rok 2024,

- DR SCAN v sume 36 000 eur na rok 2024,

- Portál finančnej správy (PFS) v sume 120 004 eur na rok 2024

- DATA WAREHOUSE (DWH) v sume 55 992 eur na rok 2024

- Rozšírenie analytických nástrojov (RAN) v sume 52 920 eur na rok 2024.

Na strane výdavkov vytvára negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy aj požiadavka na navýšenie osobných kapacít finančnej správy. Celkový ročný vplyv na osobné výdavky v tejto súvislosti bude zodpovedať sume 192 685 eur, pričom ide o minimálnu sumu.

Návrh zákona bude personálne a finančne zabezpečený v rámci limitu počtu zamestnancov a limitu výdavkov kapitoly Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „MF SR“) na príslušné rozpočtové roky, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.

Negatívny vplyv na počet zamestnancov bude vzhľadom na neplnenie limitu počtu zamestnancov kapitoly MF SR (organizácia FR SR) zabezpečený v rámci schváleného limitu na príslušné rozpočtové roky. V prípade naplnenia limitu počtu zamestnancov správca kapitoly MF SR uplatní požiadavku na navýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly MF SR a systemizácie príslušníkov finančnej správy.

2.2. Popis a charakteristika návrhu

2.2.1. Popis návrhu:

Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?

Návrhom zákona sa navrhuje zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami. Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.

.......................................................................................................................................................

2.2.2. Charakteristika návrhu:

zmena sadzby

zmena v nároku

x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

iné

Cieľom zavedenia novej nepriamej dane zo spotreby sladených nápojov je primárne napĺňanie konsolidačných cieľov spôsobom menej škodlivým pre ekonomickú aktivitu v porovnaní s inými priamymi daňami.

Predloženým návrhom zákona sa s účinnosťou od 01.01.2025 zavádza nová daň zo sladených nealkoholických nápojov, pričom uvedenej dani bude podliehať každý balený nápoj s pridaným cukrom, zložkou alebo akýmikoľvek iným sladidlom, určený na priamu konzumáciu alebo v koncentrovanej forme vyžadujúcej si pred konzumáciou prípravu nápoja pridaním vody, ľadu alebo oxidu uhličitého, ale aj energetické nápoje.

Z vymedzenia pojmu nápoj vyplýva, že dani nebudú podliehať mliečne nápoje (vrátane fermentovaných) a nápoje na rastlinnej báze. Predmetom dane nebude ani dodanie nápoja, ktorý je počiatočnou dojčenskou výživou, následnou dojčenskou výživou, potravinou na osobitné lekárske účely alebo celkovou náhradou stravy na reguláciu hmotnosti. Vyňatie sa týka aj nápojov a koncentrovaných látok s pridaným cukrom alebo sladidlom, ak tieto látky sú liekom alebo výživovým doplnkom.

Ak do nápoja alebo koncentrovanej látky nebol pridaný cukor, zložka alebo iné sladidlo, nápoj nebude predstavovať predmet dane. Pôjde napríklad o čisté ovocné alebo zeleninové šťavy obsahujúce výlučne prirodzený cukor z ovocia alebo zeleniny, z ktorých boli zhotovené.

Tabuľka: Prehľad sadzieb dane zo sladených nealkoholických nápojov

Skupina nápojov podľa zákona

Sadzba

1) ochutené nealkoholické nápoje - balené nápoje určené na priamu konzumáciu, ktoré obsahujú pridaný cukor alebo sladidlo a ktoré sú tovarom kódu kombinovanej nomenklatúry 2009 , 2202 10 00, 2202 91 00 alebo 2202 99 19, okrem nápojov, ktoré sú počiatočnou dojčenskou výživou, následnou dojčenskou výživou, potravinou na osobitné lekárske účely alebo celkovou náhradou stravy na reguláciu hmotnosti a okrem nápojov ktoré sú liekom alebo výživovým doplnkom

(napr.: ochutené minerálky, kolové nápoje, džúsy, sladené nealkoholické pivo a víno)

0,15 eur / 1 l

2) energetické nápoje - balené nápoje pripravené na konzumáciu s pridaným cukrom, zložkou alebo sladidlom s vysokým obsahom kofeínu

0,30 eur / 1 l

3) tekuté koncentráty - koncentrované tekuté látky obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo, ktoré po príprave konečným spotrebiteľom vykazujú rovnaké vlastnosti ako ochutené nealkoholické nápoje, okrem balenej koncentrovanej látky, ktorá je liekom alebo výživovým doplnkom

