A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ďalej len „ÚGKK SR“) ako iniciatívny materiál.
Dôvody, na základe ktorých ÚGKK SR pristúpil k vypracovaniu návrhu zákona, vychádzajú jednak z úloh uložených ÚGKK SR uznesením vlády SR č. 425 z 29. júna 2011 k analýze a návrhu možností urýchlenia procesu registrácie majetku vykonanej na základe uznesenia vlády SR č. 160 z 2. marca 2011 k správe o stave podnikateľského prostredia v SR s návrhmi na jeho zlepšovanie, na základe prílohy č. 1 Návrh politiky vlády Slovenskej republiky na zlepšenie podnikateľského prostredia v SR, ktorý bol schválený uznesením vlády SR č. 486 zo dňa 6. júla 2011, uznesením vlády SR č. 153 zo dňa 3. apríla 2013 k Správe o stave podnikateľského prostredia v Slovenskej republike s návrhmi na jeho zlepšovanie, ako aj úlohy uložené ÚGKK SR Úradom na ochranu osobných údajov SR. Zároveň vláda SR na svojom rokovaní dňa 30. júna 2016 vzala na vedomie materiál „Informácia o odstraňovaní duplicitného vlastníctva evidovaného v katastri nehnuteľností v Slovenskej republike“. V súlade s týmto materiálom sú navrhované legislatívne úpravy smerujúce k odstráneniu duplicít.
Predkladaný návrh novely katastrálneho zákona predstavuje základné a nevyhnutné kroky súvisiace s realizáciou projektu „Operačný program informatizácia spoločnosti – Elektronické služby katastra nehnuteľností“ a zohľadňuje aktuálne procesy v oblasti elektronizácie katastra nehnuteľností. Cieľom projektu je vybudovanie centrálneho informačného systému katastra nehnuteľností, ktorý vytvorí plnohodnotné poskytovanie elektronických služieb katastra pre verejnosť, pre orgány štátnej správy a samosprávy, ako aj poskytovanie informácií prostredníctvom elektronických služieb na informatívne, ale aj právne účely.
Nová právna úprava taktiež reaguje na požiadavku zrýchlenia a skvalitnenia registrácie nehnuteľností a zároveň vytvára legislatívne podmienky na zlepšenie fungovania katastra nehnuteľností, zohľadňujúc pritom požiadavky aplikačnej praxe. Navrhovaná právna úprava taktiež reaguje na pokrok v oblasti informačných technológií v súvislosti s verejnosťou katastrálneho operátu a poskytovaním údajov z katastra nehnuteľností, a to aj s prihliadnutím na ochranu osobných údajov. Zároveň sa rozširuje okruh prípadov, kedy bude môcť okresný úrad opraviť chyby v katastrálnom operáte.
V nadväznosti na vyššie uvedené legislatívne zmeny je potrebné upraviť aj súvisiace ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, ako aj zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Účinnosť predkladaného zákona sa navrhuje od 1. septembra 2018.
Vplyvy predkladaného zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov. Návrh novely katastrálneho zákona nebude mať vplyv na životné prostredie ani sociálne vplyvy.
Návrh novely katastrálneho zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: 06.04.2017
Ukončenie: 20.04.2017
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| máj 2017
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| marec 2018
|
|
2. Definovanie problému
|
Pripravovaný návrh zákona predstavuje základné a nevyhnutné kroky súvisiace s realizáciou projektu „Operačný program informatizácia spoločnosti – Elektronické služby katastra nehnuteľností“ a zohľadňuje aktuálne procesy v oblasti elektronizácie katastra nehnuteľností. Nová právna úprava taktiež reaguje na požiadavku zrýchlenia a skvalitnenia registrácie nehnuteľností a zároveň vytvára legislatívne podmienky na zlepšenie fungovania katastra nehnuteľností, zohľadňujúc pritom požiadavky aplikačnej praxe.
Cieľom projektu je vybudovanie centrálneho informačného systému katastra nehnuteľností, ktorý vytvorí plnohodnotné poskytovanie elektronických služieb katastra pre verejnosť, pre orgány štátnej správy a samosprávy, ako aj poskytovanie informácií prostredníctvom elektronických služieb na informatívne, ale aj právne účely.
