A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2018 - 2020, v ktorom si vláda Slovenskej republiky určila za cieľ zabezpečiť rýchlejšiu a funkčnejšiu vymožiteľnosť právom chránených nárokov v exekučnom konaní a súčasne pomôcť občanom, ktorí sa najmä v dôsledku exekúcií ocitli v dlhovej pasci.
Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby efektívneho vyriešenia problému vedenia niektorých exekúcií, v ktorých nedochádza k exekvovaniu majetku povinného a ani k zastaveniu exekúcie napriek tomu, že povinný je nemajetný. Významnú úlohu v tomto smere zohráva fakt, že značná časť právnej praxe presadzuje pravidlo, že zastaviť exekúciu ako nemajetnú možno len v prípade, ak s tým oprávnený súhlasí. Taktiež významnú úlohu zohráva aj úvaha, že každá osoba je entitou, ktorá potenciálne v budúcnosti môže nejaký majetok nadobudnúť. Akumulácia jednotlivých čiastkových skutočností spôsobujúcich tento problém dospel do štádia, že na súdoch Slovenskej republiky je v súčasnosti vedených cca 2,6 milióna tzv. „starých“ exekúcií (exekučných konaní vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017), pri ktorých oprávnený spravidla nenavrhne zastavenie exekúcie (nesúhlasí s jej zastavením) najmä z dôvodu rizika, že bude musieť znášať trovy exekúcie súdneho exekútora. Sumárnym pohľadom na danú problematiku je potrebné konštatovať, že vo výsledku sa značná časť kapacity rozhodovacej činnosti slovenských súdov upína k spravovaniu všetkých týchto „starých“ exekučných konaní.
Ani zásadné zmeny v exekučných konaniach vykonané zákonom č. 2/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, neviedli k výraznej redukcii počtu tzv. starých exekúcií, keďže prechodné ustanovenia tejto právnej úpravy prijali pravidlo, podľa ktorého sa exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca 2017. Ukončenie tzv. starých exekúcií by pri súčasnom tempe ukončovaní exekučných konaní trvalo viac ako 12 rokov.
Uvedené závery, so zdôraznením vážnosti situácie, potvrdzuje aj tím expertov organizácie CEPEJ (v tzv. Správe k stavu justície; dostupná na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky), ktorý konštatuje, že jeden z hlavných problémov slovenských súdov spočíva vo veľkom počte nerozhodnutých exekučných vecí, ktorý je nevyhnutné riešiť mimoriadnym legislatívnym zásahom, aby sa celý proces odbremenia súdov od exekučných vecí urýchlil.
Najvýznamnejším cieľom návrhu zákona je preto zmeniť v tejto oblasti „pravidlá hry“ a odhaliť nemajetné exekúcie, ktoré majú byť z tohto dôvodu ukončené. Ambíciou návrhu zákona je preto zavedenie osobitného procesného mechanizmu zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa navrhuje zveriť súdnemu exekútorovi (koncepčne ide o obdobu riešenia už aplikovanú v exekučných konaniach začatých od 1. apríla 2017). Obdobný procesný režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa navrhuje použiť aj na prípady dôvodov pre zastavenie exekúcie, ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, zastavenie exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod pre ich zastavenie. Návrh zákona súčasne dáva oprávnenému možnosť komerčnej úvahy, či je opodstatnené podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie, avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov. Navrhuje sa za zákonom ustanovených podmienok ponechať účinky úkonov súdneho exekútora smerujúcich k zabezpečeniu majetku podliehajúcemu starej exekúcii zachované.
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2020.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, negatívne a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nezakladá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Materiál bol predmetom riadneho pripomienkového konania. Hospodárska a sociálna rada Slovenskej republiky prerokovala materiál dňa 15. apríla 2019. Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky prerokovala materiál dňa 16. apríla 2019. Vláda Slovenskej republiky prerokovala a schválila návrh zákona 24. apríla 2019.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| * Materiál nelegislatívnej povahy
|
x Materiál legislatívnej povahy
|
* Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: október 2018
Ukončenie: október 2018
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| Začiatok: 22.10.2018
Ukončenie: 12.11.2018
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády
SR*
| Apríl 2019
|
2. Definícia problému
|
Zákonom č. 2/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, došlo s účinnosťou od 1. apríla 2017 k zásadným zmenám vo vedení exekučných konaní. Napriek týmto zásadným zmenám nedošlo k eliminovaniu problému tzv. starých exekúcií, t. j. exekúcií vedených podľa predpisov v znení účinnom do 31. marca 2017, ani k ich výraznej redukcii. Vysoký počet starých exekučných konaní neúmerne zaťažuje slovenský súdny systém, čo má vplyv aj na rýchlosť a funkčnosť vymožiteľnosti právom chránených záujmov, a tento problém je nevyhnutné riešiť mimoriadnym legislatívnym zásahom.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom návrhu zákona je zmeniť nastavenie súčasných procesných pravidiel zastavovania niektorých starých exekúcií a ukončenia starých exekučných konaní a zaviesť osobitný procesný mechanizmus zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa navrhuje zveriť súdnemu exekútorovi. Obdobný procesný režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa navrhuje použiť aj na prípady iných dôvodov pre zastavenie exekúcie - ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, alebo ak dedičské konanie po oprávnenom alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu, že nezanechal žiadny majetok alebo zanechal len majetok nepatrnej hodnoty, ak zastavenie exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod pre ich zastavenie. Navrhuje sa zavedenie možnosti oprávneného podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie (na základe jeho komerčnej úvahy), avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov; za zákonom ustanovených podmienok ostanú účinky úkonov smerujúcich k zabezpečeniu majetku podliehajúcemu starej exekúcii zachované.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, súdy, súdni exekútori, fyzické osoby, právnické osoby.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívne riešenia boli posudzované v súvislosti s novelizáciou zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na skutočnosť, že v tomto prípade ide o riešenie konkrétnej špecifickej otázky súvisiacej so zavedením osobitného procesného režimu zastavenia „starých exekúcií“ a ukončenia týchto „starých“ exekučných konaní javí sa ako vhodnejšie riešenie prijatie samostatného návrhu zákona, nakoľko ide o mimoriadny legislatívny zásah, ktorý sa týka len vymedzeného okruhu exekučných konaní.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? * Áno x Nie
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Nie.
