HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 200/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom zákona je transponovať smernicu (EÚ) 2023/2226 (DAC8), ktorá rozširuje automatickú výmenu daňových informácií o kryptoaktívach, elektronických peniazoch a digitálnych menách centrálnych bánk.

Právny stav od: 26. 2. 2025
Dátum publikácie: 15. 7. 2025
Oblasti práva:
Správne právo / Bankovníctvo, peňažníctvo; Dane a poplatky / Správa daní a poplatkov
Ústavné právo / Súdnictvo a prokuratúra / Polícia
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Národné hospodárstvo
Pracovné právo / Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť



Všeobecná časť

Daňové úniky a vyhýbanie sa daňovým povinnostiam sú závažným problémom krajín celého sveta. Z tohto dôvodu je dôležité rozvíjanie všetkých foriem spolupráce daňových správ členských aj nečlenských krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Kľúčovým prvkom tejto spolupráce je výmena informácií.

Od roku 2012 sa politický záujem čoraz viac zameriaval na príležitosti, ktoré ponúka automatická výmena informácií. Automatická výmena informácií predstavuje systematické a pravidelné oznamovanie vopred určených informácií bez predchádzajúcej žiadosti vo vopred určených pravidelných lehotách. Po zavedení automatickej výmeny informácií o finančných účtoch v roku 2014, automatickej výmeny správ podľa jednotlivých štátov (CbCR) v roku 2016 a automatickej výmeny informácií o príjmoch dosahovaných prostredníctvom digitálnych platforiem v roku 2021 sa na globálnej úrovni upriamila pozornosť na výzvy súvisiace so vznikom alternatívnych spôsobov platby a investovania, ako sú kryptoaktíva a elektronické peniaze.

V dôsledku vlastností kryptoaktív je mimoriadne náročné odsledovať zdaniteľné udalosti v cezhraničných situáciách. Nedostatočné oznamovanie príjmov z investícií do kryptoaktív vedie k výpadku daňových príjmov štátov. Používatelia kryptoaktív sú vo výhodnejšom postavení v porovnaní s tými, ktorí do kryptoaktív neinvestujú. V snahe vyriešiť túto regulačnú medzeru a zabezpečiť splnenie cieľa daňovej spravodlivosti ako aj lepší a efektívnejší výber daní bola prijatá smernica Rady (EÚ) 2023/2226 zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L, 2023/2226, 24.10.2023), tzv. smernica DAC8 (ďalej len „smernica (EÚ) 2023/2226“). Smernica (EÚ) 2023/2226 nadväzuje na súbežnú prácu v rámci OECD a vychádza zo schváleného štandardu pre výmenu informácií na daňové účely v súvislosti s kryptoaktívami (rámec CARF), vrátane modelovej dohody príslušných orgánov a rozšírenia rozsahu pôsobnosti spoločného štandardu oznamovania (CRS). Hlavný rozdiel medzi smernicou (EÚ) 2023/2226 a rámcom CARF spočíva v tom, že smernica (EÚ) 2023/2226 v definičnej časti využíva európsku reguláciu týkajúcu sa poskytovateľov služieb kryptoaktív upravenú v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (Ú. v. EÚ L 150, 9.6.2023) v platnom znení. V súlade s bodom 9 odôvodnenia k smernici (EÚ) 2023/2226 sa v prípade nejasností pri ukladaní povinností oznamujúcim poskytovateľom služieb kryptoaktív budú v prípade potreby používať komentáre týkajúce sa modelovej dohody medzi príslušnými orgánmi pre účely automatickej výmeny informácií o kryptoaktívach (CARF) a k dodatku k spoločnému štandardu oznamovania (CRS), ktoré vypracovala OECD. Tieto komentáre budú slúžiť ako zdroj názornej ukážky alebo výkladu s cieľom zabezpečiť jednotnosť pri uplatňovaní v rámci členských štátov Európskej únie (ďalej len „členské štáty EÚ“).