V nadväznosti na uvedené legislatívne zmeny je potrebné upraviť aj súvisiace ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, ako aj zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Pripravovaný návrh zákona precizuje dotknuté doterajšie ustanovenia katastrálneho zákona, pričom ich zosúlaďuje s právnou úpravou zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Dôvody, na základe ktorých Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ďalej len ÚGKK SR“) pristúpil k vypracovaniu návrhu zákona, vychádzajú jednak z úloh uložených ÚGKK SR uznesením vlády SR č. 425 z 29. júna 2011 k analýze a návrhu možností urýchlenia procesu registrácie majetku vykonanej na základe uznesenia vlády SR č. 160 z 2. marca 2011 k správe o stave podnikateľského prostredia v SR s návrhmi na jeho zlepšovanie, na základe prílohy č. 1 Návrh politiky vlády Slovenskej republiky na zlepšenie podnikateľského prostredia v SR, ktorý bol schválený uznesením vlády SR č. 486 zo dňa 6. júla 2011, uznesením vlády SR č. 153 zo dňa 3. apríla 2013 k Správe o stave podnikateľského prostredia v Slovenskej republike s návrhmi na jeho zlepšovanie, ako aj úlohy uložené ÚGKK SR Úradom na ochranu osobných údajov. Zároveň vláda SR na svojom rokovaní dňa 30. júna 2016 vzala na vedomie materiál „Informácia o odstraňovaní duplicitného vlastníctva evidovaného v katastri nehnuteľností v Slovenskej republike“. V súlade s týmto materiálom sú navrhované legislatívne úpravy smerujúce k odstráneniu duplicít.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Podnikateľské subjekty z oblasti geodézie, kartografie a katastra – osoby, vykonávajúce geodetické a kartografické činnosti, ako aj podnikateľské subjekty v oblasti realitnej činnosti, bankový sektor, zainteresovaná verejnosť.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Neboli identifikované alternatívy k predloženým riešeniam, ktoré by naplnili cieľ.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 461/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Návrh zákona nezahŕňa transpozíciu práva EÚ. Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
| | | | | | | | | |
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
|
|
|
|
|
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
V súlade s II. časťou (Obsahové požiadavky doložky) Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov bod 9 (Vplyvy navrhovaného materiálu) Ak predkladaný materiál nemá žiadny z vybraných vplyvov alebo je vplyv marginálny (zanedbateľný), predkladateľ označí krížikom žiadny vplyv. Zároveň v časti poznámky môže predkladateľ vysvetliť, prečo materiál nemá vplyv alebo má iba marginálny vybraný vplyv.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy predkladateľ uvádza nasledovné:
1. K poskytovaniu údajov z katastra nehnuteľností z dôvodu centralizácie údajov katastra nedochádza k žiadnemu vplyvu na rozpočet verejnej správy. Údaje v rezorte geodézie, kartografie a katastra doposiaľ, aj po prijatí predkladanej novely katastrálneho zákona, poskytujú právnické osoby zriadené predkladateľom. Geodetický a kartografický ústav Bratislava (GKÚ) ako rozpočtová organizácia poskytuje údaje subjektom, ktoré sú oslobodené od poplatkov (bezodplatne) v súlade s § 3 ods. 4 písm. e) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Výskumný ústav geodézie a kartografie (VÚGK) poskytuje údaje za odplatu, avšak je to príspevková organizácia, ktorej príjem je zdaňovaný daňou z príjmu právnických osôb. Príjem VÚGK nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Poskytovanie údajov z katastra nehnuteľností katastrálnymi odbormi okresných úradov ako preddavkových organizácií Ministerstva vnútra SR bude naďalej v doterajšom rozsahu.
2. K vydávaniu preukazov geodeta, vedeniu centrálneho registra geodetov a vypusteniu položky 11a sadzobníka správnych poplatkov zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladateľ poznamenáva, že ide predovšetkým o zjednotenie doteraz vydávaných preukazov na úrovni jednotlivých krajov a ústredného orgánu štátnej správy, čo v praxi spôsobovalo neprehľadnosť v kompetencii a o územnej platnosti týchto preukazov. Zavedenie jedného preukazu „Preukazu geodeta“ oprávňuje jeho držiteľa na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti, na získanie údajov z operátu katastra nehnuteľností a tento preukaz bude platiť na celom území SR. Na základe uvedeného Centrálny register geodetov a údaje z neho budú slúžiť na prideľovanie prístupov k získaniu údajov v elektronickej podobe pre osoby spôsobilé vykonávať geodetické a kartografické činnosti. Vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti je z hľadiska ochrany vlastníckych práv citlivou záležitosťou a ten kto taký preukaz vydá, musí mať potrebné informácie o účele a o dôvodoch vstupu na cudziu nehnuteľnosť. Takto získa ÚGKK SR prehľad a informácie o osobách, ktorým tento preukaz vydal. Vydávaním preukazu geodeta sa vo veľkej miere zníži administratívna záťaž podnikateľskej verejnosti v oblasti geodézie, kartografie a katastra. K vplyvu na rozpočet verejnej správy z dôvodu vypustenia Položky 11a sadzobníka k zákonu č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov bola vypracovaná kvantifikácia z údajov získaných odborným odhadom. Z kvantifikácie odborným odhadom vyplýva, že v roku 2016 na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti bolo vydaných cca 348 preukazov. Poznamenávame, že celková hodnota spoplatnených úkonov sa každoročne mení v závislosti od lehoty platnosti doterajších preukazov. Rok 2016 patril k tým, kedy došlo k najväčšej obmene preukazov. Pre nový preukaz geodeta, ktorého platnosť je 5 rokov, sa budú vzťahovať sadzby uvedené v Položke 6 k zákonu č. 145/1995 Z. z., ktorá doteraz bola použitá na vydanie preukazov na vstup do štátnej dokumentácie. V roku 2016 bolo vydaných cca 526 preukazov na vstup do štátnej dokumentácie. Z pohľadu návrhu riešenia novely katastrálneho zákona nie je možné vyhodnotiť dopad na verejné financie. V nasledujúcich rokoch, vzhľadom na dobu platnosti preukazov, ich obmena bude minimálna, čím rozpočet verejnej správy môže byť ovplyvnený len v minimálnom rozsahu. Hlavným prínosom vydávania nového „Preukazu geodeta“ bude zníženie administratívnej záťaže na malých a stredných podnikateľov. Zavedenie „Preukazu geodeta“ oprávňuje jeho držiteľa na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľností, na získanie údajov z operátu katastra nehnuteľností a bude platiť na celom území SR. Na základe uvedeného bude vedený Centrálny register geodetov a údaje z neho budú slúžiť na prideľovanie prístupov k získaniu údajov aj v elektronickej podobe pre osoby ...
|