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Preskúmanie účelnosti navrhovaného materiálu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti a jeho aplikácii.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| * Pozitívne
| * Žiadne
| x Negatívne
|
x Áno
| * Nie
| * Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
z toho vplyvy na MSP
| x Pozitívne
| * Žiadne
| x Negatívne
|
x Pozitívne
| * Žiadne
| x Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| x Pozitívne
| * Žiadne
| x Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe
|
* Pozitívne
|
x Žiadne
|
* Negatívne
|
* Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
10. Poznámky
|
Z dostupných informačných systémov (centrálny register exekúcií a súdny manažment) boli získané podrobné informácie o počte „starých exekúcií“. V centrálnom registri exekúcií je vedených celkovo cca 2,6 milióna starých exekúcií, pričom v súdnom manažmente je tento počet vyšší (cca 3,2 milióna). Rozdiely v dostupných údajoch sú spôsobené najmä nedostatkom administratívnych síl na príslušných súdoch potrebných pre administratívne ukončenie exekučných (súdnych) spisov. Predkladateľ predpokladá, že rozdiel v počte starých exekúcií je spôsobený najmä tým, že súdni exekútori vrátili poverenia v starých exekúciách, avšak z kapacitných dôvodov nebolo možné túto skutočnosť zohľadniť v príslušných exekučných (súdnych) spisoch, ktoré neboli najmä administratívne ukončené (neboli vymazané z príslušného informačného systému), pričom reálne sú tieto exekúcie ukončené. V priebehu roka 2019 boli posilnené kapacity na vybraných súdoch.
Predkladateľ na základe získaných údajov identifikoval vplyvy na rozpočet verejnej správy, keďže v súvislosti s navrhovanou právnou úpravou (zastavenie starých exekúcií a ukončenie starých exekučných konaní) možno predpokladať zvýšené nároky na štátny rozpočet (úhrada paušálnych trov zastavenej starej exekúcie vedenej v prospech oprávneného, ktorým je štát, príp. orgán verejnej správy), resp. na rozpočet verejnej správy. Pri vplyve na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať vplyvy pre jednotlivé subjekty verejnej správy, nakoľko počet starých exekúcií pri týchto subjektoch osobitne nie je známy.
Vzhľadom na to, že analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu vychádza z údajov o počte starých exekúcií k januáru 2019 a vzhľadom na to, že tieto údaje majú klesajúcu tendenciu (počet starých exekúcií klesá) v závislosti od rôznych faktorov (zastavenie exekúcie z rôznych zákonných dôvodov, vymoženie pohľadávky a pod.), údaje o vplyvoch na rozpočet verejnej správy sú údaje v maximálnej možnej výške. Východiskové údaje o počte starých exekúcií, v ktorých oprávneným je subjekt verejnej správy nezohľadňujú staré exekúcie, v ktorých nedôjde k zastaveniu ex lege (tzv. výnimky podľa § 2 ods. 2 návrhu zákona), nezohľadňujú vymožiteľnosť starých exekúcií, ktorú nie je možné reálne vyčísliť a kvantifikovať (predpokladá sa vymožiteľnosť na úrovni 10%) a taktiež údaje o počte starých exekúcií, ktoré budú právoplatne zastavené do nadobudnutia účinnosti návrhu zákona. Vzhľadom na uvedené je možné predpokladať nižšie výdavky verejnej správy v súvislosti s návrhom zákona v rozmedzí 10% až 25 % a viac, v závislosti od vzniku rôznorodých skutočností.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
JUDr. Alena Hambáleková
Sekcia legislatívy
Odbor legislatívy občianskeho a obchodného práva
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Tel.: 02/ 888 91 117
Mail: alena.hambalekova@justice.sk
|
12. Zdroje
|
Centrálny register exekúcií
Súdny manažment
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Materiál bol predložený na predbežné pripomienkové konanie dňa 19.10.2018 a dňa 22.10.2018 na medzirezortné pripomienkové konanie. V rámci medzirezortného pripomienkového konania Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vznieslo zásadnú pripomienku, v ktorej uviedlo, že predkladateľ nedodržal ustanovený postup a materiál predložil do medzirezortného pripomienkového konania pred ukončením predbežného pripomienkového konania, a preto bolo predbežné pripomienkové konanie č. 235/2018 zrušené. Ďalej Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky uviedlo, že požaduje predloženie materiálu na záverečné posúdenie vybraných vplyvov Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov po medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zásadnej pripomienke predkladateľ vyhovel a predložil materiál na záverečné posúdenie vybraných vplyvov Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na ...
|