HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 185/2022 Z. z. o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Hlavným cieľom zákona je vytvorenie legislatívnych podmienok na zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania v určenom územnom obvode podľa prílohy zákona oprávnenými voličmi, ktorí požiadali o špeciálny spôsob hlasovania do špeciálnej prenosnej volebnej schránky, a ktorí majú ku dňu vykonania spojených volieb nariadenú karanténu alebo izoláciu z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19.

Právny stav od: 20. 4. 2022
Dátum publikácie: 31. 5. 2022
Oblasti práva:
Správne právo / Správne právo / Samospráva
Ústavné právo / Ľudské práva / Občianske a politické práva



A. Všeobecná časť

Zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom do 29. mája 2014 pôvodne ustanovoval tri prekážky práva voliť. Okrem prekážky, ktorou je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia, predstavovali prekážku práva voliť aj pozbavenie spôsobilosti na právne úkony a výkon trestu odňatia slobody uložený za spáchanie obzvlášť závažného zločinu.

Posledné dve prekážky výkonu volebného práva boli na základe rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky o nesúlade dotknutých ustanovení volebného zákona s Ústavou Slovenskej republiky a príslušnými ustanoveniami medzinárodných zmlúv zrušené a vytvorila sa tak možnosť, aby sa volieb a hlasovania v referende mohol zúčastniť takmer každý a zvyšovala sa tak legitimita volených orgánov.

Prekážka, ktorou je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia, bola zavedená do právneho systému hneď po politických a spoločenských zmenách v marci 1990 a pre voľby do orgánov samosprávy obcí zákonom Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. z 28. augusta 1990. Táto prekážka bola a je teda viac ako 30 rokov spoločnosťou akceptovaná z dôvodu, že spravidla sa uplatňovala pri doručovaní prenosnej volebnej schránky do nemocničných zariadení a obmedzenie sa vzťahovalo najmä na infekčné oddelenia nemocníc. Zákon, prirodzene, nepočítal s pandémiou a s takým rozsiahlym dopadom na uplatňovanie aktívneho volebného práva voličov.

Kým v minulosti sa obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia vzťahovalo možno na pár desiatok spravidla hospitalizovaných voličov, v súčasnosti môže byť obmedzené volebné právo aj tisícom voličov, podľa toho, ako sa pandemická situácia bude vyvíjať s blížiacim sa termínom volieb do orgánov samosprávy obcí a volieb do orgánov samosprávy krajov, ktoré sa majú v roku 2022 konať v rovnaký deň a v rovnakom čase (ďalej len „spojené voľby“).

Vzhľadom na to, že mimoriadne situácie si vyžadujú mimoriadne riešenia, navrhuje sa, aby bolo umožnené hlasovať v spojených voľbách aj voličom, ktorým bola nariadená izolácia alebo karanténa, avšak špeciálnym spôsobom tak, aby bola zabezpečená ochrana verejného zdravia.

V súlade s vytvoreným právnym rámcom podľa § 4 volebného zákona sa ustanovuje pre prípad pretrvávajúcej pandémie ochorenia COVID-19 a s ňou súvisiacich karanténnych opatrení osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 alebo osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobami pozitívnymi na ochorenie COVID-19, právo týchto osôb uplatniť výkon svojho volebného práva prostredníctvom špeciálneho spôsobu hlasovania.

Predmetom úpravy návrhu zákona je komplexný proces špeciálneho spôsobu hlasovania vo všetkých jeho štádiách, najmä podmienok uplatnenia špeciálneho spôsobu hlasovania, kreovanie špeciálnych volebných komisií, vytváranie špeciálnych zoznamov oprávnených voličov na základe žiadosti, priebeh špeciálneho spôsobu hlasovania, ktoré budú zabezpečovať vyslaní členovia špeciálnej volebnej komisie v mieste nahláseného pobytu oprávneného voliča, ako aj materiálne, personálne zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania a odmeňovanie osôb aktívne participujúcich na príprave a vykonaní tohto hlasovania.

Špeciálny spôsob hlasovania je určený výlučne pre osoby, ktorým bola nariadená izolácia alebo karanténa z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 a pre osoby žijúce s nimi v spoločnej domácnosti, a to na základe ich žiadosti.