V súlade so smernicou (EÚ) 2023/2226 návrh zákona v čl. I zavádza povinnosť pre poskytovateľov služieb kryptoaktív oznamovať finančnej správe informácie o kryptoaktívach slúžiacich na platobné a investičné účely, ktoré bude finančná správa ako príslušný orgán vymieňať s príslušnými orgánmi členských štátov EÚ a zmluvných štátov podľa medzinárodnej dohody, ktorou je Dohovor o administratívnej pomoci v daňových záležitostiach. Rozširuje sa taktiež rozsah pôsobnosti automatickej výmeny o finančných účtoch aj na elektronické peniaze a digitálne meny centrálnych bánk v súlade s aktualizáciou spoločného štandardu oznamovania (CRS). Lehota na zaslanie informácií finančnej správe je stanovená v súlade s lehotou na automatickú výmenu informácií o finančných účtoch a výmena medzi príslušnými daňovými orgánmi bude prebiehať do 9 mesiacov po oznamovanom období.

Transpozícia smernice (EÚ) 2023/2226 si vyžiada taktiež úpravu existujúceho všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým je vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 446/2015 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti preverovania finančných účtov oznamujúcimi finančnými inštitúciami v znení neskorších predpisov, s cieľom rozšíriť úpravu o podrobnosti týkajúce sa postupov preverovania pri automatickej výmene informácií o kryptoaktívach.

V čl. II sa mení a dopĺňa zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov, v ktorom sa upravuje rozsah povinnosti zachovávať mlčanlivosť pri výkone činnosti daňového poradcu nadväzne na úpravy smernice (EÚ) 2023/2226, rozsudok Súdneho dvora Európskej únie vo veci C-623/22 Belgian Association of Tax Lawyers a i. v. Premier ministre/Eerste Minister a odporučenia OECD z partnerského hodnotenia (peer review) Slovenskej republiky pre účely výmeny informácií na požiadanie v zmysle medzinárodného štandardu.

V čl. III návrh zákona obsahuje doplnenia a spresnenia vyplývajúce zo smernice (EÚ) 2023/2226, ktoré sa dotýkajú existujúcich druhov automatických výmen daňových informácií obsiahnutých v smernici Rady 2011/16/EÚ z 15. februára 2011 o administratívnej spolupráci v oblasti daní a zrušení smernice 77/799/EHS (Ú. v. EÚ L 64, 11.3.2011) v platnom znení, tzv. smernica DAC (ďalej len „smernica (EÚ) 2011/16/EÚ v platnom znení“). Táto smernica poskytuje základný právny rámec pre administratívnu spoluprácu a výmenu informácií medzi príslušnými orgánmi (daňovými správami) členských štátov EÚ. V rámci smernice (EÚ) 2011/16 v platnom znení sú zapracovávané kľúčové medzinárodné štandardy OECD a v niektorých oblastiach smernica (EÚ) 2011/16 v platnom znení možnosti spolupráce medzi členskými štátmi EÚ ďalej rozširuje. Smernica (EÚ) 2011/16 v platnom znení bola viackrát novelizovanáSmernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (DAC) bola zmenená týmito právne záväznými aktmi Európskej únie: - Smernica Rady (EÚ) 2014/107 z 9. decembra 2014, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 359, 16.12.2014) (DAC2) - Smernica Rady (EÚ) 2015/2376 z 8. decembra 2015, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 332, 18/12/2015) (DAC3) - Smernica Rady (EÚ) 2016/881 z 25. mája 2016, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 146, 3.6.2016) (DAC4) - Smernica Rady (EÚ) 2016/2258 zo 6. decembra 2016, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o prístup daňových orgánov k informáciám získaným v rámci boja proti praniu špinavých peňazí (Ú. v. EÚ L 342, 16.12.2016) (DAC5) - Smernica Rady (EÚ) 2018/822 z 25. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní v súvislosti s cezhraničnými opatreniami podliehajúcimi oznamovaniu (Ú. v. EÚ L 139, 5.6.2018) (DAC6) - Smernica Rady (EÚ) 2020/876 z 24. júna 2020, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ s cieľom riešiť naliehavú potrebu odkladu určitých lehôt na podávanie a výmenu informácií v oblasti daní v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19 (Ú. v. EÚ L 204, 26.6.2020) - Smernica Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021) (DAC7) z dôvodu rozširovania medzinárodných štandardov automatickej výmeny informácií. V rámci týchto noviel bola postupne zavedená automatická výmena týkajúca sa finančných účtov (DAC2), cezhraničných záväzných stanovísk (DAC3), správ podľa jednotlivých štátov (DAC4), cezhraničných potenciálne agresívnych daňovo-plánovacích schém (DAC6) a príjmov predávajúcich dosahovaných prostredníctvom digitálnych platforiem (DAC7).

