A. Všeobecná časť
Vypracovanie návrhu zákona o správcoch bytových domov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov vyplýva z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2015 a nadväzuje na uznesenie vlády SR č. 96/2010, ktorým bola schválená Koncepcia štátnej bytovej politiky do roku 2015. V bode B.2. predmetného uznesenia sa ukladá Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR úloha „spracovať nový zákon o podmienkach správy bytových domov“.
Hlavným zámerom legislatívnej úpravy je skvalitnenie správy bytového fondu, najmä prevádzky, koncepčnej údržby, plánovania obnovy a predĺženie životnosti bytových domov prostredníctvom zavedenia minimálnych požiadaviek pre výkon činnosti správcov.
Jednou z podmienok zabezpečenia profesionalizácie v oblasti správy bytových domov je odborná spôsobilosť správcov. Odborná spôsobilosť sa nadobúda absolvovaním ďalšieho odborného vzdelávania, ktorého obsah bude ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Zároveň sa vytvára verejne dostupný zoznam správcov.
Správa bytových domov je v súčasnosti upravená najmä v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov. Návrh zákona predpokladá ich paralelnú účinnosť, pretože upravuje podmienky, za akých môžu správcovia vykonávať správu bytových domov.
Súčasťou návrhu zákona je aj novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z., ktorá zabezpečí vzájomné prepojenie ustanovení oboch zákonov.
Pre zdôraznenie funkcie spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov ako samosprávy vlastného majetku všetkými vlastníkmi bytov a nebytových priestorov sa dopĺňa podmienka vlastníctva, resp. spoluvlastníctva bytu alebo nebytového priestoru v danom bytovom dome pre predsedu spoločenstva.
Zároveň sa v novele zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. ukončuje transformácia štátnych a obecných bytov za zvýhodnených podmienok.
Zhodnotenie finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie je vyjadrené v doložke vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákon o správcoch bytových domov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
Zmluva o fungovaní Európskej únie, Hlava IV Voľný pohyb služieb, osôb a kapitálu, kapitola II právo usadiť sa, čl. 49-55
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
- legislatívne akty,
- nelegislatívne akty,
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - do 30. novembra 2009):
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu (Ú. v. EÚ L 376, 27. 12. 2006) v platnom znení
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (Ú. v. EÚ L 255, 30. 9. 2005) v platnom znení
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia,
Bezpredmetné
b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov,
Bezpredmetné
c) v danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
- zákon č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení neskorších predpisov
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo návrhu legislatívneho zámeru s právom Európskej únie:
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
- Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o správcoch bytových domov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
| Pozitívne*
| Žiadne*
| Negatívne*
|
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| | | x
|
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
| x
| | x
|
3, Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
| | x
| |
4. Vplyvy na životné prostredie
| | x
| |
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| x
| | |
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2015
| 2016
| 2017
| 2018
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: MDVRR SR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na územnú samosprávu
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
v tom: MDVRR SR
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
- vplyv na územnú samosprávu
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Celková zamestnanosť
| 0
| 1
| 1
| 1
|
- z toho vplyv na ŠR
| 0
| 1
| 1
| 1
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
v tom: MDVRR SR/07T0101
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Financovanie
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2015
| 2016
| 2017
| 2018
|
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
| 36 000
| 24 343
| 24 343
| 24 343
|
z toho vplyv na ŠR
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
financovanie zabezpečené v rozpočte
| 36 000
| 24 434
| 24 434
| 24 434
|
ostatné zdroje financovania
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na výdavky rozpočtu verejnej správy v súvislosti s vývojom a následne so zabezpečením prevádzky informačného systému - zoznamu správcov.
Finančné prostriedky na zabezpečenie plnenia úloh vyplývajúcich z návrhu zákona má Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018.
|
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Správa bytových domov je v súčasnosti upravená najmä v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Návrh zákona o správcoch bytových domov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov predpokladá ich paralelnú účinnosť, pretože upravuje podmienky, za akých môžu správcovia vykonávať správu bytových domov.
Hlavným zámerom navrhovanej legislatívnej úpravy je skvalitnenie správy bytového fondu, najmä prevádzky, koncepčnej údržby, plánovania obnovy a predĺženie životnosti bytových domov prostredníctvom zavedenia minimálnych požiadaviek pre výkon činnosti správcov.
Jednou z podmienok zabezpečenia profesionalizácie v oblasti správy bytových domov je odborná spôsobilosť správcov. Odborná spôsobilosť sa nadobúda absolvovaním ďalšieho odborného vzdelávania, ktorého obsah je stanovený všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Zároveň sa vytvára verejne dostupný zoznam správcov, ako aj regulácia výkonu činnosti vo forme možného vyčiarknutia zo zoznamu v prípade neplnenia podmienok zákona.
Návrh bude implementovať Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Uvedený návrh zákona má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2016.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
| zmena sadzby |
| zmena v nároku |
x | nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) |
| kombinovaný návrh |
| iné |
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 3
Objem aktivít
| Odhadované objemy
|
2015
| 2016
| 2017
| 2018
|
Počet žiadostí o zápis do zoznamu správcov
| 0
| 1500
| 3500
| 5000
|
| | | | |
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Z výdavkov štátneho rozpočtu sa predpokladá financovanie vývoja a prevádzky nového informačného systému - zoznamu správcov. Finančné prostriedky v roku 2015 predstavujú výdavky potrebné na vývoj informačného systému. Finančné prostriedky v rokoch 2016, 2017 a 2018 pokrývajú mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania pre 1 zamestnanca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a udržateľnosť prevádzky informačného systému. Vytvoriť 1 nové pracovné miesto je potrebné najmä pre zabezpečenie riadneho vedenia zoznamu správcov, vrátane rozhodovania o zápisoch a vyčiarknutiach, kontrolnej a inšpekčnej činnosti nad dodržiavaním podmienok pre výkon činnosti správcov bytových domov, ktorá bude spočívať v pravidelných a účelových previerkach nepretržitého splnenia predpokladov pre výkon činnosti správcov, ako aj aktualizácii obsahu ďalšieho odborného vzdelávania a vyhodnocovania aktuálneho stavu profesionalizácie správcov bytových domov. Uvedené pracovné miesto bude vytvorené v rámci schválených limitov počtu zamestnancov MDVRR SR. V neposlednom rade je ich úlohou aj prispieť k zdynamizovaniu procesu vytvárania akreditovaných programov ďalšieho odborného vzdelávania prostredníctvom tvorby opatrení a konzultácií s dotknutými subjektmi.
Tabuľka č. 4
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2015
| 2016
| 2017
| 2018
|
Daňové príjmy (100)príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Nedaňové príjmy (200)príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Granty a transfery (300)príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
| 0
| ... |