Vzhľadom na to, že vývoj epidemiologickej situácie a potrebu uplatnenia tejto špeciálnej právnej úpravy nemožno vopred predpokladať, zákon obsahuje ustanovenie, podľa ktorého sa postup podľa tohto zákona uplatní iba v prípade, ak k 30. septembru 2022 budú na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) osoby pozitívne na ochorenie COVID-19 a osoby, ktoré s nimi prišli do úzkeho kontaktu, podliehať izolácii alebo karanténe.

Špeciálny spôsob hlasovania sa navrhuje realizovať hlasovaním do špeciálnej prenosnej volebnej schránky. Osobitosť spočíva v tom, že sa zriaďuje špeciálna volebná komisia s určeným sídlom v obci v rámci špeciálneho volebného obvodu. Zoznam obcí patriacich do územia jednotlivých špeciálnych volebných obvodov a sídla špeciálnych volebných komisii sú uvedené v prílohe k zákonu.

Členovia špeciálnej volebnej komisie utvorenej delegovaním politickými stranami budú na požiadanie oprávneného voliča doručovať hlasovacie lístky so špeciálnou prenosnou volebnou schránkou voličom, ktorí sa z dôvodu prekážky pri výkone práva hlasovať z dôvodu ochrany verejného zdravia nemôžu dostaviť do volebnej miestnosti.

Zákon upravuje spôsob kreovania špeciálnej volebnej komisie, ustanovuje podmienky členstva v nej, ako aj činnosť členov špeciálnej volebnej komisie. Určuje sa, že komisia musí mať minimálne osem členov, pričom hlasovanie do špeciálnej volebnej schránky v mieste pobytu oprávneného voliča budú zabezpečovať vždy dvaja vyslaní členovia tejto komisie. Je nevyhnutné počítať aj so situáciou, že epidémia bude na ústupe a dvaja členovia špeciálnej volebnej komisie budú postačovať na zabezpečenie hlasovania vo všetkých obciach patriacich do územného obvodu špeciálnej volebnej komisie, prípadne ani nebude potrebné, aby členovia tejto komisie vo volebný deň začali svoju činnosť, pretože žiaden z oprávnených voličov s trvalým pobytom v príslušnom špeciálnom volebnom obvode nepožiada o špeciálnu prenosnú volebnú schránku. Na druhej strane možno bude potrebné, aby všetci ôsmi členovia komisie v štyroch dvojiciach vo volebný deň zabezpečovali hlasovanie oprávnených voličov podľa tohto zákona z dôvodu, že epidemiologická situácia v príslušnom špeciálnom volebnom obvode bude nepriaznivá a o špeciálny spôsob hlasovania požiada veľké množstvo oprávnených voličov.

Zákon ďalej upravuje podrobnosti o zapisovaní oprávneného voliča do špeciálneho zoznamu voličov oprávnených hlasovať špeciálnym spôsobom, ako aj o vyčiarknutí oprávneného voliča zo zoznamu voličov vo volebnom okrsku podľa miesta trvalého pobytu voliča. Ustanovuje sa, že žiadosť o špeciálny spôsob hlasovania je možné podať najneskôr v posledný pracovný deň predo dňom konania volieb do dvanástej hodiny, a to telefonicky zapisovateľovi miestnej volebnej komisie za účelom potreby overenia údajov, telefonického kontaktu a vyhotovenia špeciálnych zoznamov oprávnených voličov.

Od zapisovateľov miestnych volebných komisií sa očakáva vysoká profesionalita a pracovné nasadenie pri prijímaní žiadostí oprávnených voličov, tvorbe špeciálnych zoznamov oprávnených voličov a pri zabezpečovaní vyčiarknutia oprávnených voličov v zozname voličov v obci.

Vzhľadom na náročnosť práce, určité riziko z dôvodu priameho kontaktu s osobami v izolácii alebo v karanténe, navrhuje sa členom špeciálnej komisie vyslaným so špeciálnou prenosnou volebnou schránkou odmena v úhrnnej výške 200 eur. Vzhľadom na nevyhnutnú prepravu motorovým vozidlom na území špeciálneho volebného obvodu, ktorý tvorí spravidla niekoľko obcí, sa ustanovuje, že vodič motorového vozidla sa na účely odmeňovania považuje za člena volebnej komisie a patrí mu odmena vo výške 170 eur.

Zákon ustanovuje tiež špeciálny spôsob hlasovania a postupy, ktoré zabezpečia, aby každý, kto požiadal o špeciálny spôsob hlasovania, mal umožnené uplatniť právo hlasovať, ale zároveň, aby postup pri hlasovaní a vykonávaní záznamov v špeciálnom zozname oprávnených voličov, vzbudzoval u voličov dôveru v zákonnosť volieb.