Smernica (EÚ) 2023/226 rozširuje rozsah automatickej výmeny cezhraničných záväzných stanovísk aj o stanoviská vydané určitej skupine „majetných“ fyzických osôb, rovnako sa dopĺňa nová kategória príjmov týkajúca sa dividend vyplatených na iný ako správcovský účet, ktorú si budú daňové správy automaticky vymieňať a posilňuje sa poskytovanie daňových identifikačných čísel v rámci všetkých druhov automatických výmen v záujme uľahčenia jednoznačnej identifikácie daňovníkov.

Zmeny v predkladanom návrhu zákona obsahujú taktiež úpravy vyplývajúce zo skúseností z aplikačnej praxe a procesu partnerského hodnotenia (peer review) Slovenskej republiky v rámci OECD v oblasti daňovej transparentnosti a výmeny daňových informácií, ako aj pripomienok Európskej komisie.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Návrh zákona má pozitívno-negatívne vplyvy na štátny rozpočet a podnikateľské prostredie, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a nemá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na služby verejnej správy pre občana, a ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Dátum účinnosti sa navrhuje 1. januára 2026, okrem čl. III bodu 15 § 8 ods. 9 a bodov 20 a 28, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2028 a čl. III bodu 8, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2030.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Vláda Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

  • Smernica Rady 2023/2226 (EÚ) zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L, 2023/2226, 24.10.2023)
  • Spresnenie transpozície smernice Rady 2021/514 (EÚ) z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021)
  • Smernica Rady 2011/16/EÚ z 15. februára 2011 o administratívnej spolupráci v oblasti daní a zrušení smernice 77/799/EHS (Ú. v. EÚ L 64, 11.3.2011) v platnom znení
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (Ú. v. EÚ L 150, 9.6.2023) v platnom znení

Termín začiatku a ukončenia PPK

november 2024

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

november-december 2024

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

do 31. januára 2025

 

2. Definovanie problému

Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).

Transpozícia smernice (EÚ) 2023/2226 a zavedenie automatickej výmeny informácií o kryptoaktívach, ktoré reaguje na dynamicky sa vyvíjajúci finančný trh a snahu odstrániť regulačnú medzeru a zabezpečiť rovnaké podmienky v prípade kryptoaktív v porovnaní s finančnými účtami z hľadiska možností finančnej správy kontrolovať plnenie daňových povinností. V dôsledku vlastností kryptoaktív je náročné vysledovať zdaniteľné udalosti v cezhraničných situáciách. Nedostatočné oznamovanie príjmov z investícií do kryptoaktív vedie k výpadku daňových príjmov štátov. Používatelia kryptoaktív sú vo výhodnejšom postavení v porovnaní s tými, ktorí do kryptoaktív neinvestujú.

Rozšírenie rozsahu existujúcich automatických výmen informácií nadväzne na skúsenosti z praxe a aktuálny vývoj v oblasti medzinárodného zdaňovania.

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).

Zvýšenie daňovej transparentnosti a získanie významného zdroja informácií pre finančnú správu umožňujúceho kontrolu plnenia daňových povinností v oblasti dane z príjmov. Zabezpečenie automatickej výmeny informácií o kryptoaktívach medzi príslušnými orgánmi členských a zmluvných štátov a širšia spolupráca medzi príslušnými orgánmi členských štátov EÚ a zmluvných štátov. Intenzívnejšie poskytovanie daňových identifikačných čísel v rámci jednotlivých druhov automatických výmen informácií v snahe uľahčiť jednoznačnú identifikáciu daňovníkov.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:

Finančná správa, poskytovatelia služieb kryptoaktív, používatelia kryptoaktív, finančné inštitúcie, držitelia účtov

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?

Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.

Neboli posudzované alternatívne riešenia.

Nulový variant nie je možné realizovať, keďže ide o transpozíciu smernice v nutnom rozsahu a v prípade nesplnenia povinnosti transpozície Európska komisia začne voči Slovenskej republike konanie o porušení podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☒ Áno

☐ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Bližšia informácia o obsahu všeobecne záväzného právneho predpisu je uvedená v samostatnom dokumente.

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

☐ Áno ☒ Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Preskúmanie účelnosti a účinnosti bude možné vykonať po uskutočnení prvej automatickej výmeny a aspoň jednom roku využívania získaných dát (koncom roka 2028). Kritériá preskúmania budú stanovené v spolupráci s finančnou správou na základe postupov využívania dát pre plnenie daňových povinností.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

  

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Komentár k pozitívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy:

Zavedením novej výmeny informácií o kryptoaktívach možno očakávať pozitívny vplyv na dobrovoľné plnenie daňových povinností dotknutých daňovníkov. K vyhodnocovaniu a preverovaniu prijatých informácií môže finančná správa prikročiť koncom roka 2027, keď budú k dispozícii prijaté dáta. Pozitívne prínosy na rozpočet verejnej správy možno očakávať v horizonte od roku 2028, avšak v súčasnosti nie je možné kvantifikovať konkrétnu výšku daňových príjmov. Pre informáciu dopĺňame, že Európska komisia v rámci zhodnotenia dopadov smernice uviedla, že iniciatíva bude mať pozitívny vplyv na výber daní v členských štátoch EÚ, pričom dodatočné daňové príjmy plynúce z transakcií s kryptoaktívami odhadla celkovo na 1,7 miliardy eur, pričom neuviedla rozdelenie týchto očakávaných príjmov pre jednotlivé členské štáty.

Finančné krytie bude zabezpečené v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2026 – 2028.

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.

Ing. Elena Pekárová, Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: elena.pekarova@mfsr.sk

Ing. Miroslava Petrová, Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: miroslava.petrova@mfsr.sk

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.

Finančné riaditeľstvo SR, oddelenie AVI

Európska komisia:

Dokument SWD(2022) 400 final: Subsidiary Grid k návrhu smernice DAC8

Dokument SWD(2022) 401 final: Zhodnotenie vplyvov smernice – Iniciatíva na posilnenie existujúcich pravidiel a rozšírenie rámca výmeny daňových informácií o kryptoaktíva

Dokument SWD(2022) 402 final: Manažérske zhrnutie k vplyvom smernice DAC8

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 214/2024

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☒ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

K doložke vybraných vplyvov

Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie negatívneho vplyvu predkladaného materiálu aj na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov.

Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie „nie“ pri mechanizme znižovania byrokracie a nákladov v Doložke vybraných vplyvov v časti 9.

Odôvodnenie: Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje, ak predkladateľ v doložke vybraných vplyvov identifikoval vplyv na podnikateľské prostredie a tento vplyv sa týka nákladov podnikateľského prostredia. Mechanizmus znižovania byrokracie sa nevzťahuje na ustanovenia, ktoré sú či už implementované alebo transponované. Preto v tomto prípade nie je potrebné vyznačiť uplatňovanie mechanizmu.

Vyhodnotenie pripomienok:

Obidve pripomienky sú akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola v časti 9 upravená podľa požiadavky Komisie.

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia žiada predkladateľa o doplnenie popisu a prípadne kvantifikácie ďalších vplyvov do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, ktoré vyplývajú z navrhovaného materiálu.

Odôvodnenie: V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie nie sú uvedené všetky vplyvy, ktoré vyplývajú z navrhovaného materiálu.

