HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 233/2019 Z. z. o ukončení niektorých exekučných konaní

Cieľom zákona je efektívne vyriešenie problému vedenia niektorých exekúcií, v ktorých nedochádza k exekvovaniu majetku povinného a ani k zastaveniu exekúcie napriek tomu, že povinný je nemajetný.

Právny stav od: 18. 4. 2019
Dátum publikácie: 1. 8. 2019
Oblasti práva:
Občianske právo / Exekúcie, výkon rozhodnutí / Exekučné konanie; Občianske právo / Občianske súdne konanie
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Živnostenské podnikanie



A. Všeobecná časť

Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2018 - 2020, v ktorom si vláda Slovenskej republiky určila za cieľ zabezpečiť rýchlejšiu a funkčnejšiu vymožiteľnosť právom chránených nárokov v exekučnom konaní a súčasne pomôcť občanom, ktorí sa najmä v dôsledku exekúcií ocitli v dlhovej pasci.

Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby efektívneho vyriešenia problému vedenia niektorých exekúcií, v ktorých nedochádza k exekvovaniu majetku povinného a ani  k zastaveniu exekúcie napriek tomu, že povinný je nemajetný. Významnú úlohu v tomto smere zohráva fakt, že značná časť právnej praxe presadzuje pravidlo, že zastaviť exekúciu ako nemajetnú možno len v prípade, ak s tým oprávnený súhlasí. Taktiež významnú úlohu zohráva aj úvaha, že každá osoba je entitou, ktorá potenciálne v budúcnosti môže nejaký majetok nadobudnúť. Akumulácia jednotlivých čiastkových skutočností spôsobujúcich tento problém dospel do štádia, že na súdoch Slovenskej republiky je v súčasnosti vedených cca 2,6 milióna  tzv. „starých“ exekúcií (exekučných konaní vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017), pri ktorých oprávnený spravidla nenavrhne zastavenie exekúcie (nesúhlasí s jej zastavením) najmä z dôvodu rizika, že bude musieť znášať trovy exekúcie súdneho exekútora. Sumárnym pohľadom na danú problematiku je potrebné konštatovať, že vo výsledku sa značná časť kapacity rozhodovacej činnosti slovenských súdov upína k spravovaniu všetkých týchto „starých“ exekučných konaní.

Ani zásadné zmeny v exekučných konaniach vykonané zákonom č. 2/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, neviedli k výraznej redukcii počtu tzv. starých exekúcií, keďže prechodné ustanovenia tejto právnej úpravy prijali pravidlo, podľa ktorého sa exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca 2017. Ukončenie tzv. starých exekúcií by pri súčasnom tempe ukončovaní exekučných konaní trvalo viac ako 12 rokov.

Uvedené závery, so zdôraznením vážnosti situácie, potvrdzuje aj tím expertov organizácie CEPEJ (v tzv. Správe k stavu justície; dostupná na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky), ktorý konštatuje, že jeden z hlavných problémov slovenských súdov spočíva vo veľkom počte nerozhodnutých exekučných vecí, ktorý je nevyhnutné riešiť mimoriadnym legislatívnym zásahom, aby sa celý proces odbremenia súdov od exekučných vecí urýchlil.

Najvýznamnejším cieľom návrhu zákona je preto zmeniť v tejto oblasti „pravidlá hry“ a odhaliť nemajetné exekúcie, ktoré majú byť z tohto dôvodu ukončené. Ambíciou návrhu zákona je preto zavedenie osobitného procesného mechanizmu zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa navrhuje zveriť súdnemu exekútorovi (koncepčne ide o obdobu riešenia už aplikovanú v exekučných konaniach začatých od 1. apríla 2017). Obdobný procesný režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa navrhuje použiť aj na prípady dôvodov pre zastavenie exekúcie, ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, zastavenie exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod pre ich zastavenie. Návrh zákona súčasne dáva oprávnenému možnosť komerčnej úvahy, či je opodstatnené podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie, avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov. Navrhuje sa za zákonom ustanovených podmienok ponechať účinky úkonov súdneho exekútora smerujúcich k zabezpečeniu majetku podliehajúcemu starej exekúcii zachované.

Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2020.

Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, negatívne a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nezakladá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Materiál bol predmetom riadneho pripomienkového konania. Hospodárska a sociálna rada Slovenskej republiky prerokovala materiál dňa 15. apríla 2019. Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky prerokovala materiál dňa 16. apríla 2019. Vláda Slovenskej republiky prerokovala a schválila návrh zákona 24. apríla 2019.

           

Doložka vybraných vplyvov

  1.  Základné údaje

  Názov materiálu

Návrh zákona o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov

  Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

 *  Materiál nelegislatívnej povahy

 x  Materiál legislatívnej povahy

 *  Transpozícia práva EÚ

 

  Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok:     október 2018
Ukončenie:  október 2018

  Predpokladaný termín predloženia na MPK*

Začiatok:      22.10.2018
Ukončenie:  12.11.2018

  Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády
  SR*

 Apríl 2019

  2.  Definícia problému

Zákonom č. 2/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, došlo s účinnosťou od 1. apríla 2017 k zásadným zmenám vo vedení exekučných konaní. Napriek týmto zásadným zmenám nedošlo k eliminovaniu problému tzv. starých exekúcií, t. j. exekúcií vedených podľa predpisov v znení účinnom do 31. marca 2017, ani k ich výraznej redukcii. Vysoký počet starých exekučných konaní neúmerne zaťažuje slovenský súdny systém, čo má vplyv aj na rýchlosť a funkčnosť vymožiteľnosti právom chránených záujmov, a tento problém je nevyhnutné riešiť mimoriadnym legislatívnym zásahom.

  3.  Ciele a výsledný stav

Cieľom návrhu zákona je zmeniť nastavenie súčasných procesných pravidiel zastavovania niektorých starých exekúcií  a ukončenia starých exekučných konaní a zaviesť osobitný procesný mechanizmus zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa navrhuje zveriť súdnemu exekútorovi. Obdobný procesný režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa navrhuje použiť aj na prípady iných dôvodov pre zastavenie exekúcie - ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, alebo ak dedičské konanie po oprávnenom alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu, že nezanechal žiadny majetok alebo zanechal len majetok nepatrnej hodnoty, ak zastavenie exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod pre ich zastavenie. Navrhuje sa zavedenie možnosti oprávneného podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie (na základe jeho komerčnej úvahy), avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov; za zákonom ustanovených podmienok ostanú účinky úkonov smerujúcich k zabezpečeniu majetku podliehajúcemu starej exekúcii zachované.   

 4.  Dotknuté subjekty

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, súdy, súdni exekútori, fyzické osoby, právnické osoby.

  5.  Alternatívne riešenia

Alternatívne riešenia boli posudzované v súvislosti s novelizáciou zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na skutočnosť, že v tomto prípade ide o riešenie konkrétnej špecifickej otázky súvisiacej so zavedením osobitného procesného režimu zastavenia „starých exekúcií“ a ukončenia týchto „starých“ exekučných konaní javí sa ako vhodnejšie riešenie prijatie samostatného návrhu zákona, nakoľko ide o mimoriadny legislatívny zásah, ktorý sa týka len vymedzeného okruhu exekučných konaní.

  6.  Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?                 *  Áno       x   Nie   

  7.  Transpozícia práva EÚ

Nie.

  8.  Preskúmanie účelnosti**

Preskúmanie účelnosti navrhovaného materiálu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti a jeho aplikácii.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu        legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

  9.   Vplyvy navrhovaného materiálu

  Vplyvy na rozpočet verejnej správy
    z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

  *     Pozitívne

  *     Žiadne

  x   Negatívne

  x    Áno

  *     Nie

  *   Čiastočne

  Vplyvy na podnikateľské prostredie
    z toho vplyvy na MSP

  x     Pozitívne

  *     Žiadne

  x   Negatívne

  x     Pozitívne

  *     Žiadne

  x   Negatívne

  Sociálne vplyvy

  x     Pozitívne

  *     Žiadne

  x   Negatívne

  Vplyvy na životné prostredie

  *     Pozitívne

  x     Žiadne

  *   Negatívne

  Vplyvy na informatizáciu

  *      Pozitívne

  x     Žiadne

  *   Negatívne

  Vplyvy na služby pre občana z toho
    vplyvy služieb verejnej správy na občana
    vplyvy na procesy služieb vo verejnej
    správe


