A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Hlavným nástrojom na znižovanie emisií skleníkových plynov vo veľkých priemyselných zariadeniach je európsky systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (ďalej len „EU ETS“). Európska únia a jej členské štáty sa legislatívne zaviazali, že do roku 2030 znížia úroveň emisií skleníkových plynov po odpočítaní ich odstraňovania najmenej o 55 % oproti referenčnému roku 1990, pričom v rámci EU ETS má dôjsť k zníženiu o 62 % v porovnaní s rokom 2005. Zároveň sa EU ETS rozširuje o odvetvie námornej dopravy a zavádza sa nový systém obchodovania s emisnými kvótami pre odvetvie budov, odvetvie cestnej dopravy a ďalšie odvetvia, v ktorom sa má dosiahnuť zníženie emisií o 42 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 2005.
Dňa 6. júna 2023 nadobudli účinnosť smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/959 z 10. mája 2023, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814 o zriadení a prevádzke trhovej stabilizačnej rezervy systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/958 z 10. mája 2023, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES, pokiaľ ide o príspevok leteckej dopravy k cieľu Únie v oblasti znižovania emisií v celom hospodárstve a ktorou sa primerane vykonáva globálne trhové opatrenie. Cieľom je prispôsobiť doterajšie nastavenie systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 – 2030), rozšírenie EU ETS a zavedenie nového systému obchodovania pre dosiahnutie celoeurópskeho redukčného cieľa.
Návrh zákona upravuje nové základné pojmy, zmeny bezodplatnej alokácie, postupné zrušenie bezodplatnej alokácie v letectve, využitie výnosu z aukcií, platnosť emisných kvót, implementuje nízkouhlíkové mechanizmy a ustanovuje pôsobnosť orgánov štátnej správy. Návrhom zákona sa zavádza nový systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, čiastočne s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Ide o doplnenie úpravy predmetu zákona v dôsledku nesprávneho prekladu smernice 2003/87/ES v platnom znení z anglického jazyka. Vypúšťa sa Kjótsky protokol k Rámcovému dohovoru Organizácie spojených národov o zmene klímy (ďalej len „Kjótsky protokol“). Druhé záväzné obdobie Kjótskeho protokolu skončilo v roku 2020 a Slovenská republika si vysporiadala svoje záväzky.
K bodu 2
Návrh zákona rozširuje práva a povinnosti pre nových účastníkov existujúceho systému obchodovania (lodné spoločnosti) a pre účastníkov nového systému obchodovania (regulované subjekty).
K bodu 3
Základný pojem „emisia“ sa dopĺňa a mení v dôsledku rozširovania systému obchodovania o námornú dopravu a zavedenia nového systému obchodovania v odvetví budov, cestnej dopravy a ďalších odvetviach.
K bodu 4
Zákonom č. 186/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bola vypustená definícia dobrovoľného účastníka systému obchodovania, preto sa vypúšťa aj definícia prevádzky, ktorej prevádzkovateľ bol dobrovoľným účastníkom.
K bodu 5
Vypúšťajú sa jednotky priznaného množstva pod Kjótskym protokolom, pretože druhé záväzné obdobie Kjótskeho protokolu skončilo v roku 2020 a Slovenská republika si vysporiadala svoje záväzky.
K bodu 6
Mení sa úprava definície ročne pridelených emisných kvót v dôsledku skončenia obdobia rokov 2013 – 2020 a zmeny legislatívy EÚ pre spoločné úsilie členských štátov znížiť emisie skleníkových plynov.
K bodu 7
Základný pojem „povinný účastník systému obchodovania“ sa dopĺňa a mení v dôsledku zlúčenia tabuľky A a B prílohy č. 1 a v dôsledku rozširovania existujúceho systému obchodovania o námornú dopravu a zavedenia nového systému obchodovania v odvetví budov, cestnej dopravy a ďalších odvetviach.
K bodu 8
Základný pojem sa mení v dôsledku zlúčenia tabuľky A a B prílohy č. 1.
K bodu 9
Základný pojem sa mení v dôsledku zlúčenia tabuľky A a B prílohy č. 1.