Ide napríklad o tieto pozitívne vplyvy:

- zrušenie administratívnej povinnosti oznamovania informácií o finančných účtov zo strany finančných agentov a finančných sprostredkovateľov (bod 6)

- finanční agenti a finanční sprostredkovatelia nie sú oprávnení viesť finančné účty a z tohto dôvodu už ďalej nie sú uvedení vo vymenovaných kategóriách investičných subjektov (bod 6 - § 3 ods. 2 písm. c))

- oznamujúca finančná inštitúcia nie je povinná oznamovať hrubé výnosy z predaja alebo vyplatenia finančného aktíva v rámci automatickej výmeny informácií o finančných účtoch, pokiaľ takéto hrubé príjmy oznámi podľa rámca pre automatickú výmenu informácií o kryptoaktívach v súlade s § 15h ods. 9 tohto zákona (bod 21 - § 9 ods. 5)

- znižuje sa administratívna záťaž pre neoznamujúce finančné inštitúcie, ktoré nevedú účty, ktoré sú predmetom oznamovania príslušnému orgánu Spojených štátov amerických (bod 22 - § 11 ods. 3)

Vyhodnotenie pripomienky:

Pripomienka akceptovaná. Vyššie uvedené povinnosti s pozitívnym vplyvom boli doplnené do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a bol k nim doplnený popis a odhadované vplyvy.

Negatívne vplyvy:

- doplnenie do rozsahu vyžadovaných informácií v rámci oznamovacej povinnosti, že pri majetkovom podiele držanom v investičnom subjekte, ktorý je právnym usporiadaním, sa oznamuje aj informácia o postavení, na základe ktorého je osoba podliehajúca oznamovaniu držiteľom majetkového podielu. (bod 19 - § 9 ods. 1 písm. g)

- poskytnúť vyhlásenie o prijatí opatrení nevyhnutných k náprave nedostatkov, ktoré spôsobili zrušenie registrácie, vrátane podrobného opisu prijatých opatrení a zaplatiť pokutu uloženú podľa § 23 (§ 15i, ods. 11)

povinnosť zabrániť nespolupracujúcemu používateľovi kryptoaktív vo vykonávaní transakcií, ak takýto používateľ kryptoaktív neposkytne informácie o kryptoaktívach ani po dvoch výzvach, ktoré nasledujú po prvej žiadosti oznamujúceho poskytovateľa služieb kryptoaktív (43 - § 22 ods. 11 až 18)

Vyhodnotenie pripomienky:

Pripomienka akceptovaná. Vyššie uvedené povinnosti s negatívnym vplyvom boli doplnené do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a bol k nim doplnený popis a odhadované vplyvy.

- Daňový úrad uloží pokutu neoznamujúcej finančnej inštitúcii za nesplnenie povinností podľa § 7 až 9 okrem § 9 ods. 2, § 12 až 15 a § 22 ods. 2 a 3 a dohody FATCA do 10 000 eur, a to aj opakovane

- Daňový úrad uloží oznamujúcemu poskytovateľovi služieb kryptoaktív pokutu za nesplnenie povinností podľa § 15f až 15h a § 22 ods. 4 do 15 000 eur, a to aj opakovane a tiež prevádzkovateľovi kryptoaktív za nesplnenie povinností podľa § 15i do 7 000 eur, a to aj opakovane.

Vyhodnotenie pripomienky:

Čiastočne akceptovaná. Možnosť uloženia vyššie uvedených pokút je zapracovaná v časti 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie vzhľadom nato, že nie je možné kvantifikovať výšku uložených pokút, ktorá bude závisieť od úrovne plnenia predmetných povinností. V prípade riadneho plnenia povinností bude finančná záťaž na podnikateľské subjekty nulová, keďže nebude možné uložiť žiadnu pokutu.

- povinnosť poskytnúť súčinnosť orgánom finančnej správy na účely správy daní5c), alebo na účely medzinárodnej spolupráce pri správe daní podľa osobitného predpisu alebo medzinárodnej zmluvy5d).“. (§ 18 odsek 2)

Vyhodnotenie pripomienky:

Pripomienka týkajúca sa doplnenia vyššie uvedenej povinnosti do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a do kalkulačky nákladov nebola akceptovaná z dôvodu, že povinnosť poskytnúť súčinnosť zo strany daňových poradcov voči orgánom finančnej správy už v súčasnosti existuje a je súčasťou výkonu ich podnikateľskej činnosti. Nejde o zvýšenie ich administratívnej záťaže, keďže nejde o doplnenie novej povinnosti, ale ide o legislatívne spresnenie existujúcej povinnosti v reflexii na judikatúru Súdneho dvora EÚ.