   * Pozitívne


  x     Žiadne


  *   Negatívne

   * Pozitívne

  x     Žiadne

  *   Negatívne

  10.  Poznámky

Z dostupných informačných systémov (centrálny register exekúcií a súdny manažment) boli získané podrobné informácie o počte „starých exekúcií“. V centrálnom registri exekúcií je vedených celkovo cca 2,6 milióna starých exekúcií, pričom v súdnom manažmente je tento počet vyšší  (cca 3,2 milióna). Rozdiely v dostupných údajoch sú spôsobené najmä nedostatkom administratívnych síl na príslušných súdoch potrebných pre administratívne ukončenie exekučných (súdnych) spisov. Predkladateľ predpokladá, že rozdiel v počte starých exekúcií je spôsobený najmä tým, že súdni exekútori vrátili poverenia v starých exekúciách, avšak z kapacitných dôvodov nebolo možné túto skutočnosť zohľadniť v príslušných exekučných (súdnych) spisoch, ktoré neboli najmä administratívne ukončené (neboli vymazané z príslušného informačného systému), pričom reálne sú tieto exekúcie ukončené. V priebehu roka 2019 boli posilnené kapacity na vybraných súdoch.

Predkladateľ na základe získaných údajov identifikoval vplyvy na rozpočet verejnej správy, keďže v súvislosti s navrhovanou právnou úpravou (zastavenie starých exekúcií a ukončenie starých exekučných konaní) možno predpokladať zvýšené nároky na štátny rozpočet (úhrada paušálnych trov zastavenej starej exekúcie vedenej v prospech oprávneného, ktorým je štát, príp. orgán verejnej správy), resp. na rozpočet verejnej správy. Pri vplyve na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať vplyvy pre jednotlivé subjekty verejnej správy, nakoľko počet starých exekúcií pri týchto subjektoch osobitne nie je známy.

Vzhľadom na to, že analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu vychádza z údajov o počte starých exekúcií k januáru 2019 a vzhľadom na to, že tieto údaje majú klesajúcu tendenciu (počet starých exekúcií klesá) v závislosti od rôznych faktorov (zastavenie exekúcie z rôznych zákonných dôvodov, vymoženie  pohľadávky a pod.), údaje o vplyvoch na rozpočet verejnej správy sú údaje v maximálnej možnej výške. Východiskové údaje o počte starých exekúcií, v ktorých oprávneným je subjekt verejnej správy nezohľadňujú staré exekúcie, v ktorých nedôjde k zastaveniu ex lege (tzv. výnimky podľa § 2 ods. 2 návrhu zákona), nezohľadňujú vymožiteľnosť starých exekúcií, ktorú nie je možné reálne vyčísliť a kvantifikovať (predpokladá sa vymožiteľnosť na úrovni 10%) a taktiež údaje o počte starých exekúcií, ktoré budú právoplatne zastavené do nadobudnutia účinnosti návrhu zákona. Vzhľadom na uvedené je možné predpokladať nižšie výdavky verejnej správy v súvislosti s návrhom zákona v rozmedzí 10% až 25 % a viac, v závislosti od vzniku rôznorodých skutočností.

  11.  Kontakt na spracovateľa

JUDr. Alena Hambáleková

Sekcia legislatívy

Odbor legislatívy občianskeho a obchodného práva

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky

Tel.: 02/ 888 91 117

Mail: alena.hambalekova@justice.sk

  12.  Zdroje

Centrálny register exekúcií

Súdny manažment

  13.  Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

Materiál bol predložený na predbežné pripomienkové konanie dňa 19.10.2018 a dňa 22.10.2018 na medzirezortné pripomienkové konanie. V rámci medzirezortného pripomienkového konania Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vznieslo zásadnú pripomienku, v ktorej uviedlo, že predkladateľ nedodržal ustanovený postup a materiál predložil do medzirezortného pripomienkového konania pred ukončením predbežného pripomienkového konania, a preto bolo predbežné pripomienkové konanie č. 235/2018 zrušené. Ďalej Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky uviedlo, že požaduje predloženie materiálu na záverečné posúdenie vybraných vplyvov Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov po medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zásadnej pripomienke predkladateľ vyhovel a predložil materiál na záverečné posúdenie vybraných vplyvov Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.