(napr. sirupy)

1,05 eur / 1 l

4) tuhé koncentráty - koncentrované tuhé látky obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo, ktoré po príprave konečným spotrebiteľom vykazujú rovnaké vlastnosti ako ochutené nealkoholické nápoje, okrem balenej koncentrovanej látky, ktorá je liekom alebo výživovým doplnkom

(napr. instantné a práškové nápoje, šumienky, granule)

4.1) ak sú tuhé koncentráty dodávané v hmotnostnej jednotke a je možné ich pripraviť na konzumáciu podľa návodu na prípravu (inštrukcií na etikete) ako nápoj
– 0,15 eur / 1 l

4.2) ale ak absentuje návod na prípravu - 4,30 eur / 1 kg

2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.

Modelový výnos zavedenia dane zo sladených nealkoholických nápojov

Kategória

objem 2022

(l alebo kg)

sadzba (€/l, kg)

daň

(v €)

DPH

(v €)

spolu výnos

(v €)

1a) sladené a ochutené

nealkoholické nápoje

475 371 837

0,15

71 305 776

14 261 155

85 566 931

1b) džúsy

48 223 811

7 233 572

1 446 714

8 680 286

2) energetické nápoje

30 649 367

0,30

9 194 810

1 838 962

11 033 772

3) sirupy

6 646 261

1,05

6 978 574

1 395 715

8 374 289

4a) šumienky

1 464 812*

0,15 (l)/

4,30 (kg)

219 722

43 944

263 666

4b) práškové a instantné nápoje

7 722 073*

1 158 311

231 662

1 389 973

Spolu

570 078 161

 

96 090 764

18 942 968

115 033 733

*litre hotového nápoja

Fiškálny vplyv

Objem aktivít

Odhadované objemy

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Reálny rast konečnej spotreby domácnosti (v %)

 

-1,9

3,3

1,7

1,0

1,1

Očakávaný výnos indexovaný – statický predpoklad (mil. €)

115,0

112,9

116,6

118,6

119,8

121,1

Dynamický efekt (-5 % spotreby)

   

112,6

113,8

115,1

Dopredaj a predzásobenie (1.rok)

   

84,5

113,8

115,1

Dynamický efekt (-5 % spotreby) – vplyv na DPH oproti baseline

   

-4,9

-4,9

-5,0

Odhadovaný fiškálny vplyv

   

79,6

108,9

110,1

Zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov bude mať vplyv na rast cien tovarov zaťažených touto daňou. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené príklady reprezentatívnych tovarov z každej kategórie v prípadoch plného prenesenia dane zo sladených nealkoholických nápojov a DPH do spotrebiteľských cien nápojov. Údaje o tovaroch boli čerpané z www.itesco.sk a sú orientačné.

Tovar

Objem

(l)

Hmotnosť

(g)

Cena vrátane DPH

(eur)

Daň zo SNN

(eur)

Cena po zdanení vrátane DPH

(eur)

Rast ceny

(%)

Malinovka na kolovom základe

0,5

 

1,09

0,08

1,18

8

Malinovka na ovocnom základe

1,5

 

1,28

0,23

1,55

21

Nektár

1,0

 

1,99

0,15

2,17

9

Energetický nápoj

0,5

 

1,49

0,15

1,67

12

Sirup

0,7

 

2,84

0,74

3,72

31

Šumienka

 

32

0,42

0,14

0,59

40

2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.

Negatívny vplyv na rozpočet:

MF SR požiadalo FR SR o kvantifikáciu dopadov na informačné systémy finančnej správy, ktoré vyplývajú z jednotlivých ustanovení návrhu zákona.

Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí s požiadavkami na nevyhnutné zmeny systémov finančnej správy.

Odhadovaný hrubý finančný dopad na systémy finančnej správy v nadväznosti na tieto zmeny je vo výške 709 514 eur s DPH, z toho:

- Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) 440 998 eur s DPH

- Administratívny informačný systém (ADMIS) 3 600 eur s DPH

- DR SCAN 36 000 eur s DPH

- Portál finančnej správy (PFS) 120 004 eur s DPH

- DATA WAREHOUSE (DWH) 55 992 eur s DPH

- Rozšírenie analytických nástrojov (RAN) 52 920 eur s DPH

Návrh zákona celkove vyvoláva úpravy informačných systémov finančnej správy vo výške
709 514 eur ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 251/2024 Z. z. Zákon o dani zo sladených nealkoholických nápojov

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.