V prípade potreby konzultácie ohľadne kvantifikácie vplyvov a vypĺňania Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie je možné kontaktovať pracovníkov MH SR na 1in2out@mhsr.sk.

Komisia žiada predkladateľa o vybratie iba jednej alternatívy pri administratívnych nákladoch v Kalkulačke nákladov a tým zároveň Komisia žiada o opravu výpočtu nákladov. V prípade zmeny súm nákladov Komisia žiada nové výsledky preniesť do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Odôvodnenie: V Kalkulačke nákladov v prvom hárku v časti E. Administratívne náklady sú vybrané obe alternatívy (alternatíva 1 a alternatíva 2; resp. E.1 a E.2) a to v stĺpcoch W a X. Komisia žiada o vybratie iba jednej z nich a to na základe uváženia predkladateľa. V prípade výberu oboch alternatív ide o zbytočnú duplicitu.

Vyhodnotenie pripomienky:

Pripomienka akceptovaná, kalkulačka nákladov bola upravená. V časti E Administratívne náklady je zapracovaná alternatíva 1 (stĺpec W).

14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☐ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1/A

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2024

2025

2026

2027

Príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

0

0

1 722 868

461 368

v tom: kapitola MF SR / 0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR

v tom: kapitola MF SR / 072 Výber daní, cla, odvodov a príspevkov

0

0

0

0

1 667 400

55 468

405 900

55 468

z toho:

    

- vplyv na ŠR

0

0

1 722 868

461 368

Rozpočtové prostriedky

0

0

1 722 868

461 368

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.

o rozpočtovej zodpovednosti

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

0

0

+ 2

+ 2

- vplyv na ŠR

0

0

+ 2

+ 2

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

0

40 800

40 800

- vplyv na ŠR

0

0

40 800

40 800

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

1 722 868

461 368

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora

0

0

0

0

Tabuľka č. 1/B

 

2024

2025

2026

2027

Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

vplyv na limit verejných výdavkov ŠR

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy

0

0

0

0

vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy

0

0

0

0

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Prijatie návrhu zákona predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na roky 2026 až 2028.

Cieľom návrhu zákona a transponovanej smernice je posilniť existujúci legislatívny rámec rozšírením rozsahu oznamovacích a registračných povinností a celkovej administratívnej spolupráce daňových správ. Návrh zákona zavádza nový druh automatickej výmeny informácií o kryptoaktívach, v rámci ktorej ukladá povinnosť pre poskytovateľov služieb kryptoaktív oznamovať finančnej správe informácie o kryptoaktívach slúžiacich na platobné a investičné účely. Okrem nového druhu automatickej výmeny sa rozširuje aj pôsobnosť automatickej výmeny o finančných účtoch aj na elektronické peniaze a digitálne meny centrálnych bánk v súlade s aktualizáciou spoločného štandardu oznamovania (CRS). Návrh zákona zároveň rozšíri rozsah pravidiel výmeny informácií o cezhraničných záväzných stanoviskách zahrnutím ustanovení o výmene cezhraničných záväzných stanovísk týkajúcich sa „majetných“ fyzických osôb, ako aj ustanovení o automatickej výmene informácií o dividendách vyplatených na iný ako správcovský účet s cieľom znížiť riziká daňových únikov, vyhýbania sa daňovým povinnostiam a daňových podvodov. Cieľom návrhu je tiež zlepšiť pravidlá oznamovania a zasielania daňového identifikačného čísla (DIČ) v záujme uľahčenia úlohy daňových orgánov pri identifikácii príslušných daňovníkov pre účely kontroly plnenia daňových povinností. V súlade s cieľmi smernice sa navrhujú aj príslušné sankcie za nesplnenie povinností vyplývajúcich zo zákona.