Navrhuje sa, aby špeciálna volebná komisia mala sídlo v obci podľa prílohy zákona, pričom každá z týchto obcí zabezpečí potrebné podmienky pre činnosť špeciálnej volebnej komisie, vrátane motorového vozidla a vodiča. Výdavky spojené so špeciálnym spôsobom hlasovania a s činnosťou špeciálnej volebnej komisie, vrátane odmeny člena špeciálnej volebnej komisie a vodiča zabezpečujúceho prepravu členov špeciálnej volebnej komisie, patriace k výdavkom spojeným s voľbami, nebude znášať obec, ktorá je sídlom špeciálnej volebnej komisie, ale tieto výdavky budú hradené zo štátneho rozpočtu.

Keďže tento zákon upravuje odchýlky od právneho predpisu upravujúceho podmienky výkonu volebného práva, ktorým je volebný zákon, ustanovuje sa, že veci, ktoré nie sú upravené navrhovaným zákonom, sa spravujú volebným zákonom.

V článku II sa navrhuje predĺženie lehoty na vykonanie volieb do orgánov samosprávnych krajov a volieb do orgánov samosprávy obcí v medziach volebného obdobia o sedem dní a vytvárajú sa tak predpoklady na určenie optimálneho termínu konania predmetných volieb.

V článku III sa novelizáciou zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších prepisov precizovaním textu poskytuje právna istota koalícii politických strán a politických hnutí, že zodpovednosť za vedenie volebnej kampane kandidátom uvedeným na kandidátnej listine tejto koalície po čase ustanovenom na volebnú kampaň budú politické strany niesť len v tom prípade, ak ide o kandidáta vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a voľbách do Európskeho parlamentu a úprava sa nevzťahuje na blížiace sa spojené voľby do orgánov územnej samosprávy.

Účinnosť sa navrhuje dňom vyhlásenia, ešte pred vyhlásením spojených volieb do orgánov územnej samosprávy.

Návrh zákona má vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom zakladá negatívny dopad na štátny rozpočet. Návrh zákona má pozitívny sociálny vplyv a nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu, na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Zákon o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

minister vnútra Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

1. – 10. marec 2022

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

skrátené medzirezortné pripomienkové konanie

14. – 22. marec 2022

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

apríl 2022

 

2. Definovanie problému

Vytvorenie špeciálnych podmienok na uplatnenie práva osôb, ktoré majú zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19, vrátane osôb žijúcich s nimi v spoločnej domácnosti, hlasovať vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase (ďalej len „spojené voľby“). Postup podľa tohto zákona sa uplatní iba v prípade, ak bude k 30. septembru 2022 Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 nariadená izolácia osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 alebo karanténa osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19.

3. Ciele a výsledný stav

Hlavným cieľom navrhovaného zákona je vytvorenie legislatívnych podmienok na zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania v určenom územnom obvode podľa prílohy zákona oprávnenými voličmi, ktorí požiadali o špeciálny spôsob hlasovania do špeciálnej prenosnej volebnej schránky, a ktorí majú ku dňu vykonania spojených volieb nariadenú karanténu alebo izoláciu z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19.

4. Dotknuté subjekty

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, okresné úrady, obce.

5. Alternatívne riešenia

Nulový variant je vykonanie spojených volieb s obvyklým počtom volebných komisií bez špeciálnych volebných komisií.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

7. Transpozícia práva EÚ

Žiadne.

 

8. Preskúmanie účelnosti

Navrhované zmeny vyplývajúce z návrhu zákona budú priebežne sledované a účelnosť vynaložených finančných prostriedkov bude vyhodnotená v rámci vyúčtovania prostriedkov štátneho rozpočtu na úhradu výdavkov spojených s konaním spojených volieb. Kvalitatívne ukazovatele sa z dôvodu povinnosti štátu zabezpečiť ústavné právo voliča nesledujú.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

-

11. Kontakt na spracovateľa

Ing. Eva Chmelová, riaditeľka odboru volieb, referenda a politických strán Ministerstva vnútra SR,
č. t. 02/48592310, e-mail: eva.chmelova@minv.sk

12. Zdroje

Kvantifikácia výdavkov na zabezpečenie spojených volieb v roku 2022, zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 185/2022 Z. z. Zákon o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.