A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov je predložený na rokovanie vlády Slovenskej republiky v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017.
Štát podporuje vybrané oblasti bývania formou prideľovania dotácií na rozvoja bývania poskytovaných v zmysle zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). Zákon ustanovuje rozsah, podmienky a spôsob poskytovania finančných prostriedkov formou dotácií na rozvoj bývania.
V súlade so zákonom poskytuje Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky dotácie na účel obstarania nájomného bytu na účel sociálneho bývania, na obstaranie technickej vybavenosti a na odstránenie systémovej poruchy bytového domu.
Podpora na obstaranie nájomných bytov je určená žiadateľom, ktorými sú obce, mestá, vyššie územné celky a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby na zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu, ktorej zakladateľom alebo jedným zo zakladateľov je obec (mesto) alebo vyšší územný celok podľa zákonom definovaných podmienok. Takto obstarané nájomné byty predstavujú sociálne bývanie v zmysle zákona a sú určené na bývanie zákonom špecifikovaných skupín obyvateľstva.
Vypracovanie návrhu na zmenu a doplnenie zákona vyplýva z potreby ustanovenia nových a spresňujúcich podmienok pre poskytovanie dotácie a z požiadaviek, ktorých nevyhnutnosť vyplynula aplikáciou platného znenia zákona v praxi. Ďalším opatrením je podpora obstarávania štartovacích bytov, ktorými sú nájomné byty s menšou podlahovou plochou (do 50 m2 podlahovej plochy bytu, t.j. môže ísť o 2 izbové byty), ktoré budú prenajímané max. na 6 rokov a mali by podporiť mobilitu pracovnej sily.
Predložený návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, a jeho vplyv je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a nemá vplyv na informatizáciu a na služby verejnej správy pre občana. Vo vzťahu na sociálne vplyvy sa návrh zákona hodnotí pozitívne. Predložený návrh zákona nevyžaduje nové nároky na pracovné sily.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, nemá súvislosť s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Žiadne
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 06. 02 . 2017 – 13. 02. 2017
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| február 2017
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| |
|
2. Definovanie problému
|
Významnou formou podpory štátu je poskytovanie dotácií pre vybrané oblasti rozvoja bývania, ktoré sú poskytované v zmysle zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov. Potreba úpravy a doplnenia zákona vyplynula z aplikácie platného znenia zákona v praxi a z nutnosti stanovenia spresňujúcich podmienok pri poskytovaní dotácií.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Návrh zákona navrhuje úpravy a doplnenia, ktoré vyplývajú z aplikácie platného znenia zákona v praxi, z nutnosti stanovenia spresňujúcich podmienok pre poskytovanie dotácie a taktiež sa zavádzajú možnosti pre poskytovanie dotácie na obstaranie, tzv. štartovacích bytov.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Obce, mestá, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestské časti, vyšší územný celok a nezisková organizácia s minimálnou 51 %-nou majetkovou účasťou obce alebo vyššieho územného celku.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Žiadne.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR č. 326/2015 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy a výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu v znení vyhlášky č. 284/2016 Z. z.
Opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR č. 449/2013 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania v znení opatrenia č. 415/2015 Z. z.
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Žiadna.
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpe-čené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☒
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnika-teľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informa-tizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verej- nej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verej- nej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na proce- sy služieb vo verej-nej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Predložený návrh zákona je zmenou a doplnením zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
MDV SR – Ing. Žemberová,02/594 94 573, zuzana.zemberova@mindop.sk
|
12. Zdroje
|
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania.
K doložke vybraných vplyvov
Z doložky vybraných vplyvov vyplýva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy kvantifikovaný na roky 2017 až 2020 vo výške 90 000 000 eur ročne. Rozpočtovo nekrytý vplyv na roky 2017 až 2020 je kvantifikovaný vo výške 30 000 000 eur ročne. Z doložky nie je zrejmé, či sa v rámci týchto výdavkov uvažuje aj s prípadnými výdavkami súvisiacimi s možnosťou zriadiť organizáciu na zabezpečenie úloh pre rozvoj sociálneho bývania (bod 27. návrhu). Účinnosť novely zákona sa navrhuje 1. januára 2018. V schválenom rozpočte na rok 2017 sú v kapitole Ministerstva dopravy a výstavby SR rozpočtované zdroje na výstavbu a obnovu bytového fondu vo výške 40 mil. eur. V predloženej doložke sú ako v rozpočte zabezpečené uvedené len prostriedky vo výške 10 mil. eur, pričom predkladateľ neuvádza návrh na krytie zvýšených výdavkov vo výške 30 mil. eur ročne. Komisia upozorňuje, že v bode C.12. uznesenia vlády SR č. 461/2016 je uložené ministrom, predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy a správcom ďalších kapitol štátneho rozpočtu nepredkladať v roku 2017 návrhy legislatívnych predpisov a iných materiálov, ktoré zakladajú finančné nároky na zvýšenie počtu zamestnancov a zvýšenie výdavkov alebo úbytok príjmov schválených v štátnom rozpočte na rok 2017 s rozpočtovými dôsledkami na štátny rozpočet alebo na iné rozpočty tvoriace rozpočet verejnej správy. Požiadavky na roky 2018 až 2020 Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby SR na príslušný rozpočtový rok. V nadväznosti na uvedené Komisia žiada prepracovať doložku vybraných vplyvov tak, že financovanie návrhu bude zabezpečené v rozpočte kapitoly a rozpočtovo nekrytý vplyv v jednotlivých rokoch bude nulový.
V doložke vybraných vplyvov je potrebné prehodnotiť sociálne vplyvy na pozitívne a vypracovať analýzu sociálnych vplyvov podľa prílohy č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Pozitívne sociálne vplyvy súvisia s opatreniami na efektívnejšiu podporu nájomného bývania z verejných zdrojov, so zavedením štartovacích bytov a možnosťami ich zvýšenej podpory v lokalitách, kde je potenciál hospodárskeho rozvoja. Návrh bude mať pozitívne sociálne vplyvy najmä v bode 4.2 – na prístup k nájomnému bývaniu pre nižšie príjmové skupiny a zraniteľné skupiny obyvateľstva a v bode 4.4 na zamestnanosť a trh práce, pričom môže mať dosah na fungovanie trhu práce v súvislosti s uľahčením územnej mobility pracovnej sily.
Záverom Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa vznesených pripomienok.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2017
| 2018
| 2019
| 2020
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej ...
|