Vzhľadom na časový rámec smernice a začiatok platnosti pravidiel pre automatickú výmenu informácií podľa smernice Rady (EÚ) 2023/2226 zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 119, 24. 10. 2023), tzv. smernica DAC8 (ďalej len „smernica (EÚ) 2023/2226“) ako aj vykonávanie postupov preverovania zo strany poskytovateľov služieb kryptoaktív s účinnosťou od 1. januára 2026, prvé oznámenie informácií prebehne do konca mája 2027 a prvá automatická výmena podľa smernice (EÚ) 2023/2226 medzi príslušnými orgánmi sa uskutoční prvýkrát v septembri 2027. K vyhodnocovaniu a preverovaniu prijatých informácií môže finančná správa prikročiť koncom roka 2027, keď budú k dispozícii prijaté dáta. Zavedenie novej výmeny informácií o kryptoaktívach môže mať pozitívny vplyv na dobrovoľné plnenie daňových povinností dotknutých daňovníkov. Pozitívne prínosy na rozpočet verejnej správy možno očakávať v horizonte od roku 2028, avšak v súčasnosti nie je možné kvantifikovať konkrétnu výšku daňových príjmov. Pre informáciu dopĺňame, že Európska komisia v rámci zhodnotenia dopadov smernice uviedla, že iniciatíva bude mať pozitívny vplyv na výber daní v členských štátoch EÚ, pričom dodatočné daňové príjmy plynúce z transakcií s kryptoaktívami odhadla celkovo na 1,7 miliardy eur, pričom neuviedla rozdelenie týchto očakávaných príjmov pre jednotlivé členské štáty.

Za nesplnenie povinností uvedených v návrhu zákona sa ukladajú poskytovateľom služieb kryptoaktív sankcie, ktoré zohľadňujú požiadavky smernice a sú stanovené tak, aby boli primerané, odrádzajúce a účinné. Výška sankcií zároveň zohľadňuje závažnosť nesplnenej povinnosti. Príjem z uložených a vybratých pokút bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je možné v súčasnosti kvantifikovať a bude závisieť od miery plnenia povinností zo strany poskytovateľov služieb kryptoaktív.

Návrh zákona predpokladá aj negatívny vplyv na rozpočet. Ide o nasledovné indikatívne investičné a prevádzkové náklady v rokoch 2026 – 2028 spojené so zavedením informačného systému pre automatickú výmenu podľa smernice (EÚ) 2023/2226 a zmenami existujúcich informačných systémov (sumy sú uvedené v eurách vrátane DPH vo výške 23 %):

Informačný systém

Finančný dopad

2026

2027

2028

Portál finančnej správy (PFS)

331 547

  

Integrovaný systém finančnej správy – správa daní (ISFS-SD)

230 753

  

Automatická výmena informácií (AVI)

Bezpečnostný certifikát

1 070 100

35 000

258 300

98 400

Data Warehouse (DWH)

 

147 600

36 900

Celkom

1 667 400

405 900

135 300

Nadväzne na úpravy a postupy týkajúce sa riešenia porušenia ochrany údajov a bezpečnosti bude potrebné v rámci finančnej správy vypracovať postupy na zamedzenie úniku dát a minimalizácie škôd po identifikovaní úniku dát. Náklady na vydanie bezpečnostného certifikátu súvisiaceho so zavedením automatickej výmeny informácií podľa smernice (EÚ) 2023/2226 a zmien v ostatných moduloch na výmenu informácií sú odhadované pre rok 2026 vo výške 35 000 eur.

Vzhľadom na zverejnený iZoznam daňových subjektov registrovaných na daň z príjmov na Portáli finančnej správy, ktorý obsahuje aj daňové identifikačné číslo (DIČ) a umožňuje overenie čísla registrácie podobne ako pri iZozname daňových subjektov registrovaných pre DPH, sa nepredpokladajú dodatočné náklady spojené s verifikačným systémom na overenie DIČ používateľa kryptoaktív.

V súvislosti s transponovaním smernice sa predpokladá nárast objemu vymieňaných informácií, požiadavka na efektívne využívanie týchto ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 200/2025 Z. z. Novela zákona o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.