K bodu 10
S účinnosťou od 1. 1. 2026 sa vypúšťa definícia výrobcu elektrickej energie. Ide o transpozíciu ustanovenia. Na účely stanovenia maximálneho množstva kvót bezodplatne pridelených priemyslu v období rokov 2013 až 2020 sa uplatňovalo vymedzenie pojmu výrobcovia elektrickej energie, ktoré viedlo k rozdielnemu zaobchádzaniu s kogeneračnými elektrárňami v porovnaní s priemyselnými zariadeniami. S cieľom stimulovať využívanie vysoko účinnej kogenerácie a zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetky zariadenia, ktoré dostávajú bezodplatné kvóty na výrobu tepla a diaľkové vykurovanie, sa všetky odkazy na výrobcov elektrickej energie vypúšťajú.
K bodu 11
Ide o transpozíciu základných pojmov, ktoré v smernici (EÚ) 2023/959 pribudli v dôsledku rozširovania existujúceho systému obchodovania o námornú dopravu (lodná spoločnosť, plavba, riadiaci orgán vo vzťahu k lodnej spoločnosti, prístav zastavenia, osobná výletná loď) a zavedenia nového systému obchodovania v odvetví budov, cestnej dopravy a ďalších odvetviach (regulovaný subjekt, palivo, uvedenie do daňového voľného obehu). Zároveň sa základné pojmy týkajúce sa letectva presúvajú z § 12, ktorý sa ruší (prevádzkovateľ lietadla, prevádzkovateľ komerčnej leteckej dopravy) a transponuje sa nový pojem zo smernice (EÚ) 2023/958, ktorý sa týka novej povinnosti prevádzkovateľov lietadiel (vplyvy leteckej dopravy, ktoré nesúvisia s emisiami CO2) .
K bodu 12
S účinnosťou od 1. 1. 2026 sa upravuje vnútorný odkaz.
K bodu 13
Vkladá sa nadpis „Povoľovanie pre prevádzky“, pod ktorý spadajú § 3, 4 a 5. Týkajú sa povolení na vypúšťanie emisií skleníkových plynov pre stacionárne prevádzky.
K bodu 14
Mení sa nadpis § 3, v ktorom sa dopĺňa slovo „prevádzky“. § 3 sa týka len stacionárnych prevádzok.
K bodu 15
Dopĺňa sa odkaz na činnosti uvedené v prílohe č. 1 tabuľke A, pretože povolenie na vypúšťanie emisií skleníkových plynov pre prevádzky sa týka len týchto činností.
K bodu 16
Podmienky a náležitosti povolenia na vypúšťanie emisií skleníkových plynov sa presúvajú z § 5 platného znenia zákona č. 414/2012 Z. z. do nového § 4, ktorý bol vypustený zákonom č. 399/2014 Z. z.
Povolenie na vypúšťanie emisií skleníkových plynov vydá prevádzkovateľovi okresný úrad (od 1. 10. 2025 okresný úrad v sídle kraja), ak spĺňa požiadavky na monitorovanie emisií skleníkových plynov a na podávanie správ podľa vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2018/2066 v platnom znení. Povolenie, okrem iných náležitostí, obsahuje aj odkaz na povinnosti prevádzkovateľov podľa § 21 ods. 1 a 4, ktoré návrh zákona upravuje. V § 21 ods. 1 písm. d) a e) bol doplnený spôsob akým prevádzkovateľ príslušnému orgánu oznamuje zmeny monitorovacieho plánu (prostredníctvom elektronického systému). V § 21 ods. 4 bol doplnený spôsob akým prevádzkovateľ ministerstvu oznamuje zmeny plánu metodiky monitorovania a overenej správy o úrovni činnosti (elektronicky). Návrh zákona mení termín predloženia overenej správy o úrovni činnosti z 31. januára na 1. marca. V ods. 3 písm. e) sa termín na odovzdanie emisných kvót posúva z 30. apríla na 30. september (odkaz na § 20 ods. 8).
K bodu 17
Zmena a zrušenie povolenia na vypúšťanie emisií skleníkových plynov sa presúva z § 6 do § 5. V ods. 3 sa dopĺňa transpozícia ustanovenia, ...